Koszalin, Poland
KATEGORIA

Wideo

Antykoncepcja: Dawniej i dziś

Film ekoszalin za mat. prasowe - 24 Września 2016 godz. 2:53
Historia antykoncepcji zaczynała się niewinnie - stosowanie pasty z odchodów krokodyla z kwaśnym mlekiem, połykanie kijanek i żywych os, okłady z pająków… brzmi to nieprawdopodobnie, ale to właśnie były metody antykoncepcji stosowane już w starożytności.W poniedziałek, 26 września, obchodzony będzie Światowy Dzień Antykoncepcji.           I choć opierały się bardziej na wierzeniach niż na rzeczywistej skuteczności, nie można odmówić im fantazji. Jak widać, droga do osiągnięcia wolności (i skuteczności) w dziedzinie antykoncepcji nie była usłana różami. Jak zatem z nieplanowana ciążą próbowali radzić sobie nasi przodkowie? Stosowanie pasty z odchodów krokodyla z kwaśnym mlekiem, spożywanie nasion dzikiej marchwi, płukanki z octu i słonej wody, połykanie kijanek i żywych os, okłady z pająków, globulki z odchodów słoni, skakanie do tyłu czy noszenie naszyjników z kości kota, to tylko niektóre z metod zapobiegania ciąży. Historia dostarcza nam nieprawdopodobnej wiedzy na ten temat.                                      Potrzeba matką wynalazku   Na szczęście w XXI wieku wiedzę i nowoczesne rozwiązania na temat antykoncepcji przynosi nam medycyna. Prezerwatywy, wkładki, gąbki, tabletki, kapturki, implanty i plastry. W różnych kształtach, kolorach i z różnym składem. Aż tyle metod opracowali ludzie przez ponad 150 lat. I pewnie na tym nie koniec. Różnorodność jest tak duża, że bez trudu można dobrać metodę uwzględniającą styl życia, spełniającą oczekiwania i skutecznie zabezpieczającą przed niechcianym powiększeniem rodziny.  Dziś możemy wybrać metody zarówno skuteczne, jak i wygodne; zarówno dyskretne, jak i niecodzienne. Możemy spróbować nowoczesnych plastrów antykoncepcyjnych, które są przezroczyste, a stosowane raz w tygodniu zapewniają bardzo wysoką skuteczność. Co ważne, stosowanie antykoncepcji hormonalnej ma także swoje pozaantykoncepcyjne korzyści: obniża ryzyko wystąpienia torbieli jajnika, raka jajnika i endometrium, mięśniaków, pomaga także na bardzo obfite i bolesne menstruacje.       Światowy Dzień Antykoncepcji   Już w poniedziałek, 26 września, podczas Światowego Dnia Antykoncepcji, wszyscy kochankowie (i nie tylko) będą mieli okazję do świętowania. Bo jak tu nie świętować, gdy można wreszcie kochać się bez ograniczeń, kiedy się chce i gdzie się chce, nie martwiąc się o nieplanowane skutki erotycznych uniesień? A jeśli warunki sprzyjają, jest on i jest ona, a do tego miejsce, ochota i czas, to aż szkoda nie wykorzystać takiej szansy. Nic, tylko otworzyć szampana! (A resztę dopowiedzcie sobie sami).           O kampanii:   Nie łykam. Wszystko, co powinnaś wiedzieć o antykoncepcji to kampania, której celem jest budowanie świadomości kobiet na temat antykoncepcji, w szczególności antykoncepcji transdermalnej, przekonanie kobiet, że antykoncepcja jest naturalnym elementem życia seksualnego, świadczącym o odpowiedzialności i dojrzałości w wymiarze seksualnym oraz zachęcenie pacjentek do regularnych wizyt u ginekologa. Program merytorycznie wspierają eksperci z zakresu psychologii, ginekologii i seksuologii. Działania realizowane w ramach programu Nie łykam. Wszystko, co powinnaś wiedzieć o antykoncepcji obejmują kampanię edukacyjno-informacyjną, badania opinii, kampanię content marketingową, współpracę z blogosferą oraz regularną współpracę z mediami. Więcej informacji o kampanii oraz o metodach antykoncepcji można znaleźć na stronie: www.nielykam.pl   O badaniach: W ramach kampanii przeprowadzono badania opinii dotyczące seksualności, poruszające temat antykoncepcji, kwestie kobiecości i partnerstwa – 400 Polek stosujących antykoncepcję opowiedziało o tym, co wiedzą na temat antykoncepcji, jakie są ich pragnienia i oczekiwania związane z seksem, partnerem, antykoncepcją oraz z jakimi problemami borykają się na co dzień. Badanie prowadzono w kwietniu 2016r. techniką wywiadów online. Wyniki badania, przeprowadzonego przez TNS Polska, pokazały, co Polki wiedzą o antykoncepcji, w tym o innowacyjnej antykoncepcji transdermalnej, jakie są ich potrzeby w zakresie antykoncepcji, jak postrzegają siebie i swoją kobiecość oraz co akceptują, a co odrzucają w związkachPlastry antykoncepcyjne to jedna z najbardziej popularnych metod antykoncepcyjnych, jednak wciąż wielu kobietom brakuje wiedzy na ich temat. Czym jest antykoncepcja transdermalna? Czy plastry są skuteczne? Jak prawidłowo przechowywać plaster? Gdzie należy go nakleić? Jak działa plaster antykoncepcyjny? Warto poznać odpowiedzi na te często zadawane pytania dotyczące antykoncepcji transdermalnej. 1.   Jak działa plaster antykoncepcyjny? Antykoncepcja transdermalna jest to metoda polegająca na dostarczaniu hormonów przez skórę. Hormony uwalniają się systematycznie, dzięki czemu ich stężenie utrzymuje się na stałym poziomie. Efektem tego jest wysoki poziom zabezpieczenia przed ciążą, brak skoków hormonów (czyli brak skutków ubocznych, takich jak ból głowy czy piersi) i dobra tolerancja. 