Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.

7 mitów o fotowoltaice

2021-05-12 06:51:00 Ala z mat. inf.
Choć tematyka odnawialnych źródeł energii oraz fotowoltaiki jest już dość znana wśród wielu Polaków, to nadal mnóstwo osób nie zna dokładnie zasad działania paneli fotowoltaicznych. Niewiedza oraz powielanie zasłyszanych nieprawdziwych informacji w zakresie fotowoltaiki powoduje powstawanie licznych szkodliwych mitów. Warto je rozwiać i poznać rzeczywiste mechanizmy funkcjonowania systemów fotowoltaicznych

Mit 1 – w Polsce brakuje słońca

 

Jest to prawdopodobnie jeden z najczęściej powielanych mitów o fotowoltaice. Wielu sądzi, że w tak mało słonecznym kraju instalacja paneli fotowoltaicznych w ogóle się nie opłaci. Tymczasem moduły produkują prąd nawet w pochmurne dni. Co więcej, w ciągu dnia i czasie sezonu wiosenno-letniego, panele gromadzą tyle energii, że z powodzeniem mogą ją uwalniać nie tylko nocami, ale też przez cały okres jesienno-zimowy. Ponadto Słońce w Polsce świeci przez zaskakująco dużą liczbę dni. Dla niedowiarków dostępne są też statystyki Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej, według których w 2020 roku słońce świeciło średnio przez prawie 50% dnia, a roczna suma nasłonecznienia okazała się aż o 600 h większa niż norma klimatologiczna. 

 

Mit 2 – fotowoltaika jest zbyt droga dla przeciętnie zarabiającego obywatela

 

Dobrze sprawdzająca się instalacja fotowoltaiczna kosztuje do 6 tys. zł. za każdy kW. Inwestorzy najczęściej decydują się na moduły umożliwiające wytworzenie do 5 kW. Ostateczny koszt całego systemu zależy głównie od jakości paneli i inwertera, elementów konstrukcyjnych i okablowania czy od samego montażu. Bez wątpienia bardziej opłacalne jest zainwestowanie w sprzęt dobrej jakości, od zaufanych producentów. Co ważne, dostępne są dofinansowania do farmy fotowoltaicznej, między innymi z programu „Mój prąd” czy „Czyste powietrze”. Bardzo pomocna też jest możliwość zakupu instalacji fotowoltaicznej na raty – w Stilo Energy dostępne w kredycie 0%.

 

Mit 3 – Inwestycja w fotowoltaikę zwraca się bardzo długo lub w ogóle

 

Ostateczny czas zwrotu kosztów związanych z instalacją farmy fotowoltaicznej zależy przede wszystkim od ceny końcowej konkretnej instalacji i przeciętnego dotychczasowego zużycia prądu inwestora. Według obliczeń ekspertów, można się spodziewać zwrotu inwestycji średnio po ok. 8 latach od montażu paneli, a decydując się na rozwiązania od Stilo Energy, zwrot możliwy będzie już po 6 latach pracy instalacji. Co więcej, stale rosnące ceny za energię eklektyczną mogą skrócić ten czas nawet do 5 lat. Warto jednocześnie pamiętać, że produkowanie prądu z promieni słonecznych to przede wszystkim ogromny krok ku ochronie planety przed postępującą degradacją, do jakiej przyczynia się głównie spalanie węgla dla uzyskania energii zarówno elektrycznej, jak i cieplnej. 

 

Mit 4 – panele fotowoltaiczne nie są odporne na zjawiska atmosferyczne

 

Wysokie jakościowo panele fotowoltaiczne są odporne na standardowe działanie deszczu, śniegu i gradu, a także wiatru. Warto wybrać moduły posiadające grube szkło hartowane, chroniące przed urazami mechanicznymi. Ponadto panele powinny być mrozoodporne i ognioodporne. Bez problemu też udźwigną ciężar śniegu, choć warstwę powyżej 3cm powinno się delikatnie usunąć. Zwykle jednak odpowiedni kąt nachylenia instalacji pozwala na samoistne zsuwanie się śniegu pod wpływem grawitacji. Co więcej, panele PV często posiadają samoczyszczącą się powłokę, dzięki której mogą być dłużej sprawne i wydajne. Ponadto na instalację fotowoltaiczną zawsze udzielana jest gwarancja, m.in. na uszkodzenia mechaniczne modułów, nawet na 12 lat w Złotej Gwarancji od Stilo Energy

