Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.

Pandemia zmienia przestrzenie biurowe

2021-04-07 08:02:00 Ala z mat. inf.
Jak powinno wyglądać biuro, żeby przetrwać pandemię, a co ważniejsze: jak będą funkcjonować biura po pandemii?

Bene – międzynarodowy ekspert aranżacji środowiska pracy, stworzyło koncepcyjne biuro przyszłości „THE CORE by Bene”. To przestrzeń, w której nie tylko prezentujemy sposoby nawigowania w tych niepewnych czasach, ale też demonstrujemy rozwiązania w specjalnie zaaranżowanym miejscu, zlokalizowanym w samym sercu Frankfurtu. Biuro przyszłości to otwarta dla każdego przestrzeń, która żyje, jest użytkowana przez pracowników firmy, klientów i na bieżąco doskonalona wspólnie z architektami i zaangażowanymi w projekt ekspertami.

 – „Sposób, w jaki w Bene postrzegamy biuro dziś i jutro, oczywiście zmienił się pod wpływem globalnej pandemii COVID-19” mówi Michael Fried, Członek Zarządu ds. Sprzedaży, Marketingu i Innowacji w Bene.

 

Podsumowujemy nasze dotychczasowe obserwacje, definiujemy wyzwania i szanse związane ze zmianami w środowisku biurowym w trzech tezach:

 

OCZYWISTE: W czasie pandemii biura potrzebują przemodelowania i dostosowania ich tak, aby spełniały konieczne wymogi bezpieczeństwa, po to by ludzie czuli się bezpiecznie i mogli zachować swoją efektywność w pracy. Aby sprostać tym potrzebom, należy dostosować dotychczasowe koncepcje przestrzenne i funkcjonalne biur.

WYŻSZE OBROTY: Przewidywane zmiany dotyczące przyszłości pracy, takie jak nowy model zarzadzania czy przywództwa, transformacja cyfrowa – ewoluowały, stały się ważniejsze, pożądane w znacznie szybszym tempie aniżeli przewidywano przed pandemią. Zyskują na znaczeniu aspekty, takie jak współpraca, interakcja społeczna a także cel pracy, to one będą odgrywały bardzo ważną rolę w środowisku pracy również po pandemii.

OBCIĄŻENIE DUŻYM STRESEM: Obecnie doświadczamy ogromnego stresu związanego z pracą zdalną – w rozumieniu pracy wykonywanej z domu. Firmy dochodzą do wniosku, że ten model pracy w zasadzie działa i ma swoje korzyści, ale pracownicy czy ich liderzy widzą w nim wyzwania, przed którymi stają nie mogąc na co dzień spotykać się realnie w biurze.

Brakuje nam bezpośrednich spotkań, wymiany zdań ze współpracownicami, codziennych interakcji społecznych. Zauważamy, że praca zespołowa na odległość sprawia trudności. Firmy zadając sobie pytanie: „czy efektywna praca jest możliwa, gdy pracujemy z domu, czy to odpowiedni model pracy dla każdego?” będą zmuszone ponownie przemyśleć swoje podejście do pracy zdalnej, zwłaszcza teraz – zyskawszy na ten temat nowe spojrzenie.

 

Nowe modele pracy mogą niektórym odpowiadać, praca z domu będzie w stanie zastąpić dla nich biura firmowe. Będzie to miało nieuchronny wpływ na koncepcje użytkowania i sposób projektowania przestrzeni biurowych w przyszłości. Praca zdalna czy biura domowe pozostaną jednak istotną i integralną częścią środowiska pracy również po pandemii. Jednocześnie obserwujemy jak wzmacniana jest kluczowa rola firmowego biura - bardziej niż kiedykolwiek staje się ono centrum społecznym.

 

Koncepcyjne Biuro THE CORE by Bene

 

Biuro jest fizycznym rdzeniem organizacji, jej sercem. Można porównać je do platformy czy portu, w którym ludzie, koncepcje, pomysły spotykają się i w efekcie synergii łączą tworząc znacznie większą wartość. To przestrzeń, w której spontaniczne interakcje społeczne będące zalążkiem wielu kreatywnych podejść, dobrych pomysłów i relacji, nie muszą być w specjalny sposób organizowane. Miejsce do wspólnej i zwinnej pracy, gdzie nowy model zarządzania i płynne przywództwo mogą ewoluować. Przestrzeń, która przenosi ducha, tożsamość korporacyjną firmy i jej wartości – łącząc Organizację w samym jej centrum – w „rdzeniu”. Bene opracowało koncepcję biura, w pełni zapewniającą przestrzeń dla pożądanych obecnie i w przyszłości funkcji. „THE CORE by Bene” to realne biuro - przestrzeń testowa zlokalizowania w centrum Frankfurtu nad Menem, którą można doświadczać na żywo, bezpośrednio użytkować.

