Czym jest FAS i FASD?
FAS jest zespołem wad wrodzonych, które wynikają z ekspozycji płodu na alkohol spożywany przez matkę podczas ciąży. Dzieci dotknięte FAS mogą mieć poważne zaburzenia rozwoju fizycznego i umysłowego, w tym m.in. charakterystyczne zmiany w wyglądzie twarzy, wady serca, problemy z koordynacją ruchową oraz upośledzenie funkcji poznawczych.
FASD (Fetal Alcohol Spectrum Disorders) – Spektrum Poalkoholowych Wrodzonych Zaburzeń Rozwojowych. Jest to szerszy termin obejmujący różne stopnie i rodzaje zaburzeń rozwojowych, które mogą wystąpić u dzieci narażonych na działanie alkoholu w życiu płodowym. FASD obejmuje zarówno FAS, jak i inne formy uszkodzeń, które mogą różnić się stopniem nasilenia — od łagodnych trudności w nauce po ciężkie zaburzenia rozwojowe i neurologiczne. Spektrum tych zaburzeń może wpływać na życie dziecka przez wiele lat, często prowadząc do trudności w funkcjonowaniu społecznym.
Znaczenie Światowego Dnia FAS
Obchody Światowego Dnia FAS mają na celu nie tylko edukację i zwiększanie świadomości wśród społeczeństwa, ale także wspieranie rodzin dotkniętych problemem FASD.
„Tęcza serc” z działaniami
Zarząd Województwa Zachodniopomorskiego również włącza się w obchody Światowego Dnia FAS. W 2024 r. po raz kolejny wsparł dotacją w kwocie 50 000 zł Zachodniopomorską Fundację Pomocy Rodzinie „Tęcza serc”, która realizuje projekt „Wsparcie i profilaktyka w zakresie FAS/FASD”. Zaplanowane w ramach projektu działania wpisują się w cele i założenia Wojewódzkiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na lata 2022-2026.
Diagnozy, dyżur specjalistów i grupa terapeutyczna
W ramach projektu przeprowadzane jest diagnozowanie FAS/FASD przez specjalistów z Ośrodka Diagnozy i Terapii FAS, a w zależności od potrzeb, zdiagnozowane osoby uczestniczą w różnych formach terapii, np.: integracji bilateralnej i sensorycznej, przetwarzania słuchowego, terapii dr Neuronowski, terapii ustno-twarzowej dr Masgutowej, terapii funkcji wykonawczych, psychologicznej, terapii traumy Somatic Experiencing lub w domowych programach terapeutycznych.
W projekcie przewiduje się przeprowadzenie cyklu zajęć terapeutycznych metodą ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne, który ma zastosowanie we wspomaganiu prawidłowego rozwoju dziecka oraz korygowaniu zaburzeń.
Dostępny jest też dyżur specjalisty programu „Fastryga”, mający na celu udzielanie informacji o problematyce FASD, wsparcie rodziców w pracy z dzieckiem z FAS/FASD oraz kierowanie dzieci i dorosłych na diagnozę.
W projekcie utworzono także grupę terapeutyczną dla opiekunów osób z ryzyka FASD, która jest jedną z form pomocy dla rodzin wobec wyzwań opiekuńczo-wychowawczych. Udział w grupie ma mobilizować do zmian i rozwoju osobistego oraz dać wsparcie w sytuacjach kryzysowych.
Dzień Otwarty Ośrodka Diagnozy i Terapii FAS
7 września 2024 r. (sobota) od godziny 10.00 do 14.00 w Zachodniopomorskiej Fundacji Pomocy Rodzinie „Tęcza serc” odbędzie się Dzień Otwarty Ośrodka Diagnozy i Terapii FAS, w ramach którego prowadzone będą bezpłatne porady specjalistów.
Kontakt do Zachodniopomorskiej Fundacji Pomocy Rodzinie „Tęcza serc”:
ul. Kolumba 60
70-035 Szczecin
tel. 508 170 803
12 diagnoz i setki godzin wsparcia
Dotychczas w ramach projektu „Wsparcie i profilaktyka w zakresie FAS/FASD” przeprowadzono 12 diagnoz FAS/ FASD u dzieci trwających łącznie 113 godzin, a różnym formom specjalistycznych terapii poddano 37 dzieci (łącznie 121 godzin terapii). Odbyło się również 12 godzin spotkań grupy wsparcia dla opiekunów.
We wrześniu rozpoczną się zajęcia grupowe dla dzieci i dorosłych Metodą Ruchu Rozwijającego wg Weroniki Sherborne. Nabór do grupy jest już zakończony.
Dostępne miejsce w grupie wsparcia
Nadal możliwy jest natomiast udział nowych opiekunów dzieci z FASD w grupie wsparcia. Spotkania odbywają się raz w miesiącu, w soboty w godzinach przedpołudniowych.
Więcej informacji:
Na stronie internetowej Ośrodka Rozwoju Edukacji dostępna jest publikacja „Wsparcie dzieci i młodzieży z FASD oraz ich rodzin”, skierowana zarówno do pracowników systemu oświaty, jak i sektora zdrowia, a także rodziców i innych zainteresowanych, która w poszerzony sposób dotyka tej problematyki.