Przeziębienie, ból brzucha, gorączka. Choroba nie wybiera. Gdzie znajdziesz pomoc medyczną w czasie nadchodzących Świąt?mW razie nagłego zachorowania, nagłego pogorszenia stanu zdrowia, korzystamy z nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej. W naszym województwie jest 29 punktów, które taką opiekę sprawują.
- W święta pracują one całodobowo (w dni powszednie: od 18.00 do 8.00 rano). Wybieramy najbliższy punkt, niezależni od tego gdzie mieszkamy.
· Gdy ból zęba nie daje spokoju – doraźną pomoc stomatologiczną znajdziemy w przychodni portowej w Szczecinie – czynnej w dni powszednie od 19.00 do 7.00 a w dni wolne, w tym świąteczne – całodobowo.
· W sytuacji poważnego zagrożenia zdrowia (np. wypadek, uraz, zatrucie, krwawienie z przewodu pokarmowego lub dróg moczowych), które może doprowadzić do poważnego uszkodzenie funkcji organizmu lub utraty życia – pomoc medyczną znajdziemy w izbach przyjęć i szpitalnych oddziałach ratunkowych. Tutaj o kolejności udzielenia pomocy decyduje personel medyczny na podstawie oceny stanu zdrowia pacjenta (jest to tzw. triaż – obowiązuje w IP i SOR-ach).
· W sytuacjach bezpośredniego nagłego zagrożenia życia lub zdrowia, należy wezwać zespół ratownictwa medycznego.
· Jeśli znajdziemy się w sytuacji, gdy to my musimy ratować czyjeś życie, pomocna może się okazać mobilna aplikacja mojeIKP .
· Pamiętajmy też o całodobowej, bezpłatnej infolinii NFZ pod numerem 800 190 590.
- Otrzymasz ją w najbliższej placówce nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, niezależnie od tego, gdzie mieszkasz.
- Nie trzeba skierowania i wcześniejszej rezerwacji. Nie obowiązuje też rejonizacja.
- W sytuacjach zagrożenia zdrowia lub życia, wezwij zespół ratownictwa medycznego.
Czym jest nocna i świąteczna opieka zdrowotna?
Nocna i świąteczna opieka zdrowotna działa na podobnych zasadach jak podstawowa opieka zdrowotna. Dyżurujący lekarz w placówce nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej udzieli porady:
- ambulatoryjnie (w punkcie udzielania świadczeń)
- telefonicznie
- w przypadkach medycznie uzasadnionych – w miejscu zamieszkania lub pobytu pacjenta.
Pielęgniarka udzieli świadczeń medycznych:
- w warunkach ambulatoryjnych (w punkcie udzielania świadczeń)
- w przypadkach medycznie uzasadnionych – w miejscu zamieszkania lub pobytu pacjenta.
Kiedy się zgłosić?
Z pomocy lekarza i pielęgniarki w ramach nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej pacjent skorzysta w razie:
- nagłego zachorowania
- nagłego pogorszenia stanu zdrowia, gdy nie ma objawów sugerujących bezpośrednie zagrożenie życia
- istotnego uszczerbku na zdrowiu, gdy zastosowane środki domowe lub leki dostępne bez recepty nie przyniosły spodziewanej poprawy
- gdy zachodzi obawa, że oczekiwanie na otwarcie przychodni podstawowej opieki zdrowotnej może znacząco niekorzystnie wpłynąć na stan zdrowia
- zaostrzenia dolegliwości choroby przewlekłej
- infekcji dróg oddechowych z wysoką gorączką
- bólów brzucha, nieustępujących mimo stosowania leków rozkurczowych
- bólów głowy, nieustępujących mimo stosowania leków przeciwbólowych
- biegunki lub wymiotów, szczególnie u dzieci lub osób w podeszłym wieku.
W jakich godzinach otwarte są placówki Nocnej i Świątecznej Opieki Zdrowotnej?
