Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał, po uzgodnieniu z Komisją Europejską, że odroczenie o trzy miesiące składek i zawieszenie realizacji umowy zawartej z ZUS nie stanowią pomocy publicznej. W tej sytuacji ZUS opracował oraz udostępnił uproszczony wniosek. Jest on przeznaczony dla wszystkich przedsiębiorców, niezależnie od sposobu prowadzenia przez nich księgowości.
Aby wypełnić uproszczony wniosek wystarczy jedynie podać podstawowe dane, w tym NIP, REGON lub PESEL. Należy również krótko wyjaśnić, w jaki sposób epidemia koronawirusa wpłynęła na sytuację finansową firmy i nie ma możliwości opłacenia w terminie należności.
W formularzu trzeba zaznaczyć, o co wnioskujemy. Czy o odroczenie terminu płatności składek, czy o zawieszenie układu ratalnego albo spłaty w ramach już zawartej umowy o odroczenie. Okres przesunięcia to 3 miesiące.
Wniosek można przesłać elektronicznie – za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych (PUE), pocztą lub złożyć w skrzynce dostępnej w placówce ZUS. Jeżeli zostanie pozytywnie rozpatrzony, to ZUS wyśle do przedsiębiorcy umowę na wskazany przez niego adres e-mail lub pocztą. Po otrzymaniu umowy należy ją sprawdzić, podpisać i przekazać do ZUS. W czasie epidemii można wysłać skan, a oryginał dostarczyć później.