Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.

Początek końca plastiku? WWF komentuje nadchodzące międzynarodowe negocjacje

2022-11-25 03:45:00 Ala za WWF
Już niedługo, bo 28 listopada, światowe rządy spotkają się w Urugwaju, aby rozpocząć negocjacje dotyczące traktatu w sprawie zanieczyszczenia tworzywami sztucznymi. Negocjacje, które będą odbywać się w ramach serii spotkań do 2024 roku, są niepowtarzalną okazją do zawarcia ambitnego traktatu w celu rozwiązania kryzysu tworzyw sztucznych. Chcą tego obywatele – według badania Ipsos, którego wyniki tu publikujemy, aż 70% ludzi oczekuje od rządzących wprowadzenia wyraźnych zasad regulujących użycie plastiku.
  • Ankieta przeprowadzona wśród ponad 20 000 osób w 34 krajach pokazuje ogromne poparcie dla powstania pierwszego na świecie traktatu dotyczącego tworzyw sztucznych.
  • Celem traktatu ma być stworzenie wiążących globalnych zasad, których będą musiały przestrzegać wszystkie kraje, a nie jedynie dobrowolnego porozumienia, w którym rządy mogą zdecydować, czy podjąć działania, czy nie.
  • Podczas V Zgromadzenia Narodów Zjednoczonych ds. Ochrony Środowiska (UNEP) w Nairobi delegacje aż 175 krajów zagłosowały za rozpoczęciem procesu negocjacji traktatu. (1)
  • Proces negocjacyjny, który ruszy 28.11.2022 i potrwa najprawdopodobniej 2 lata, może ujawnić rozbieżności między krajami – część poszukuje jasnego zestawu globalnych zasad, które obowiązywałyby wszystkich, a część wzywa do mniej restrykcyjnego podejścia dobrowolnego, które jak dotąd w dużej mierze nie poradziło sobie z kryzysem.
  • Problem zanieczyszczenia plastikiem w ogromnym stopniu dotyczy mórz i oceanów. Według prognoz, w ciągu najbliższych 20 lat waga zgromadzonego w nich plastiku może wzrosnąć czterokrotnie i przewyższyć wagę wszystkich żyjących w nich ryb.
  • WWF i Plastic Free Foundation wzywają rządy do wspólnego działania w celu ustanowienia traktatu o tworzywach sztucznych z globalnymi zasadami, ponieważ jest to jedyne realne rozwiązanie, które pomoże osiągnąć gospodarkę o obiegu zamkniętym, utrzymując tworzywa sztuczne w gospodarce, ale poza naturą.

Obywatele oczekują zmian systemowych w sprawie plastiku

W przyszłym tygodniu ruszają negocjacje dotyczące traktatu ONZ, który ma dotyczyć tworzyw sztucznych. Z tej okazji WWF i Plastic Free Foundation publikują wyniki badań Ipsos (dostępne TUTAJ), z których wynika, że ​​średnio 7 na 10 ankietowanych osób w 34 krajach wierzy, że traktat ten powinien stworzyć wiążące dla krajów całego świata regulacje, które położą kres zanieczyszczeniu plastikiem. Te wyniki są spójne z postawą rosnącej liczby państw członkowskich ONZ, które dążą do tego, aby pierwszy na świecie traktat dotyczący zanieczyszczenia tworzywami sztucznymi zawierał globalne regulacje i przepisy dotyczące produkcji, projektowania i utylizacji tworzyw sztucznych, a nie luźny zbiór krajowych lub dobrowolnych norm.

„Wielu ludzi zdaje sobie sprawę, że ich indywidualnej odpowiedzialności muszą towarzyszyć działania globalne i systemowe, aby świat mógł zrobić zwrot w kwestii naszego niszczycielskiego zanieczyszczenia plastikiem. Te badania są kolejnym dowodem na to, że istnieje szerokie zapotrzebowanie społeczne na ambitny globalny traktat dotyczący zanieczyszczenia tworzywami sztucznymi, który sprawi, że ​​rządy i firmy będą bardziej odpowiedzialne za wytwarzany przez nich plastik” – powiedziała Rebecca Prince-Ruiz, założycielka i dyrektor wykonawczy Plastic Free Foundation.

