Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.
Koszalin, Poland
wydarzenia

GDDKiA w Szczecinie: Zielone światło dla budowy obwodnicy Stargardu. Wojewoda wydał decyzję ZRID

Autor Art za GDDKiA 24 Listopada 2025 godz. 12:30
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Szczecinie poinformowała, że Wojewoda Zachodniopomorski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla obwodnicy Stargardu w ciągu drogi krajowej nr 20. Decyzja ta oznacza, że projekt prowadzony w formule „Projektuj i buduj” przechodzi do kluczowej fazy — rozpoczęcia prac w terenie. Nowa trasa o długości 4,5 km ma zostać ukończona w drugiej połowie 2027 roku.

Pierwsze prace już niebawem

Umowę na realizację inwestycji o wartości 76 mln zł GDDKiA podpisała z firmą Strabag 31 lipca 2024 r. W ciągu kolejnych 10 miesięcy wykonawca opracował projekt budowlany i złożył wniosek o ZRID.

Cała procedura — wraz z ponowną oceną oddziaływania na środowisko — przebiegła wyjątkowo sprawnie i zakończyła się w niespełna sześć miesięcy.

Jeszcze w grudniu wykonawca otrzyma plac budowy i rozpocznie prace przygotowawcze. Zasadnicze roboty drogowe mają ruszyć wiosną 2026 r., gdy zakończy się okres zimowy.

Na półmetku znajdują się również prowadzone w obrębie inwestycji badania archeologiczne.

Odszkodowania dla właścicieli nieruchomości

Decyzja ZRID uruchamia proces wypłaty odszkodowań za nieruchomości przejęte pod inwestycję.

Rzeczoznawcy powołani przez Wojewodę Zachodniopomorskiego przygotują operaty szacunkowe, na podstawie których Wojewoda wyda decyzje odszkodowawcze. Wypłatą środków zajmie się GDDKiA.

Ostatnia droga krajowa wyprowadzona ze Stargardu

Choć od lat tranzyt omija Stargard dzięki drodze ekspresowej S10, przez miasto wciąż przebiega DK20, prowadząc przez Święte i Strachocin, a następnie przez ulice gęsto zabudowanego centrum — z licznymi skrzyżowaniami i przejściami dla pieszych.

Nowa obwodnica:

wyprowadzi ruch tranzytowy poza obszary zabudowane,

zmniejszy hałas i uciążliwości dla mieszkańców,

poprawi bezpieczeństwo pieszych i kierowców,

skróci przejazd nawet czterokrotnie dzięki ominięciu miasta.

Obecnie przejazd DK20 przez miasto to 7,4 km. Nowa trasa będzie krótsza o niemal 3 km.

Przebieg nowej trasy

Obwodnica Stargardu będzie jednojezdniową drogą klasy GP (główna ruchu przyspieszonego).

Rozpocznie się — jak dotychczas — przy węźle Stargard Wschód na S10, po czym poprowadzi na północ.

W ramach inwestycji powstaną m.in.:

wiadukt w ciągu drogi gminnej,

zatoka do kontroli ITD,

most nad rzeką Krąpiel z przejściem dla średnich zwierząt,

wiadukt w ciągu drogi powiatowej Strachocin–Sułkowo,

przejazd nad linią kolejową nr 202,

włączenie do obecnego przebiegu DK20 około 500 m za granicą Stargardu.

Program 100 obwodnic — intensywne inwestycje w regionie

Obwodnica Stargardu to kolejny ważny element rządowego „Programu budowy 100 obwodnic”.

W województwie zachodniopomorskim:

Obwodnice już oddane do użytku:

Gryfino (DK31) – grudzień 2023

Szczecinek (DK20) – kwiecień 2024

Inwestycje w budowie:

Szwecja (DK22)

Wałcz (DK22)

Rusinowo (DK22)

Kołbaskowo (DK13)

W przygotowaniu:

Złocieniec (DK20) – trwają prace projektowe

Człopa (DK22) – trwa przetarg na aktualizację dokumentacji po uchyleniu decyzji środowiskowej