Co mają ze sobą wspólnego? Okazuje się, że bardzo wiele. Ich losy trwale zostały związane z Polską i Francją. Chopin w Polsce się urodził, wychowywał i uczył, tu zdobył sławę. Z kolei dziadkowie Citroëna mieszkali w Warszawie, jego rodzice wzięli tam ślub a sam Andre właśnie w Polsce zobaczył i kupił patent na słynne daszkowe koła zębate, które stały się potem logo firmy. Obaj byli wielkimi postaciami we Francji a ich nazwiska zaczynają się na literę C.
Właśnie owe wspólny losy zainspirowały twórców projektu Citroën & Chopin. Autorzy pomysłu ze stowarzyszenia Amicale Citroën Pologne namówili do udziału w przedsięwzięciu Romana Jońcę, kompozytora, muzyka, aranżera, który skomponował bardzo nowocześnie brzmiący utwór, łączący w sobie klasykę Chopina, pewnego rodzaju muzyczny komfort ale też zaawansowanie i awangardę. Jak sam mówi, wyzwanie było ogromne:
„Połączenie muzyki Chopina ze współczesnymi brzmieniami jest wyjątkowo trudne. Jednak udało się a efekt, który usłyszymy wraz z premierą teledysku, będzie zapewne dla wielu osób zaskakujące” – mówi Roman Jońca, autor muzyki. Filmową stroną przedsięwzięcia zajęła się Ewa Ślusarczyk, młoda reżyser z dużym dorobkiem filmowym, laureatka stypendiów i uczestniczka wielu konkursów filmowych z Torunia. „Szukając ciekawych planów filmowych wybraliśmy Mielno, na sceny z fortepianem, Koszalin oraz okolice. Będzie to filmowa podróż przez epoki, pełna odniesień do Citroëna i Chopina” – mówi Ewa Ślusarczyk. „Zdjęcia powstawały przez kilka dni, od wczesnego poranka do późnego wieczora. Była to bardzo wyczerpująca, ale satysfakcjonująca praca” – dodaje.
W teledysku zobaczymy kultowe i legendarne samochody Citroëna. „Tym projektem chcemy dotrzeć poprzez muzykę i obraz do świadomości społecznej z komunikatem, że Polska stała się kolebką wielu wspaniałych utworów, osiągnięć i wynalazków” – mówi Konrad Dula, prezes stowarzyszenia Amicale Citroën Pologne. „Przypomnimy muzykę Chopina i osiągnięcia Citroëna, losy obu tych wielkich postaci na zawsze są złączone z naszym krajem i warto o tym pamiętać” – podsumowuje Dula.
Projekt realizowany jest przy wsparciu portalu Francuskie.pl, miasta Koszalin, miasta Mielno, Citroën Mojsiuk oraz Michelin.