- od 18:00 do 8:00 następnego dnia - od poniedziałku do piątku w dni powszednie
- przez całą dobę - w dni świąteczne i inne wolne od pracy.
Jak skorzystać z pomocy medycznej w weekend i w święta?
Wystarczy, że pacjent zgłosi się do dowolnej, najbliższej miejsca zamieszkania lub pobytu placówki nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej (lub tam zadzwoni).
O tym warto pamiętać
- nie trzeba rezerwować wizyty
- nie trzeba skierowania
- pomoc jest bezpłatna w ramach ubezpieczenia zdrowotnego.
Co przysługuje pacjentowi w NiŚOZ?
- porada lekarska
- zabiegi pielęgniarskie, np. zastrzyki (na podstawie skierowania od lekarza POZ)
- zwolnienie lekarskie, jeżeli występują wskazania medyczne
- e-recepta na potrzebne leki.
Czego pacjent nie uzyska?
- wizyty kontrolnej, w związku z wcześniej rozpoczętym leczeniem
- recepty na stale przyjmowane leki w związku z chorobą przewlekłą
- zaświadczenia o stanie zdrowia.
Szpitalne Oddziały Ratunkowe i Izby Przyjęć
- W sytuacji zagrożenia zdrowia lub życia pomocy udzielają izby przyjęć oraz Szpitalne Oddziały Ratunkowe (SOR). SOR i Izby Przyjęć pomagają osobom w stanach ciężkich (np. wypadek, uraz, zatrucie, krwawienie z przewodu pokarmowego lub dróg moczowych), których następstwem może być poważne uszkodzenie funkcji organizmu lub utrata życia.
- Takie sytuacje wymagają natychmiastowych czynności ratunkowych i szybkiej diagnostyki. W przypadku SOR i izby przyjęć o kolejności przyjęć pacjentów nie decyduje kolejność zgłoszenia, lecz stan zdrowia, oceniony przez personel medyczny. Do tych placówek pacjent może zgłosić się bez skierowania, niezależnie od tego, gdzie mieszka.
- Pomoc medyczna w izbach przyjęć i Szpitalnych Oddziałach Ratunkowych nie zastępuje wizyty u lekarza rodzinnego, czy lekarza poradni specjalistycznej. Ma na celu diagnostykę i leczenie w zakresie niezbędnym do ustabilizowania funkcji życiowych pacjenta. Następnie pacjent jest wypisywany, albo przyjęty do właściwego oddziału szpitalnego.
- W sytuacjach bezpośredniego nagłego zagrożenia życia lub zdrowia należy wezwać zespół ratownictwa medycznego.
- Zespoły ratownictwa medycznego udzielają pomocy osobom, które wymagają natychmiastowego podjęcia medycznych czynności ratunkowych ze względu na ryzyko poważnego uszkodzenia funkcji organizmu, uszkodzenia ciała lub utraty życia.
- Każdy może znaleźć się w sytuacji, kiedy będzie musiał udzielić pierwszej pomocy. Jak to zrobić?
- W aplikacji mobilnej mojeIKP można znaleźć praktyczny przewodnik, który krok po kroku pokazuje, jak prawidłowo wykonać czynności ratujące życie.
- Aplikacja jest bezpłatna. Wystarczy pobrać ją na telefon komórkowy. Co istotne, aby uruchomić pierwszą pomoc, nie trzeba logować się do aplikacji. Zobacz więcej o ratowaniu życia z aplikacją mojeIKP.
- Przez 24 godziny na dobę – również w dni wolne od pracy – do dyspozycji pacjentów pozostają konsultanci infolinii Narodowego Funduszu Zdrowia.
- Pod bezpłatnym i całodobowym numerem telefonu 800 190 590 każdy uzyska wszelkie niezbędne informacje na temat pomocy medycznej.
- Konsultanci podpowiedzą m.in., gdzie jest najbliższy szpital oraz punkt nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej.