Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.

Wielka Brytania przestaje być członkiem UE

2020-01-31 19:56:00 Newseria
W nocy z 31 stycznia na 1 lutego Wielka Brytania formalnie przestanie być członkiem Unii Europejskiej i rozpocznie się 11-miesięczny okres przejściowy, w trakcie którego de facto nic się nie zmieni. Wciąż będzie można do niej swobodnie podróżować, problemów nie muszą też obawiać się przedsiębiorcy. W tle będą jednak toczyć się negocjacje dotyczące przyszłych relacji handlowych pomiędzy Londynem i Brukselą od 2021 roku. Obie strony muszą renegocjować nawet ok. 800 umów. – Zagrożenie twardego brexitu nadal istnieje i czeka nas na koniec tego roku, jeśli Wielka Brytania i UE nie dogadają się w szczegółach – podkreśla główny doradca Brytyjsko-Polskiej Izby Handlowej.

– Wyjście Wielkiej Brytanii z UE z końcem stycznia to data formalna. 1 lutego rozpoczyna się okres przejściowy, podczas którego w praktyce nic się nie zmieni. Sytuacja na granicy będzie wyglądać dokładnie tak jak w tej chwili. Prawdziwą datą brexitu będzie dopiero 1 stycznia 2021 roku, kiedy powinno być ustalone, na jakich warunkach Wielka Brytania występuje z Unii – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Michał Dembiński, główny doradca Brytyjsko-Polskiej Izby Handlowej.

W piątek 24 stycznia brytyjski premier Boris Johnson podpisał uzgodnione z UE porozumienie o warunkach wystąpienia Zjednoczonego Królestwa z dniem 31 stycznia. To samo zrobili również przewodnicząca KE Ursula von der Leyen i szef Rady Europejskiej Charles Michel. Oznacza to, że w nocy z 31 stycznia na 1 lutego o północy czasu europejskiego Wielka Brytania formalnie przestanie być członkiem Unii Europejskiej i będzie jednocześnie pierwszym państwem, które wystąpiło ze Wspólnoty.

 

Ta data nie kończy jednak procesu brexitu – 1 lutego rozpocznie się 11-miesięczny okres przejściowy, w trakcie którego de facto nic się nie zmieni. W tym czasie wciąż będzie można swobodnie podróżować do Wielkiej Brytanii bez obaw o kontrole graniczne, choć żeby legalnie mieszkać na Wyspach po brexicie, należy być zarejestrowanym i mieć status osiedlonego. Około 900 tys. Polaków musi w tym celu złożyć odpowiedni wniosek przed 30 czerwca 2021 roku.

 

W trakcie okresu przejściowego Wielka Brytania będzie niegłosującym członkiem UE, podlegającym unijnym przepisom. Nadal będzie uczestniczyć w unii celnej, jednolitym rynku i płacić składkę do wspólnego budżetu. Jednak w tle będą toczyć się negocjacje dotyczące przyszłych stosunków i relacji handlowych pomiędzy Zjednoczonym Królestwem i UE po okresie przejściowym, który zakończy się 1 stycznia 2021 roku.

– Wielka Brytania miała wyjść z Unii Europejskiej 29 marca ubiegłego roku, potem ta data była wielokrotnie przesuwana. Do ostatniej chwili nie wiedzieliśmy, czy wyjdzie z umową, czy bez niej. Teraz wiemy już, że nie będzie brexitu bez porozumienia, co stanowiło wielkie zagrożenie dla handlu, obywateli, gospodarki polskiej, brytyjskiej i unijnej. Na szczęście do tego nie doszło. Jednak to zagrożenie nadal istnieje i czeka nas na koniec tego roku, jeśli Wielka Brytania i UE nie dogadają się w szczegółach – podkreśla Michał Dembiński.

 

Wówczas obie strony będą prowadzić wzajemną wymianę handlową zgodnie z przepisami Światowej Organizacji Handlu. To w praktyce oznacza, że import i eksport towarów z Wielkiej Brytanii będzie odbywać się na takich samych zasadach, jakie obowiązują w przypadku tzw. państw trzecich, z którymi UE nie ma umów handlowych.

Czasu jest mało, bo okres przejściowy po tym, jak Wielka Brytania uruchomiła art. 50 traktatu lizbońskiego, skrócił się z 21 do 11 miesięcy, a wciąż jest ok. 750–800 umów do przedyskutowania i ustalenia – mówi Michał Dembiński. – Dwa najważniejsze ustalenia to deklaracja polityczna dotycząca stosunków brytyjsko-unijnych po upływie tego roku oraz właśnie umowa o wolnym handlu.

 

Jak podaje Ministerstwo Finansów, niezależnie od wyników negocjacji handlowych prawdopodobnie zostaną wprowadzone kontrole na granicy między Unią Europejską a Zjednoczonym Królestwem. Przedsiębiorcy będą mieć m.in. obowiązek dopełnienia standardowych formalności celnych. Dla osób, które dotychczas tego nie robiły, oznacza to np. konieczność zarejestrowania się w usłudze Krajowej Administracji Skarbowej „e-Klient”, składania zgłoszeń i deklaracji celnych oraz regulowania należności celnych i podatkowych (VAT i akcyza).

 

Pracodawcy RP zwracają uwagę, że Polska ma podpisaną z Wielką Brytanią umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania, więc w trakcie okresu przejściowego nie powinny występować poważniejsze problemy, które będą paraliżować działalność przedsiębiorstw, choć te mogą spodziewać się pewnych dodatkowych obowiązków administracyjnych i celnych. Poważniejsze problemy mogą pojawić się w 2021 roku, jeśli do porozumienia Londynu z Brukselą nie dojdzie. „W takim przypadku pojawią się pytania np. o podmioty będące w holdingu z kapitałem brytyjskim i polskim. Problemy będą dotyczyć m.in. podatku u źródła, wypłacanych odsetek, opłat licencyjnych, restrukturyzacji. Będzie to jednak z reguły problem dużych podmiotów, które z pewnością odpowiednio wcześniej przygotują się na taką sytuację” – zwracają uwagę Pracodawcy RP.

W kwestii kształtu relacji Wielkiej Brytanii z UE po okresie przejściowym niektórzy wskazują na przykład Norwegii. Rząd brytyjski nie chce być jednak częścią unii celnej ani jednolitego rynku. Bliższym wzorcem jest Kanada, ale negocjacje umowy handlowej pomiędzy tym krajem i UE zajęły siedem lat. Tutaj trzeba wynegocjować coś podobnego w trakcie 11 miesięcy. Różnica jest taka, że obie strony dobrze się znają i jest nadzieja, że dogadają się pod presją czasu – mówi Michał Dembiński.

 

Wielka Brytania jest jednym z największych partnerów handlowych Polski obok Niemiec i Czech. PIE ocenia, że Polska znajdzie się w gronie państw UE najsilniej dotkniętych brexitem. W przypadku wynegocjowania porozumienia spadek eksportu obniży polskie PKB o 0,14 proc., czyli ok. 3 mld zł. Jeśli zaś do porozumienia nie dojdzie, obniżka sięgnie 0,24 proc. PKB, czyli ok. 5 mld zł. Z kolei liczba miejsc pracy może spaść odpowiednio o 20 tys. i 35 tys. Konsekwencje będą dotkliwe również dla gospodarki brytyjskiej.

Pod największym znakiem zapytania stanie eksport towarów. Około 50 proc. żywności konsumowanej przez Brytyjczyków pochodzi z innych krajów, w tym połowa z państw UE – wymienia Dembiński. – Wielka Brytania za mało produkuje – produkcja przemysłowa to tylko 9 proc. wartości dodanej do brytyjskiego PKB. Dla porównania w Polsce to jest 19 proc., a w Niemczech – 22 proc. To powoduje, że Brytyjczycy są skazani na import towarów. Kraj ma ogromny deficyt w handlu towarami, których jakość może zastąpić przez nadwyżkę handlową w eksporcie usług, przede wszystkim finansowych. Jednak już w końcówce 2018 roku większość brytyjskich instytucji finansowych, które obsługiwały rynki unijne, przeniosła swoje siedziby na teren UE.

