Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.
Koszalin, Poland
kultura

Ognisty finał Summer Contrast Festival

Autor Ala za Politechnika Koszalinńka, fot. Summer Contrast Festival 12 Sierpnia 2025 godz. 14:26
W nocy z niedzieli na poniedziałek 10/11 sierpnia 2025 r. festiwalowicze zgromadzeni w malowniczym Rogalinku k. Świdwina byli świadkami tradycyjnego rytuału. O godz. 2.30, podczas finałowego koncertu, zapłonął monumentalny totem stojący w centrum festiwalowego terenu. Ogniste widowisko zamknęło sześciodniowe święto muzyki elektronicznej i alternatywnych form sztuki.

Summer Contrast Festival 2025 odbył się w dniach 5–11 sierpnia w Rogalinku. To wydarzenie łączy w sobie cechy festiwalu muzyki elektronicznej i artystycznego pleneru. Na urokliwe łąki przyciąga miłośników muzyki, tańca, sztuk wizualnych i kontaktu z naturą z całej Polski oraz z zagranicy.

Centralnym elementem tegorocznej edycji był totem – niemal dziesięciometrowa konstrukcja z drewnianych żerdzi, zdobiona kolorowymi proporcami i maskami o wysokości ponad 3,5 metra. Instalację zaprojektowały i wykonały dr Alina Ostach‑Robakowska, dziekan Wydziału Architektury i Wzornictwa Politechniki Koszalińskiej, oraz dr Monika Madej, prodziekan tego wydziału. W realizacji konstrukcji udział brali również pracownicy wydziału Grzegorz Robakowski i Mieczysław Krawczyk. Materiały potrzebne do budowy ufundowali organizatorzy festiwalu.

Projekt totemu, jak podkreśla dr Ostach‑Robakowska, miał symbolizować ideę festiwalu – połączenie sztuki z muzyką i integrację uczestników. Inspiracją były maski kojarzące się z tajemnicą i odrębnością; dla autorek stały się one „bramą, która łączy sztukę z muzyką i otwiera na innych ludzi oraz uczestników festiwalu”. Prace koncepcyjne nad konstrukcją rozpoczęły się w maju, a sama budowa trwała dwa dni. Wyzwanie stanowiły ciężkie drewniane żerdzie i imponujący rozmiar masek.

 

Podczas otwarcia festiwalu przedstawiciele Politechniki Koszalińskiej – prorektor ds. studenckich dr hab. inż. Tomasz Królikowski i dziekan Wydziału Architektury i Wzornictwa dr Alina Ostach‑Robakowska – przekazali organizatorom puchar przygotowany przez Centrum Druku 3D uczelni. Odwiedzili również teren wydarzenia, podziwiając przygotowane instalacje, w tym totem, który zgodnie z tradycją miał zostać podpalony podczas kulminacji festiwalu.

Gdy w poniedziałkowy świt ogień strawił konstrukcję, a iskry rozświetliły niebo nad Rogalinkiem, tysiące uczestników mogło poczuć, że są częścią czegoś wyjątkowego. Ognisty finał spiął klamrą tygodniową podróż przez muzykę i sztukę – a już teraz organizatorzy zapowiadają kolejną edycję tego niezwykłego spotkania.