Przepisy wprowadzają nowe kategoria uczestników ruchu: osoby korzystające z Urządzeń Wspomagania Ruchu (UWR), UTO (Urządzeń Transportu Osobistego) oraz hulajnóg elektrycznych, które ostatecznie stanowią odrębny rodzaj pojazdu. Inne małe pojazdy silnikowe zaliczone zostały do Urządzeń Transportu Osobistego (UTO).
Urządzeniem Wspomagającym Ruch jest urządzenie lub sprzęt sportowo-rekreacyjny, przeznaczone do poruszania się osoby w pozycji stojącej, napędzane siłą mięśni (np. hulajnoga, wrotki, deskorolka — nie urządzenie takie nie jest pojazdem i z pewnością nie jest nim rower); urządzeniem transportu Osobistego określono każdy pojazd napędzany elektrycznie, z wyłączeniem hulajnogi elektrycznej, bez siedzenia i pedałów, konstrukcyjnie przeznaczony do poruszania się wyłącznie przez kierującego znajdującego się na tym pojeździe; natomiast hulajnoga elektryczna to pojazd napędzany elektrycznie, dwuosiowy, z kierownicą, bez siedzenia i pedałów, konstrukcyjnie przeznaczony do poruszania się wyłącznie przez kierującego znajdującego się na tym pojeździe.
Nowe przepisy wprowadzają maksymalną dozwoloną prędkość dla hulajnóg elektrycznych i Urządzeń Transportu Osobistego — 20 km/h, ale poruszając się chodnikiem należy nie tylko zachować szczególną ostrożność i ustępować pieszym pierwszeństwa, ale też jechać z prędkością „zbliżoną” do pieszego (w praktyce oznacza to: nie szybciej niż 6 km/h). Z jezdni osoba na hulajnodze może korzystać, jeśli nie ma drogi albo pasa dla rowerów. Jest to jednak możliwe tylko, gdy na danej drodze maksymalna dozwolona prędkość wynosi nie więcej niż 30 km/h. Miejscem do parkowania hulajnóg elektrycznych mają być wyznaczone obszary (lub stojaki), a jeśli ich nie ma, dozwolone będzie stawianie hulajnóg wzdłuż krawędzi chodnika najbardziej oddalonej od jezdni, równolegle do niej. Należy zachować co najmniej 1,5 metra szerokości chodnika dla pieszych. Zakaz postoju lub zakaz zatrzymywania się na drodze wyklucza parkowanie hulajnogi na chodniku.
UTO czyli pojazdy elektryczne, ale nie hulajnogi
W tej kategorii znalazły się deskorolki elektryczne sterowane pilotem lub balansowaniem ciała, jednokołowce elektryczne i wszelkie inne pojazdy, które mają silnik i pozwalają bez wysiłku przemieszczać się w warunkach miejskich ze znaczną prędkością – od 20 maja maksymalnie 20 km/h. Przepisy, które ich dotyczą, z jednym wyjątkiem są analogiczne do przepisów regulujących korzystanie z hulajnóg elektrycznych. Ten wyjątek to zakaz korzystania z jezdni. Jadąc na UTO, można korzystać z drogi dla rowerów (ale już nie z pasa dla rowerów wydzielonego z jezdni), a także z chodnika, przy ograniczeniach prędkości takich samych jak w przypadku hulajnóg. Chodzi o deskorolki elektryczne sterowane pilotem lub balansowaniem ciała, jednokołowce elektryczne i wszelkie inne pojazdy, które mają silnik i pozwalają bez wysiłku przemieszczać się w warunkach miejskich ze znaczną prędkością – od 20 maja maksymalnie 20 km/h. Przepisy, które ich dotyczą, z jednym wyjątkiem są analogiczne do przepisów regulujących korzystanie z hulajnóg elektrycznych. Ten wyjątek to zakaz korzystania z jezdni. Jadąc na UTO, można korzystać z drogi dla rowerów (ale już nie z pasa dla rowerów wydzielonego z jezdni), a także z chodnika, przy ograniczeniach prędkości takich samych jak w przypadku hulajnóg. Ważne! Przepis zabrania „dopuszczania dziecka w wieku do 10 lat” do kierowania nimi na drodze, zaś w strefie zamieszkania wyłącznie pod opieką dorosłego. Osoba poniżej 18 roku życia będzie mogła jeździć na hulajnodze elektrycznej i UTO pod warunkiem posiadania karty rowerowej lub prawa jazdy kategorii AM, A1, B1 lub T.
Urządzenia Wspomagające Ruch (UWR)
UWR będzie można jeździć po chodniku i drodze dla pieszych z prędkością „zbliżoną” do prędkości pieszego i z uwzględnieniem pierwszeństwa pieszych. Poruszać się będzie można także po drogach dla rowerów (zgodnie z zasadami ruchu prawostronnego), ale przepisy m.in. nakazują zachować prędkość umożliwiającą panowanie nad urządzeniem oraz zakazują poruszania się w stanie nietrzeźwości i po użyciu alkoholu, etc., a także przewożenia innej osoby, zwierzęcia i ładunku oraz „poruszania się tyłem”. Rolkarzom przypominamy, że kodeks drogowy nie obowiązuje poza drogami publicznymi, strefami zamieszkania i strefami ruchu, więc na rolkach jazda tyłem będzie nadal dozwolona ale nie w „zwykłym” ruchu.