 

Dla przykładu Prudential przeniósł już swoją europejską siedzibę do Dublina, Bank HSBC rezyduje w Paryżu, a Lloyd’s of London – najstarszy ubezpieczyciel na świecie – już nazywa się oficjalnie Lloyd’s Brussels. W Polsce każda nowa polisa wystawiona przez tego ubezpieczyciela jest już traktowana jako eksport belgijskich, a nie brytyjskich usług finansowych.

– Byłbym zaskoczony, gdyby to przeniesienie 50 największych instytucji finansowych nie spowodowało ogromnego tąpnięcia w nadwyżce handlowej. Jednak sporo unijnych instytucji finansowych już zabiega o pozwolenie, żeby sprzedawać swoje usługi finansowe na terenie Wielkiej Brytanii – mówi Michał Dembiński.

 

Główny doradca Brytyjsko-Polskiej Izby Handlowej podkreśla, że po zakończeniu okresu przejściowego z umową czy bez niej przedsiębiorcy mogą spodziewać się sporych problemów logistycznych.

– W tej chwili, gdy w porcie Dover cumuje prom, wyjeżdża z niego około 80 tirów. Brytyjskie służby celne są w stanie wychwycić może dwie–trzy ciężarówki podejrzane o jakieś nieprawidłowości. Jeśli jednak zatrzymają cztery, to już pojawiają się kłopoty, jeśli więcej, kolejny prom nie może zacumować. Teraz trzeba będzie kontrolować wszystkie 80 ciężarówek, więc utrudnienia i związane z tym koszty będą ogromne – mówi Michał Dembiński.

Skomentuj na Facebooku / Zobacz komentarze »
Zobacz popularne artykuły:
 

Gocha zmienia klub. Tartan do naprawy

14 Lutego 2020 godz. 5:21 Art za KL Bałtyk Koszalin
Klub Lekkoatletyczny Bałtyk Koszalin wydał następujące oświadczenie: Z dniem 6.02.2020 r. Pani Małgorzata Hołub-Kowalik, po 14 latach trenowania w Klubie Lekkoatletycznym Bałtyk Koszalin zmieniła barwy klubowe i rozpoczęła dalszy rozwój kariery jako zawodniczka AZS UMCS Lublin. Powodem zmiany klubu była zdecydowanie lepsza infrastruktura Klubu w Lublinie oraz zaproponowane warunki finansowe, które ułatwią zawodniczce przygotowania do Igrzysk Olimpijskich w Tokio.W pełni rozumiemy decyzję Małgosi, bo dobrze wiemy, że kariera sportowca trwa krótko i musi ją wykorzystać jak najlepiej z myślą o swojej przyszłości.Nasze oświadczenie jest wyrazem bezsilności i wyczerpaniem wszelkich możliwości Zarządu KL Bałtyk w sprawie problemów, z jakimi borykamy się od kilku lat, czyli zwiększeniem dotacji dla Klubu oraz beznadziejnym stanem nawierzchni tartanu na obiekcie ZOS Bałtyk w Koszalinie. Roczna dotacja dla naszego Klubu od lat wynosi 50 tys. zł i nie wystarcza na pokrycie podstawowych opłat za: szkolenie młodzieży, wyjazdy na turnieje i obozy oraz utrzymanie sprzętu sportowego. Tylko dzięki sponsorom udaje nam się w bardzo skromnych warunkach zamykać budżet roczny, za co im bardzo dziękujemy. Najpoważniejszy jednak problem stanowi wcześniej wspomniana nawierzchnia tartanowa, o której Władze Miasta są informowane od 2 lat przez Zarząd Klubu i Zarząd Obiektów Sportowych. W dniu 10.02.2020 roku została przeprowadzona coroczna kontrola stanu jej nawierzchni przez przedstawicieli PZLA w obecności przedstawicieli ZOS i KL Bałtyk. Kałuże wody i dziury na bieżni, to tylko część, którą można ocenić wizualnie. Zatrważające są jednak badania tartanu, które wykazały w wielu miejscach jego grubość od 4 do 8 mm i w żadnym z pomiarów nie zbliżyła się do wymaganych normą 15 mm. Wyniki badań, które zostaną przedstawione w najbliższym czasie przez PLZA wskazują jednoznacznie, że organizowanie zawodów i trenowanie w kolcach do biegania zagraża bezpieczeństwu użytkowników! Ciężko tutaj o jakikolwiek komentarz. Życząc dużo zdrowia i szczęścia Małgosi, w dalszym ciągu będziemy jej kibicować, niestety już nie jako zawodniczce naszego Klubu.Bardzo żałujemy, że władze Miasta Koszalina nie zrobiły wystarczająco dużo, aby zatrzymać ją w naszym mieście.                      ...
 

