Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.
Koszalin, Poland
kultura

Pochodząca z Koszalina Marzena Diakun stanie na czele Orkiestry Symfonicznej Miasta Madryt

Autor Ala za Fundación Orquesta y Coro de la Comunidad de Madrid, diazkun.com 25 Grudnia 2020 godz. 15:07
Marzena Diakun, absolwentka Zespołu Szkół Muzycznych im. Grażyny Bacewicz w Koszalinie w przyszłym sezonie poprowadzi Community Orchestra and Choir, przejmując po zakończeniu kontraktu obecnego dyrektora, maestro Víctora Pablo Péreza.

39-letnia Marzena Diakun,  stanęła do konkursu zorganizowanego przez madrycki ratusz oraz jego wydział kultury i sportu. Stawką było stanowiska dyrektora artystycznego uznanej Orquestry de la Comunidad de Madrid. Kilka dni temu władze miasta ogłosiły wyniki konkursu - od sezonu artystycznego 2021/22 na czele orkiestry stanie Marzena Diakun, która zastąpi dotychczasowego dyrektora Victora Pablo Pereza.Jego wybór jest wynikiem procesu selekcji, w którym Cultura Comunidad de Madrid wybrała model oparty na wolnej konkurencji, równości, zasługach i umiejętnościach.

 

Marzena Diakun zyskała międzynarodową sławę dyrygując serią koncertów z Filharmonikami Radia Francuskiego transmitowanych we francuskim radiu oraz medici.tv. Swój kunszt potwierdzała zdobywając jako pierwszy Polak II nagrodę “Srebrną Batutę” na IX Międzynarodowym Konkursie im. G. Fitelberga w Katowicach (2012). Od 2020 roku jest pierwszym dyrygentem gościnnym w Orchestre de Chambre de Paris.

Jest również laureatką II nagrody na prestiżowym 59 Konkursie Dyrygenckim w ramach Festiwalu “Praskiej Wiosny” (2007), finalistką Międzynarodowego Konkursu dla Dyrygentów im. W. Lutosławskiego (2006) oraz półfinalistką Quadaques Competition w Barcelonie i Donatella Flick Competition w Londynie (2008).

WSPÓŁPRACA

Jako dyrygent gościnny współpracowała  m. in. z orkiestrami: Orchestre de la Suisse Romande, Liverpool Philharmonic, Bournemouth Symphony Orchestra, Orkiestrą Symfoniczną Czeskiego Radia w Pradze, Jeaner Philharmoniker, Deutsche-Staatsphilharmonie Rheinland-Pfalz, Staatsorchester Rheinische Philharmonie, Orchestre Philharmonique de Radio France, Orchestre National de Lyon, Orchestre de Chambre de Paris, Orchestre National de Montpellier, Orquestra Sinfónica de Estado de São Paulo, Nordiskakammarorkestern, Orquesta Sinfónica del Principado de Asturias, Real Orquesta Sinfónica de Sevilla, Göteborg Opera, Presidential Symphony Orchestra w Ankarze, İstanbul Devlet Senfoni Orkestrası, Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, Filharmonii Narodowej w Warszawie oraz czołowych polskich filharmonii.

W latach 2009 - 2013 Diakun współpracowała z hiszpańskim Smash Ensemble dając premiery wielu współczesnych utworów w Hiszpanii, Portugalii, Niemczech i na Litwie. W 2016 roku poprowadziła polską premierę opery Olgi Neuwirth "Zagubiona Autostrada" podczas festiwalu "Nowe Horyzonty" we Wrocławiu. W kwietniu 2019 roku debiutuje na scenie Royal Muzikgebouw w Amsterdamie z Asko/Schönberg Ensemble.

Współpracowała ze znamienitymi solistami wśród których znajdują się: Martin Grubinger, Peter Jablonski, Andreas Staier, Ewa Kupiec, Truls Mørk i Daniel Müller-Schott, Camilla Nylund, Klaus Florian Vogt, Catherine Wyn-Rogers, Nathalie Stutzmann, Sabine Devieilhe, Jean-François Lapointe, Agata Szymczewska, Linus Roth, Michael Guttman, Alena Baeva, Konstanty Andrzej Kulka.

WYKSZTAŁCENIE

Absolwentka Zespołu Szkół Muzycznych im. Grażyny Bacewicz w Koszalinie. W 2005 roku ukończyła z wyróżnieniem dyrygenturę symfoniczno–operową Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego w klasie prof. Mieczysława Gawrońskiego we Wrocławiu. Była stypendystką Ministra Kultury.

W 2006 roku ukończyła studia podyplomowe w klasie prof. Urosa Lajovica na Uniwersität für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu.

Doskonaliła swoje umiejętności na ogólnopolskich kursach dyrygenckich; u Jerzego Salwarowskiego (1999), Marka Tracza (2001) oraz Gabriela Chmury (2003), a także międzynarodowych kursach pod kierunkiem Colina Mettersa, Howarda Griffithsa i Davida Zinmana w ramach Orpheum Conductors Master Class w Zurychu (2003), Pierra Bouleza podczas Mistrzowskich Studiów Dyrygenckich w Lucernie (2011) oraz Kurta Masura na I Mistrzowskich Kursach dla Dyrygentów (2004).

DEBIUT

Debiutowała w 2002 roku (II rok studiów) prowadząc finałowy koncert XVII Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Perkusyjnej z Filharmonią Koszalińską.

W 2006 roku Marzena Diakun była asystentem Andrzeja Borejki w Berner Symphony Orchestra w Szwajcarii. W 2012 roku była asystentem Richarda Rosenberga podczas National Music Festival w Chestertown (USA) i poprowadziła serię koncertów z orkiestrą festiwalową. W 2015 roku została uhonorowana stypendium Boston Symphony Orchestra jako dyrygent - asystent podczas Tanglewood Music Festival w USA.

TYTUŁY

W 2010 roku obroniła doktorat w Akademii Muzycznej w Krakowie, promotorem pracy był prof. Tomasz Bugaj. W 2017 roku uzyskała stopień doktora habilitowanego. Od 2011 roku jest adiunktem w Akademii Muzycznej we Wrocławiu, gdzie prowadzi swoją klasę dyrygentury symfoniczno - operowej.

WYRÓŻNIENIA

W maju 2015 roku została uhonorowana stypendium Marin Alsop Taki Concordia Fellowship promującym najlepsze kobiety dyrygentki na świecie.

Uhonorowana nagrodą Prezydenta Miasta Koszalina "Artysta Roku”, „Koszalińskim Orłem” oraz nagrodą "Kreatywni Wrocławia". Laureatka "Paszportu Polityki" w dziedzinie muzyka poważna za 2016 rok. W 2019 roku nominowana do Classical Best Innovation Award.