 

„Jesteśmy pierwszym producentem, który nie tylko przedstawia koncepcję na ten wyznaczający trendy temat, ale także tworzy rzeczywistą, fizyczną przestrzeń testową” - mówi Patricia Möckesch, Ambasador Produktów i Innowacji w Bene. Tym samym we współpracy z ekspertami stworzyliśmy unikalny prototyp biura do pracy w trakcie i po pandemii. Firmy, przestrzegając wszelkich niezbędnych środków ostrożności i higieny, powinny teraz jak najlepiej przygotować się na powrót pracowników do biur.

 

Dystans fizyczny, koncepcje utrzymania higieny i technologie sensoryczne

 

Innowacyjne mechanizmy ochronne zapewniają bezpieczeństwo na terenie całego obiektu, rozpoczynając już w strefie wejścia do biura, w której znajduje się urządzenie skanujące temperaturę ciała i dokumentujące wizytę w celu śledzenia kontaktów zgodnie z przepisami RODO. Po pomiarze temperatury, rejestracji i bezdotykowej dezynfekcji rąk system daje zielone światło, aby doprowadzić gościa do wcześniej wybranego i oczyszczonego miejsca pracy. Odległości między stanowiskami pracy są odpowiednio zaprojektowane, a także oddzielone od siebie mobilnymi i modułowymi pomieszczeniami.                              

 

“Ludzie nazywają najważniejszą zasadę nowego bycia razem – „dystansem społecznym”. Dla nas w Bene, biuro to miejsce spotkań, w którym dialog i interakcja są fundamentalną częścią życia. Dlatego wolimy powiedzieć: potrzebujemy fizycznego dystansu, aby pozostać w społeczności”, mówi Szef BENE Michael Fried. Tworząc koncepcyjne biuro przyszłości położyliśmy szczególny nacisk na stworzenie właściwej harmonii pomiędzy odległością a bliskością”.

 

Nowe koncepcje biur przyszłości

 

Dzięki połączeniu nowych technologii i elastycznej koncepcji przestrzennej „THE CORE by Bene” z powodzeniem tworzy atmosferę, w której ludzie czują się dobrze, mogą wchodzić w interakcje społeczne i czuć się przy tym bezpiecznie. Koncentrując się na „doświadczeniu użytkownika”, Bene opracowało i wdrożyło holistyczny, współczesny krajobraz biura we współpracy z innymi ekspertami, takimi jak Giulio Castegini z Drees & Sommer, Norman Kustos z Neotares Consult i Lulia Patricia Manea z Holger Meyer Architektur. Ponieważ przyszłość pracy i środowiska biurowego jest w stanie ciągłych zmian, wspólnie pracujemy nad tym, by nasza koncepcja nie straciła na aktualności, również po pandemii.

 

Dla wielu osób praca zdalna, oznacza pracę z dowolnego miejsca na ziemi, stanowi część codziennego życia zawodowego. Oznacza to również, że klasyczne modele pracy, takie jak „od dziewiątej do piątej”, tracą na znaczeniu. Czy to z kawiarni, z parku czy z domu - globalne sieci i nowoczesne warunki pracy zmieniają sposób, w jaki współpracujemy. Widać to w codziennym życiu biurowym. „W biurze coraz ważniejsze stają się strefy spotkań i komunikacji” mówi Michael Fried. „Biuro oferuje przestrzeń dla pomysłów i nowych możliwości”. Staje się motorem innowacji.

 

Uwaga zwrócona jest teraz bardziej na pracę zespołową, aniżeli indywidualną”. W wyniku ogromnej fali cyfryzacji, którą wywołała pandemia COVID-19 – zdecydowanie przyspieszyła ten proces i znacząco zmieniała wymagania, jakie stawiamy funkcjom nowoczesnego biura.