2.   Czy antykoncepcja transdermalna jest skuteczna? Skuteczność każdej metody antykoncepcyjnej sprawdza się za pomocą tzw. wskaźnika Pearla. Podaje on, ile kobiet (na 100 badanych) zaszło w ciążę, stosując daną metodę. W przypadku plastrów antykoncepcyjnych, zakładając błąd metody i perfekcyjne stosowanie przez użytkowniczkę, ten wskaźnik wynosi 0,4. Natomiast przy uwzględnieniu błędu metody i użytkowniczki wynosi 0,76. Wskaźnik ten jest bardzo niski, co oznacza, że plastry są wysoce skuteczną metodą antykoncepcji. Na ten korzystny wynik wpływa częstotliwość zmiany plastra – aplikacja raz na tydzień zmniejsza wyraźnie możliwość popełnienia błędu przez użytkowniczkę. 3.   Jak powinno się prawidłowo stosować plaster antykoncepcyjny? Z punktu widzenia skuteczności metody transdermalnej, bardzo ważne jest odpowiednie przygotowanie skóry. Należy zwrócić uwagę, by skóra, na którą będzie naklejony plaster, była odtłuszczona (np. roztworem alkoholu), sucha, czysta, zdrowa i nieowłosiona. W miejscu, w którym chcemy przykleić plaster, lepiej nie stosować żadnych kremów, balsamów, maści ani leków działających miejscowo. Dotyczy to również kosmetyków z zawartością olejków (np. arganowego), masła shea i innych, które mogą osłabić przyczepność plastra. Odpowiednio przygotowana skóra daje nam pewność, że plaster będzie dobrze się trzymał. 4.   Gdzie powinno się nakleić plaster antykoncepcyjny? Plaster antykoncepcyjny można nakleić w jednym z trzech miejsc na skórze: na ramieniu, brzuchu lub na pośladkach. Ważne, by nie naklejać plastra dwa razy w to samo miejsce. Nie znaczy to, że trzeba za każdym razem zmieniać część ciała – wystarczy nakleić go kilka centymetrów niżej, wyżej lub obok. Naklejanie plastra jest bardzo proste – należy przytrzymać plaster ciepłą i suchą dłonią przez co najmniej 30 sekund, a po tygodniu odkleić i nakleić nowy. 5.   Jak powinno się przechowywać plaster antykoncepcyjny? Przy stosowaniu plastrów ważne jest również ich przechowywanie. Zalecane jest suche i ciemne miejsce. Plastrów nie wolno przechowywać w lodówce ani zamrażać.   6.   Czy plaster antykoncepcyjny wpływa na zdrowie? Ogromną zaletą plastrów antykoncepcyjnych jest fakt, że nie obciążają one układu pokarmowego. Ponieważ hormony z plastra są wchłaniane bezpośrednio przez skórę, zaburzenia ze strony układu pokarmowego (takie jak wymioty czy biegunka) nie wpływają na zmniejszenie skuteczności tej metody antykoncepcji. Oprócz tego, antykoncepcja transdermalna może wpłynąć na poprawę kondycji skóry czy włosów, ponieważ plaster antykoncepcyjny w swoim składzie zawiera składniki hormonalne o działaniu antyandrogennym, które wpływają na obniżenie poziomu testosteronu. Ponadto, innowacyjny system transdermalny umożliwia regulację i kontrolę cyklu menstruacyjnego. Dzięki niskiej zawartości estrogenów i stałemu poziomowi dostarczanych do organizmu hormonów, krwawienia miesiączkowe nie są zbyt obfite. Warto też wiedzieć, że ta forma antykoncepcji hormonalnej zapobiega tworzeniu się torbieli na jajnikach czy namnażaniu się komórek nowotworowych.   O kampanii: Nie łykam. Wszystko, co powinnaś wiedzieć o antykoncepcji to kampania, której celem jest budowanie świadomości kobiet na temat antykoncepcji, w szczególności antykoncepcji transdermalnej, przekonanie kobiet, że antykoncepcja jest naturalnym elementem życia seksualnego, świadczącym o odpowiedzialności i dojrzałości w wymiarze seksualnym oraz zachęcenie pacjentek do regularnych wizyt u ginekologa. Program merytorycznie wspierają eksperci z zakresu psychologii, ginekologii i seksuologii. Działania realizowane w ramach programu Nie łykam. Wszystko, co powinnaś wiedzieć o antykoncepcji obejmują kampanię edukacyjno-informacyjną, badania opinii, kampanię content marketingową, współpracę z blogosferą oraz regularną współpracę z mediami. Więcej informacji o kampanii oraz o metodach antykoncepcji można znaleźć na stronie: www.nielykam.pl O badaniach: W ramach kampanii przeprowadzono badania opinii dotyczące seksualności, poruszające temat antykoncepcji, kwestie kobiecości i partnerstwa – 400 Polek stosujących antykoncepcję opowiedziało o tym, co wiedzą na temat antykoncepcji, jakie są ich pragnienia i oczekiwania związane z seksem, partnerem, antykoncepcją oraz z jakimi problemami borykają się na co dzień. Badanie prowadzono w kwietniu 2016r. techniką wywiadów online. Wyniki badania, przeprowadzonego przez TNS Polska, pokazały, co Polki wiedzą o antykoncepcji, w tym o innowacyjnej antykoncepcji transdermalnej, jakie są ich potrzeby w zakresie antykoncepcji, jak postrzegają siebie i swoją kobiecość oraz co akceptują, a co odrzucają w związkach z partnerem i bliskimi osobami.  

