Z 200 zł.(dla rodziców nie pobierających zasiłku rodzinnego) do 340 zł. wzrośnie opłata za żłobek
Ustala się wysokość miesięcznej opłaty za pobyt dziecka w żłobku prowadzonym przez
Gminę Miasto Koszalin w systemie 10- godzinnej opieki żłobkowej w wysokości stanowiącej 13%
minimalnego wynagrodzenia za pracę, ustalonego na podstawie ustawy z dnia 10 października 2002r.
o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz.U. z 2018r. poz. 2177, z późn. zm.). Opłatę zaokrągla się
do pełnych 10 zł w ten sposób, że końcówki kwot wynoszące mniej niż 5 zł pomija się, a końcówki kwot wynoszące 5 zł i więcej podwyższa się do pełnych 10 złotych. Ustala się maksymalną wysokość opłaty za wyżywienie dziecka w żłobku - 10 zł dziennie
Obecne opłaty za pobyt dziecka w żłobku tj. (200 zł dla rodziców nie pobierających zasiłku
rodzinnego i 140 dla rodziców pobierających zasiłek rodzinny) obowiązują od 2011 r. i nie były
podwyższane przez 8 lat pomimo wzrostu wskaźnika inflacji. Podwyższano jedynie dzienną stawkę
żywieniową, która obecnie wynosi 6,40 zł.
Koszty utrzymania dziecka w Żłobku Miejskim są wysokie. Wzrost bieżących kosztów utrzymania, wydatki
inwestycyjne, wzrost wynagrodzeń czy wzrost cen mediów są konsekwencją tak wysokiego kosztu
utrzymania 1 dziecka w żłobku. W 2018r. koszt utrzymania 1 dziecka wyniósł - 1.319 zł, (z wyżywieniem i z
wydatkami inwestycyjnymi) z czego - 15,2 % tj. 200 zł płacili rodzice, a 84,8 % tj. 1.119 zł pokrywał budżet
miasta. Plan na 2020r. kosztów utrzymania 1 dziecka w żłobku (z wyżywieniem i z wydatkami
inwestycyjnymi) szacowany jest na 1.699 zł.
Porównanie wzrostu niektórych wydatków żłobka miejskiego:
Wzrost cen za odpady komunalne
Wzrost ceny za odpad o kodzie 19 12 12 spowodował podwyżkę cen za przyjęcie i zagospodarowanie
odpadów komunalnych zmieszanych z 248,89 zł netto za 1 Mg w 2018 r. na 293,21 zł netto za 1 Mg
od lutego 2019 r. co spowodowało większe niż zakładano koszty zagospodarowania odpadów.
Wszystkie ww. czynniki wpłynęły na podrożenie systemu gospodarki odpadami. W tej sytuacji jedynym
rozwiązaniem jest racjonalne podniesienie stawek za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
W wyniku analizy oraz zaistniałych zmian w przepisach stwierdzono, że konieczne jest zwiększenie
wysokości stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. W celu określenia stawek opłaty
przyjęto liczbę gospodarstw domowych faktycznie zamieszkujących na terenie gminy i ujętych
w systemie tj. ok 47 200 oraz udział opłat wnoszonych przez właścicieli nieruchomości zamieszkałych
oraz nieruchomości, która w części stanowi nieruchomość, na której zamieszkują mieszkańcy,
a w części nieruchomość, na której nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne tj. ok
115 000 m2 powierzchni użytkowych lokali w których prowadzona jest działalność gospodarcza.
Szacowane wpływy przy niżej zaproponowanej stawce opłaty zbilansują koszty związane
z funkcjonowaniem systemu.
Zmiany w planie miejscowym
Zakres przedmiotowego planu jest niepełny w stosunku do wymogów określonych w obowiązującej
ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Nie zawiera pełnego zakresu i wszystkich
kategorii ustaleń. Lapidarność zapisów skutkuje dużą możliwością ich interpretacji na etapie
wydawania pozwoleń na budowę oraz nie gwarantuje ładu przestrzennego, ani realizacji polityki
przestrzennej gminy określonej w Studium. Stwierdza się potrzebę zmiany planu miejscowego w
zakresie:
1) Dostosowania zapisów planu do obowiązujących przepisów.
2) Umożliwienia realizacji wielkopowierzchniowych obiektów handlowych o powierzchni
sprzedaży powyżej 2000 m2 zgodnie z obowiązującym Studium.
3) Umożliwienia realizacji zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej i wielorodzinnej zgodnie ze
złożonym wnioskiem o zmianę planu.
4) Uporządkowania układu komunikacyjnego poprzez obniżenie klasy dróg oraz zmianę
szerokości pasów drogowych zgodnie z kierunkiem wskazanym w Studium,