Przeszczep to hasło, które pojawia się w przestrzeni publicznej coraz częściej. Jakiś czas temu był to temat tabu, a dla tych, co usłyszeli takie hasło, nieraz oznaczało ono wyrok śmierci. Rozwój medycyny sprawił, że człowiek żyje coraz dłużej i bardziej komfortowo. Obecnie jesteśmy w stanie „naprawić” wiele z ludzkich organów, a w przypadkach ciężkich uszkodzeń nauczyliśmy się zastępować je narządami od innych ludzi.
Kilka faktów o przeszczepach, które powinniście znać:
- nie nauczyliśmy się jeszcze produkować część zamiennych do ludzkiego organizmu, ale nauczyliśmy się, jak gospodarować tym, co dała nam natura. Takie „części” możemy pobrać od dawcy żyjącego i przeszczepić je biorcy pod warunkiem zgodności genetycznej - to jest sytuacja prawie idealna współczesnej transplantologii;
- cześć narządów może być pobrana jedynie w przypadku śmierci dawcy;
- niestety czas oczekiwania na wykonanie przeszczepu wydłużył się w Polsce z 300 do ponad 450 dni, a szczególnie trudna sytuacja jest w transplantologii dziecięcej;
- najważniejszy fakt - jedno życie może uratować osiem istnień.
„Wiem, że śmierć dziecka to trauma do końca życia. Jako matka nie wyobrażam sobie starty dziecka i trudno mi sobie wyobrazić, jakie cierpienie przechodzą rodzice, kiedy ich dziecko odchodzi. Jednocześnie podobna tragedia spotyka rodziców, których dzieci chorują, a jedynym ratunkiem jest transplantacja. Znam historie osób, których dzieci nie doczekały takiego przeszczepu i tych, których dzieci dzięki tym przeszczepom żyją - mówi Renata Kościelniak, prezes Fundacji Banku Gospodarstwa Krajowego. - Z przekazem >>Twoje tak ma moc<< dotarliśmy w zeszłym roku do ponad 7 mln osób. Mamy nadzieję, że w tym roku uwiadomimy jeszcze więcej osób”.
W 2021 roku, z okazji corocznego miesiąca Donacji i Transplantacji obchodzonego na całym świecie, został namalowany mural - Przytulaśny Miś, którego autorem jest zaangażowany społecznie artysta Wojciech Brewka, jeden z najbardziej uznanych malarzy młodej sztuki.
„Chciałem stworzyć obraz misia, który będzie symbolem zarówno biorcy, jak i dawcy. Miś jest jakby >>pozszywany<< z różnych fragmentów, a w rękach trzyma anatomiczne serce. Tak naprawdę pozostawiam odbiorcy interpretację, czy miś przyjmuje serce, czy je oddaje - to oczywiście metafora” - powiedział Wojciech Brewka w czasie oficjalnej prezentacji muralu.
Akcja „Twoje tak ma moc” wkracza w nowy etap. Zmienia się z jednorazowego przedsięwzięcia w cykliczną kampanię skierowaną do każdej Polki i Polaka i będzie kontynuowana na wielu płaszczyznach.
Kampania „Twoje tak ma moc”, na nośnikach w sieci MORE, w największych miastach Polski rusza już 26 października. Partnerami akcji są Fundacja Banku Gospodarstwa Krajowego, Śląskie Centrum Chorób Serca w Zabrzu oraz Jet Line, który udostępnia swoje nośniki MORE w całym kraju i wspiera technologicznie akcję.