Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.

PP: Znamy pary 5. rundy Pucharu Polski edycji ZZPN

2019-12-20 07:21:00 Art za ZZPN
W Szczecinie odbyło się losowanie 5. rundy Pucharu Polski edyl ji Zachodniopomorskiego Związku Piłki Nożnej.

Wyniki losowania:

Skomentuj na Facebooku / Zobacz komentarze »
Zobacz popularne artykuły:
 

Cała przyszła sieć drogowa na Pomorzu Zachodnim w przygotowaniu

23 Listopada 2020 godz. 5:34 Ala za GDDKiA
Obecnie w trakcie prac przygotowawczych znajduje się około 346 km nowych dróg krajowych na terenie województwa zachodniopomorskiego. Szacunkowa łączna wartość tych inwestycji to 18 miliardów złotych. Wykonanie prac na tych odcinkach oznaczać będzie jednocześnie ukończenie kompletnej sieci autostrad i dróg ekspresowych oraz obwodnic na drogach krajowych w województwie. Dzięki trwającym pracom przygotowawczym, pojawiające się w kolejnych latach projekty będą płynnie wchodziły w fazę realizacji. Warto przy tym wspomnieć, że obecnie w realizacji znajduje się 158 km nowych dróg o wartości ponad 5,7 miliarda złotych. Dokończenie obwodnicy Koszalina i Sianowa w ciągu S6  Podczas realizacji obwodnicy Koszalina i Sianowa stwierdzono odmienne od wcześniej zakładanych warunki geologiczne. Napięte wody gruntowe przedzielone są warstwami nieprzepuszczalnymi, co powodowało wypływy artezyjskie. Budowa drogi zgodnie z pierwotnym projektem na odcinku o długości 7,9 km (spośród 20 km całej obwodnicy) nie była możliwa i obecnie funkcjonuje jedynie część obwodnicy. Znalezienie odpowiedniego rozwiązania dla tego problemu wymagało przeprowadzenia wielu ekspertyz i badań podłoża przez specjalistów. Biorąc pod uwagę te wyniki, projektanci zaktualizowali dotychczasowy projekt drogi na odcinku od węzła Koszalin Wschód do węzła Sianów Wschód. Zastosowano inne rozwiązanie projektowe na przecięciu S6 z linią kolejową Koszalin - Słupsk. Zamiast planowanego wcześniej przejścia drogi pod linią kolejową, co powodowałoby ingerencję w masyw Góry Chełmskiej, zostało zastosowane przejście estakadą o długości około 800 metrów nad linią kolejową. Zminimalizuje to ingerencję w obszar o skomplikowanej budowie podłoża. Obecnie przygotowujemy się już do ogłoszenia przetargu na dokończenie robót na brakującym odcinku obwodnicy. Postępowanie planujemy ogłosić jeszcze w tym roku. Zakończenie inwestycji planowane jest do końca 2023 roku.    Droga ekspresowa S6 Koszalin - Słupsk  Odcinek drogi S6 od końca obwodnicy Koszalina i Sianowa do początku obwodnicy Słupska o długości 46 km jest końcowym fragmentem tej trasy w województwie zachodniopomorskim. Decyzja środowiskowa dla tego odcinka została uzyskana w roku 2010. W kolejnych latach wykonano Koncepcję Programową wraz z badaniami podłoża. Prace nad finalną dokumentacją techniczną mogły ruszyć dzięki przyznaniu w roku 2019 przez Ministra Infrastruktury kwoty 120 mln złotych na prace przygotowawcze i wykup nieruchomości, co zabezpieczyło decyzję środowiskową. Prace projektowe ruszyły z końcem 2019 roku. Zadanie podzielone jest na trzy odcinki realizacyjne: Sianów - Sławno, obwodnica Sławna i Sławno - Słupsk. Projekty budowlane znajdują się już na etapie odbiorów. Na przełomie tego i następnego roku będą składane wnioski o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Tegoroczna decyzja Rady Ministrów o przyznaniu finansowania na realizację tego odcinka w kwocie 2,6 miliarda złotych umożliwi płynne przejście do fazy realizacji i po uzyskaniu decyzji ZRID ogłoszenie w III kwartale przyszłego roku przetargu na realizację tej inwestycji. Zakończenie planowane jest w 2025 roku.    