Podpisano umowę na zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej S11 na odcinku Zegrze Pomorskie – Kłanino

9 Lutego 2020 godz. 5:55 Ala za GDDKiA
Rusza realizacja odcinka drogi ekspresowej S11 od węzła Zegrze Pomorskie do węzła Kłanino o długości 19,28 km. Umowa na realizację inwestycji została zawarta pomiędzy GDDKiA a firmą Mostostal Warszawa. Kontrakt opiewa na kwotę 478,3 mln złotych. To pierwszy z trzech odcinków drogi S11 między Koszalinem, a Bobolicami o łącznej długości 47,7 km, na który podpisujemy umowę. Dla pozostałych dwóch odcinków trwają jeszcze procedury kontrolne. Projektowanie i roboty budowlanePodpisana umowa obejmuję zaprojektowanie i budowę drogi. Wykonawca ma 17 miesięcy na opracowanie dokumentacji projektowej, uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) oraz 19 miesięcy na same roboty budowlane. Z czasu realizacji robót budowlanych wyłączane są okresy zimowe od 15 grudnia do 15 marca. Rozpoczęcie robót budowlanych planowane jest w III kwartale 2021 roku. Droga powinna być gotowa w IV kwartale 2023 roku. Nowy przebieg drogi S11Odcinek, na który została podpisana umowa, rozpoczyna się za węzłem Zegrze Pomorskie (który zostanie zrealizowany w ramach odcinka Koszalin-Zegrze Pomorskie). Trasa biegnie w dużej mierze przez tereny leśne. Droga przebiega na południe od lotniska w Zegrzu Pomorskim, następnie na północ od miejscowości Krępa i Dargiń. Na południe od miejscowości Kłanino droga zbliża się do obecnej DK11. Jest tam zlokalizowany węzeł drogowy, na którym kończy się ten odcinek. W rejonie miejscowości Dargiń zaplanowano budowę Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP kat. I). S11 na tym fragmencie biegnie w całości po nowym przebiegu. Pierwszy szlakowy odcinek S11 w realizacjiDroga S11 łączy bezpośrednio Pomorze Środkowe ze Śląskiem przez Wielkopolskę. Dotychczas na drodze S11 były realizowane głównie obwodnice miejscowości. W ubiegłym roku do ruchu została oddana obwodnica Szczecinka, trwa realizacja obwodnicy Olesna i Kępna. Odcinek Zegrze Pomorskie - Kłanino to pierwszy fragment szlakowy drogi S11, który wkracza w etap realizacji. Dla pozostałych odcinków S11 trwa proces przygotowawczy.  ...
 

