Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.
Koszalin, Poland
wydarzenia

Marszałek Olgierd Geblewicz apeluje do PPL o wywiązanie się z deklaracji dofinansowania Szczecin Airport

Autor Ala za WZP 7 Listopada 2023 godz. 23:59
Ryzyko utraty przyznanych środków unijnych, brak możliwości rozwoju, a w dalszej perspektywie – zagrożony byt Portu Lotniczego Szczecin Goleniów – to konsekwencje braku obiecanego wsparcia inwestycyjnego ze strony Polskich Portów Lotniczych S.A (PPL). Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz ponownie apeluje do prezesa PPL o wywiązanie się ze zobowiązań. W piśmie w tej sprawie wyraża obawę, że „PPL nie ma faktycznego zamiaru udzielenia spółce pomocy, a wręcz przeciwnie – prowadzi celowe działania na szkodę Spółki, obliczone na ogłoszenie jej upadłości”.

PPL jest obecnie największym – po Gminie Miasto Szczecin, udziałowcem spółki Port Lotniczy Szczecin Goleniów. Pozostali udziałowcy to Województwo Zachodniopomorskie oraz Gmina Goleniów. W 2019 r. zawarte zostało porozumienie pomiędzy udziałowcami, na mocy którego goleniowskie lotnisko miało otrzymać od PPL pomoc w wysokości 108,5 mln zł na realizację planu inwestycyjnego, obejmującego kluczowe dla Portu inwestycje, w tym zapewniające bezpieczeństwo operacji lotniczych i dalsze jego funkcjonowanie. PPL uzależniło udzielenie tej pomocy od decyzji Komisji Europejskiej. Po trwającym kilka lat procesie notyfikacyjnym w Komisji, PPL uznało, że notyfikacja KE nie jest jednak potrzebna. Znów pojawiła się szansa na udzielenie pomocy na realizację planu inwestycyjnego na lata 2023 – 25 na łączną kwotę niemal 52 mln zł. Tym razem jednak PPL uznało, że wymagane jest w tej sprawie stanowisko Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów – mimo, że przepisy nie nakładają takiego obowiązku. 

 

„Konsultowanie powyższej decyzji z UOKiK ma na celu w naszej opinii jedynie odwleczenie procesu dokapitalizowania Spółki i realizacji wcześniejszych deklaracji dofinansowania procesu inwestycyjnego” – czytamy w piśmie marszałka Olgierda Geblewicza do prezesa PPL S.A., Stanisława Wojtera. 

 

Problem polega na tym, że brak obiecanego wsparcia zagraża inwestycji, którą obecnie realizuje Lotnisko w Goleniowe. Z pomocą wsparcia z unijnego instrumentu CEF (Inicjatywa: Military Moblility), wynoszącego 19 mln zł, powstać ma system naziemnego oświetlenia nawigacyjnego, bez którego lotnisko nie będzie mogło w przyszłości funkcjonować. Brak formalnego potwierdzenia przekazania środków na wkład własny ze strony PPL w wysokości 9,5 mln zł, uniemożliwia finalizację przetargu i podpisanie umowy z wykonawcą. To z kolei stanowi poważne zagrożenie utraty przyznanych środków unijnych.

 

„Już czas, aby PPL jako jeden z większych udziałowców Portu, wziął odpowiedzialność za losy Portu Lotniczego Szczecin – Goleniów Sp. z o.o. i wywiązał się ze swoich deklaracji dofinansowania Spółki, składanych od 2019 roku. Wzywam Pana Prezesa do podjęcia natychmiastowych działań zmierzających do dokapitalizowania Spółki Port Lotniczy Szczecin – Goleniów” – kończy swój apel marszałek Geblewicz. 

 

Port Lotniczy Szczecin – Goleniów w 2023 roku obsłuży prawie 0,5 miliona pasażerów, zaliczając rekordowy rok pod względem czarterów turystycznych.

 

Zachodniopomorski Port Lotniczy, to również coraz ważniejszy punkt na mapie cargo lotniczego, szczególnie w aspekcie firm logistycznych ulokowanych na terenie Pomorza Zachodniego.

 

Jednakże kolejne wzrosty wymagają nakładów inwestycyjnych, choćby realizacji zadania polegającego na modernizacji świetlnego systemu nawigacyjnego do poziomu ILS CAT II, dającemu pewność liniom lotniczym (tym pasażerskim jak i cargo), wykonywania operacji w trudnych warunkach pogodowych, stając się pewną i nowoczesną częścią infrastruktury transportowej Pomorza Zachodniego, pozwalając na dalszy rozwój branży turystycznej i logistycznej naszego regionu.