Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.
Koszalin, Poland
wydarzenia

Wydrążono 1000 metrów tunelu w Świnoujściu

Autor Ala za GDDKiA 15 Sierpnia 2021 godz. 20:43
Maszyna drążąca tunel przeszła już pod cieśniną Świna. Osiągnięcie drugiego brzegu oznacza, że wydrążono już 1000 metrów tunelu, a prace prowadzone są już pod wyspą Wolin. Do osiągnięcia komory odbiorczej brakuje 484 metrów. Jesienią drążenie tunelu powinno się zakończyć. Wówczas rozpocznie się demontaż maszyny TBM i wykonywanie dalszych prac w tunelu.

Drążenie tunelu 

 

Maszyna TBM zarówno drąży tunel, usuwając równocześnie urobek, jak i wykonuje obudowę tunelu z

prefabrykowanych elementów – tubingów. Na każdy pierścień tunelu składa się osiem takich elementów, które powstawały w specjalnie zbudowanym zakładzie prefabrykacji. Wszystkie 6280 tubingów już wykonano i większość z nich wykorzystano do wykonania obudowy tunelu. Na półmetku drążenia osiągnięto najniższy punkt tunelu, a obecnie głębokość, na której prowadzone są prace stale się zmniejsza. Maszyna TBM kieruje się ku komorze odbiorczej, od której rozpocznie się wjazd do tunelu od strony wyspy Wolin. 

 

Kolejne prace

 

Przewiercenie się z wyspy Uznam na wyspę Wolin oznacza zakończenia prac. Tunel ma przekrój kolisty, tak jak tarcza maszyny TBM i trzeba jeszcze wykonać płytę pod jezdnię. To właśnie po niej będą poruszać się pojazdy. Potrzebna jest również płyta podstropowa. Elementy te będą powstawały w zakładzie prefabrykacji, w której były wcześniej wykonywane elementy obudowy tunelu. Ważnym elementem będą również wyjścia awaryjne do galerii ewakuacyjnej zlokalizowanej pod jezdnią. Prace te będą wymagały przebicia się poza obudowę tunelu i będą skomplikowane pod względem technicznym. W kolejnych etapach wykonane zostanie wykonana nawierzchnia, elementy bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz systemy wentylacji, przeciwpożarowe, zarządzania ruchem i monitoringu.  

 

Układ drogowy prowadzący do tunelu

 

Poza samym tunelem w ramach inwestycji budowany jest również nowy układ drogowy, który połączy tunel z obecną siecią drogową. Od strony wyspy Wolin kierowcy mogą już zobaczyć zarys ronda, które będzie łączyło tunel z DK3, a w przyszłości z drogą ekspresową S3. Po stronie wyspy Uznam wykonywany jest również odcinek wjazdowy do tunelu wraz z podłączeniem do ulicy Karsiborskiej.

 

Tunel połączy wyspy Uznam i Wolin

 

Całkowita długość trasy będzie wynosić 3,2 km. Zasadnicza jej część, czyli tunel drążony pod Świną, który połączy wyspy Uznam i Wolin, będzie miał długość 1,48 km. Tunel będzie jednorurowy i powstanie w nim dwupasowa jezdnia. Dzięki tej inwestycji Świnoujście zostanie w sposób stały skomunikowane z resztą Polski. Obecnie komunikację zapewniają przeprawy promowe, które mają mocno ograniczoną przepustowość i są zależne od warunków pogodowych.