Polscy internauci znaleźli sposób na reklamy

Film ekoszalin za newsrm.tv - 22 Września 2016 godz. 9:01
Nikt na świecie nie blokuje reklamy online z taką pasją, jak polscy internauci. Z wtyczek lub rozszerzeń blokujących reklamy w przeglądarce korzysta u nas ponad 7 mln internautów, czyli około 38 proc. użytkowników polskiej Sieci. Tym samym użytkownicy Internetu znad Wisły są dziś światowymi liderami w dziedzinie blokowania reklam. - Jeżeli chodzi o powody, dla których użytkownicy blokują reklamy to ponad 60 proc. użytkowników wskazało wzrost poziomu irytacji, gdy oglądają reklamy w Internecie – mówi newsrm.tv Maciej Sawa, Chief Commercial Officer w Cloud Technologies i dodaje. – Wydawcy mają pewien problem, ponieważ oferują darmowy dostęp do swoich treści, a swoistą walutom było oglądanie reklam. Kiedy użytkownicy zaczęli blokować reklamy wydawcy zaczęli mieć ograniczony przychód. W polskim Internecie 50 zł jest sumą, którą użytkownicy są wstanie zapłacić za dostęp do treści, bez oglądania reklam. Natomiast jak wynika z wyliczeń Macieja Sawy kwota powinna wynosić 128 zł. Ile dokładnie na używaniu wtyczek lub rozszerzeń blokujących reklamy traci rynek? W skali globalnej straty sięgają 25 mld dolarów. - Prawie 40 proc. naszych internautów używa wtyczek blokujących reklamy internetowe. W porównaniu z pozostałymi krajami w Europie, wyprzedza nas tylko Grecja – dodaje Maciej Sawa.

Poranione konie w karawanie miłosierdzia

Film Ala za Pogotowie dla Zwierząt, fot. i film: Pogotowie dla Zwierząt - 21 Września 2016 godz. 8:46
Poranione do krwi dwa konie, całe obolałe i z licznymi uszkodzeniami ciała – takie zwierzęta ciągnęły nomen omen wóz zwany „karawaną miłosierdzia”, która przez wiele dni w diecezji koszalińsko – kołobrzeskiej podróżowała do sanktuarium maryjnego w Skrzatuszu, po drodze ewangelizując mieszkańców wsi. Chore konie pomimo ostrzeżeń nadal używane były do pracy, ciągnąc za sobą ciężki wóz. Dlatego wspólnie z policją inspektorzy Pogotowia dla Zwierząt zatrzymali na drodze pielgrzymów znęcających się nad zwierzętami. Konie opięto od wozu i przekazano do stajni. Teraz o losie zwierząt zdecyduje prokurator. „Karawana miłosierdzia” to przedsięwzięcie organizowane pod patronatem Stowarzyszenia „Domu Miłosierdzia” z Koszalina. Zbudowany wóz – wagon, ciągnięty jest przez konie i jechał przez różne miejscowości diecezji koszalińsko – kołobrzeskiej. Uczestnicy tej wyprawy ewangelizowali lokalną społeczność. Problem jednak w tym, iż zdaniem obrońców zwierząt konie, które używane były do pracy na skutek ciężaru jaki ciągnęły  doznały licznych obtarć, ran z których sączyła się krew. – Przedsięwzięcie jak najbardziej chwalebne, ale nie kosztem chorych zwierząt, które zmieniano co chwilę, bo nie mogły dalej iść z uwagi zmęczenie i obrażenia. Zwierzęta były poodparzane i ich opiekunowie o tym wiedzieli – mówi Grzegorz Bielawski ze Stowarzyszenia „Pogotowie dla Zwierząt”, który od kilku dni przyjął kilkadziesiąt zgłoszeń znęcania się nad tymi końmi, które dopuszczone zostały do ciężkiej pracy przez pątników. W miniony piątek do stowarzyszenia ds. ochrony zwierząt dotarły kolejne zgłoszenia o rannych koniach z obrażeniami, które nadal ciągnęły karawanę. Dlatego postanowiono sprawdzić jak sytuacja ma się na miejscu. - Kiedy dojechaliśmy wóz z końmi zastaliśmy na drodze asfaltowej, kilka kilometrów przed Skarzatuszem w gm. Szydłowo, gdzie zmierzał na spotkanie młodzieży i biskupa. Po sprawdzeniu stanu koni zabroniliśmy ich dalszej jazdy. Zwierzęta były bardzo poranione od uprzęży, z ran koni sączyła się krew z osoczem – mówi Krystyna Kukawska, inspektor ds. koni i prezes Zarządu „Pogotowia dla Zwierząt Konie broniły przed dotykiem w miejscach, gdzie założona była uprząż. Zdaniem obrońców zwierząt świadczyło to mocnej bolesności w miejscach, gdzie były przypięte do wozu. Karawana nie przejęła się  jednak losem zwierząt i po kilkudziesięciu minutach ruszyła dalej wbrew zaleceniom kontrolujących. Obrońcy zwierząt zawiadomili więc policję. Poinformowali iż ranne konie nadal używane są do sporego wysiłku ciągnąć wóz ważący 1,5- 2 tony. Funkcjonariusze policji zatrzymali pojazd gdy wjeżdżał do Skrzatusza asfaltową drogą. Konie odpięto i na polecenie śledczych zabezpieczono na pobliskiej łące. Pielgrzymi jadący wozem byli oburzeni. – Blokują nam dojazd tymi końmi do miejsca kultu. Tę karawanę musi zobaczyć biskup, który jest na czuwaniu modlitewnym kilkaset metrów stąd. Taki jest plan tej uroczystości. Umożliwienie