Głównym celem kampanii jest zachęcenie mężczyzn, a w szczególności ojców i opiekunów do czytania dzieciom. Kampanii towarzyszy darmowa publikacja - poradnik dla rodziców i opiekunów „Supermoc książek #TataTeżCzyta2024”, a jej ambasadorami zostali m.in. Łukasz Dominiak „Who’s Your Daddy”, Łukasz „Juras” Jurkowski, Kamil Nowak „Blog Ojciec”, Marcin Perfuński „Supertata.tv”, Wiesław Nowobilski, Katarzyna Zielińska, Anna Czartoryska-Niemczycka, Magda Kordaszewska „Zabawkowicz” i Joanna Flis. Akcję wsparli również Anna i Robert Lewandowscy.
Badania czytelnictwa Biblioteki Narodowej pokazują, że panowie sięgają po lekturę zdecydowanie rzadziej niż kobiety (odpowiednio 36% i 50%). Podobnie rozkłada się stosunek emocjonalny do tej czynności - 53% kobiet lubi czytać, w przypadku mężczyzn zaś odsetek ten wynosi 36%. Różnice między postawami czytelniczymi kobiet i mężczyzn nie zależą tylko od poziomu wykształcenia czy czasu poświęconego na jego zdobywanie.
„Kluczowe znaczenie mają też różne modele socjalizacji do czytania w środowisku rodzinnym. Ukształtowane w dzieciństwie i wczesnej młodości postawy w tej dziedzinie rzutują na zachowania późniejsze. Brak męskiego czytającego wzorca to jedna z przyczyn porzucania czytelniczych nawyków przez chłopców” - podkreśla dr Tomasz Makowski, dyrektor Biblioteki Narodowej. Aktywne zaangażowanie mężczyzn w socjalizację czytelniczą w środowisku rodzinnym sprzyja wyrobieniu i utrwaleniu czytelniczych postaw.
Hasło „#TataTeżCzyta …bo czytanie daje wolność” zwraca uwagę na czytanie jako skrzydła rozwoju. Badania z różnych dziedzin łącznie pokazują, że czytanie książek od małego buduje na poziomie indywidualnym nasze zdrowie psychofizyczne i sukces życiowy, co przekłada się, na poziomie społecznym, na sukces naukowo-gospodarczy i kapitał społeczny zbiorowości.
„Wolność w tym haśle rozumiemy jako zbudowane dzięki czytaniu samoświadomość i kompetencje, które umożliwiają dziecku stawanie się kim chce - daje mu prawdziwą wolność wyboru drogi życiowej i ścieżki zawodowej. Chcemy, by każde dziecko w Polsce miało taką szansę - rodzinne czytanie temu służy” - podkreśla Maria Deskur, prezeska Fundacji Powszechnego Czytania.
Bezpłatny poradnik dla rodziców i opiekunów „Supermoc książek #TataTeżCzyta2024”, to kompendium wiedzy o tym, dlaczego warto czytać dzieciom, co daje czytanie dziecku na poszczególnych etapach rozwoju i jak to robić. Poradnik w wersji online dostępny jest na stronie www.tatatezczyta.pl.
Organizatorzy zaprosili do współpracy czołowych polskich dystrybutorów i wydawców. Dzięki ich wsparciu poradnik „Supermoc książek #TataTeżCzyta2024” w nakładzie ponad 50 tys. egzemplarzy trafi bezpłatnie do wybranych księgarń, bibliotek, przedszkoli i szkół na terenie całej Polski, a rodzice mogą czerpać inspiracje z książek polecanych przez wydawców. Na stronie TataTeżCzyta.pl zamieszczone zostały m.in. scenariusze zajęć dla dzieci do pobrania i wykorzystania.
Kampanii #TataTeżCzyta towarzyszy spot z udziałem ambasadorów akcji, kampania telewizyjna, outdoorowa, spot reklamowy w radiu, kampania w social mediach oraz influencer marketing.
Kampania potrwa do 23 czerwca. Formuła akcji jest całkowicie otwarta. Każdy może się włączyć. Organizatorzy zapraszają do udziału, a także pobierania i wykorzystywania materiałów dostępnych na stronie TataTeżCzyta.pl.
KONTAKT:
Aleksandra Strzelecka
Fundacja Powszechnego Czytania
e-mail: aleksandra.strzelecka@fpc.org.pl
784063019
Źródło informacji: Fundacja Powszechnego Czytania