Zachodnia Obwodnica Szczecina w ciągu S6  Zachodnia Obwodnica Szczecina w ciągu S6 o długości 51 km to droga, która w przyszłości omijać będzie miasto od strony zachodniej i północnej. Inwestycja, wraz z planowanym tunelem pod Odrą poprawi sytuacją komunikacyjną stolicy województwa i terenów położonych wokół. Trasa ta przez wiele lat pozostawała jedynie w sferze planów. Mimo uzyskanej decyzji środowiskowej, wciąż potrzebna była dalsza dokumentacja. W roku 2018 decyzją Ministra Infrastruktury przyznano finansowanie na opracowanie badań podłoża wraz z elementami Koncepcji Programowej. Łączny koszt dokumentacji i badań w terenie wyniósł 24,5 mln złotych. Środki te ulegały zwiększeniu w trakcie prac przygotowawczych ze względu na potrzebę wydłużenia tunelu pod Odrą z 3,5 do 5 km. Było to spowodowane kolizjami z infrastrukturą przemysłową w rejonie Polic. Obecnie badania podłoża, które były prowadzone nawet na głębokości 90 metrów (w związku z budową tunelu), są już zakończone. Trwa finalizowanie prac dokumentacyjnych, które zakończą się w przyszłym roku. Dzięki dokładnemu rozpoznaniu terenu i przygotowaniu bardziej szczegółowej dokumentacji  będziemy mogli dokładniej określić szacowane koszty tej inwestycji. Obecnie jej realizacja planowana jest w systemie Partnerstwa Publiczno-Prywatnego.    Droga ekspresowa S10 Szczecin - Piła  Ostatnią inwestycją w zakresie dróg ekspresowych w regionie, która nie ma jeszcze decyzji środowiskowej, jest droga ekspresowa S10 łącząca Szczecin z Piłą. Przez wiele lat nie wyznaczono przebiegu tej trasy. Sytuacja zmieniła się w roku 2017, gdy zostało przyznane finansowanie na prace przygotowawcze obejmujące dokumentację niezbędną do wydania decyzji środowiskowej oraz Koncepcję Programową z badaniami podłoża. Prace nad dokumentacją ruszyły w roku 2018, obejmując odcinek o długości 6 km Szczecin Kijewo - Szczecin Zdunowo, gdzie zostało zlecone rozszerzone Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe oraz odcinek Stargard - Piła o długości 108 km, dla którego podpisano umowę na opracowanie dokumentacji niezbędnej do wydania decyzji środowiskowej. Obecnie na obu tych fragmentach trwają już procedury uzyskiwania decyzji środowiskowych. Prace nad raportami oddziaływania na środowisko były szczególnie pracochłonne na odcinku Stargard - Piła, który przechodzi przez wiele obszarów leśnych. Dla odcinka Stargard - Piła po uzyskaniu decyzji środowiskowej zostaną ogłoszone przetargi na wykonanie Koncepcji Programowych wraz z badaniami podłoża. Realizacja inwestycji przy zapewnieniu finansowania byłaby możliwa w latach 2023-2026.    Droga ekspresowa S11 Bobolice - Szczecinek  Ostatnim fragmentem drogi ekspresowej S11, który pozostał do realizacji w województwie zachodniopomorskim, jest odcinek Bobolice - Szczecinek o długości 24,5 km. Fragment ten znajduje się pomiędzy realizowanymi obecnie w systemie „Projektuj i buduj” odcinkami Koszalin - Bobolice i oddaną w ubiegłym roku obwodnicą Szczecinka. Obecnie przygotowywany jest projekt budowlany dla tego odcinka. Przygotowanie dokumentacji obejmującej zarówno Koncepcję Programową, jak i również szczegółową dokumentację techniczną było możliwe dzięki decyzjom Ministra Infrastruktury z roku 2017. Złożenie wniosku o wydanie decyzji ZRID planowane jest w III kwartale przyszłego roku. Pozwoli to skonsumować uzyskaną w 2011 roku decyzję środowiskową. Budowa tego odcinka przy zapewnieniu finansowania byłaby możliwa w latach 2023-2025.    