Miliony dla szpitali. Złotówki trafią też do Koszalina

14 Lutego 2020 godz. 5:42 ALA ZA URZąd Marszałkowski Szczecin
Marszałkowskie jednostki ochrony zdrowia nie ustają w podnoszeniu standardów leczenia. Każdego roku prowadzą modernizacje medycznych przestrzeni bądź zakupują nowoczesny sprzęt. Wszystko po to, by jeszcze skuteczniej nieść pomoc. Od lat szpitalne inwestycje dotowane są nie tylko funduszami unijnymi, ale także środkami budżetu województwa. To właśnie z tego drugiego źródła – w 2020 roku – do wysokospecjalistycznych placówek trafi ponad 5 mln zł. Z pomocy skorzysta w sumie 6 placówek. To jednostki ze: Szczecina, Koszalina i Kołobrzegu. Decyzję o przyznaniu dotacji podjął Zarząd Województwa Zachodniopomorskiego przychylając się do wniosków złożonych przez dyrektorów szpitali, którzy wskazywali na potrzebę przeprowadzenia inwestycji w swoich lecznicach. Dofinansowanie musi zostać wykorzystane w bieżącym roku.  – Ludzkie życie i zdrowie jest najważniejsze, dlatego zależy nam, aby marszałkowskie szpitale stale podnosiły jakość leczenia, aby inwestowały w najlepszą infrastrukturę i w sprzęt. Od lat finansowo wspieramy je w tym zakresie, aby standard opieki oraz pobytu w naszych placówkach był jak najwyższy – mówi marszałek województwa Olgierd Geblewicz.  Szpital Wojewódzki w Szczecinie otrzyma dotację w wysokości blisko 2,3 mln zł. Środki przeznaczy na dwie inwestycje w dwóch swoich lokalizacjach. Przy ul. Arkońskiej - na potrzeby pracowni leku cytostatycznego – przebudowana i doposażona w dwie loże laminarne zostanie część budynku apteki. Z kolei przy ul. Sokołowskiego w Zdunowie wsparcie pomoże w przebudowie Oddziału Chirurgii Klatki Piersiowej i Transplantacji. Koszt całkowity pierwszego przedsięwzięcia oszacowano na 1,1 mln zł, drugiego na prawie 9,1 mln zł. Dofinansowanie samorządu województwa wniesie odpowiednio 1 mln zł oraz ponad 1,2 mln zł.  Szpital Wojewódzki w Koszalinie zaplanował również dwie inwestycje. Otrzyma na nie w sumie 1 mln zł. Wsparcie Marszałka Województwa umożliwi wyposażenie modernizowanego wcześniej i z roku na rok coraz bardziej obleganego przez pacjentów Oddziału Chirurgii Urazowej i Ortopedycznej (2017 rok – 1655 pacjentów, 2018 rok – 2102 pacjentów). Koszt tych działań to 600 tys. zł, a dofinansowanie wyniesie 550 tys. zł. Placówka zamierza za pół mln zł także zmodernizować Pracownię Mammograficzną, tym bardziej, że otrzymała z resortu zdrowia środki na nabycie aparatu cyfrowego do badań. Na remont pomieszczeń i zakup np. drukarki do cyfrowych zdjęć mammograficznych wykorzysta dotację w wysokości 450 tys. zł.    Do szpitala w Zdrojach z budżetu województwa trafi z kolei prawie 700 tys. zł. Jednostka przyznaną dotację przeznaczy na modernizację powstałej w latach 80. i 90. instalacji wodno-kanalizacyjnej oraz remont części pomieszczeń placówki, które wymagają poprawy działań w aspekcie epidemiologicznym oraz higieny pracy. Z pół mln zł skorzysta Regionalny Szpital w Kołobrzegu. Środki pomogą jednostce w przebudowie i wyposażeniu Oddziału Psychiatrii i Oddziału Kardiologii. Prace w placówce, które kosztować będą w sumie 570 tys. zł, obejmują m.in. wymianę drzwi wejściowych, wydzielenie strefy dla odwiedzających czy utworzenie sali zabiegowej na czwartym piętrze budynku.    Specjalistyczny Zespół Gruźlicy i Chorób Płuc w Koszalinie otrzyma 400 tys. zł. Dzięki finansowej pomocy Urzędu Marszałkowskiego wzbogaci się o nowy bronchoskop EBUS, który w sposób małoinwazyjny daje możliwość oceny powiększonych węzłów w diagnostyce raka płuc, gruźlicy czy chłoniaków. Urządzenie kosztować będzie placówkę 500 tys. zł.  Działania inwestycyjne kontynuować będzie Wojewódzki Ośrodek Medycyny Pracy w Szczecinie. Placówka otrzyma 400 tys. zł, które pomogą jej w rozpoczętych w 2019 roku pracach termomodernizacyjnych budynku Przychodni Rehabilitacji Leczniczej i Zawodowej przy ul. Kopernika 18. ...
 

