Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.
Koszalin, Poland
wydarzenia

Wyniki egzaminów ósmoklasistów: Zachodniopomorskie kolejny rok poniżej średniej

Autor Ala, fot. archiwum 3 Lipca 2023 godz. 13:48
Zachodniopomorscy ósmoklasiści z języka polskiego zdobyli 61 procent, choć średnia krajowa to 66. Z matematyki 49 procent - średnia w kraju to 53. Najlepszy wynik - 64 procent - uzyskali z języka angielskiego, tylko o 2 procent niższy niż średnia kolegów z całej Polski. Niewielu uczniów zdecydowało się zdawać niemiecki, którego wynik dla regionu wynosi 49 proc. (średnia krajowa - 53 proc.).

Zaprezentowane przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną w Poznaniu wyniki obejmują  zarówno egzaminy z sesji głównej, która odbyła się w maju 2023 r., jak i testy w terminie dodatkowym, które młodzież napisała w czerwcu. Do egzaminu ósmoklasisty w sesji głównej, tj. w maju 2023 r., przystąpiło w województwie zachodniopomorskim ok. 21 870 spośród ok. 22 0304 uczniów VIII klasy szkoły podstawowej (ok. 99%), w tym ok. 808 uczniów – obywateli Ukrainy. 

Wyniki tegorocznego egzaminu pokazują, że języka polskiego uczniowie dobrze poradzili sobie z zadaniem, które sprawdzało umiejętność odczytywania tekstów ikonicznych oraz znajomość lektury obowiązkowej pt. Balladyna (por. tutaj). Z matematyki uczniowie wykazali się umiejętnością obliczania wartości pierwiastków kwadratowych z liczb, które są kwadratami liczb wymiernych oraz wykonywania prostych rachunków pamięciowych (por. tutaj). Na egzaminie z języka obcego nowożytnego ósmoklasiści, którzy przystąpili do egzaminu z języka angielskiego, uzyskali najwyższy średni wynik za rozwiązanie zadania zamkniętego sprawdzającego znajdowanie określonych informacji w oparciu o tekst słuchany, natomiast w przypadku języka niemieckiego uczniowie najlepiej poradzili sobie

zadaniem zamkniętym sprawdzającym znajomość funkcji językowych (por. tutaj oraz tutaj).

Informacje wstępne o wynikach


Egzamin wskazał również umiejętności, które ósmoklasiści opanowali słabiej. Z języka polskiego trudność sprawiło uczniom między innymi zadanie z zakresu kształcenia językowego sprawdzające umiejętności: poprawnego stopniowania przysłówków i zapisu partykuły „nie” z przysłówkami w stopniu najwyższym (por. tutaj). Z matematykinajtrudniejsze okazało się zadanie otwarte, którego rozwiązanie wymagało umiejętności operowania obiektami matematycznymi, przekształcenia równania z jedną niewiadomą, aby obliczyć wysokość trójkąta (por. tutaj). W przypadku języka angielskiego najtrudniejsze dla ósmoklasistów było zadanie otwarte sprawdzające znajomość środków językowych

(por. tutaj), natomiast uczniowie przystępujący do egzaminu z języka niemieckiego najniższy średni wynik uzyskali za rozwiązanie zadania otwartego sprawdzającego umiejętność tworzenia wypowiedzi pisemnej (por. tutaj).