wjazdu koni na plac to dzieło szatana – krzyczeli z wozu pielgrzymi. Joanna Grzywacz, członek Stowarzyszenia Dom Miłosierdzia i uczestnik karawany twierdzi, iż konie były zadbane. - Osoby, które ewangelizują i mówią o Bogu nie mogą źle traktować zwierząt. My nie zrobiliśmy tym koniom nic złego. Szły kilkanaście kilometrów dziennie, miały przerwy, były pojone i jadły. Wszystko na naszej pielgrzymce było dostoswane pod zwierzęta i myśleliśmy tylko o tym aby miały one jak najlepiej. A otarcia miały, bo każdy na pielgrzymce pokonuje pewien wysiłek i ma otarcia, także koń  – mówi Joanna Grzywacz, odpowiedzialna za dzieło ewangelizacyjne na kółkach. W te zapewnienia nie wierzy Grzegorz Bielawski z „Pogotowia dla Zwierząt”, który był na miejscu zdarzenia. – Oni nie pozwalali nam nawet wykonać dokumentacji fotograficznej rannych koni. Bali się tych mocnych dowodów. A jak już wykonałem zdjęcia i film ukazujący wstrząsający stan zwierząt, to jak karawana ruszyła usłyszałem przez mikrofon takie zdanie od pielgrzymów: „…Panie Jezu, Matko Boża prosimy aby „te zdjęcia” się nigdzie nie trafiły, aby się nie ukazały, aby się w ogóle nie zrobiły…”… Czy tak zachowują się osoby, które nie mają nic do ukrycia? Którym leży na sercu prawda o stanie zwierząt? – pyta Grzegorz Bielawski, inspektor ds. ochrony zwierząt. Wezwana policja sprowadziła na miejsce technika kryminalistyki. Dokonał on oględzin wozu, bo jak się okazało na przyczepę nie były wyrobione żadne dokumenty dopuszczające ją do ruchu na drogach publicznych. Policjanci i lekarz weterynarii dokonali oględzin koni. Lekarz po szczegółowym ich zbadaniu potwierdził, iż dalej nie mogą jechać w karawanie ponieważ mają kilkanaście ran świadczących o znęcaniu się nad nimi.  „Pogotowie dla Zwierząt” złożyło zawiadomienie o przestępstwie znęcania się nad zwierzętami. W sobotę do późnych godzin nocnych trwały przesłuchania świadków. Konie umieszczono tymczasowo w gospodarstwie, gdzie miały przez kilkanaście dni odpocząć. Lekarz wydał całkowity zakaz używania ich do jakichkolwiek prac, w tym ciągnięcia wozu przez najbliższych kilkanaście dni. Zwierzęta miały odpocząć i zostać opatrzone przez woźnicę. Niestety na drugi dzień tj. w niedzielę ponownie zostały zaprzęgnięte do wozu i jechały dalej, co widoczne jest na fotografiach z niedzielnej uroczystości w Skrzatuszu, gdzie ciągną wóz, jaki wjechał na plac przed sanktuarium. Decyzję w sprawie dalszego losu koni ma podjąć prokurator. Od redakcji: Dziękujemy stowarzyszeniu  Pogotowie dla Zwierząt za zgodę na publikację tego materiału. 

Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu

Film ekoszalin za Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu - 19 Września 2016 godz. 5:56
2247 miasta z 50 krajów zarejestrowały się na oficjalnej europejskiej stronie http://mobilityweek.eu/ jako uczestnicy tegorocznej edycji ETZT. Koszalin nie bierze w niej udziału. Polska może pochwalić się 25 miastami, które zgłosiły swoje aktywności z tej okazji! Inicjatywa cieszy się w naszym kraju coraz większą popularnością – w zeszłym roku zgłosiło się 10 miast. Trzymamy kciuki za powodzenie wszelkich działań promujących zrównoważony i inteligentny transport w naszym kraju! ETZT: 16 – 22 września - Inteligentny transport. Silna gospodarka. W całej Polscy w przeciągu najbliższego tygodnia odbędzie się wiele spotkań, pikników, inicjatyw promujących ekologiczny, zrównoważony transport, który nie tylko wspiera  środowisko, ale też przynosi szereg konkretnych korzyści finansowych i gospodarczych.  Tydzień oficjalnie zakończy się 22 września Dniem Bez Samochodu. My jednak zachęcamy do pozostawiania auta jak najczęściej, nie tylko podczas tego jednego tygodnia w roku.  Tegoroczny ETZT odbywa się pod hasłem "Inteligentny transport. Silna gospodarka" Im bardziej będziemy mobilni, tym mniej czasu będziemy tracić na różnego rodzaju sytuacje, które są nieefektywne i wzrost PKB będzie bardziej dynamiczny. Im bardziej będziemy wspierać innowacje w różnych obszarach, to na zasadzie zjawiska synergii stworzy się sieć, która spowoduje, że z coraz większą siłą będziemy iść naprzód, wykorzystując ten potencjał, który mamy w Polsce największy. To potencjał ludzki, potencjał ludzkiej wyobraźni, ludzkich pomysłów i innowacji, które należy stosować w obszarze zrównoważonego transportu – przekonuje Sławomir Mazurek, podsekretarz stanu w Ministerstwie Środowisk, które wraz z Ministerstwem Infrastruktury i Budownictwa patronuje tegorocznej edycji ETZT. 