Najzdolniejsi uhonorowani

9 Lutego 2020 godz. 6:20 Ala za UW Szczecin
W Delegaturze ZUW w Koszalinie wręczono dyplomy stypendystom Prezesa Rady Ministrów oraz stypendystom Ministra Edukacji Narodowej. Podczas uroczystości dyplomy stypendystom z powiatów: białogardzkiego, drawskiego, kołobrzeskiego, sławieńskiego, szczecineckiego, świdwińskiego, wałeckiego, koszalińskiego i miasta Koszalin wręczyli wicewojewoda zachodniopomorski Marek Subocz oraz wicekurator Bogusław Ogorzałek. - Wasze sukcesy, które dzisiaj zostają nagrodzone przez Premiera Rządu Rzeczypospolitej i Ministra Edukacji Narodowej mogą być stawiane wszystkim uczniom za wzór do naśladowania – mówił wicewojewoda Marek Subocz - Przyznane stypendia świadczą o tym, że warto się uczyć, rozwijać swoje pasje, przezwyciężać trudności, dążyć do samodoskonalenia i samorealizacji. Są one również dowodem, że nasze państwo w sposób szczególny docenia tych uczniów, którzy poświęcając często swój wolny czas zgłębiają tajniki wiedzy.- Niech szacunek do nauki towarzyszy Wam przez całe życie i niech zawsze będzie drogowskazem w podejmowaniu wyborów korzystnych zarówno dla indywidualnego rozwoju osobistego, jak i dobrej przyszłości naszej Ojczyzny – dodał wicewojewoda Subocz.Wicewojewoda podziękował także nauczycielom i dyrektorom zachodniopomorskim szkół za dotychczasową pracę z młodzieżą uzdolnioną. Wczoraj (6 lutego) dyplomy wręczono stypendystom Prezesa Rady Ministrów i Ministra Edukacji Narodowej z powiatów: choszczeńskiego, goleniowskiego, gryfickiego, gryfińskiego, kamieńskiego, łobeskiego, myśliborskiego, polickiego, pyrzyckiego, stargardzkiego oraz miasta Szczecin i miasta Świnoujście. Uroczystość z udziałem Macieja Kopcia, wiceministra Edukacji Narodowej oraz kurator oświaty Magdaleny Zarębskiej-Kuleszy odbyła się w ZUW w Szczecinie. W roku szkolnym 2019/2020 stypendium Ministra Edukacji Narodowej otrzymało 20 uczniów i absolwentów szkół z Pomorza Zachodniego, natomiast stypendium Prezesa Rady Ministrów - 188 uczniów z naszego województwa....
 

Wichura w regionie

10 Lutego 2020 godz. 6:52 Ala z mat. inf.
Silny wiatr uszkodził sieć trakcyjną liniii kolejowej Kołobrzeg - Koszalin. Powalił wiele drzew oraz uszkodził linie energetyczne. W Świnoujściu promy zostały w porcie. To dla strażaków była bardzo pracowita noc. W naszym województwie mieli blisko 300 interwencji. A wiać ma jeszcze dwie doby! W Rochowie, Dobrzycy, Ustroniu Morskim, Kłaninie i wielu innych miejscowościach wichura powaliła na drogi drzewa. W Koszalinie wiatr zerwał część blachy z wieżowca przy ul. Fałata, z dachu budynku przy ul. Zwycięstwa i dachu budynku gospodarczego przy ul. Północnej. W wielu miejscowościach nastąpiły awaryjne wyłączenia prądu.  W województwie zachodniopomorskim obowiązuje drugi stopień zagrożenia silnym wiatrem, który może osiągnąć średnią prędkość 55 km/h, w porywach do 100 km/h. Alert obowiązuje do godz. 22 w poniedziałek. Jak podał IMGW, w poniedziałek rano wiatr może przejściowo osłabnąć.IMGW wydał też ostrzeżenie o sztormie na Bałtyku w środkowej strefie brzegowej województwa zachodniopomorskiego. Wiatr z kierunku południowo-zachodniego może osiągnąć w porywach siłę do 9 w skali Beauforta. Alert drugiego stopnia obowiązuje do poniedziałku, do godz. 18.Przewoźnik Unity Line poinformował o odwołaniu poniedziałkowych odejść promów Copernicus i Galileusz ze Świnoujścia do Trelleborga, które zgodnie z rozkładem planowane były odpowiednio na godz. 01.30 i godz. 10.30. Tym samym nie odbędą się także rejsy powrotne. Z Trelleborga poniedziałek o godz. 15.45 nie wypłynie prom Copernicus, a o godz. 22.10 prom Galileusz.   ...
 