 

Biuro - różnorodne, bardzo elastyczne przestrzenie do pracy

 

Przez idealne połączenie otwartych struktur przestrzennych ze strefami chronionymi „THE CORE by Bene” umożliwia balansowanie pomiędzy zachowaniem dystansu wynikającego z pandemii a możliwością pracy zespołowej, tak aby ludzie jednocześnie czuli się komfortowo i mogli pracować twórczo. Aby to osiągnąć, zaprojektowaliśmy sześć kluczowych stref o różnych funkcjach:

 

Strefa longue idealna dla nieformalnych dyskusji w swobodnej atmosferze, strefa rekreacyjna dla odpoczynku i regeneracji, strefa pracy w skupieniu – dla potrzebujących popracować indywidualnie. W projekcie przestrzeni bura uwaga skupiona jest na wsparciu aspektów komunikacji oraz współpracy, stąd poza strefami stricte dedykowanymi do pracy zespołowej czy nieformalnych spotkań, również pozostałe strefy biura oferują możliwość odbycia krótkich spotkań typu stand-up meeting, Idea Lab to elastyczna przestrzeń warsztatowa, którą można również wynająć klientom czy innym firmom – zapewnia miejsce dla optymalnej wymiany pomysłów.

 

Kiedy tworzyliśmy tą przestrzeń, zadbaliśmy o jej jak największą elastyczność. „Biuro to żywy organizm, który nieustannie ewoluuje i dostosowuje się do zmieniających się struktur i najnowszych procesów w firmie lub zespole” - wyjaśnia Möckesch. „Ważne jest regularne myślenie o tych planach i koncepcjach przestrzennych oraz upewnianie się, że nadal spełniają swoje zadanie”.

 

Nowoczesne koncepcje biura charakteryzuje większa część powierzchni wspólnych, które można elastycznie wykorzystywać i łatwo dostosowywać do różnych potrzeb czy wymagań. „Rośnie znaczenie roli biura jako centrum informacji, kultury korporacyjnej i interakcji społecznych” - wyjaśnia Michael Fried. 

 

„Biura muszą dawać poczucie bezpieczeństwa, nadążać za zmianami, budzić zaufanie, aby nadal stanowiły dla ludzi inspirujące miejsca spotkań i wspierały rozwój kreatywności. Zespół Bene oferuje kompleksowe rozwiązania, które to umożliwią, wraz z gamą produktów szytych na miarę, dostosowanych do indywidualnych potrzeb.”

 

Skomentuj na Facebooku / Zobacz komentarze »
Zobacz popularne artykuły:
 

Koszalin: Radny "wyręczył" prezydenta

9 Kwietnia 2021 godz. 9:19 Ala za FB/Tomasz Bernacki
Prezydent Koszalina, Piotr Jedliński z tym problemem nie potrafił uporać się przez lata. Bezradnie rozkładał ręce. Tymczasem radny Koalicji Obywatelskiej, Tomasz `Bernacki sprawę załatwił w kilka godzin! W czym problem? Droga samorządowa umożliwiająca dojazd do 155 lokali mieszkalnych usytuowanych na osiedlu w pobliżu Wodnej Doliny została pozbawiona płyt betonowych i z dnia na dzień właściciele tych lokali zostali pozbawioni dojazdu. Dlaczego? Firma Agrobud, która budowała te bloki dzierżawiła również na czas budowy drogę. Ze względu na płynność prac na drodze położyła płyty betonowe. Teraz zdecydowała, że te płyty betonowe są jej niezbędne do prac na innej budowie. Sprawę próbowała rozwiązać Beata Borzymowska, która zarządza wspólnotą zrzeszająca mieszkańców. Bezskutecznie. Natomiast Piotr Jedliński w lokalnym dzienniku przyznał szczerze: "Ratusz musi przestrzegać przepisów prawa, więc doraźne rozwiązanie, takie jak droga „na dziko”, w grę nie wchodzi. Przyznaje, że problem drogi osiedlowej jest mu znany od lat, a droga w plany inwestycyjne była wpisana, ale zachowanie firmy, która budowała osiedle, uważa za bulwersujące". Jeżeli prezydent Koszalina bulwersuje się z powodu takiego, że właściciel sam decyduje o przeznaczeniu majątku należącego do niego to... Za to całym tym zamieszaniem zbulwersował się - i to na dobre - radny Tomasz Bernacki, który dziś na fanpejdżu poinformował: "Jako radny zająłem się sprawą rozebranej drogi przy ul. Hallera. ZDiT podjął decyzję o projektowaniu docelowo tego odcinka drogi wewnętrznej. Zlecenie w tej sprawie zostało podjęte. Teraz najważniejsze jest jak najszybsze utwardzenie tej zniszczonej drogi. Ustaliliśmy, że na tą chwilę zostanie utwardzona droga. Zaproponowałem, żeby utwardzić z kruszywa lub wbudować tymczasowo materiał z kostki, który ZDiT posiada w swoich zasobach. ZDiT zobowiązał się że szybko postara rozwiązać ten problem. Jako radni nie możemy zostawić mieszkańców samym sobie. Będę sprawę monitorował" - zapewnił.    ...
 