Zjawiskowo piękne kobiety MMA

Film Art za AgencjaTVN/x-news.pl - 17 Września 2016 godz. 13:14
Ladies Fight Night to nie tylko emocje sportowe. Podczas gali ”The FeMMAgeddon”, która odbyła się w Warszawie, uwagę wielu kibiców od klatkoringu odciągały zjawiskowe kobiety, które pojawiły się na trybunach. W Expo XXI Warszawa odbyła się trzecia odsłona Ladies Fight Night. LFN to jedyna w Europie federacja mieszanych sportów walki tylko dla kobiet. W  stolicy doszło łącznie do jedenastu pojedynków. W walce wieczoru Judyta Niepogoda pokonała Martę Gusztab przez niejednogłośną decyzję.

Reforma edukacji – prezentacja projektów ustaw

Film Ala za MEN - 17 Września 2016 godz. 7:30
Minister Edukacji Narodowej Anna Zalewska przedstawiła dziś projekty ustaw dotyczących zmian w edukacji. Jednocześnie skierowane one zostały do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji społecznych. – Dotrzymałam słowa. To ważny dzień dla całego środowiska oświatowego. Przy wypracowywaniu zmian udział wzięło całe środowisko oświatowe, zarówno dyrektorzy szkół, nauczyciele, samorządowcy, uczniowie i rodzice. To ustawa napisana przez samych obywateli – powiedziała Anna Zalewska Minister Edukacji Narodowej. Zaprezentowany dziś projekt ustawy Prawo oświatowe oraz Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe opisują zmiany w organizacji oświaty w Polsce zapowiedziane w expose Premier Beaty Szydło. Najważniejsze zmiany dotyczą ustroju szkolnego oraz związanych z tym modyfikacji w organizacji i funkcjonowaniu szkół i placówek oświatowych. Minister Edukacji Narodowej przypomniała, że zaproponowane dziś zmiany są efektem trwającej od lutego do końca czerwca w całej Polsce ogólnopolskiej Debaty o Edukacji „Uczeń. Rodzic. Nauczyciel – Dobra Zmiana”. Oprócz 17 debat wojewódzkich i 7 zgłoszonych debat o edukacji odbywających się w całej Polsce, do MEN nadesłano w sumie 1118 opinii na temat zmian w systemie edukacji. Dodatkowo w MEN odbywały się spotkania ekspertów pracujących w kilkunastu grupach tematycznych. Dyskutowali oni między innymi o kształceniu ogólnym i zawodowym, organizacji nadzoru pedagogicznego, systemie egzaminów zewnętrznych, doskonaleniu zawodowym nauczycieli, miejscu historii w szkole, wychowaniu fizycznym, roli rodzica w szkole i funkcji wychowawczej szkoły. Docelowo, w ciągu najbliższych 2 lat przedstawimy projekty ustaw dotyczących finansowania zadań oświatowych, egzaminów zewnętrznych oraz wspierania rozwoju dziecka i ucznia. Na potrzebę przygotowania i uchwalenia nowego aktu ustawowego o znaczeniu systemowym w obszarze oświaty wskazywano już w latach ubiegłych. Jednak dotychczas nikt nie podjął żadnych konkretnych prac legislacyjnych w tym kierunku. – Po raz pierwszy weryfikujemy ponad sto razy zmienianą ustawę o systemie oświaty. Chcemy docelowo zmienić tę ustawę tak, aby była przejrzysta, czytelna i łatwiej można było ją stosować. Chcemy zbudować szkołę, która będzie odpowiadać za ucznia, za jakość kształcenia, za wychowanie oraz rozwój indywidualny – dodała Anna Zalewska Minister Edukacji Narodowej. Dlaczego potrzebne są zmiany ?  Przyczyną proponowanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej zmian jest diagnoza obecnego stanu liceów ogólnokształcących i szkół zawodowych, które wymagają szybkiego dostosowania do potrzeb rynku pracy. Przez ostatnich kilka lat szkoła straciła swoją wychowawczą funkcję. W związku z tym kluczowe jest stworzenie spójnej i drożnej struktury organizacji szkół oraz wydłużenie okresu kształcenia i wychowania w jednej szkole, w tej samej grupie rówieśniczej. Konieczne jest także wsparcie działań na rzecz dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Liceum ogólnokształcące w praktyce zostało skrócone do dwóch lat, zaś koncentracja godzin na wybranych 2-4 przedmiotach rozszerzonych spowodowała, iż utraciło ono charakter szkoły ogólnokształcącej. W klasie I liceum kontynuowana jest edukacja gimnazjalna, a kolejne 1,5 roku to niejako „kurs przygotowawczy” do egzaminu maturalnego. Warto dodać, że 26 z 37 rektorów szkół wyższych wyraziło negatywną ocenę przygotowania absolwentów szkół ponadgimnazjalnych do podjęcia studiów, wskazując między innymi na zbyt krótki czas nauki w liceum ogólnokształcącym. Istotnym wyzwaniem przed jakim stoi polski system edukacji to niż demograficzny. Liczba uczniów szkół podstawowych w roku 2016 jest mniejsza o 12% (308 tys. uczniów) od tej z roku 2005. Tym samym, liczba uczniów gimnazjów od roku szkolnego 2005/2006 systematycznie spada, zmniejszając się o ok. 33% w roku szkolnym 2016/17. Jednakże, mimo drastycznego spadku liczby uczniów, liczba gimnazjów wciąż rośnie. Sytuacja ta doprowadzi do powstania trudności finansowania gimnazjów. Ze względu na niż demograficzny w ostatnich latach łączono szkoły w zespoły gimnazjów i szkół podstawowych, co było niezgodne z założeniami reformy z 1999 r., która wskazywała gimnazja jako samodzielne