Władze trzech skontrolowanych miast prowadziły nierzetelną weryfikację arkuszy organizacyjnych. Dopuściły do sytuacji w której wynagrodzenia nauczycieli były ustalane niezgodnie z obowiązującymi przepisami, nie prowadziły również analizy pogarszających się wyników egzaminów ósmoklasisty. Stwierdzono także zaniedbania w finansowaniu zajęć dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Ponadto w jednym z miast przedstawiono nieprawdziwe dane dotyczące wyników matur z języka polskiego, angielskiego, niemieckiego oraz matematyki za rok szkolny 2022/2023.
NIK stwierdziła, że nadzór nad publicznymi szkołami podstawowymi i ponadpodstawowymi w trzech kontrolowanych miastach (Szczecin, Koszalin, Świnoujście) był nieskuteczny. Przyczyną były liczne błędy w weryfikacji danych zawartych w arkuszach organizacyjnych szkół oraz ich aneksach.
Kontrola wykazała, że wszystkie trzy miasta dopuściły do zatwierdzania nieprawidłowo opracowanych arkuszy organizacyjnych szkół, co było efektem nieskutecznego nadzoru. Dyrektorzy placówek nie uwzględniali w arkuszach organizacyjnych informacji o liczbie godzin pracy finansowanych ze środków Unii Europejskiej, rezerwy subwencji ogólnej oraz środków własnych, mimo że obligowały ich do tego przepisy. Ponadto w Koszalinie i Świnoujściu wykryto przypadki niewłaściwego ujmowania kwalifikacji nauczycieli (brakowało np. informacji o ukończonych studiach), co naruszało obowiązujące przepisy. W Koszalinie natomiast szkoły przetwarzały dane wrażliwe uczniów, co jest sprzeczne z RODO. W tym mieście oraz w Szczecinie wypłacono wynagrodzenia za zajęcia dodatkowe w sposób niezgodny z przepisami Karty Nauczyciela.
NIK wskazuje również na problemy z analizą i interpretacją wyników egzaminów ósmoklasisty w Szczecinie. Choć średnie wyniki uczniów tego miasta były na poziomie krajowym i przewyższały średnie wojewódzkie, to w niektórych szkołach odnotowano stałe pogarszanie się wyników. Mimo to, miasto nie poddawało tych danych wystarczającej analizie i nie formułowało wniosków do dyrektorów szkół w sprawach dydaktyczno-wychowawczych. W Szczecinie realizowano Miejskie Programy Jakościowe, które wiążą się z dodatkowym finansowaniem dla szkół, jednak ich efekty nie były oceniane, co utrudniało ocenę skuteczności wydatkowania środków publicznych.
Wyniki z egzaminów ósmoklasistów w Koszalinie były wyższe od średnich krajowych i wojewódzkich, natomiast w Świnoujściu sytuacja była bardziej zróżnicowana – wyniki z matematyki i języka polskiego były niższe od średnich, podczas gdy z języka angielskiego – wyższe.
Wszystkie kontrolowane miasta terminowo przedstawiały Informacje o stanie realizacji zadań oświatowych, jednak dokumenty te zawierały istotne braki. W Szczecinie brakowało danych dotyczących organizacji kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Z kolei Koszalin przedstawił Radzie Miasta nieprawdziwe (z innego roku szkolnego) dane dotyczące wyników matur z języka polskiego, angielskiego, niemieckiego oraz matematyki za rok szkolny 2022/2023.
Choć miasta generalnie zapewniały szkołom wystarczające środki na realizację dodatkowych zajęć, to Szczecin był wyjątkiem. Sfinansowano tam zajęcia wynikające z opinii poradni psychologiczno-pedagogicznych jedynie dla niespełna 1% uczniów z opinią poradni psychologiczno-pedagogicznej, którzy mieli do nich prawo. Miasto nie zbierało danych, ile dzieci takiej pomocy potrzebuje.
NIK wskazuje także na problemy związane z realizacją zadań remontowych i inwestycyjnych w szkołach. W Szczecinie na 130 zidentyfikowanych zadań, zrealizowano jedynie 52 (w 10 wybranych szkołach), co stanowiło zaledwie 29% wszystkich zadań. Z 78 niezrealizowanych, aż 45 wynikało z protokołów z kontroli okresowych, co stanowiło poważne uchybienie.
W związku z ujawnionymi nieprawidłowościami, NIK sformułowała szereg wniosków pokontrolnych. Obejmują one m.in. rzetelniejszą weryfikację arkuszy organizacyjnych, ustalanie wynagrodzeń nauczycieli zgodnie z obowiązującymi przepisami, dokładniejszą analizę wyników egzaminów oraz formułowanie do dyrektorów szkół wniosków w sprawach dydaktyczno-wychowawczych. Zalecono także zawieranie pełnych danych o uczniach ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w informacjach o stanie realizacji zadań oświatowych oraz przekazywanie radom miast rzetelnych danych.
Wyniki kontroli jednoznacznie wskazują, że mimo zapewnienia odpowiednich warunków materialnych, nadzór nad szkołami publicznymi w kontrolowanych miastach wymaga znacznej poprawy. Przyszłe działania władz miejskich powinny skoncentrować się na eliminacji wskazanych błędów oraz na rzetelniejszym monitorowaniu sytuacji w szkołach.