 

Mit 5 – instalacje fotowoltaiczne są często awaryjne

 

Niektórzy uważają, że system fotowoltaiczny jest delikatny i awaryjny, więc koszty eksploatacyjne nie są opłacalne względem osiąganych korzyści. W rzeczywistości liczne badania przeprowadzane w krajach wysoko rozwiniętych (jak Niemcy, Japonia czy USA) potwierdzają, że awaryjność paneli PV jest bardzo niska, nawet na poziomie ułamka procentu w ciągu dekady. Ogromny wpływ na sprawne działanie instalacji fotowoltaicznej jakość całego sprzętu – należy wybierać jedynie znanych i zaufanych producentów, oferujących najdłuższą gwarancję na sprawność konstrukcji. Warto pamiętać, że najczęściej awarii ulega falownik, dlatego trzeba zwrócić szczególną uwagę na jego jakość i nie warto na nim oszczędzać, ponieważ bez sprawnego inwertera pada cały system. Ważne jest też solidne, fachowe zamocowanie instalacji przez wykwalifikowaną ekipę monterską. 

 

Mit 6 – montowanie paneli PV wymaga uzyskania zezwolenia

 

Według prawa budowlanego zezwolenie na montaż paneli fotowoltaicznych jest konieczne dopiero przy instalacji o mocy powyżej 50 kW. Standardowe gospodarstwa domowe zazwyczaj potrzebują maksymalnie do 20 kW. Ponadto nie można mocować urządzeń o wysokości powyżej 3m, jednak konstrukcja fotowoltaiczna zwykle nie przekracza tej wielkości. Co ważne, montaż modułów wolnostojących również nie wymaga uzyskania uprzedniej zgody ani zgłoszenia.  

Uwaga! W przypadku mikroinstalacji powyżej 6,5 kW ustawa nakłada obowiązek skontrolowania projektu przez rzeczoznawcę budowlanego pod kątem bezpieczeństwa pożarowego. Co więcej, zakończoną konstrukcję (zarówno na dachu, jak i na gruncie) należy zgłosić do Państwowej Straży Pożarnej. Obowiązki ustawowe nie należy jednak traktować jako utrudnienie dla inwestora, a jako działania mające na celu zwiększenie bezpieczeństwa użytkowników instalacji fotowoltaicznych. 

 

Mit 7 – instalacja fotowoltaiczna zawsze wymaga wzmocnienia dachu

 

Co do zasady wzmocnienie podłoża dachowego przed montażem farmy fotowoltaicznej nie jest koniecznie. Samą potrzebą takiego działania każdorazowo powinien sprawdzić fachowiec. Wskaże on ciężar ostateczny planowanej instalacji oraz zbada całkowitą nośność poszycia. Podpowie też w jaki sposób ewentualnie wzmocnić dach, by prawidłowo zamontować panele. Mimo to, standardowe, współczesne pokrycia zwykle nie wymagają w ogóle ingerencji w konstrukcję. Również dachówki czy blachodachówki nie stanowią problemu dla wykwalifikowanych montażystów fotowoltaiki, jacy pracują m.in. dla Stilo Energy

Skomentuj na Facebooku / Zobacz komentarze »
Zobacz popularne artykuły:
 

MZK: 'Julek" wypłynie 8 bm.