Porażka mieszkańców województwa zachodniopomorskiego. PiS ignoruje potrzeby regionu

2 Kwietnia 2021 godz. 13:34 Ala za WZP, fot. Dominik Wasilewski
Po raz kolejny w Rządowym Funduszu Inicjatyw Lokalnych zabrakło miejsca na ważne projekty realizowane przez Samorząd Województwa Zachodniopomorskiego. Wartość środków przyznanych samorządom woj. zachodniopomorskim w przeliczeniu na mieszkańca sytuuje region na 12. miejscu w Polsce, to środki poniżej średniej kraju. Najwięcej środków trafiło na Podkarpacie. – Nas już nawet to nie dziwi. Brak transparentności. Dzielenie samorządów na nasze i wasze. Wybiórcze traktowanie. To jest, niestety, praktyka dnia codziennego, z którą musimy żyć i której musimy się przeciwstawiać – mówi marszałek Olgierd Geblewicz. Brak wsparcia dla regionu Upublicznione zostały wyniki drugiego konkursowego naboru do Rządowego Funduszu Inicjatyw Lokalnych. Do jednostek samorządu terytorialnego na Pomorzu Zachodnim ma trafić kolejna transza, ok. 68,7 mln zł. Czy to dużo? W przeliczeniu na mieszkańca wartość przyznanych środków wyniesie 41 zł - sporo poniżej średniej dla kraju. Sytuuje to  region dopiero na 12. miejscu w Polsce. Samorząd Województwa Zachodniopomorskiego jest jednym z 4 samorządów regionalnych (obok Kujawsko-Pomorskiego, Mazowieckiego i Wielkopolskiego), który nie uzyskał żadnego wsparcia na swoje projekty. To kolejna edycja podziału środków w ramach rządowego funduszu, w której projekty z Pomorza Zachodniego są ignorowane, a potrzeby mieszkańców marginalizowane. W ostatnim rozstrzygnięciu wśród samorządów województw najwięcej środków trafiło na Podkarpacie.   Te projekty odrzucono  Samorząd Województwa ubiegał się o trzy niezwykle istotne dla mieszkańców regionu zadania. To: zakup 10 hybryd,  które umożliwią włączanie obszarów szczególnego wykluczenia w sieć Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej (wnioskowana kwota: 200 mln zł), modernizacja siedzib filii Wojewódzkiej Stacji Pogotowia Ratunkowego zlokalizowanych na terenie województwa (wnioskowana kwota: 18 mln zł) oraz poprawa warunków diagnostyki i leczenia w oddziałach pulmonologicznych i leczenia chorób płuc w Samodzielnym Publicznym Wojewódzkim Szpitalu Zespolonym w Szczecinie (wnioskowana kwota: 82 mln zł). Już w styczniu br. pojawiły się – na podstawie informacji przekazywanych publicznie przez Centrum Informacyjne Rządu (za pośrednictwem Polskiej Agencji Prasowej) – wątpliwości, czy projekty uzyskały pozytywną ocenę i rekomendację Wojewody Zachodniopomorskiego, a marszałek Geblewicz zwracał się wojewody o niezwłoczne udostępnienie szczegółowej, kompleksowej informacji o powodach prawdopodobnej negatywnej weryfikacji projektów. – Chciałbym poznać argumentację, która przekona mnie i mieszkańców regionu, że powyższe projekty są nam niepotrzebne – mówił Olgierd Geblewicz. Szczegółowej odpowiedzi nie uzyskał.   Blamaż wojewody? - o tym, że jedynym kryterium podziału środków są preferencje polityczne władz danego samorządu, mówiono głośno podczas poprzedniej edycji RFIL. Jak widać - rządzący za bardzo się tym nie przejęli. Wojewoda zachodniopomorski najprawdopodobniej nie udzielił rekomendacji żadnemu z naszych projektów. Mieszkańcy mają prawo wiedzieć, dlaczego – nie kryje oburzenia marszałek Olgierd Geblewicz. – Złożę w tej sprawie wniosek do Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego o pilne zwołanie posiedzenia, podczas którego  wojewoda wytłumaczy się przed samorządami, których mieszkańcy nie dostali ani złotówki, choć płacą takie same podatki, jak choćby mieszkańcy Podkarpacia.   W pierwszym naborze wniosków Samorząd Województwa Zachodniopomorskiego ubiegał się o dofinansowanie 31 zadań inwestycyjnych, opiewających łącznie na ponad 736,5 miliona złotych. Niestety, mimo dobrze złożonych wniosków oraz ważnych projektów, nie otrzymał ani złotówki wsparcia. Odrzucono wszystkie wnioski, w tym m.in. ten na zakup 15 w pełni wyposażonych w sprzęt i aparaturę medyczną ambulansów dla WSPR w Szczecinie.   ...
 