Ankieta online, w której wzięło udział 23 029 respondentów, jest pierwszym badaniem, w którym wyraźnie zapytano obywateli z całego świata o to, jak powinien wyglądać globalny traktat dotyczący konsumpcji i zanieczyszczenia tworzywami sztucznymi oraz jakie konkretne przepisy ludzie uważają za ważne lub nieważne.

Traktat dotyczący plastiku jak Porozumienia Paryskie

Rozmowy w sprawie plastiku i próby wypracowania porozumienia dotyczącego walki z powodowanym przez niego zanieczyszczeniem trwają już od 2014 roku. W bieżącym roku doszło do historycznego przełomu. Podczas V Zgromadzenia Narodów Zjednoczonych ds. Ochrony Środowiska (UNEP) w Nairobi delegacje aż 175 krajów zagłosowały za rozpoczęciem procesu negocjacji traktatu. Jego celem ma być wprowadzenie regulacji prawnych zapobiegających dalszej degradacji środowiska przez plastik oraz zamknięcie go w obiegu zamkniętym. Dzięki temu, plastik ma być utrzymany w gospodarce, ale poza naturą. Negocjacje w sprawie tego traktatu mają się odbyć w ramach serii posiedzeń Międzyrządowego Komitetu Negocjacyjnego, z których pierwsze rozpoczną się w Urugwaju 28 listopada. Według prognoz, negocjacje traktatowe mają zakończyć się do 2024 roku.

Czas gra rolę – zanieczyszczenia nadal trafiają do środowiska

Tylko w ciągu dwuletniego okresu negocjacji całkowite zanieczyszczenie oceanów tworzywami sztucznymi ma wzrosnąć o 15%. Obecnie ponad 2000 gatunków zwierząt zetknęło się z zanieczyszczeniem plastikiem w swoim środowisku, a prawie 90% badanych gatunków zostało dotkniętych jego negatywnym wpływem. Brak porozumienia w sprawie ambitnego traktatu byłby kontynuacją nieskutecznych reakcji rządów na globalny problem zanieczyszczenia tworzywami sztucznymi, które spowodowały, że w ciągu ostatniej dekady kryzys wymknął się spod kontroli.

Kryzys związany z plastikiem jest porównywalny do kryzysu klimatycznego

Ludzie, zwierzęta i całe ekosystemy są zagrożone coraz powszechniejszą obecnością plastiku w naszym życiu. Zagrożenie to jest przez wielu specjalistów porównywane z tym wynikającym ze zmiany klimatu. Zatrucie przyrody plastikiem to nie tylko ogromne wysypiska śmieci czy zanieczyszczenie oceanów, np. sieciami widmo. Wszystko wskazuje na to, że nie ma już na świecie miejsc, w których plastik by nie występował – można go znaleźć na szczytach najwyższych gór, a amerykańscy naukowcy znaleźli go nawet w odchodach noworodków (2). Mikroplastik jest wszędzie – niszczy różnorodność biologiczną i stanowi zagrożenie dla życia.

Czy w oceanach może być więcej plastiku niż ryb?

Według raportu organizacji Environmental Investigation Agency (EIA) ilość plastikowych odpadów może się podwoić do 2040 roku. W ciągu najbliższych 20 lat ilość odpadów z tworzyw sztucznych w oceanach może zwiększyć się aż czterokrotnie… Co to oznacza? Że plastik w oceanach będzie ważył więcej niż żyjące w nich ryby (1).

„Globalne szacunki mówią, że każdego roku do mórz i oceanów na świecie może trafiać nawet ok. 11 milionów ton plastiku. Odpady z tworzyw odnajdujemy we wszystkich częściach naszej planety, od najgłębszych mórz po najbardziej odległe szczyty gór. Plastik wyrządza szkodę dzikiej faunie i florze oraz całym ekosystemom, ale także zakłóca warunki życia milionów ludzi, często stanowiąc poważne zagrożenie dla zdrowia ludzkiego i gospodarki światowej.” – mówi Sylwia Migdał-Leszczyńska, Specjalistka ds. Ochrony Ekosystemów Morskich WWF Polska

Jednym z najbardziej szkodliwych rodzajów plastikowych zanieczyszczeń w morzach i oceanach są zagubione lub w inny sposób utracone narzędzia połowowe, tzw. sieci widma. Po dostaniu się do wód morskich sieci te dalej robią to, do czego zostały stworzone, czyli łowią. Stają się nieselektywnymi pułapkami dla ryb, ale także dla ssaków i ptaków morskich.