1 Czerwca 2021 godz. 3:29 Ala a MZK Koszalin
8 czerwca uruchomione zostają linie komunikacji miejskiej obsługiwane statkiem JULEK. Połączenia realizowane będą: · LINIA 1M – na trasie Jamno Przystań – Mielno Przystań; kursy linii nr 1M zostały zintegrowane z kursami linii nr 1; · LINIA 1U – na trasie Jamno Przystań – Unieście Przystań; kursy linii nr 1U zostały zintegrowane z kursami linii nr 1; Dojazd do Przystani Jamno zapewnia linia autobusowa nr 1, realizująca kursy na trasie:  os. Bukowe – Śniadeckich – Jana Pawła II  – Centrum Przesiadkowe Wąwozowa – Władysław IV – Jamno Zagroda / Łabusz /  Jamno Przystań (powrót przez ulicę Sołecką). Linia nr 1 wzdłuż ulicy Władysława IV będzie obsługiwała wszystkie przystanki i nie będzie przejeżdżać przez os. Unii Euroepjskiej.  W Centrum Przesiadkowym Wąwozowa godziny odjazdów kursów linii nr 1 w obu kierunkach, zostały skoordynowane z odjazdami kursów linii nr 6. Linia nr 6 będzie kończyła swój bieg na pętlę przy ul. Duńskiej (os. Unii Europejskiej). Przejazdy liniami nr 1M i 1U leżą w strefie opłat B. Wprowadzono nowe bilety: - bilet na kursy statkiem – uprawnia pasażera do przejazdu różnymi kursami statku w określonym czasie; - bilet zintegrowany – na kursy autobusu i statku, uprawnia pasażera do przejazdów różnymi kursami autobusów i statków w określonym czasie – wystarczy kupić jeden bilet. Na statku możliwy będzie przewóz rowerów, który każdorazowo podlega opłacie – 5,00 zł. Bilety na kursy statkiem oraz autobusem i statkiem można zakupić w aplikacji Mobilna Karta Miejska Koszalin oraz w biletomatach stacjonarnych i mobilnych, w tym także w biletomacie na statku. W podobny sposób można uiścić opłatę za przewóz roweru statkiem. Płatności w biletomatach można dokonać jedynie bezgotówkowo, a w biletomatach mobilnych wyłącznie zbliżeniowo.   3 czerwca 2021 r. wprowadzone zostaną zmiany w sieci komunikacji miejskiej: • URUCHOMIENIE CAŁOROCZNEJ AUTOBOSOWEJ LINII NR 1 – kursy realizowane na trasie Os. Bukowe – Wąwozowa – Jamno – Łabusz – Przystań Jamno (w sezonie letnim), bez przejazdu przez osiedle Unii Europejskiej – poprawa punktualności dojazdu na Os. Jamno – Łabusz; zintegrowana przesiadka na linię 6 na pętli Wąwozowa; bezpośredni dojazd z Os. Bukowe przez ulicę Jana Pawła II do Ogrodów Działkowych wzdłuż ulicy Władysława IV oraz na os. Jamno – Łabusz; • SKRÓCENIE NA STAŁE TRASY LINII NR 6 I ZWIĘKSZENIE CZĘSTOTLIWOŚCI DO OS. UNII EUROPEJSKIEJ oraz POWRÓT NA ULICĘ KOŚCIUSZKI: – kursy realizowane do osiedla Unii Europejskiej lub Wąwozowej. Osiedle Jamno – Łabusz obsługiwane wyłącznie przez linię nr 1; – koniec objazdu przez ulicę Pileckiego – w obu kierunkach przejazd przez ulicę Kościuszki i obsługa nowego przystanku Kościuszki 01 (na wysokości przychodni w kierunku Dworca PKP / Szczecińskiej) • DROBNE KOREKTY GODZIN ODJAZDU KURSÓW LINII NR 3 i 4; • NOWE NAZWY STREF OPŁAT ZA BILETY: MIEJSKA – STREFA „A" i PODMIEJSKA – STREFA „B". NOWE BILETY UPRAWNIAJĄCE DO PRZEJAZDU STATKIEM, W TYM BILET ZINTEGROWANY OBOWIĄZUJĄCY NA PRZEJAZDACH STATKIEM I AUTOBUSEM – WAŻNY PO URUCHOMIENIU REJSÓW STATKIEM JULEK; • AKTUALIZACJA REGULAMINU PRZEWOZU OSÓB I RZECZY, W TYM OKREŚLENIE SPOSOBU PRZEJAZDU Z HULAJNOGĄ CZY KONTROLI BILETÓW W APLIKCJI MOBILNEJ. DATA URUCHOMIENIA REJSÓW STATKIEM JULEK ZOSTANIE PODANA W TERMINIE PÓŹNIEJSZYM. Szczegóły na: www.mzk.koszalin.pl Dodatkowo od dnia 03.06.2021 r - uruchomiona zostanie linia nr 23 na trasie: Os. Bukowe - Sanktuarium - Chełmoniewo. W dniu 03.06.2021 r. (Boże Ciało) - autobusy kursują wg. niedzielnego rozkładu jazdy.    ...
 