Koszalin: Punkty Masowych Szczepień

2 Kwietnia 2021 godz. 13:31 Ala za UM Koszalin
W Koszalinie trwają przygotowania do uruchomienia Punktów Szczepień Masowych. - Jesteśmy obecnie na etapie organizacji i ustalania szczegółów tego przedsięwzięcia – mówi prezydent Piotr Jedliński. - Zapewniam, że zrobimy wszystko, by do Koszalina jak najszybciej trafiły zapowiedziane przez rząd szczepionki, by poprawić bezpieczeństwo mieszkańców naszego miasta. Cały czas ściśle współpracujemy z wojewodą w tej sprawie. Kancelaria Prezesa Rady Ministrów poinformowała, że w związku ze spodziewanym zwiększaniem dostaw szczepionek przeciw Covid-19 do Polski, niezbędne jest zwiększenie potencjału szczepień powszechnych – tylko w kwietniu Polska ma otrzymać ok. 7 mln dawek, czyli więcej niż w całym pierwszym kwartale.   Nowe Punkty Szczepień Masowych (PSM) mają być tworzone przez samorządy w uzgodnieniu z wojewodami. W przypadku miast powyżej 50.000 mieszkańców PSM powinny mieć wydajność powyżej 500 dawek dziennie. Chodzi o zapewnienie w każdym powiecie możliwości wykonywania ok. 800 szczepień tygodniowo na 10 tys. dorosłych mieszkańców.   Zgodnie z zaleceniami Kancelarii Prezesa Rady Ministrów docelowo w każdym powiecie (lub mieście na prawach powiatu) powinny być co najmniej dwa duże punkty szczepień: - jeden prowadzony przez PWDL (populacyjny punkt szczepień), najlepiej szpital z dużym potencjałem szczepień, - drugi jako organizowany „od podstaw” i prowadzony przez samorządy (we współpracy z wybranym PWDL) jako Punkt Szczepień Masowych (np. w domu kultury, namioty lub drive-thru).   Prezydent Piotr Jedliński podjął kierunkową decyzję, że drugi z nich znajdzie się w Hali Widowiskowo-Sportowej przy ul. Śniadeckich. Za wyborem punktu przemawia, że: 1)    Obiekt jest dobrze skomunikowany, 2)    Przy obiekcie znajduje się duży parking, 3)    Obiekt ma duże gabaryty pozwalające zachować wymagane odległości między szczepiącymi się, 4)    Obiekt ma kilka wejść i wyjść, co ułatwi komunikację wewnątrz budynku i bezpieczeństwo epidemiologiczne.   Według założeń Szczepienia w nowych punktach będą przeprowadzane przez zespoły szczepiące, w skład jednego zespołu wchodzi 1-5 osób. Swoją pomoc w obsadzie wspomnianych zespołów zadeklarowała Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Koszalinie.   Szacuje się, że szczepienia rozpoczną się 19-25 kwietnia. Szczegóły będziemy podawać w miarę napływających informacji....
 

