Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.
Koszalin, Poland
wydarzenia

Droga ekspresowa S11 – stan realizacji

Autor Art za GDDKiA 27 Lutego 2025 godz. 21:04
Droga ekspresowa S11 połączy zachodnią i środkową część Pomorza z resztą kraju, ułatwiając dojazd m.in. z Kołobrzegu i Koszalina do miast wchodzących w skład Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Przedstawiamy aktualny stan realizacji tej kluczowej trasy.

220 km dostępne dla kierowców

Docelowo S11 będzie liczyć ponad 560 km, a wraz ze wspólnymi odcinkami S6 i A2 – blisko 620 km. Obecnie kierowcy mogą korzystać z niemal 220 km tej trasy, w tym fragmentów od Kołobrzegu do Bobolic, obwodnicy Szczecinka oraz odcinków w okolicach Poznania. W użytkowaniu są również obwodnice Jarocina, Ostrowa Wielkopolskiego, Kępna i Olesna.

 

Postęp prac na poszczególnych odcinkach. Województwo zachodniopomorskie (docelowo ponad 120 km)

Trwa budowa odcinka Bobolice – Szczecinek (24,4 km), który połączy oddany w 2023 r. fragment Koszalin – Bobolice z obwodnicą Szczecinka. Obecnie prowadzone są roboty ziemne i wzmacnianie podłoża. Na trasie powstaną dwa węzły (Wierzchowo i Szczecinek Północ) oraz MOP Wierzchowo. Zakończenie prac planowane jest na III kwartał 2026 r.

Ostatnie 3 km S11 w woj. zachodniopomorskim powstaną w ramach budowy odcinka Szczecinek – Piła w woj. wielkopolskim.

 

Województwo wielkopolskie (docelowo prawie 360 km)

W styczniu 2025 r. otwarto oferty na realizację dwóch odcinków: Przygodzice – Ostrzeszów Północ (12,6 km) i Ostrzeszów Północ – Kępno Północ (18,6 km). Trwa analiza ofert. W lipcu 2024 r. podpisano umowę na budowę 22-kilometrowego odcinka Oborniki – Poznań, który zrealizuje Grupa Mirbud za 853 mln zł. Zakończenie prac planowane jest na II kwartał 2028 r.

W kwietniu 2024 r. podpisano umowę na budowę drugiej jezdni obwodnicy Kępna (4 km). Trwa procedura uzyskania ZRID. Planowane zakończenie inwestycji – druga połowa 2027 r.

Przygotowywane są kolejne odcinki, m.in. Szczecinek – Piła (59 km), Piła – Ujście (20 km), Ujście – Oborniki (43 km), Kórnik – Jarocin (43 km) oraz Jarocin – Ostrów Wielkopolski (57 km). Wnioski o decyzje środowiskowe są w trakcie rozpatrywania.

 

Województwo opolskie (docelowo blisko 60 km)

Realizowana dwujezdniowa trasa od Kępna do Olesna została podzielona na trzy odcinki. Trwa procedura uzyskania ZRID, a na trasie powstaną cztery węzły drogowe: Siemianice, Byczyna, Kluczbork Północ i Kluczbork Południe.

 

Województwo śląskie (docelowo blisko 65 km)

Trwa procedura uzyskania decyzji środowiskowej dla dwóch odcinków: granica woj. opolskiego – granica powiatów lublinieckiego i tarnogórskiego oraz granica powiatów lublinieckiego i tarnogórskiego – węzeł Piekary Śląskie. RDOŚ zaakceptowała wariant D jako najkorzystniejszy dla środowiska.

Dodatkowo trwają prace nad koncepcją programową dla odcinka między węzłami Radzionków i Piekary Śląskie. Umowa z firmą Multiconsult na ten zakres opiewa na 6,1 mln zł, a jej realizacja potrwa 15 miesięcy.