szkoły. Nowy ustrój szkolny  Ustrój szkolny z obecnego systemu 6-letniej szkoły podstawowej, 3-letniego gimnazjum, 3-letniego liceum ogólnokształcącego,  4-letniego technikum, 3-letniej zasadniczej szkoły zawodowej oraz szkoły policealnej ulegnie przekształceniu. Docelowa struktura szkolnictwa, zaproponowana w ustawie – Prawo oświatowe,  będzie obejmowała: →  8-letnią szkołę podstawową; →  4-letnie liceum ogólnokształcące; →   5-letnie technikum; →   3-letnią branżową szkołę pierwszego stopnia; →   2-letnią branżową szkołę drugiego stopnia; →   3-letnią szkołę specjalną przysposabiającą do pracy; →   szkołę policealną. Przekształcenia szkół  Sprawne i efektywne wprowadzenie nowej struktury szkolnictwa wymaga kilkuletniego okresu przejściowego. Umożliwi on dostosowanie obecnie istniejącego systemu oświaty do nowych rozwiązań ustrojowych. Wśród projektowanych przepisów znalazły się rozwiązania prawne dotyczące m.in. zakładania, prowadzenia, przekształcania i wygaszania szkół – zarówno publicznych, jak i niepublicznych. Zmiany rozpoczną się od roku szkolnego 2017/2018. Wówczas uczniowie kończący w roku szkolnym 2016/2017 klasę VI szkoły podstawowej staną się uczniami VII klasy szkoły podstawowej. Rozpocznie się tym samym stopniowe wygaszanie gimnazjów – nie będzie prowadzona rekrutacja do gimnazjum. W roku szkolnym 2018/2019 ostatni rocznik dzieci klas III ukończy gimnazjum. Z dniem 1 września 2019 r. w ustroju szkolnym nie będą funkcjonować gimnazja. Wprowadzenie branżowej szkoły I stopnia, w miejsce zasadniczej szkoły zawodowej, planowane jest od 1 września 2017 r. Wprowadzenie branżowej szkoły II stopnia dla absolwentów branżowej szkoły I stopnia rozpocznie się od roku szkolnego 2020/2021. Zmiany w liceach ogólnokształcących i technikach zapoczątkowane mają być od roku szkolnego 2019/2020, a zakończą się w roku szkolnym 2023/2024. W roku szkolnym 2019/2020 w klasach I liceów ogólnokształcących, techników i branżowych szkół I stopnia edukację rozpoczną dzieci kończące klasę III gimnazjum i dzieci kończące klasę VIII szkoły podstawowej. Uczniowie kończący gimnazjum będą kształcili się w 3-letnich liceach ogólnokształcących i 4-letnich technikach, natomiast dzieci kończące VIII klasę szkoły podstawowej rozpoczną naukę w 4-letnim liceum lub 5-letnim technikum. Uczniowie będą mogli także kontynuować naukę w I klasie branżowej szkoły I stopnia. Projekt ustawy zakłada, stopniowe i ewolucyjne wygaszanie gimnazjów. Na rok szkolny 2017/2018 nie będzie przeprowadzane postępowanie rekrutacyjne do klasy I gimnazjum. Od 1 września 2017 r. nie będzie już klasy I obecnego gimnazjum, a w latach następnych kolejnych klas. Wygaszanie gimnazjum może być realizowane w różnych wariantach, tj. poprzez: a) przekształcenie dotychczasowego gimnazjum w 8-letnią szkołę podstawową lub b) włączenie gimnazjum do 8-letniej szkoły podstawowej; c) przekształcenie gimnazjum w liceum ogólnokształcące albo technikum; d) włączenie gimnazjum do liceum ogólnokształcącego albo technikum; e) przekształcenie gimnazjum w branżową szkołę I stopnia; f) włączenie gimnazjum do branżowej szkoły I stopnia. Decyzja, co do formy i czasu przekształcenia gimnazjum należy do kompetencji samorządu prowadzącego gimnazjum, osoby prawnej niebędącej jednostką samorządu terytorialnego lub osoby fizycznej prowadzącej dotychczasowe publiczne lub niepubliczne gimnazjum. Projekt zaprezentowanej dziś ustawy określa również warunki i terminy obowiązujące przy przeprowadzaniu tych zmian. Przykładowo, gdy gmina prowadząca dotychczasowe gimnazjum zadecyduje o jego przekształceniu w liceum ogólnokształcące lub o włączeniu tego gimnazjum do liceum ogólnokształcącego – konieczne będzie zawarcie porozumienia o prowadzeniu tego liceum z powiatem, dla którego prowadzenie liceum ogólnokształcącego jest zadaniem własnym. Jeśli organ prowadzący inny niż jednostka samorządu terytorialnego będzie chciał włączyć  prowadzone przez siebie publiczne gimnazjum do prowadzonej przez siebie publicznej  szkoły podstawowej  będzie zobligowany do 31 stycznia 2017 r. złożyć stosowny wniosek do gminy, która udzieliła zezwolenia na prowadzenie tych szkół. Do wniosku będzie musiał dołączyć: – wykaz nauczycieli zatrudnionych po przekształceniu szkoły wraz z informacją o kwalifikacjach tych nauczycieli, – zobowiązanie do zapewnienia warunków działania szkoły publicznej, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki, – zobowiązanie do przestrzegania przepisów dotyczących szkół publicznych, – projekt aktu założycielskiego i projektu statutu 8-letniej szkoły podstawowej. Ochrona miejsc pracy dla nauczycieli  Planując reformę oświaty chcemy przede wszystkim chronić dotychczasowe miejsca pracy nauczycieli oraz zapewnić uczniom jak najlepsze warunki nauki z wysoko wykwalifikowaną oraz doświadczoną kadrą pedagogiczną. Rozwiązania systemowe zapewniające przechodzenie nauczycieli ze szkół aktualnie funkcjonujących