Koszalin: "Ładne podwórko"

12 Lutego 2020 godz. 5:19 Ala za UM Koszalin
- Startujemy z nowym programem skierowanym do mieszkańców naszego, pięknego miasta. Chcemy poprawić estetykę i funkcjonalność koszalińskich podwórek - mówi Piotr Jedliński, prezydent Koszalina. Ładne Podwórko” to program skierowany jest do wspólnot mieszkaniowych nieruchomości położonych na terenie miasta, w których Gmina Miasto Koszalin posiada własne lokale, a teren podwórka stanowi własność / użytkowanie wieczyste wspólnoty mieszkaniowej lub teren podwórka jest wydzierżawiony, najmowany, użyczony wspólnocie mieszkaniowej na podstawie umowy dzierżawy, najmu lub umowy użyczenia.   - Zdecydowałem się na ten pilotażowy program, bo zależy mi na poprawie estetyki naszego miasta – mówi prezydent Piotr Jedliński. – Drugim elementem, który jest istotnym z mojego punktu widzenia, jest integracja mieszkańców. Liczę, że wspólne działania mocniej zacisną sąsiedzkie więzy. To pierwsza edycja tego programu, chcę sprawdzić, jakim zainteresowaniem będzie się cieszył i wówczas podjąć decyzję o ostatecznej wysokości funduszy przeznaczanych na ten cel.   Poprawa estetyki i funkcjonalności na podwórkach ma przede wszystkim uwzględniać tworzenie miejsc zielonych: trawników, klombów, żywopłotów, nasadzeń drzew i krzewów, a także budowę infrastruktury towarzyszącej w postaci chodników, oświetlenia, monitoringu, zakupu i montażu ławek, koszy na śmieci, pergoli, stojaków na rowery, modernizacji lub budowy osłon śmietnikowych. W grę wchodzą także place zabaw dla dzieci – utwardzeniu terenu oraz zakup i montaż urządzeń zabawowych. Będzie to możliwe, ponieważ samorząd deklaruje dofinansowanie wspólnot mieszkaniowych występujących z inicjatywą udziału własnego w kosztach zaprojektowanego przedsięwzięcia. Dofinansowanie wynosić będzie 75% kosztów przedsięwzięcia, lecz nie więcej niż 100.000 zł. Dodatkowo przewidziane jest dofinansowanie sporządzenia projektów oraz kosztorysów wniosków zakwalifikowanych do dofinansowania przedsięwzięcia wynosić będzie 75% kosztów, lecz nie więcej niż 3000 zł. Dofinansowaniem mogą być objęte podwórka wspólnot mieszkaniowych po wykonanych remontach elewacji budynków lub niewymagających przeprowadzenia takich remontów.   Złożone projekty wraz z kosztorysami będą poddane weryfikacji pod względem rzeczowym i finansowym przez Zarząd Budynków Mieszkalnych w Koszalinie. Po uzyskaniu opinii ZBM, ewentualne propozycje zmian i uwagi przekazywane będą do zarządów wspólnot.   Koordynatorem Koszalińskiego Programu „Ładne Podwórko” jest Wydział Gospodarki Komunalnej Urzędu Miejskiego w Koszalinie, który przyjmuje, rejestruje i rozlicza wnioski w ramach środków pozostających do dyspozycji na dany rok budżetowy. Po zakwalifikowaniu wniosku o dofinansowanie wspólnota mieszkaniowa sama zleca wykonanie prac, zawiera umowę oraz sprawuje nadzór nad realizacją przedsięwzięcia.   Wyboru najlepszych projektów pod względem funkcjonalnym, architektonicznym i eksploatacyjnym koncepcji zagospodarowania terenu dokonuje komisja powołana zarządzeniem prezydenta Koszalina.   Wnioski o dofinansowanie w ramach Koszalińskiego Programu „Ładne Podwórko” przyjmowane są do 15 marca. Szczegółowych informacji na temat dofinansowania można zasięgnąć w budynku Urzędu Miejskiego w Koszalinie przy ul. Mickiewicza 26 w pokoju 37 (I piętro). Tam też można otrzymać wniosek o dofinansowanie, który możesz pobrać poniżej.   WNIOSEK   UMOWA ZE WSPÓLNOTĄ ...