Dwa złota judoków Gwardii Koszalin na Judo Baltic Cup U18

1 Czerwca 2021 godz. 16:10 Art za KS Judo Gwardia Koszalin
Z dwoma złotymi - wywalczonymi w świetnym stylu - medalami wrócili z International Judo Baltic Cup Pucharu Polski Juniorek i Juniorów Młodszych U18 reprezentanci Klubu Sportowego Judo Koszalin. Po rocznej przerwie spowodowaną pandemią Cowid-19 judocy powrócili na matę w Gdyni na jeden w najmocniejszych turniejów w Polsce w tej grupie wiekowej. Zawody było znakomicie zorganizowane. Przestrzegano wszelkie pandemiczne obostrzenia. Wystartowało ponad 650 zawodników nie licząc grup dzieci. W zawodach z super strony zaprezentowała się dwójka judoków Gwardii Koszalin. - Byli rewelacją zawodów - mówi wprost trener Cezary Wojniusz. Jego i trenera Mariana Standowicza podopieczni wygrali swoje wszystkie walki przed czasem zdobywając dwa złote medale. Pierwszy medal wywalczyła Zuzanna Mikołajczak w kat.+70 kg. - Zuzia po wolnym losie pokonała Katarzynę Klimkiewicz z Kuzushi Kielce i aktualną Mistrzynię Polski Oliwię Ziewalicz ze Skorpiona Krosno.  Dwie walki Zuzi trwały łącznie 7 sekund wykonała dwa różne rzuty - mówi trener Wojniusz Cezary.   Drugi medal złoty wywalczył Kamil Kustrzycki. Kamil pokonał przed czasem Jana Słobodziana z Akademia Saparta, Krzysztofa Aksamit z PM Tarnów, Alana Balcerowskiego z Conrada Gdańsk oraz Filipa Skórkę z Judo Panda Warszawa. Nasi judocy z Gwardii Koszalina są wizytówką naszego miasta i zawsze godnie reprezentują się na arenach krajowych i zagranicznych. Ponadto Zuzia Mikołajczak i Kamil Kustrzycki posiadają stypendium nadane przez prezydenta Koszalina Piotra Jedlińskiego. Kolejne zawody judoków już za tydzień - Mistrzostwa Polski Juniorów i Juniorek w Warszawie. Trzymamy kciuki....
 

Fortepian na plaży. W Mielnie i Koszalinie powstały zdjęcia do teledysku Citroën & Chopin