Drugi etap obwodnicy Przecławia i Warzymic w ciągu DK13  Realizacja obwodnicy Przecławia i Warzymic w ciągu DK13, po odstąpieniu od kontraktu z wykonawcą, który nie przystąpił do robót, została podzielona na dwa etapy. Trwa przetarg na roboty na etapie pierwszym o długości 4,2 km od ronda Hakena do przecięcia z DK13 w rejonie skrzyżowania do miejscowości Siadło Górne. Natomiast dla odcinka o długości 2,3 km od końca etapu pierwszego do przecięcia z autostradą A6 (nowy węzeł Szczecin Zachód) jesteśmy na końcowym etapie przetargu na aktualizację dokumentacji projektowej. Konieczność wprowadzenia zmian projektowych na etapie drugim wynikała z planów budowy obwodnicy Kołbaskowa, która realizowana będzie w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic. Inwestycja stanowić będzie kontynuację obwodnicy Przecławia i Warzymic oraz trwających prac projektowych dla Zachodniej Obwodnicy Szczecina, która połączy się z DK13 w rejonie Siadła Górnego od północy. Realizacja drugiego etapu obwodnicy Przecławia i Warzymic przewidywana jest na lata 2022-2025.    DK31 Radziszewo - Gryfino  Fragment DK31 od autostrady A6 (węzeł Radziszewo) do Gryfina o długości 9,6 km przebiega niemal w całości w obszarze zabudowanym, droga jest więc wąska i kręta. Dodatkowo węzeł drogowy Radziszewo na przecięciu A6 i DK31 nie posiada pasów włączeń i wyłączeń, co powoduje konieczność ograniczenia w jego obszarze prędkości na autostradzie do 90 km/h. W związku z powyższym, od 2019 roku opracowywana jest dokumentacja dla nowego przebiegu DK31 od Radziszewa do Gryfina wraz z przebudową węzła drogowego. Obecnie na ukończeniu jest dokumentacja obejmująca raport oddziaływania na środowisko. W przyszłym roku powinna ruszyć procedura uzyskiwania decyzji środowiskowej. W kolejnych latach dla tej inwestycji będzie przygotowywana dalsza dokumentacja.     Odcinki szlakowe DK22  Od wiosny tego roku w przygotowaniu jest również około 40 km odcinków szlakowych DK22 w województwie. Odcinki Szwecja - Ostrowiec, Człopa - Wałcz i Człopa - granica woj. wielkopolskiego i lubuskiego planowane są do dostosowania do nacisku 115 kn/oś. W ramach przygotowywanej dokumentacji droga będzie wymagała kompleksowej przebudowy, tak aby uzyskać właściwe dla drogi klasy GP (głównej ruchu przyspieszonego) parametry, w tym szerokość nawierzchni (obecnie na wielu odcinkach nie jest to wymagane 7 metrów). Przebudowywane będą również skrzyżowania i korygowane łuki.     Inwestycje z Programu budowy 100 obwodnic  W rozpisanym na lata 2020-2030 rządowym Programie budowy 100 obwodnic znajduje się dziewięć inwestycji na Pomorzu Zachodnim. Są to nowe obwodnice, które dzięki temu Programowi mogły zostać skierowane do realizacji. Dla obwodnicy Gryfina w ciągu DK31 na koniec września ogłosiliśmy przetarg na realizację. Do końca tego roku ogłosimy jeszcze przetarg na wykonanie obwodnicy Szczecinka na DK20. Będą to pierwsze obwodnice z Programu budowy 100 obwodnic, które wejdą do realizacji. Dla obwodnic Szwecji, Wałcza, Rusinowa i Człopy na DK22 prace przygotowawcze już trwają. Projektanci opracowują pierwsze korytarze przebiegu, gdyż proces przygotowania tych inwestycji ruszył od podstaw. W końcu października br. rozpoczęły się prace przygotowawcze dla obwodnic Stargardu i Złocieńca na DK20. Dla tych obwodnic również niezbędne jest opracowanie kompletu dokumentacji, począwszy od wyznaczenia przebiegu. Trwa końcowy etap przetargu na dokumentację dla obwodnicy Kołbaskowa w ciągu DK13. Tu opracowywany będzie projekt budowlany oraz projekty wykonawcze.  ...
 