Artykuł - Radny wyręczył prezydenta - mija się z prawdą

9 Kwietnia 2021 godz. 14:12 Ala, eWok, fot. FB/Tomasz Bernacki
To prezydent miasta Koszalina po otrzymaniu informacji o nagłym zdjęciu płyt drogowych przez dewelopera przy ul. Hallera, mając na względzie trudną sytuację mieszkańców pozostawionych bez drogi dojazdowej przez firmę, która wcześniej wybudowała i sprzedała mieszkania w tym miejscu, podjął decyzję o możliwie jak najszybszym przygotowaniu dokumentacji technicznej, uzyskaniu pozwolenia na budowę i ułożeniu drogi z płyt po wyłonieniu wykonawcy tej inwestycji. Dziś zamieściliśmy materiał "Radny wyręczył prezydenta",  w którym przedstawiliśmy fakty związane z sytuacją, w jakiej znaleźli się mieszkańcy osiedla usytuowanego w pobliżu ul. Gen. Józefa Hallera.  Po jego publikacji, Robert Grabowski, rzecznik prasowy prezydenta Koszalina przysłał nam poniższe wyjaśnienie: "Z przykrością stwierdzam, że dzisiejszy artykuł „ Radny wyręczył prezydenta ", zamieszczony na portalu eKoszalin.pl,  mija się z prawdą.  To prezydent miasta Koszalina po otrzymaniu informacji o nagłym  zdjęciu płyt drogowych przez dewelopera przy ul. Hallera, mając na względzie trudną sytuację mieszkańców pozostawionych bez drogi dojazdowej przez firmę, która wcześniej wybudowała i sprzedała mieszkania w tym miejscu, podjął decyzję o możliwie jak najszybszym przygotowaniu dokumentacji technicznej, uzyskaniu pozwolenia na budowę i ułożeniu drogi z płyt po wyłonieniu wykonawcy tej inwestycji.    W tym kontekście zupełnie nie  rozumiem w czym pan radny Tomasz Bernacki, jak sugeruje tytuł artykułu, „wyręczył" prezydenta?  Prawda jest taka, że w momencie, kiedy Pan Radny zgłosił się do Zarządu Dróg i Transportu i uzyskał informacje o podjętych decyzjach w tej sprawie., były one już wdrożone w życie. Zaznaczam, że moją intencją nie jest umniejszenie roli Pana Radnego, który podejmuje interwencję na rzecz mieszkańców, za co należą się podziękowania, a  jedynie wyjaśnienie, że nikt w tej kwestii nie wyręczał Pana Prezydenta. Nawet bowiem gdyby Pan Radny bardzo chciał, to nie jest  w stanie tego zrobić gdyż takie działanie nie leży po prostu w kompetencjach radnego.  PS. Kwestia demontażu wspomnianych płyt była dokładnie omówiona podczas wczorajszej konferencji prasowej. Miał więc Pan Redaktor możliwość zapoznania się ze stanowiskiem Prezydenta Miasta w tej sprawie. Proszę więc w ramach rzetelności dziennikarskiej o przedstawienie niniejszego wyjaśnienia".      Od redakcji:  Problem nawierzchni tej drogi znany był prezydentowi Koszalina od kilku lat. W tym czasie zarówno wspólnota mieszkaniowa jak i właściciel płyt betonowych próbowali sprawę nawierzchni ul. Hallera wyjaśnić. I co? I nic! Nie było zatem żadnego 'nagłego" zdjęcia płyt. Sprawa w ratuszu ruszyła dopiero jak ich właściciel postanowił je  zabrać. A jak się dowiedzieliśmy właściciel płyt złożył nawet w ZDiT pisemną propozycję  sprzedaży tych płyt. - Poinformowano mnie, że cena była za wysoka - wyjaśnia radny Bernacki. - Od lat zabiegam o naprawę dróg w mieście. Szczególne tych, które wykorzystuje duża liczba koszalinian. Tak było m.in. z nawierzchniami ulic Mirtowej i Cedrowej. Tak jak zapowiedziałem będę monitorował sprawę nawierzchni ul. Hallera. A nie jest to jedyna ulica w mieście, która znajduje się w takim stanie - dodał Bernacki. Redakcja także sprawie będzie przyglądała się uważnie.  Wojciech Kukliński    ...
 

Od 10 kwietnia nowe stawki mandatów!

