Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.
Koszalin, Poland
wydarzenia

ZUS: Uwaga na oszustów

Autor Ala za ZUS 21 Stycznia 2022 godz. 6:55
Dostajemy sygnały od klientów, że oszuści podszywają się pod numer infolinii ZUS. Podkreślamy, że nasi konsultanci nie dzwonią do klientów w sprawie zmiany numerów telefonów do konta na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS, czy też zmiany numerów telefonów używanych w komunikacji z bankami.

Do ZUS docierają sygnały o tzw. spoofingu telefonicznym. Numer i nazwę dzwoniącego, które wyświetlają się na ekranie telefonu, da się zafałszować. W ten sposób oszust podszywa się pod dowolny numer lub nazwę kontaktu. Mimo że na naszym telefonie wyświetla się informacja o dzwoniącym lub piszącym wiadomość, w rzeczywistości jest to ktoś inny. W ten sposób coraz częściej oszuści udają konsultantów banków czy przedstawicieli urzędów. Dlatego nigdy nie podawajmy dzwoniącemu danych osobowych, w tym danych logowania do PUE ZUS.

 

W ostatnich dniach otrzymujemy od klientów zgłoszenia, że odebrali połączenia z numeru infolinii ZUS 22 560 16 00 (taki numer wyświetlił się na telefonie klienta). Dzwoniący łamaną polszczyzną zapytał, czy klient potwierdza zmianę numeru telefonu do konta PUE i czy w imieniu ZUS ma poinformować banki o zmianie numeru telefonu. Zdarzały się również prośby o podanie loginu do konta w banku (w przypadku, gdy klient do PUE loguje się przez bankowość elektroniczną), bo zostanie zablokowany dostęp do PUE.

 

Zgodnie z naszymi standardami, kiedy jest konieczny kontakt pracownika z klientem, nasi konsultanci podają swoje imię i nazwisko. Przekazują informację merytoryczną, zazwyczaj związaną z pytaniem klienta. Ponadto połączenia te mogą też dotyczyć wezwania na kontrolę zwolnienia lekarskiego lub prowadzonej przez ZUS konkretnej sprawy klienta. W ten sposób nie zmieniamy numeru telefonu, który służy do uwierzytelnienia w systemie.