XXIV Sesja RM w Koszalinie: Tajemnicza radna i zmiany w porządku obrad

26 Listopada 2020 godz. 9:02 Ala
Zaskakująco, niespodziewanie czy wręcz sensacyjnie rozpoczęła się dzisiejsza sesja Rady Miejskiej. Za sprawą Sebastiana Tałaja, przewodniczącego klubu radnych KO dokonano aż trzech zmian w porządku obrad. Na dodatek na czacie zdalnej sesji pojawiła się dwukornie podczas głosowań zdalnych "nowa" radna Bogumiła Krawat... Przewodniczący największego klubu radnych zaproponował zdjęcie z dzisiejszych obrad uchwały nr 7/11 w sprawie uchwalenia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta Koszalina oraz uchwały  7/12 w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów. Tałaj zaproponował równocześnie wprowadzenie pod obrady uchwały w punkcie 7/1a w sprawie okresowego wstrzymanie realizacji przedsięwzięcia zmian Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta Koszalina na lata 2021-2036. Piotr Jedliński, prezydent Koszalina oraz Andrzej Jakubowski, radny PiS próbowali podjąć dyskusję, ale przewodniczący rady, Jan Kuriata (KO) nie dopuścił do niej. Na prośbę Artura Wiśniewskiego, przewodniczącego klubu radnych PiS przed głosowaniem zarządzono 10 minutową przerwę.  Po wznowieniu Wiśniewski zapowiedział, że jego klub zagłosuje przeciw wszystkim trzem propozycjom. Następnie zakwestionował wraz z Jakubowskim system zdalnego głosowania i czatu. Na czacie u radnych Wiśniewskiego i Tomasza Bernackiego pojawiła się tajemnicza Bogumiła Krawat, która w ogóle nie jest radnym i być może nie istnieje. W tej sytuacji nastąpiła reasumpcja głosowań. Było i zabawnie: Marcin Waszkiewicz zaproponował reasumpcję głosowań poprzedniej sesji. sytuację uratował nieco Błażej Papiernik, który wyjaśnił, że ponowne głosowanie dotyczy tylko ostatniego głosowania. Kuriata w końcu wyjaśnił, że ta różnica w nazwisku radnej Bogumiły Tiece być może dotyczy wybranego języka: Tiece w łotewskim znaczy Krawat...  Ostatecznie przyjęto wszystkie trzy propozycje radnego Tałaja.  ...
 

Powiat mówi "nie" prezydentowi Koszalina

19 Listopada 2020 godz. 16:31 Ala za powiat Koszaliński
Rada powiatu na sesji w dniu 19 listopada jednogłośnie podjęła uchwałę przeciwko działaniom władz Koszalina zmierzającym do naruszenia integralności terytorialnej powiatu koszalińskiego. Oto treść uchwały: UCHWAŁARADY POWIATU W KOSZALINIEz dnia 19 listopada 2020r. w sprawie stanowiska wobec planów jednostronnego naruszenia przez gminę Koszalin integralności terytorialnej i społecznej Powiatu Koszalińskiego oraz Gmin Biesiekierz, Manowo, Sianów i Świeszyno Na podstawie 5 19 ust. 2 uchwały nr XXV/221/17 Rady Powiatu w Koszalinie z dnia 28 lutego 2017 r. w sprawie uchwalenia Statutu Powiatu Koszalińskiego (Dz.Urz. Woj. Zach. poz. 1317 z późn. zm.) uchwala się, co następuje:1. Rada wyraża stanowczy protest wobec upublicznionych planów i działań gminy Koszalin zmierzających do naruszenia integralności „terytorialnej i społecznej Powiatu Koszalińskiego oraz gmin Biesiekierz, Manowo, Sianów i Świeszyno poprzez włączenie sołectw Skwierzynka, Kędzierzyn Gorzebądź, Kretomino, Konikowo i Stare Bielice w granice administracyjne gminy Koszalin.2. W ocenie Rady zmiany administracyjnych granic powiatów i gmin mogą następować jedynie pod warunkiem wyrażenia zgody społeczności lokalnych, których mają dotyczyć oraz z poszanowaniem prawem gwarantowanych uprawnień Powiatu Koszalińskiego do zachowania terytorium możliwie jednorodnego ze względu na układ osadniczy i przestrzenny, uwzględniający więzi społeczne, gospodarcze i kulturowe oraz zapewniający zdolność wykonywania zadań publicznych. Podstawą dokonywania zmian granic gmin i powiatów nie mogą być skutki nieudolnej polityki ekonomicznej gminy dążącej do poszerzenia swoich granic.3. Rada wyraża wolę współpracy z organami gmin Biesiekierz, Manowo, Sianów i Świeszyno w celu podejmowania wszelkich prawem przewidzianych kroków mających na celu uniemożliwienie zmian granic administracyjnych gminy Koszalin.4. Uchwała podlega upublicznieniu w sposób zwyczajowo przyjęty na terenie Gmin objętych jednostronnymi działaniami gminy Koszalin.5. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia....
 

