Rozpoczyna się IV etap budowy Starego Kolejowego Szlaku - jednej z długodystansowych tras rowerowych Pomorza Zachodniego. Powstanie 5 kilometrów drogi rowerowej z Białogardu do Karlina, natomiast 31 km trasy zostanie oznakowanych. Symboliczny start inwestycji, z udziałem wicemarszałka Tomasza Sobieraja i samorządowców, odbył się w poniedziałek.
Nowy odcinek SKS ma powstać w niespełna dziewięć miesięcy, a koszty realizacja tego zadania to 10,63 mln zł. Oficjalne przekazanie placu budowy wykonawcy zorganizowano w poniedziałek (20 lutego) w
południe przy skrzyżowaniu ul. Olimpijskiej i DW163 w Białogardzie. Właśnie tam rozpoczynać się będzie ścieżka rowerowa w kierunku Karlina. W oficjalnym przekazaniu placu budowy uczestniczyli Wicemarszałek Województwa Zachodniopomorskiego Tomasz Sobieraj, Burmistrz Białogardu Emilia Bury, Burmistrz Karlina Waldemar Miśko, Wójt Gminy Białogard Jacek Wojciech Smoliński oraz Dyrektor Zachodniopomorskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich Michał Żuber.
Inwestycji kibicuje liczne grono samorządowców, ponieważ IV etap rozbudowy i znakowania Starego Kolejowego Szlaku obejmuje pięć gmin: Kołobrzeg, Siemyśl, Gościno, Karlino i Białogard.
SKS jest jedną z czterech głównych tras rowerowych Pomorza Zachodniego. Szlak zaczyna się na Wybrzeżu Koszalińskim i biegnie na południe dwoma odnogami z Mielna i Kołobrzegu. Obie drogi łączą się w Białogardzie i prowadzą do Wałcza. Docelowo 190-kilometrowa trasa połączy środkowe Wybrzeże Bałtyku z Pojezierzem Wałeckim.
- Realizujemy coraz więcej inwestycji rowerowych we wschodniej części województwa. Stary Kolejowy Szlak będzie doskonałą alternatywą dla Velo Baltica, która stała się już marką europejską. Teraz turystów rowerowych będziemy mogli z Wybrzeża skierować na Pojezierza Drawskie i Wałeckie. Niebawem SKS będzie kompletną trasą, oznakowaną i wyposażoną w rowerową infrastrukturę – podkreśla wicemarszałek Tomasz Sobieraj.
Budowany w tym roku odcinek (4,8 km) Białogard - Karlino (do skrzyżowania DW163 i 112, dawna DK 6) będzie miał nawierzchnię bitumiczną. W miejscowościach Redlino i Białogard ścieżka rowerowa przechodzić będzie w ciąg pieszo-rowerowy. Zadanie obejmie również przebudowę przepustów.
Projekt przewiduje też oznakowanie istniejącej trasy rowerowej między miejscowością Bezpraw przy DW102 i Karlinem na długości około 30,8 km. Istniejący szlak biegnie tu w większości po wydzielonej drodze dla rowerów zlokalizowanej w pasie drogowym lub niezależnie od niej, na starym nasypie kolejowym. Przebiega przez miejscowości: Bezpraw, Charzyno, Ząbrowo, Jarogniew, Lubkowie, Jeziorki, Gościno, Myślino, Pobłocie Małe, Pobłocie Wielkie, Karścino, Lubiechowo-Przystanek i Karlino.
Wykonawcą prac jest firma ONDE S.A.
To nie koniec dobrych wiadomości dla rowerzystów, którzy planują podróż Starym Kolejowym Szlakiem. Już w czerwcu powinna zakończyć się budowa odcinków powstających w etapie III i przebiegających przez gminy: Białogard, Będzino, Świeszyno i Mielno. Dwa odcinki inwestycyjne, czyli całkowicie nowe drogi rowerowe, powstają między Karlinem i DK6 oraz miejscowościami Żeleźno i Wronie Gniazdo.
W ramach tego etapu, 30 km trasy na odcinkach: Mielno – Mścice, Mścice – Koszalin, Konikowo – Niedalino, Strzekęcino – Wronie Gniazdo i Pomianowo – Klępino zostanie oznakowane.
Pierwszy z odcinków inwestycyjnych o długości około 800 metrów i szerokości 2 m powstaje wzdłuż drogi gminnej na odcinku od Karlina do dawnej drogi krajowej nr 6, a dziś drogi wojewódzkiej nr 112 (to właśnie w tym miejscu rozpoczyna się etap IV budowy SKS). Drugi, prawie 2,5-kilometrowy odcinek budowany jest między drogami powiatowymi przebiegającymi przez Żeleźno i Wronie Gniazdo. Tu na drodze dla rowerów (szerokości 3 m) dopuszczony będzie ruch pojazdów rolniczych dojeżdżających na pobliskie pola oraz samochodów Lasów Państwowych.
Cały Stary Kolejowy Szlak został zaprojektowany tak, by maksymalnie wykorzystać nieczynne torowiska dawnych linii kolejowych. Dzięki wykorzystaniu nasypów kolejowych, które niwelują nierówności terenu, jazda na oddanych do tej pory do użytkowania odcinkach jest bardzo komfortowa. Między odcinkami zbudowanymi na nasypach kolejowych znajdują się odcinki, które prowadzą lokalnymi drogami o niewielkim natężeniu ruchu. Tak jest na przykład między Białogardem a Wardyniem Górnym.
Od Wardynia Górnego trasa znów zaczyna biec na południe po nasypie kolejowym. W 2020 r. powstał tu pierwszy, niemal 5-kilometrowy odcinek, realizowany w ramach budowy Starego Kolejowego Szlaku. Wykonano również oznakowanie na odcinku o długości blisko 63 km, od Białogardu do Złocieńca.
Sieć Tras Rowerowych Pomorza Zachodniego została zaplanowana na ponad 1100 km. Rozbudowa infrastruktury dla rowerzystów jest dofinansowywana z Funduszy Europejskich.