Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.
Koszalin, Poland
wydarzenia

Znaczniki fotoluminescencyjne na rowerowych trasach

Autor Ala za WZP, 25 Września 2020 godz. 14:32
Ładne, komfortowe i bezpieczne, takie są trasy rowerowe budowane na Pomorzu Zachodnim. By były jeszcze bezpieczniejsze, szczególnie w okresie jesienno-zimowym, testowane są rozwiązania, które mogą znacząco poprawić bezpieczeństwo. Na zachodniopomorskich szlakach pojawiły się już linie krawędziowe, a teraz instalowane są świecące znaczniki. Mieszkańców i turystów zachęcamy do opiniowania tych rozwiązań, bo jeśli się sprawdzą, może być ich więcej.

Pierwsze takie rozwiązanie pojawi się na odcinku Trasy Pojezierzy Zachodnich w miejscowości Sulimierz (Gmina Myślibórz) oraz na skrzyżowaniu drogi rowerowej z DW 151 pomiędzy m. Płotno a Lubiana (Gmina Pełczyce). Znaczniki fotoluminescencyjne będą świecić po zmroku, a zamontowano je w krawędziach dzięki czemu rowerzysta i pieszy wyraźnie widzą powierzchnię drogi rowerowej. Miejsca do przetestowania nowego rozwiązania zostały określone pod kątem możliwości poprawy bezpieczeństwa. W Sulimierzu krótki odcinek drogi rowerowej znajduje się w obszarze zabudowanym więc korzystają z niego również piesi. Odcinek nie jest oświetlony. Ponadto znaczniki zamontowano w  miejscu gdzie droga rowerowa zmienia tor jazdy i przenosi się z nasypu kolejowego w drogę prowadząca do byłej stacji. Oddanie do ruchu gotowych odcinków planuje się na przełomie października i listopada. Jeśli rozwiązanie się sprawdzi, być może będzie stosowane również w kolejnych miejscach. 

 

Linie krawędziowe

Kolejnym rozwiązaniem, które podnosi bezpieczeństwo są linie krawędziowe. To rozwiązanie zostało zastosowane na nowo otwartych odcinkach Waryń-Połczyn oraz Storkowo-Ginawa na Starym Szlaku Kolejowym. Dzięki liniom zarówno rowerzysta jak i pieszy są prowadzeni po drodze rowerowej nocą i widzą krawędzie szlaku. 

 

Sezon jesienno-zimowy, kiedy szybciej zapada zmrok będzie czasem testowania obu rozwiązań.