 

Droga ekspresowa S11 to kluczowy szlak komunikacyjny, który połączy Pomorze z południową Polską. Inwestycje na poszczególnych odcinkach postępują zgodnie z harmonogramem, a zakończenie całościowej realizacji znacząco poprawi dostępność transportową i bezpieczeństwo podróży.

 

Czytaj też

S11 Bobolice – Szczecinek: prace idą pełną parą, dziennie nawet 1500 ton mas bitumicznych

Art, fot. GDDKiA - 11 Lipca 2025 godz. 4:47
Na budowie odcinka drogi ekspresowej S11 pomiędzy Bobolicami a Szczecinkiem prace nabierają tempa. Dziennie wbudowywanych jest nawet 1500 ton mas bitumicznych, co pozwala na systematyczne układanie nowej, trwałej nawierzchni. Wykonanie nowej drogi to efekt doskonale zorganizowanej pracy wielu osób i maszyn: operatorów rozściełaczy, walców, kierowców odpowiedzialnych za punktualny dowóz mieszanki mineralno-asfaltowej z wytwórni oraz całego zaplecza logistycznego. Dzięki sprzyjającej pogodzie prace toczą się sprawnie, a wykonawcy wykorzystują każdy dzień, by maksymalnie przyspieszyć postęp robót. Obecnie zaawansowanie rzeczowe na tym ponad 24-kilometrowym odcinku wynosi już blisko 49 proc. Z każdym dniem coraz bardziej widać kształt przyszłej ekspresówki, która po zakończeniu budowy znacząco usprawni komunikację w regionie, skróci czas podróży i zwiększy bezpieczeństwo użytkowników dróg.

S11 coraz bliżej. Zachodniopomorskie liderem postępu prac

Ala, fot. FB/Jakub Kowalik - 27 Czerwca 2025 godz. 19:04
Droga ekspresowa S11 to jedna z kluczowych osi transportowych w Polsce, mająca połączyć północ kraju z południem – od Kołobrzegu po Bytom. Jej realizacja systematycznie postępuje, a województwo zachodniopomorskie wyrasta na lidera w zakresie zaawansowania budowy. – To dobre informacje dla naszego województwa. Droga ekspresowa S11 na terenie Pomorza Zachodniego zostanie oddana do użytku jeszcze w III kwartale 2026 roku – zapowiedział Jakub Kowalik, wicemarszałek województwa zachodniopomorskiego, po zakończeniu XX Walnego Zebrania Członków Stowarzyszenia Gmin, Powiatów i Województw „Droga S11”, które odbyło się 27 czerwca 2025 roku w Poznaniu. Zebrani przedstawiciele samorządów, województw i instytucji partnerskich dyskutowali o stanie realizacji tej strategicznej trasy. Projektowana długość S11 wynosi 550 kilometrów. Przebiegać ma przez cztery województwa: zachodniopomorskie, wielkopolskie, opolskie i śląskie, w znacznej części w śladzie obecnej drogi krajowej nr 11. Wicemarszałek Kowalik zaznaczył, że województwo zachodniopomorskie może pochwalić się najbardziej zaawansowaną realizacją inwestycji. Z zaplanowanych 120 kilometrów drogi, do dziś wykonano 95,5 kilometra. Pozostałe 24,5 kilometra ma zostać ukończone do końca 2026 roku. To jeden z najlepszych wyników w kraju, jeśli chodzi o tempo i skuteczność realizacji budowy drogi ekspresowej S11.   Trasa S11 ma kluczowe znaczenie nie tylko dla regionów, przez które przebiega. Jej ukończenie usprawni ruch drogowy w skali ogólnopolskiej, poprawi dostępność komunikacyjną wielu miejscowości oraz odciąży istniejącą sieć dróg krajowych i wojewódzkich. Ma to również bezpośrednie przełożenie na rozwój gospodarczy, poprawę bezpieczeństwa oraz komfort podróży zarówno dla mieszkańców, jak i dla przewoźników.   Zakończenie wszystkich prac umożliwiających przejazd całą trasą S11 planowane jest do końca 2033 roku.