7 Czerwca 2021 godz. 11:55 Ala z mat. inf. , fot. J. Chmielewski, Amicale Citroën Pologne
Zdumieni mieszkańcy i turyści, którzy w piątek wcześnie rano wybrali się na plażę w Mielnie, mogli zobaczyć tam fortepian i pianistkę, która grała utwory Chopina. Nie był to jednak koncert a plan filmowy teledysku pod roboczą nazwą Citroën i Chopin, projektu którego celem jest upamiętnienie dwóch wielkich: postaci genialnego kompozytora, Fryderyka Chopina oraz sławnego twórcy komfortowych i awangardowych samochodów, Andre Citroëna. Co mają ze sobą wspólnego? Okazuje się, że bardzo wiele. Ich losy trwale zostały związane z Polską i Francją. Chopin w Polsce się urodził, wychowywał i uczył, tu zdobył sławę. Z kolei dziadkowie Citroëna mieszkali w Warszawie, jego rodzice wzięli tam ślub a sam Andre właśnie w Polsce zobaczył i kupił patent na słynne daszkowe koła zębate, które stały się potem logo firmy. Obaj byli wielkimi postaciami we Francji a ich nazwiska zaczynają się na literę C.    Właśnie owe wspólny losy zainspirowały twórców projektu Citroën & Chopin. Autorzy pomysłu ze stowarzyszenia Amicale Citroën Pologne namówili do udziału w przedsięwzięciu Romana Jońcę, kompozytora, muzyka, aranżera, który skomponował bardzo nowocześnie brzmiący utwór, łączący w sobie klasykę Chopina, pewnego rodzaju muzyczny komfort ale też zaawansowanie i awangardę. Jak sam mówi, wyzwanie było ogromne:    „Połączenie muzyki Chopina ze współczesnymi brzmieniami jest wyjątkowo trudne. Jednak udało się a efekt, który usłyszymy wraz z premierą teledysku, będzie zapewne dla wielu osób zaskakujące” – mówi Roman Jońca, autor muzyki. Filmową stroną przedsięwzięcia zajęła się Ewa Ślusarczyk, młoda reżyser z dużym dorobkiem filmowym, laureatka stypendiów i uczestniczka wielu konkursów filmowych z Torunia. „Szukając ciekawych planów filmowych wybraliśmy Mielno, na sceny z fortepianem, Koszalin oraz okolice. Będzie to filmowa podróż przez epoki, pełna odniesień do Citroëna i Chopina” – mówi Ewa Ślusarczyk. „Zdjęcia powstawały przez kilka dni, od wczesnego poranka do późnego wieczora. Była to bardzo wyczerpująca, ale satysfakcjonująca praca” – dodaje.    W teledysku zobaczymy kultowe i legendarne samochody Citroëna. „Tym projektem chcemy dotrzeć poprzez muzykę i obraz do świadomości społecznej z komunikatem, że Polska stała się kolebką wielu wspaniałych utworów, osiągnięć i wynalazków” – mówi Konrad Dula, prezes stowarzyszenia Amicale Citroën Pologne. „Przypomnimy muzykę Chopina i osiągnięcia Citroëna, losy obu tych wielkich postaci na zawsze są złączone z naszym krajem i warto o tym pamiętać” – podsumowuje Dula.    Projekt realizowany jest przy wsparciu portalu Francuskie.pl, miasta Koszalin, miasta Mielno, Citroën Mojsiuk oraz Michelin.     ...
 

„Lewa” linia produkcyjna w amatorskich warunkach

11 Czerwca 2021 godz. 10:37 Ala za KMP Koszalin
 

Kolejna porażka Wojewody Zachodniopomorskiego w sądzie. Pomorze Zachodnie będzie wspierać kobiety