WWF ma rozwiązania – co powinno być zawarte w traktacie?

Aby pomóc decydentom ONZ w jak najlepszym wykorzystaniu tej niepowtarzalnej okazji do wspólnego zatrzymania kryzysu spowodowanego plastikiem, WWF opublikował raport określający kluczowe mechanizmy potrzebne do odblokowania zmian systemowych w globalnej gospodarce tworzyw sztucznych. Raport (dostępny TUTAJ) szczegółowo wyjaśnia, dlaczego wiążące globalne przepisy – a nie obecne połączenie dobrowolnych podejść krajowych – są potrzebne do napędzania zmian systemowych na skalę, która może powstrzymać szkodliwy wzrost odpadów z tworzyw sztucznych.

 

Źródła

Publikacje WWF

 

 

 

Skomentuj na Facebooku / Zobacz komentarze »
Zobacz popularne artykuły:
 

Nowa część Emki wynajęta w całości

1 Grudnia 2022 godz. 13:31 Ala za LCP
Powierzchnia handlowa oferowana w ramach rozbudowy Galerii Emka w Koszalinie została w 100 proc. wynajęta sieciowym markom. Otwarcie całego kompleksu zaplanowano na marzec 2023 roku. Inwestorem i właścicielem kompleksu jest firma LCP Properties. W dwukondygnacyjnym parku handlowym o powierzchni blisko 10,000 mkw. GLA stanowiącym rozbudowę Galerii Emka sklepy otworzą: Jysk, międzynarodowa sieć o skandynawskich korzeniach oferująca wyposażenie domu i ogrodu; nowoczesne kino Helios z sześcioma salami, w tym klasy premium; klub JustGym z 12 przestronnymi strefami treningowymi dostępnymi przez całą dobę. Klienci będą mogli również skorzystać z oferty marek: Sinsay z jednym z największych w regionie salonów o powierzchni 1,200 mkw.; Half Price, gdzie będzie można znaleźć szeroki wybór modnych ubrań, butów, kosmetyków i artykułów do domu w atrakcyjnej cenie oraz Zoo Karina, czyli sklep, w którym znajdzie się wszystko dla naszych pupili. Ostatnim najemcą dopełniającym całość będzie nowoczesna placówka banku PKO. Sukces pełnej komercjalizacji rozbudowy obiektu w dzisiejszych warunkach jest wyznacznikiem popularności Galerii Emka w regionie, zarówno wśród jej klientów, jak i najemców. Oznacza także, że najlepsze projekty handlowe wciąż są bardzo atrakcyjne biznesowo. Galeria Emka jest obecnie w fazie re-komercjalizacji wynikającej ze zmian struktury umów najmu oraz dostosowywania oferty do potrzeb klientów. Jesteśmy otwarci na rozmowy z nowymi najemcami na powierzchnie, które zostaną udostępnione w obecnie trwającym procesie komercjalizacji. ” – podkreśla Anna Bieniaszewska, leasing manager, LCP Properties Nowa część Galerii Emka została zaplanowana w formacie parku handlowego przyjaznego codziennym zakupom. Do sklepów będzie można wejść bezpośrednio z parkingu, a dzięki łącznikowi z istniejącym budynkiem galerii, obiekty staną się jednym kompleksem ze wspólną komunikacją wewnętrzną. Do kina Helios w nowej części można będzie przejść bezpośrednio z pierwszego piętra Galerii. Jesteśmy pewni, że zmiany, które wprowadzamy, wpłyną pozytywnie na atrakcyjność obiektu oraz jego odwiedzalność. Powiększyliśmy ofertę o znane i lubiane marki oraz zaproponowaliśmy nowe możliwości spędzania wolnego czasu, co jest odpowiedzią na potrzeby i sugestie naszych klientów . ” - komentuje Justyna Małysko, Senior Leasing Manager w LCP Properties Poland. Po ukończeniu prac i otwarciu parku handlowego wiosną 2023 roku cały kompleks będzie miał łącznie ponad 25,000 mkw. powierzchni handlowej i blisko 80 najemców. Liczba miejsc parkingowych wzrośnie z 550 do 800....
 

