Odwołać oświadczenie o wyłączeniu się z gminnego systemu odbierania odpadów komunalnych – jeśli nieruchomość jest obecnie wyłączona z tego systemu.
Złożyć oświadczenie o wyłączeniu się z systemu – jeśli nieruchomość kwalifikuje się do objęcia systemem. W takim przypadku właściciel musi wskazać firmę odbierającą odpady komunalne wpisaną do rejestru działalności regulowanej i dołączyć kopię ważnej umowy.
Oświadczenia te będą skuteczne od 1 stycznia 2026 r. i obowiązywać będą do końca 2026 roku – w okresie trwania nowej umowy na odbiór odpadów komunalnych.
Warunki, jakie musi spełniać umowa
Umowa zawarta z firmą odbierającą odpady komunalne powinna obejmować m.in.:
odbiór co najmniej 5 frakcji: bio, metali i tworzyw sztucznych, papieru, szkła i odpadów zmieszanych,
określenie częstotliwości odbioru,
pojemności stosowanych pojemników.
❗ Nieprawidłowo sporządzone umowy skutkują nieskutecznością oświadczenia.
Co jeśli nie złożysz oświadczenia?
Właściciele nieruchomości niezamieszkałych, którzy nie złożą oświadczenia o wyłączeniu się z gminnego systemu, zostaną automatycznie włączeni do systemu organizowanego przez Miasto Koszalin. W takim przypadku należy pamiętać o wypowiedzeniu dotychczasowej umowy z prywatną firmą, aby uniknąć podwójnych opłat.
Jak i gdzie złożyć oświadczenie?
Oświadczenia można składać:
osobiście w Kancelarii Urzędu Miejskiego (Rynek Staromiejski 6–7, parter) lub w Wydziale Gospodarki Komunalnej i Środowiska (ul. Mickiewicza 26, I piętro, pok. 26),
listownie na adres Urzędu Miejskiego w Koszalinie,
elektronicznie – przez platformę ePUAP lub e-Doręczenia.
Ważne daty
8 lipca 2025 r. opublikowano informację o planowanym postępowaniu przetargowym na odbiór odpadów od nieruchomości niezamieszkałych (sklepy, szkoły, szpitale, hotele, przedsiębiorstwa itd.).
Początkowy termin składania oświadczeń minął 8 września 2025 r., jednak w związku z postulatem przedsiębiorców został wydłużony do 15 października 2025 r..
Druki oświadczeń są dostępne do pobrania na stronie Urzędu Miejskiego oraz w Biurze Obsługi Interesanta.