do szkół tworzonych w ramach nowego systemu, da im poczucie stabilizacji i bezpieczeństwa o swoje zatrudnienie. Dzięki temu mogą oni w pełni poświecić się temu co w edukacji najważniejsze, czyli uczniowi i jego potrzebom dydaktyczno-wychowawczym. Projektowane zmiany gwarantują również właściwe zarządzanie szkołami w okresie przejściowym przez powierzenie przeprowadzenia procesu przekształceń doświadczonej oświatowej kadrze kierowniczej, dotychczasowym dyrektorom, bez potrzeby przeprowadzania w tym okresie zmian w kadrach kierowniczych (dotychczasowi dyrektorzy pełnią swoją funkcję do zakończenia kadencji z możliwością przedłużenia przez organ prowadzący powierzenia pełnienia funkcji, w przypadku zakończenia kadencji przed upływem okresu przejściowego). Nauczyciele zatrudnieni w obecnie funkcjonujących w ramach systemu oświaty szkołach z urzędu staną się nauczycielami szkół utworzonych w ramach nowego systemu. Oznacza to, że z mocy prawa nauczyciele: a) dotychczasowych 6-letnich szkół podstawowych staną się nauczycielami 8-letnich szkół podstawowych; b) dotychczasowej zasadniczej szkoły zawodowej staną się nauczycielami branżowej szkoły I stopnia; c) dotychczasowego czteroletniego technikum staną się nauczycielami 5-letniego technikum; d) dotychczasowego 3-letniego liceum ogólnokształcącego staną się nauczycielami4-letniego liceum ogólnokształcącego; e) zespołu szkół, w skład którego wchodzi dotychczasowa 6-letnia szkoła podstawowa i dotychczasowe gimnazjum stają się nauczycielami 8-letniej szkoły podstawowej. Egzamin ósmoklasisty  W roku szkolnym 2018/2019 roku planujemy przeprowadzenie obowiązkowego egzaminu dla 8-klasisty w ostatniej klasie szkoły podstawowej. Będzie to obowiązkowy egzamin zewnętrzny, przeprowadzany na podstawie wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego. Składać się będzie z dwóch części: testowej i opisowej. Egzamin 8-klasisty będzie obejmował następujące przedmioty: język polski, matematykę, historię i język obcy nowożytny. Wyniki uzyskane na egzaminie 8-klasisty ze wskazanych przedmiotów pozwolą określić poziom kompetencji uczniów kończących szkołę podstawową w kluczowych dziedzinach wiedzy, będących podstawą do podejmowania nauki na kolejnym etapie kształcenia. Wyniki uzyskane na tym egzaminie nie będą miały wpływu na ukończenie szkoły, będą natomiast stanowiły jedno z kryteriów rekrutacji do szkół ponadpodstawowych. Inne ważne zmiany  Przewidujemy również zmiany systemowe w wybranych obszarach oświaty, wzmacniające i uzupełniające zmiany ustroju szkolnego. Chcemy przede wszystkim wzmocnić rolę szkoły w budowaniu kompetencji niezbędnych do funkcjonowania we współczesnym świecie. Proponujemy również zmiany w kształceniu zawodowym, a w związku z tym wprowadzamy nowe poziomy wykształcenia. Chcemy uruchomić również obowiązkową akredytację publicznych i niepublicznych placówek doskonalenia nauczycieli. W projekcie ustawy zaproponowaliśmy zmiany w przekazywaniu przez jednostki samorządu terytorialnego szkół publicznych do prowadzenia innym podmiotom (w drodze umowy). Proponujemy także nowe regulacje określające zawartość merytoryczną programu wychowawczo-profilaktycznego, który połączy dotychczas odrębnie opracowywane programy w jeden spójny dokument. Przedstawiamy również propozycje w zakresie organizacji szkół dla dorosłych, doradztwa zawodowego i funkcjonowania Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego. W zakresie przepisów dotyczących powierzania stanowiska dyrektora szkoły i placówki publicznej wprowadzamy regulację stanowiącą, że przed upływem kadencji dyrektora, organ prowadzący szkołę lub placówkę będzie zobowiązany do zorganizowania konkursu na to stanowisko. W wyniku zmian struktury szkolnictwa proponujemy m.in.: a) możliwość tworzenia oddziału dwujęzycznego w szkole podstawowej; b) zmiany w sprawowaniu i organizacji nadzoru pedagogicznego i wzmocnienia jego funkcji wspomagającej; c) wzmocnienie roli nadzoru pedagogicznego nad niepublicznymi placówkami systemu oświaty; d) zachowanie liczby godzin wychowania fizycznego – dla uczniów klas IV-VIII szkół podstawowych w wymiarze 4 godzin lekcyjnych w ciągu tygodnia, a dla uczniów szkół ponadpodstawowych – 3 godziny lekcyjne; e) zmiany dotyczące szkół i placówek niepublicznych. Innowacje w szkole  W projekcie ustawy proponujemy nowe regulacje prawne dotyczące działalności innowacyjnej. Określać one będą konieczność zapewnienia przez system oświaty kształtowania u uczniów postaw przedsiębiorczości i kreatywności, sprzyjających aktywnemu uczestnictwu uczniów w życiu gospodarczym. Możliwe będzie to przez stosowanie w procesie kształcenia innowacyjnych rozwiązań programowych organizacyjnych lub metodycznych. Znosimy konieczność zgłaszania innowacji pedagogicznej kuratorowi oświaty i organowi prowadzącemu oraz wymagania formalne warunkujące rozpoczęcie działalności innowacyjnej w szkole lub placówce. Szkolny