Wyższy komfort podróżowania. PKP Intercity prezentuje rozkład jazdy na sezon 2022/2023 dla województwa zachodniopomorskiego

8 Grudnia 2022 godz. 1:44 Ala za PKP Intercity
Więcej komfortowych połączeń i powrót większości pociągów na podstawową trasę do Poznania – to najważniejsze nowości dla województwa zachodniopomorskiego w nowym rocznym rozkładzie jazdy PKP Intercity, który zacznie obowiązywać w niedzielę 11 grudnia 2022 roku. W nowym rozkładzie jazdy Szczecin z innymi miastami kraju połączą 22 pociągi. Wzrośnie komfort podróżowania. Liczba pociągów kategorii TLK zmniejszy się na rzecz składów kategorii IC. Dzięki wzmacnianiu floty PKP Intercity kolejnymi nowymi i zmodernizowanymi wagonami i elektrycznymi zespołami trakcyjnymi (EZT) w ramach największego w historii spółki programu inwestycyjnego, liczba połączeń IC z i do Szczecina zwiększy się z 17 do 19.  Mieszkańcy województwa zachodniopomorskiego będą mogli korzystać z nowoczesnego taboru, którego systematycznie przybywa we flocie PKP Intercity. W trakcie obowiązywania nowego rozkładu jazdy pociąg IC Osterwa relacji Szczecin – Kraków – Szczecin zacznie być obsługiwany nowoczesnym elektrycznym zespołem trakcyjnym ED160 FLIRT. Pociągi jadące z i do Szczecina wrócą na podstawową trasę przez Krzyż. Będą to: IC Gałczyński, IC Górski, IC Mewa, IC Przemyślanin oraz EIC Chrobry. Pociągiem kursującym na trasie objazdowej, czyli przez Rzepin i Kostrzyn, będzie TLK Uznam, który zapewnia połączenie pomiędzy Warszawą a Świnoujściem – tym składem będzie można dotrzeć również do Łodzi czy Poznania.  W wakacyjne weekendy kursujący na co dzień pomiędzy Szczecinem a Warszawą skład IC Gałczyński pojedzie w wydłużonej relacji z i do Świnoujścia. Dzięki temu mieszkańcy miasta zyskają dodatkową możliwość dojazdu do Szczecina, Poznania i Warszawy. Dostosowanie do prac modernizacyjnych i zmiany w kursowaniu Obowiązujący od 11 grudnia 2022 roku rozkład jazdy uwzględnia zmiany, które zapewnią optymalne kursowanie pociągów podczas modernizacji linii kolejowych. Trwające prace modernizacyjne na linii kolejowej nr 351 sprawią, że wybrane pociągi pomiędzy Poznaniem a Szczecinem pojadą trasą alternatywną przez Rzepin (TLK Uznam) lub Białogard. Przebudowa  mostu w Szczecinie wymusi konieczność omijania stacji Szczecin Główny przez część pociągów.  Kontynuowane będą prace inwestycyjne na stacji Warszawa Zachodnia, które wpływają na kursowanie części pociągów jeżdżących do i z Warszawy. W związku z wprowadzeniem ruchu jednotorowego na linii średnicowej część pociągów będzie kursować przez stację Warszawa Gdańska, Warszawa Śródmieście bądź w skróconej relacji do lub z Warszawy Wschodniej. Zakup biletów PKP Intercity i informacja dla podróżnych Bilety PKP Intercity dostępne są w kasach na terenie całego kraju, w Centrach Obsługi Klienta na głównych dworcach, w automatach biletowych, a także przez Internet na stronie intercity.pl lub za pośrednictwem aplikacji IC Mobile Navigator.  PKP Intercity konsekwentnie rozwija sieć sprzedaży biletów i podróżni mogą je kupić również w aplikacji mobilnej KOLEO oraz na stronie koleo.pl, a także w aplikacji mPay i serwisie e-podróżnik. Dokładne informacje na temat biletów i rozkładu jazdy przewoźnika pasażerowie uzyskają na stronie intercity.pl lub dzwoniąc pod nr 703 200 200 (opłata za minutę połączenia 1,29 zł brutto. Usługę świadczy PKP Intercity S.A.). Ponadto do dyspozycji pasażerów będą informatorzy mobilni. 11 i 12 grudnia br. na dworcach w największych miastach Polski (Warszawa, Gdańsk, Gdynia, Szczecin, Kraków, Katowice, Poznań, Wrocław)pomogą pasażerom ustalić dogodne przesiadki, znaleźć odpowiedni peron, a także będą służyć wszelką informacją pomocną w podróży....