Pierwsze prace już niebawem
Umowę na realizację inwestycji o wartości 76 mln zł GDDKiA podpisała z firmą Strabag 31 lipca 2024 r. W ciągu kolejnych 10 miesięcy wykonawca opracował projekt budowlany i złożył wniosek o ZRID.

Cała procedura — wraz z ponowną oceną oddziaływania na środowisko — przebiegła wyjątkowo sprawnie i zakończyła się w niespełna sześć miesięcy.
Jeszcze w grudniu wykonawca otrzyma plac budowy i rozpocznie prace przygotowawcze. Zasadnicze roboty drogowe mają ruszyć wiosną 2026 r., gdy zakończy się okres zimowy.
Na półmetku znajdują się również prowadzone w obrębie inwestycji badania archeologiczne.
Odszkodowania dla właścicieli nieruchomości
Decyzja ZRID uruchamia proces wypłaty odszkodowań za nieruchomości przejęte pod inwestycję.
Rzeczoznawcy powołani przez Wojewodę Zachodniopomorskiego przygotują operaty szacunkowe, na podstawie których Wojewoda wyda decyzje odszkodowawcze. Wypłatą środków zajmie się GDDKiA.
Ostatnia droga krajowa wyprowadzona ze Stargardu
Choć od lat tranzyt omija Stargard dzięki drodze ekspresowej S10, przez miasto wciąż przebiega DK20, prowadząc przez Święte i Strachocin, a następnie przez ulice gęsto zabudowanego centrum — z licznymi skrzyżowaniami i przejściami dla pieszych.

Nowa obwodnica:
wyprowadzi ruch tranzytowy poza obszary zabudowane,
zmniejszy hałas i uciążliwości dla mieszkańców,
poprawi bezpieczeństwo pieszych i kierowców,
skróci przejazd nawet czterokrotnie dzięki ominięciu miasta.
Obecnie przejazd DK20 przez miasto to 7,4 km. Nowa trasa będzie krótsza o niemal 3 km.
Przebieg nowej trasy
Obwodnica Stargardu będzie jednojezdniową drogą klasy GP (główna ruchu przyspieszonego).
Rozpocznie się — jak dotychczas — przy węźle Stargard Wschód na S10, po czym poprowadzi na północ.
W ramach inwestycji powstaną m.in.:
wiadukt w ciągu drogi gminnej,
zatoka do kontroli ITD,
most nad rzeką Krąpiel z przejściem dla średnich zwierząt,
wiadukt w ciągu drogi powiatowej Strachocin–Sułkowo,
przejazd nad linią kolejową nr 202,
włączenie do obecnego przebiegu DK20 około 500 m za granicą Stargardu.
Program 100 obwodnic — intensywne inwestycje w regionie
Obwodnica Stargardu to kolejny ważny element rządowego „Programu budowy 100 obwodnic”.
W województwie zachodniopomorskim:
Obwodnice już oddane do użytku:
Gryfino (DK31) – grudzień 2023
Szczecinek (DK20) – kwiecień 2024
Inwestycje w budowie:
Szwecja (DK22)
Wałcz (DK22)
Rusinowo (DK22)
Kołbaskowo (DK13)
W przygotowaniu:
Złocieniec (DK20) – trwają prace projektowe
Człopa (DK22) – trwa przetarg na aktualizację dokumentacji po uchyleniu decyzji środowiskowej