Koszalin, Poland
wydarzenia

Nowoczesne pociągi dla Pomorza Zachodniego. Ostatni z ośmiu składów już w Szczecinie

Autor Art za WZP 20 Października 2025 godz. 14:47
Zakończyła się realizacja kontraktu na dostawę ośmiu nowoczesnych pociągów dla Województwa Zachodniopomorskiego. Ostatni z zamówionych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) dotarł właśnie do Szczecina. We wtorek, 21 października 2025 roku o godz. 11:30 nowy pojazd zostanie oficjalnie zaprezentowany dziennikarzom i przekazany do eksploatacji. I

Inwestycja za 260 mln zł z unijnym wsparciem

Całkowita wartość projektu wyniosła ponad 260 mln zł, z czego aż 84 proc. zostało sfinansowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

Dzięki temu zakupowi kolejowa flota Pomorza Zachodniego należy dziś do najnowocześniejszych w Polsce.

Województwo Zachodniopomorskie, jako organizator regionalnych przewozów pasażerskich, od lat inwestuje w nowoczesny tabor, by zwiększać atrakcyjność połączeń, ich częstotliwość i komfort podróży.

Na terenie regionu znajduje się 1206 km linii kolejowych, w tym ponad 750 km zelektryfikowanych.

Koniec ery starych EN57 – czas na nową generację

Dotychczas w eksploatacji znajdowało się 71 pojazdów, w tym 40 elektrycznych Impulsów, 12 hybryd oraz 12 spalinowych.

Nowe pociągi zastąpią wysłużone, ponad 40-letnie jednostki EN57AL, które – mimo modernizacji – nie odpowiadały już dzisiejszym standardom komfortu i bezpieczeństwa.

Umowa z firmą NEWAG S.A. została podpisana 14 lipca 2023 roku i obejmowała dostawę czterech nowych czteroczłonowych EZT z opcją zakupu czterech kolejnych.

Z tej możliwości skorzystano – dzięki czemu flota województwa wzbogaciła się o osiem nowoczesnych Impulsów 2.

Komfort, bezpieczeństwo i nowoczesne rozwiązania

Nowe pociągi przystosowane są do jazdy dwukierunkowej, rozwijają prędkość do 160 km/h i wyposażone są w:

klimatyzację, Wi-Fi i monitoring,

dwie toalety, w tym przystosowaną dla osób z niepełnosprawnościami,

154 stałe miejsca siedzące, 36 uchylnych i 273 stojące,

16 miejsc na rowery (wcześniej standardem było 10),

specjalne udogodnienia dla osób ze spektrum autyzmu, kobiet w ciąży i pasażerów z psami asystującymi.

Dla osób o ograniczonej mobilności przygotowano rampy rozkładane ułatwiające wsiadanie z niskich peronów.

Nowością są także defibrylatory w każdym pojeździe oraz system intercomów, umożliwiający kontakt pasażerów z maszynistą.

Wnętrza zaprojektowano z myślą o bezpieczeństwie, ekologii i wygodzie. Znalazły się tu m.in. kosze do segregacji odpadów, oznakowanie fluorescencyjne ułatwiające poruszanie się po zmroku oraz wydzielone strefy wyciszenia dla osób wrażliwych sensorycznie.

Projekt z dofinansowaniem z KPO

Projekt „Dostawa fabrycznie nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych do obsługi kolejowych przewozów pasażerskich w ruchu regionalnym” został zakwalifikowany jako przedsięwzięcie podstawowe KPO.

Umowę o dofinansowanie podpisano 3 czerwca 2025 roku, a wartość projektu to 261 448 800 zł, z czego 178 550 400 zł stanowiło dofinansowanie.

Nowe połączenia i lepsza komunikacja w regionie

Nowoczesne pojazdy będą obsługiwać m.in. trasy: Zielona Góra – Szczecin – Świnoujście, Szczecin – Słupsk, Kołobrzeg – Poznań. Z pociągów z logo Pomorza Zachodniego korzysta codziennie tysiące pasażerów – nawet 270 kursów dziennie.

W 2024 roku regionalne koleje przewiozły ponad 8 milionów pasażerów – to rekordowy wynik w ciągu ostatniej dekady. Dzięki nowym zakupom flota województwa wzrośnie do 72 pojazdów, w tym 42 elektrycznych Impulsów i 12 hybrydowych jednostek. To kolejny krok w kierunku nowoczesnego, bezpiecznego i ekologicznego transportu publicznego na Pomorzu Zachodnim.