10 Kwietnia 2021 godz. 6:02 Ala, fot. archiwum
10 kwietnia wchodzi w życie znowelizowane rozporządzenie prezesa rady ministrów w sprawie wysokości grzywien nakładanych w drodze mandatów karnych za wybrane rodzaje wykroczeń. Co się zmienia? Spacer z psem tylko na smyczy? Niekoniecznie. Kara za niezachowanie „zwykłych lub nakazanych” środków ostrożności przy trzymaniu zwierzęcia będzie można zostać ukaranym grzywną w wysokości od 50 do 250 zł, zaś w przypadku trzymaniu zwierzęcia, które swoim zachowaniem „stwarza niebezpieczeństwo dla życia lub zdrowia człowieka” grzywna może wynieść 500 zł. W przepisach nie określono jasno, jakie konkretnie środki ostrożności należy zachować przy trzymaniu zwierzęcia. Te mogą wynikać z innych ustaw lub lokalnych regulacji. Przykładowo, gminy określają w odrębnych przepisach miejsca, gdzie np. mogą zakazać puszczania psa bez smyczy. Zakaz wypuszczania psów luzem w lesie został natomiast zapisany w ustawie o lasach. Miejscem, w których właścicieli czworonogów obowiązują dodatkowe ograniczenia jest też komunikacja miejska, w której przeważnie trzeba przewozić zwierzę w kagańcu. Przy tej okazji warto spojrzeć do uzasadnienia Sądu Okręgowego w Olsztynie, który orzekał w sprawie właściciela psa, który „nie zachował zwykłych lub nakazanych środków ostrożności przy trzymaniu zwierzęcia”, według oskarżenia - przy trzymaniu psa bez smyczy. Według uzasadnienia SO, analiza przepisów ustawy kodeks wykroczeń i ustawy o ochronie zwierząt prowadzi do wniosku, że nie istnieje żaden ustawowy nakaz wyprowadzania psów na smyczy ani w kagańcach poza przypadkiem przewidzianym w art. 166 kw, o ile norma oczekiwanego zachowania ograniczona jest do zachowania tzw. zwykłych środków ostrożności. Przepis art. 10a ust. 3 ustawy o ochronie zwierząt, zabrania puszczania psów bez możliwości ich kontroli i bez oznakowania umożliwiającego identyfikację właściciela lub opiekuna - co jednak nie oznacza obowiązku prowadzenia ich na smyczy. Kara za brak utrzymania czystości i porządku w obrębie nieruchomości Za niewykonywanie obowiązku utrzymania czystości i porządku w obrębie nieruchomości będzie groziła grzywna od 100 do 250 zł. Mandat będzie można otrzymać m.in. za składowania odpadów komunalnych powodujące np. uciążliwości zapachowe dla sąsiednich nieruchomości.  Mandat za nieprzestrzeganie obostrzeń w związku z koronawirusem  Za niestosowanie się do wskazań i nakazów wydanych przez właściwe organy w celu zabezpieczenia należytego stanu sanitarnego i zwalczania chorób zakaźnych przewidziano karę grzywny w wysokości od 100 do 250 złotych.  Mandat dla przewoźnika za niezapewnienie podróżnym odpowiednich warunków W rozporządzeniu dodano nowe wykroczenie – nieutrzymywanie środka transportu we właściwym stanie sanitarnym przez przewoźnika obowiązanego do zapewnienia podróżnym odpowiednich warunków higieny. Kara dla przewoźnika to od 100 do 250 zł. Mandaty za sprzedaż papierosów, papierosów elektronicznych W nowym rozporządzeniu dostosowano opisy wykroczeń i wprowadzono regulacje uwzględniające nowe sposoby palenia tytoniu. Dotyczą one sprzedaży oprócz wyrobów tytoniowych, również i papierosów elektronicznych oraz pojemników zapasowych (zawierających płyn z nikotyną). Pełna treść rozporządzenia znajduje się  tu.  ...
 