3 Czerwca 2021 godz. 9:34 Ala za WZP
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie uchylił rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody o nieważności uchwały Sejmiku Województwa Zachodniopomorskiego w sprawie przyjęcia stanowiska wspierającego kobiety na Pomorzu Zachodnim. Uchwała została przyjęta pod koniec stycznia po fali protestów, która przetoczyła się przez polskie ulice po słynnym orzeczeniu Trybunału Konstytucyjnego, w wyniku którego kobiety utraciły prawo do aborcji w przypadku stwierdzonego ciężkiego uszkodzenia płodu. –  Kolejna porażka Wojewody Zachodniopomorskiego Zbigniewa Boguckiego próbującego cenzurować samorządy. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie potwierdził, że na Pomorzu Zachodnim możemy wspierać kobiety, które znalazły się w trudnym położeniu po orzeczeniu Trybunału Konstytucyjnego. Nie miałem wątpliwości, że możemy i powinniśmy to czynić –  komentuje sprawę Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.    Przypomnijmy: 28 stycznia br. Sejmik Województwa podjął uchwałę skierowaną do kobiet z Pomorza Zachodniego, oraz do jednostek samorządu terytorialnego z terenu województwa, która była wyrazem wsparcia, ale też apelem do innych samorządów z terenu województwa, aby także zdecydowały się na pomoc kobietom znajdującym się w trudnej sytuacji. Jednocześnie w budżecie województwa zabezpieczono kwotę 100 tys. zł dla organizacji pozarządowych, które udzielą pomocy psychologicznej kobietom, które wyniku wyroku Trybunału Konstytucyjnego  ograniczającego prawo do legalnej aborcji będą narażone na osobiste, trudne do uniesienia dramaty życiowe. Uchwałę uchylił Wojewoda.   W odpowiedzi na rozstrzygnięcie wojewody Województwo Zachodniopomorskie złożyło skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie. Marszałek tak komentował sprawę:   - Niezrozumiały jest upór, z jakim pan wojewoda usiłuje zakneblować usta radnym, którzy zabierają głos w sprawach dotykających region i jego mieszkańców. Przypomnę, że to kolejna próba unieważnienia stanowiska Sejmiku. Poprzednio wojewoda unieważnił apel do polskiego Rządu o to, by nie wetować budżetu Unii Europejskiej, jako najważniejszego źródła finansowania rozwoju regionu. Teraz mamy do czynienia z działaniem, które wpisuje się w pisowski nakaz zignorowania społecznego wzburzenia, jakie panuje po zrujnowaniu kruchego kompromisu w sprawie aborcji. Samorządowcy nigdy się na takie działania nie zgodzą – mówił marszałek  Olgierd Geblewicz.     W środę, 2 czerwca 2021 r. WSA w Szczecinie uchylił rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody. Oznacza to, że przyjęta przez Sejmik uchwała jest legalna....
 

Jak w weekendy ominąć wąskie gardło na węźle Szczecin Kijewo

2 Czerwca 2021 godz. 7:10 Ala za GDDKiA
Zbliżający się długi weekend (3-6 czerwca) będzie sprzyjał wyjazdom nad morze.tym bardziej, że w Szczecinie już działa IKEA. W województwie zachodniopomorskim szczególną uwagę trzeba zwrócić na utrudnienia na przebudowywanym węźle drogowym Szczecin Kijewo na połączeniu autostrady A6 (wspólny przebieg z S3) i DK10. Zwężenie do jednej jezdni W obrębie węzła Szczecin Kijewo trwa między innymi przebudowa jezdni autostrady A6 w stronę Gdańska/Świnoujścia. W rejonie węzła jezdnie autostrady miały jeszcze poniemiecką nawierzchnię z płyt betonowych w bardzo złym stanie. To spowodowało konieczność wprowadzenia ruchu jedną jezdnią - po jednym pasie ruchu w każdą stronę. Konsekwencją ograniczenia przepustowości są zatory drogowe, które sięgają w weekendy od kilku do nawet 10 kilometrów. W weekend lepiej alternatywą GDDKiA  Węzeł Szczecin Kijewo położony jest w miejscu, które nie jest łatwo ominąć, jadąc na trasie Świnoujście - południe kraju (droga ekspresowa S3) czy Gdańsk - Koszalin - Kołobrzeg - Szczecin (droga ekspresowa S6). Węzeł zlokalizowany jest na wspólnym przebiegu tych dróg. W trakcie weekendów lepszym rozwiązaniem jest skorzystanie z dróg wojewódzkich, na których nie są prowadzone roboty drogowe. Jadąc S3 od południa na węźle Myślibórz można zjechać na DW119 (dawna DK3), w Pyrzycach skręcić na DW106 i tą drogą można przez Stargard i Nowogard dojechać na wybrzeże. Jest też możliwość jazdy od Gorzowa Wielkopolskiego DW151 przez Barlinek, Choszczno, Węgorzyno do Świdwina, gdzie zjedziemy na prowadzącą do Kołobrzegu DW162. Na wakacje będzie płynniejszy przejazd Obecnie trwają intensywne prace, aby na czas wakacji (od końcówki czerwca) udrożnić przejazd obiema jezdniami. Pozwoli to zmniejszyć utrudnienia w okresie największego wzmożenia ruchu. Po wakacjach planowany jest powrót do ruchu jedną jezdnią, aby wykonać przebudowę jezdni w stronę Kołbaskowa i wykonać prace przy jezdniach zbiorczo-rozprowadzających oraz nowych łącznicach. Całkowite zakończenie prac przy węźle planowane jest na połowę przyszłego roku.  ...
 

