Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.
Koszalin, Poland
wydarzenia

Rowerem z Karlina - po nowej drodze

Autor Ala za WZP 26 Sierpnia 2022 godz. 10:35
Zaczyna się ważna inwestycja na Starym Kolejowego Szlaku w okolicach Karlina i Białogardu. Powstaną dwa nowe odcinki drogi rowerowej, a 30 kilometrów trasy - także w pasie nadmorskim - zostanie oznakowanych. Wykonawca przejął już plac budowy. Na realizację zadania ma dziesięć miesięcy. Wartość prac to prawie 6,6 mln zł.

Rowerowy Stary Kolejowy Szlak biegnie z północy na południe wschodnią częścią województwa. Łączy Wybrzeże Środkowe z pięknymi zachodniopomorskimi pojezierzami. W pasie nadmorskim ma dwie odnogi zaczynające się w Mielnie i w Kołobrzegu. Pierwsza prowadzi przez Koszalin, druga - wzdłuż rzeki Parsęty i śladem dawnej linii kolejowej przez Gościno i Karlino. Te dwie „nitki” łączą się w Białogardzie, a dalej SKS wiedzie przez Połczyn-Zdrój i Drawski Park Krajobrazowy.

 

To szlak stworzony dla tych, którzy w wyprawach rowerowych szukają przede wszystkim wytchnienia, ciszy, zachwycającej przyrody - mówi marszałek województwa Olgierd Geblewicz. - Sieć Tras Rowerowych Pomorza Zachodniego jest coraz dłuższa, zyskuje nowe atrakcje. Wiem, że odcinki, które powstaną na północ od Białogardu są bardzo oczekiwane przez rowerzystów. Przed następnymi wakacjami będą gotowe - zapowiada marszałek Olgierd Geblewicz.

 

Inwestycje będą realizowane w ramach III etapu budowy Starego Kolejowego Szlaku. Nowe, rozbudowywane i oznakowane odcinki powstaną w gminach Białogard, Karlino, Będzino, Świeszyno i  Mielno.

 

Pierwszy z odcinków inwestycyjnych o długości około 800 metrów i szerokości 2 m powstanie wzdłuż drogi gminnej na odcinku od Karlina do dawnej drogi krajowej nr 6, a dziś drogi wojewódzkiej nr 112. Przebudowany zostanie tu również krótki odcinek bitumicznego chodnika. 

Drugi, prawie 2,5-kilometrowy, zostanie zbudowany pomiędzy drogami powiatowymi przebiegającymi przez Żeleźno i Wronie Gniazdo. Tu na drodze dla rowerów dopuszczony będzie ruch pojazdów rolniczych dojeżdżających na pobliskie pola oraz samochodów Lasów Państwowych. Dziś w tym miejscu znajduje się jezdnia o nawierzchni gruntowo-żużlowej. Zaprojektowana droga (o nawierzchni bitumicznej będzie miała szerokość 3 m i metrowe pobocza. 

 

Zakres robót obejmuje: przygotowanie i oczyszczenie terenu, roboty rozbiórkowe, roboty ziemne – wykopy i nasypy, wykonanie projektowanej konstrukcji drogi rowerowej, ustawienie urządzeń zabezpieczających ruch, wykonanie oznakowania pionowego i poziomego i nasadzenia.

 

- Trudna sytuacja gospodarcza wpłynęła w tym roku na wiele procesów inwestycyjnych, również tych w obszarze dróg i infrastruktury rowerowej. Wzrost cen materiałów spowodował znaczący wzrost kosztów naszych zadań drogowych i rowerowych. Dzięki specjalnym funduszom unijnym, które zostały uruchomione dla województwa zachodniopomorskiego, możemy kontynuować nasze projekty, które już teraz mają wyraźny wpływ na rozwój turystyczny regionu – podkreśla wicemarszałek województwa Tomasz Sobieraj

 

III etap budowy SKS obejmuje również oznakowanie trasy na odcinkach o łącznej długości ok. 30 kilometrów: Mielno – Mścice, Mścice – Koszalin, Konikowo – Niedalino, Strzekęcino – Wronie Gniazdo i Pomianowo – Klępino. 

 

Wykonawca (firma DOMAR Kazimierz Domaracki) ma 300 dni na realizację zadania. Wartość prac to prawie 6,6 mln zł.

 

Warto przypomnieć, że wkrótce ma się też rozpocząć rozbudowa południowej części Starego Kolejowego Szlaku. 31 sierpnia planowane jest otwarcie ofert w powtórzonym przetargu na II etap inwestycji, czyli odcinek Złocieniec - Wałcz. (Pierwszy przetarg na to zadanie został unieważniony z powodu wysokiego przekroczenia budżetu). Jest to kontynuacja projektu, który został zakończony w 2020 r., kiedy to oznakowano i częściowo zbudowano od podstaw odcinak Białogard- Złocieniec. W ramach tamtej inwestycji na nasypie kolejowym dawnej linii kolejowej Świdwin – Połczyn-Zdrój powstał 5-kilometrowy odcinek o nawierzchni bitumicznej. Wykonano również oznakowanie na odcinku o długości blisko 63 km, od Białogardu do Złocieńca.

Tym razem planuje się budowę i oznakowanie ścieżek rowerowych w gminach Złocieniec, Czaplinek, Wierzchowo i Wałcz, m.in. przebudowane zostanie skrzyżowanie ulic Połczyńskiej z Cieszyńską w Złocieńcu, remont nawierzchni alejek w Parku Żubra w Złocieńcu, rozbudowa drogi w Bobrowie w gminie Złocieniec oraz budowa drogi dla rowerów na odcinku Wierzchowo- Kłębowiec-Wałcz. Całkowita długość odcinków inwestycyjnych wynosi tu około 33,6 km, a odcinków do oznakowania blisko 17,7 km.  

 

Do tegorocznych planów rozbudowy Sieci Tras Rowerowych Pomorza Zachodniego wprowadzony został również etap IV.  Przetarg na to zadanie zostanie ogłoszony jeszcze w tym roku. Obejmie on odcinki Redlino-Białogard i Bezpraw – Karlino. 

 

Kolejne odcinki Starego Kolejowego Szlaku będą realizowane dzięki dofinansowaniu ze środków unijnych z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego oraz Funduszy Europejskich dla Pomorza Zachodniego. 

 

Inwestycje przygotowuje i koordynuje Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Koszalinie.