Lockdown: Puste centra handlowe

3 Kwietnia 2021 godz. 13:09 Ala za PRCH, fot. Piotr Walendziak
Handel w Centrach Handlowych został zamrożony już po raz czwarty od początku pandemii koronawirusa. Tym razem rządzący poinformowali, że nie zrobimy zakupów w galeriach handlowych do 9 kwietnia.  Polska Rada Centrów Handlowych proponuje uruchomienie dopłat do kosztów stałych obejmujących czynsze dla najemców. Centra nie mają już pieniędzy. Są na skraju bankructwa. "Jesteśmy zaskoczeni i oburzeni ogłoszonymi przez rząd, niekonsultowanymi uprzednio z branżą, kolejnymi planami wsparcia najemców kosztem wynajmujących" - informuje w swoim stanowisku Polska Rada Centrów Handlowych. KPRM poinformowała, że w okresie obowiązywania zakazów prowadzenia działalności, obiekty handlowe o pow. 2000 m kw. otrzymają automatyczną obniżkę czynszu. Zapłacą o 80 proc. mniej, a przez pierwsze trzy miesiące po ustaniu zakazu kwota opłat najmu będzie zmniejszona o 50 proc. To oznacza, że pozostałe koszty będą musieli wziąć na siebie wynajmujący powierzchnię handlową. PRCH przyznaje, że jest "zaskoczona i oburzona" ogłoszonymi przez rząd, niekonsultowanymi uprzednio z branżą, kolejnymi planami wsparcia najemców kosztem wynajmujących. Ogłoszone zmiany dotyczące ustawowego regulowania sposobu kształtowania umów najmu między dwoma niezależnymi podmiotami są zaskakującym rozwiązaniem niezgodnym z prawem. Pogłębiają nierówność stron i antagonizują uczestników rynku. Ustawodawca proponuje kolejne już, po abolicji czynszowej - art. 15ze ustawy covidowej – nieadekwatne i niedopasowane do indywidualnych sytuacji uczestników wolnego rynku - ustawowe rozwiązanie.   Przypominamy, że wynajmujący powierzchnie handlowe zostali w ciągu ostatniego roku pozbawieni około połowy swoich rocznych przychodów – 5,5 mld zł – którymi sfinansowali pomoc najemcom, ponosząc koszty abolicji czynszowej i koszty dobrowolnych, czasowych upustów w czynszach. Obecnie, również ze względu na realizowane w stosunku do podmiotów zewnętrznych swoje zobowiązania finansowe, nie mają już środków na finansowanie pomocy najemcom. Nieruchomości handlowe są finansowane w 70-80 proc. z kredytów bankowych, a umowy najmu są zabezpieczeniem spłacanych kredytów. Obniżenie łącznej wartości umów najmu, nawet o 10- 20 proc. powoduje niewypłacalność wynajmującego. W propozycji rządu pojawiają się obniżki rzędu 80 proc. podczas lockdownu oraz 50 proc. przez kolejne trzy miesiące po nim, przy całkowitym braku rekompensaty, czy wskazania możliwych źródeł wsparcia wynajmujących, czy to ze strony tarcz rządowych, czy PFR.   Rząd po raz kolejny przerzuca koszty wprowadzanych lockdownów na właścicieli i zarządców centrów handlowych, jednocześnie nie proponując im żadnej pomocy. Wynajmujący zostali wyłączeni z jakiejkolwiek pomocy państwa. Natomiast najemcy otrzymali tę pomoc na trzech poziomach – w postaci abolicji czynszowej (art. 15ze), upustów sfinansowanych przez wynajmujących oraz od rządu w ramach tarcz pomocowych.   Wprowadzenie z jednej strony znaczących obniżek czynszów, a z drugiej możliwości decydowania przez wynajmującego o wysokości opłaty w zależności od sytuacji najemcy, nie rozwiązuje problemu, gdyż najemcy będą wybierać niezależnie od swojej sytuacji finansowej, najkorzystniejsze dla siebie rozwiązanie. Wyniki, które osiągają w centrach handlowych są często zaburzone przez wykorzystanie infrastruktury obiektów handlowych, nie tylko do handlu offline, ale również do obsługi handlu internetowego, w postaci na przykład zwrotów towaru, które obniżają całkowity wynik obrotowy sklepu.   Żądamy od rządu wycofania się z przedstawionej propozycji lub uruchomienia adekwatnej, do narzuconych przez ustawodawcę obciążeń, pomocy skierowanej do wynajmujących, która pozwoli udzielić najemcom ogłoszonych rabatów. Stoimy również na stanowisku, że najkorzystniejszym rozwiązaniem jest uruchomienie dopłat do kosztów stałych obejmujących czynsze dla najemców, tak jak ma to miejsce w demokratycznych państwach. Zwracamy się również do sektora bankowego, który jest najważniejszym elementem funkcjonowania branży centrów handlowych, o wsparcie naszych postulatów oraz wdrożenie programu pomocy dla właścicieli centrów handlowych uwzględniającego stałe zwolnienie z części kosztów obsługi długu bankowego.   Brak symetrycznego i adekwatnego wsparcia branży centrów handlowych oraz wdrożenie rozwiązań ogłoszonych podczas konferencji prasowej KPRM będzie skutkować negatywnymi konsekwencjami dla sektora bankowego, finansującego branżę centrów handlowych oraz procesami sądowymi wobec skarbu państwa....