S6: Wybrano ofertę na budowę odcinka Słupsk-Bobrowniki

11 Czerwca 2021 godz. 5:13 Ala za GDDKiA
GDDKiA wybrała najkorzystniejszą ofertę w przetargu na projekt i budowę odcinka drogi ekspresowej S6 między obwodnicą Słupska a Bobrownikami. Z pięciu ofert, które wpłynęły w postępowaniu przetargowym na wyłonienie wykonawcy, za najkorzystniejszą uznano ofertę konsorcjum firm NDI (lider), NDI Sopot oraz Limited Liability Partnership „Todini Central Asia” (partnerzy). Koszt prac wyceniono na 548 743 636,72 zł. Oferta przewiduje również przedłużenie okresu gwarancji na wybrane elementy drogi o 5 lat i skrócenie terminu realizacji o 3 miesiące.   Obowiązki przyszłego wykonawcy Zadaniem wykonawcy będzie zaprojektowanie i budowa 16 km dwujezdniowej drogi ekspresowej S6 między końcem obwodnicy Słupska (węzłem w Redzikowie) a węzłem Bobrowniki. W ramach prac zostaną zrealizowane dwa węzły drogowe (w Budach i Bobrownikach) oraz infrastruktura bezpieczeństwa ruchu drogowego i ochrony środowiska. Będzie to trasa o przekroju po dwa pasy ruchu w obu kierunkach i pasy awaryjnego postoju.   W realizacji i przetargach W województwie pomorskim w budowie są już trzy odcinki S6 między Bożympolem Wielkim a Gdynią o łącznej długości ok. 41 km. Dotychczas podpisaliśmy umowy na trzy fragmenty trasy: dwie na Obwodnicę Metropolii Trójmiejskiej (dwa zadania) oraz na budowę II jezdni istniejącej obwodnicy Słupska. Obecnie czekamy na zakończenie kontroli uprzedniej Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych dla S6 między Skórowem a Leśnicami. Ponadto dwa przetargi trafiły do Krajowej Izby Odwoławczej.   II jezdnia obwodnicy Słupska: https://www.gddkia.gov.pl/pl/a/41441/Bedzie-druga-jezdnia-S6-obwodnicy-Slupska Bobrowniki – Skórowo i Skórowo – Leśnice: https://www.gddkia.gov.pl/pl/a/41231/Najlepsze-oferty-w-przetargach-na-projekt-i-budowe-dwoch-odcinkow-S6-miedzy-Bobrownikami-a-Lesnicami Leśnice – Bożepole Wielkie: https://www.gddkia.gov.pl/pl/a/41290/Wskazalismy-wykonawce-drogi-ekspresowej-S6-Lesnice-Bozepole-Wielkie Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej: https://www.gddkia.gov.pl/pl/a/41158/Obwodnica-Metropolii-Trojmiejskiej-przechodzi-do-realizacji   W III kwartale br. planujemy ogłosić przetargi na roboty budowlane na odcinki S6 między Koszalinem a Słupskiem.   Budowa wszystkich odcinków drogi ekspresowej S6 w województwie pomorskim wraz z Obwodnicą Metropolii Trójmiejskiej powinna zakończyć się w 2025 r.   drogi.gddkia.gov.pl - nowy serwis już działa! Planujesz dłuższą podróż samochodem po drogach krajowych i chcesz wiedzieć, jakich utrudnień możesz się spodziewać na trasie? Interesują Cię warunki pogodowe lub obrazy z kamer na drogach krajowych? Zauważyłeś uszkodzony element infrastruktury drogowej lub nawierzchni i chciałbyś to zgłosić do najbliższego oddziału GDDKiA? Te i wiele innych informacji oraz funkcji dostępnych jest pod jednym adresem - drogi.gddkia.gov.pl .  ...