Kolej na Pomorzu Zachodnim zmienia się dla podróżnych. Dzięki zrealizowanym w 2024 r. przez nas inwestycjom, zachodniopomorskie stacje i przystanki zachęcają do wyboru kolei w codziennych podróżach do pracy lub szkoły, a pociągi jeżdżą sprawniej i bezpieczniej.
Wszystkie nowe oraz zmodernizowane perony posiadają wysokość ułatwiającą pasażerom wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Platformy zostały dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Wykonano wygodne dojścia do peronów i antypoślizgową nawierzchnię wraz ze ścieżkami naprowadzającymi dla osób niewidomych i niedowidzących. Zamontowane zostały nowe wiaty i ławki, które poprawiły komfort oczekiwania na pociąg. Jaśniejsze LED-owe oświetlenie zapewnia bezpieczne podróżowanie po zmroku. Orientację podróżnym ułatwiają tablice z czytelnym oznakowaniem i gabloty z rozkładami jazdy. Obok peronów są stojaki na rowery, dzięki którym osoby podróżujące koleją, mogą połączyć dwa ekologiczne środki transportu.
13 nowych przystanków
Lepszy dostęp do kolei zapewnia 13 nowych przystanków: Szczecin Żydowce, Szczecin Trzebusz, Szczecin Łasztownia, Szczecin Dunikowo, Koszalin Politechnika, Koszalin Wschodni, Kołobrzeg Amfiteatr, Kołobrzeg Ogrody, Kołobrzeg Radzikowo, Szczecinek Bugno, Świdwin Zamek, Radziszewo oraz Goleniów Park Przemysłowy. Podróżni korzystają również ze zmodernizowanych peronów na stacjach w Łubowie i Złocieńcu oraz na przystankach Recz Pomorski, Czepino i Daleszewo.
Nowe i zmodernizowane perony powstały w ramach „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025” (wartość prac w zachodniopomorskim to ok. 40 mln zł) oraz „Budowy Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej z wykorzystaniem istniejących odcinków linii kolejowych nr 406, 273, 351”, w której łączna wartość realizowanych przez nas robót inwestycyjnych wynosi ponad 700 mln zł. W chwili obecnej oczekujemy na podpisanie umowy o dofinansowanie z programu FEniKS (Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko).
Między Poznaniem a Szczecinem poniżej 2 godzin
Szybciej i wygodniej koleją podróżuje się na trasie z Poznania do Szczecina. W ubiegłym roku w województwie zachodniopomorskim pasażerowie skorzystali z kolejnych zmodernizowanych peronów w Słonicach, Morzycy, Kolinie i Witkowie, a także w pobliskim Dobiegniewie w województwie lubuskim. Dzięki modernizacji linii kolejowej między stolicami Wielkopolski a Pomorza Zachodniego pasażerowie wygodniej wsiadają do pociągów z nowych peronów już w 30 miejscowościach. Na zachodniopomorskiej części trasy to perony w: Bierzwniku, Rębuszu, Słonicach, Starym Klukomiu, Choszcznie, Ziemomyślu, Dolicach, Morzycy, Kolinie, Witkowie, Stargardzie, Grzędzicach, Miedwiecku, Reptowie i Szczecinie Zdunowie.
Sprawniejsze i bezpieczniejsze przejazdy pociągów zapewniają nowe tory, sieć trakcyjna i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Najszybsze pociągi między Szczecinem a Poznaniem jadą z prędkością do 160 km/h w czasie poniżej 2 godz. Dzięki inwestycji skrócił się też czas przejazdu na trasie Szczecin – Poznań – Warszawa, którą najszybsze pociągi pokonują w ok. 4 godz. 20 min. Inwestycja „Prace na linii kolejowej E59 na odcinku Poznań Główny – Szczecin Dąbie” warta ponad 4 mld zł współfinansowana jest z instrumentu Unii Europejskiej „Łącząc Europę” (CEF).
Efektywny przewóz towarów koleją
Dzięki zakończonym pracom została przywrócona możliwość prowadzenia towarowego ruchu kolejowego na nieczynnym od 1996 r. odcinku linii nr 410 między Grotnikami Drawskimi a Drawnem. W ramach inwestycji wymieniono 55 kilometrów torów oraz zmodernizowano ponad 34 obiekty inżynieryjne, m.in. most na rzece Drawa w okolicy Złocieńca, wiadukt w Kaliszu Pomorskim a także przepusty i ściany oporowe. Płynny i bezpieczny ruch pociągów na odnowionej linii zapewnia 5 nowych rozjazdów oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym i nowe urządzenia radiołączności. Pociągi towarowe mogą poruszać się po linii z prędkością maksymalną 40 km/h. Przebudowano również plac ładunkowy o powierzchni ponad 3700 m2 oraz rampę czołowo-boczną na stacji w Złocieńcu. Wartość inwestycji „Rewitalizacja linii kolejowej nr 410 oraz punktów ładunkowych na stacji Złocieniec” wynosi ponad 148 milionów złotych, pochodzących z budżetu państwa.
Aby zapewnić możliwość sprawnego i wygodnego przeładowywania towarów, przebudowano rampy czołowo-boczne, zmodernizowano tory dochodzące do ramp oraz oświetlenie na stacjach w Stargardzie i Szczecinie Podjuchach. Wartość robót wykonanych w ramach projektu „Prace na punktach ładunkowych zlokalizowanych na sieci TEN-T”, współfinansowanego z programu CEF Military Mobility wynosiła blisko 6,1 mln zł.
W 2024 r. ogłosiliśmy także przetarg na wyłonienie wykonawcy inwestycji, dzięki które pociągi towarowe pierwszy raz w historii będą dojeżdżały do portu morskiego w Policach. W ramach wspólnej inwestycji ze spółką Zarząd Morskiego Portu Police, wybudowana zostanie zelektryfikowana linia kolejowa (nr 437), łącząca stację Police z nowo wybudowaną stacją towarową Port Morski Police. Przewidywany termin zakończenia inwestycji to II kwartał 2027 r. Koszty inwestycji pokryją wspólnie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oraz Zarząd Morskiego Portu Police Sp. z o.o., gdzie każda ze stron finansuje budowę swojej części infrastruktury kolejowej. Część zadania leżąca po naszej stronie, sfinansowana zostanie ze środków budżetu państwa.