wolontariat  W projekcie ustawy wprowadzamy przepis określający obowiązek zawarcia w statucie szkoły sposobu organizacji i realizacji zadań z zakresu wolontariatu. Dodatkowo umożliwiamy samorządowi uczniowskiemu, w porozumieniu z dyrektorem szkoły lub placówki, podejmowanie działań w tym zakresie. Wolontariat szkolny rozwija kompetencje społeczne i interpersonalne uczniów, w tym szacunek do drugiego człowieka, uwrażliwia na potrzeby osób potrzebujących, empatię oraz aktywizuje współpracę z organizacjami pozarządowymi. Zatem promowanie idei wolontariatu oraz angażowanie się dzieci i młodzieży szkolnej w różnorodne projekty powinno odbywać się według określonych i przyjętych przez szkołę zasad. Chcemy, aby w szkołach i placówkach funkcjonował – na zasadach dobrowolności – organ (rada wolontariatu), który będzie koordynował działania w zakresie szkolnego wolontariatu. Rekrutacja  W związku z wprowadzaną zmianą struktury szkolnictwa w systemie oświaty proponujemy zmiany przepisów dotyczących rekrutacji. Na poziomie ustawy określają one m.in.: a) kryteria rekrutacji do publicznych przedszkoli, publicznych innych form wychowania przedszkolnego, oddziałów przedszkolnych w publicznych szkołach podstawowych, publicznych szkół i placówek, w tym wskazania grup kandydatów o szczególnym statusie uprzywilejowania, wynikającym z Konstytucji RP, ze względu na sytuację osobistą lub rodzinną albo szczególne zdolności czy osiągnięcia; b) zasad przeprowadzania rekrutacji do publicznych przedszkoli, publicznych innych form wychowania przedszkolnego, oddziałów przedszkolnych w publicznych szkołach podstawowych, publicznych szkół i placówek, w szczególności wskazania hierarchii poszczególnych kryteriów; c) procedury przeprowadzania rekrutacji, w tym procedury odwoławczej w przypadku odmowy przyjęcia kandydata do publicznego przedszkola, publicznej innej formy wychowania przedszkolnego, oddziału przedszkolnego w publicznej szkole podstawowej, publicznej szkoły czy placówki oraz zasad ujawniania i przetwarzania danych osobowych uczestników procesu rekrutacji. W projekcie ustawy znalazły się zapisy dotyczące m.in.: rekrutacji do publicznych szkół sportowych i publicznych szkół mistrzostwa sportowego; rekrutacji do publicznych oddziałów  dwujęzycznych w  publicznych szkołach ogólnodostępnych; rekrutacji do publicznych oddziałów międzynarodowych.   Kształcenie specjalne Proponowane przez nas zmiany w zakresie kształcenia specjalnego mają na celu: – podwyższenie jakości oddziaływań  jednostek systemu oświaty wobec dzieci z różnego rodzaju niepełnosprawnościami; – uporządkowanie prawa oświatowego, a także zapewnienie czytelności tych regulacji; – doprecyzowanie funkcjonujących rozwiązań; – ograniczenie trudności interpretacyjnych. Proponujemy również doprecyzowanie przepisów z których wynika, że zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka organizowane są w publicznych i niepublicznych jednostkach systemu oświaty: przedszkolach, szkołach podstawowych, innych formach wychowania przedszkolnego, specjalnych ośrodkach wychowawczych, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych oraz ośrodkach rewalidacyjno-wychowawczych. Oddział przygotowawczy Wprowadzamy nową formę organizacyjną dla uczniów, którzy przybywają z zagranicy, zarówno dla obywateli polskich, jak i cudzoziemców. W ostatnich latach w polskim systemie oświaty stale wzrasta liczba dzieci z rodzin migranckich, które mają problemy w komunikacji związane z nieznajomością lub słabą znajomością języka polskiego lub trudności adaptacyjne związane z wcześniejszym kształceniem za granicą. Dotychczasowe rozwiązania, takie jak możliwość korzystania w szkole z dodatkowych zajęć z języka polskiego czy zajęć wyrównawczych z danych przedmiotów nauczania, są w obecnej sytuacji niewystarczające. Oddział przygotowawczy będzie mógł utworzyć organ prowadzący na wniosek dyrektora szkoły w celu umożliwienia szybkiego i efektywnego włączenia tych uczniów do wspólnej nauki z polskimi rówieśnikami. Oddział będzie mógł powstać także w trakcie trwania roku szkolnego w przypadku jednoczesnego napływu do szkoły większej liczby uczniów przybywających z zagranicy. Szczegółowe warunki tworzenia, organizacji i działania oddziału przygotowawczego uwzględniające potrzeby i możliwości uczniów przybywających z zagranicy zostaną określone w rozporządzeniu. Zgodnie z projektem oddziały przygotowawcze będą mogły być utworzone we wszystkich typach szkół publicznych i niepublicznych, w których realizowany jest obowiązek szkolny i obowiązek nauki. Wyjątek stanowią: szkoły artystyczne,  specjalne,  sportowe i mistrzostwa sportowego oraz szkoły dla dorosłych.  W przedszkolach nie będą organizowane oddziały przygotowawcze. W rozporządzeniu zostanie doprecyzowane, że oddział może obejmować zarówno uczniów poszczególnych klas, jak i łączyć uczniów – w szczególności klas I-III oraz klas V-VIII szkół podstawowych.