Szpital: część zarejestrowanych nie zgłasza się badania na SARS-CoV-2

18 Listopada 2020 godz. 5:55 Ala za SWK
Szpital Wojewódzki w Koszalinie prowadzi badania w ramach Zachodniopomorskiego Programu Monitorowania i Prewencji Epidemii Koronawirusa SARS-CoV-2 i Choroby COVID-19, podobnie jak kilka innych placówek medycznych w regionie. W praktyce to oznacza, że z badań mogą skorzystać ci mieszkańcy, którzy nie mają objawów koronawirusa, a przy tym nie przebywają w kwarantannie. Ponadto muszą być w wieku produkcyjnym. Badania są wykonywane dwuetapowo. W I etapie są realizowane badania serologiczne (pobierana jest krew), w II – pobierany jest wymaz. Pracownicy SWK rejestrują mieszkańców na badania od poniedziałku do piątku, w te dni prowadzone są także badania.   Telefony w sprawie rejestracji dosłownie się urywają. I tak jest każdego dnia. Warto dodać, że mieszkańcy są rejestrowani na pobranie krwi w dwóch punktach w Koszalinie, na konkretny dzień i godzinę. Dziennie SWK przyjmuje zgłoszenia od 150 - 200 osób (każdego dnia w dwóch punktach pobrań jest badanych ok. 120 osób). Niestety, w praktyce okazuje się, że średnio danego dnia z grupy zarejestrowanych nie zgłasza się ok. 20 procent. Taka sytuacja, gdy osoba zarejestrowana nie zawiadomi odpowiednio wcześniej SWK, że jednak rezygnuje z badania (przyczyny mogą być różne – pogorszenie stanu zdrowia, ale czasami może to też być zwyczajna zmiana planów), niepotrzebnie wydłuża kolejkę dla innych oczekujących. Nie da się bowiem w ostatniej chwili zaprosić na badania inne osoby, które są umówione w innym terminie. Nie da się też nikogo dopisać „w ostatniej chwili". Badania połączone z wypełnieniem ankiety mogą zająć nawet 10 – 15 minut. Łatwo więc policzyć, że gdy danego dnia na badania nie zgłosi się kilka osób, to przekłada się to na godzinę, czy dwie, podczas których z badań mogliby skorzystać inni mieszkańcy. Stąd nasza gorąca prośba, by te osoby, które są zmuszone zrezygnować z umówionego terminu badania, powiadamiały o tym wcześniej Szpital. W tym przypadku najbardziej skuteczny będzie kontakt i zgłoszenie na adres mailowy:   katarzyna.pawliszyn@swk.med.pl . To z pewnością usprawni obsługę mieszkańców i prowadzenie badań.         Przypominamy telefony dla osób, które chciałyby zgłosić się na badania realizowane przez SWK: 690 408 761 albo 94 34 88 344 w godzinach 11 – 14.30....
 

Izolatoria dla pacjentów w związku z Covid-19

19 Listopada 2020 godz. 4:56 Ala za ZUS, fot. FB/Sanatorium Uzdrowiskowe MSWiA w Kołobrzegu
Osoby z dodatnim wynikiem testu na obecność wirusa SARS-CoV-2, ale niewymagające hospitalizacji, mogą być skierowane do miejsca odosobnienia, jakim jest izolatorium. Do objęcia opieką w izolatorium skierowanie może wystawić lekarz podstawowej opieki zdrowotnej, lekarz ze szpitala lub z innego zakładu leczniczego, w którym są udzielane stacjonarne i całodobowe świadczenia zdrowotne, a także państwowy inspektor sanitarny. W województwie zachodniopomorskim jest obecnie pięć izolatoriów: w Białogardzie, Mielnie, Kołobrzegu i  dwa w Świnoujściu. Jest w nich łącznie 635 miejsc - większość w pokojach dwuosobowych. Obecnie w izolatoriach przebywa 58 pacjentów; od sierpnia, gdy izolatoria ponownie uruchomiono, skierowano do nich 214 osób.  Izolatoria dostępne są zarówno w części szczecińskiej, jak i koszalińskiej województwa. Najwięcej miejsc jest w Sanatorium Uzdrowiskowym MSWiA w Kołobrzegu (365), w hotelu Ferry Resort w Mielnie (160), następnie w sanatoriach Trzygłów (43) i Swarożyc (37) w Świnoujściu oraz w Regionalnym Centrum Medycznym w Białogardzie (30) . Ocena stanu zdrowia pacjenta kierowanego do izolatorium należy do lekarza. Lekarz wystawia skierowanie i uzgadnia również szczegóły dotyczące pobytu pacjenta w izolatorium. Jeśli pacjent nie ma możliwości samodzielnego dotarcia do izolatorium własnym pojazdem, lekarz wystawia zlecenie na transport sanitarny. W trakcie pobytu w izolatorium pacjent ma zapewniony nadzór  pielęgniarsko-lekarski oraz całodzienne wyżywienie. Pobyt w izolatorium finansowany jest przez NFZ....
 

Rowerem brzegiem morza. Ponad 70 nowych oznakowanych kilometrów

18 Listopada 2020 godz. 6:00 Ala za WZP
Trasa Dźwirzyno – Marszewo już gotowa. To kolejna w tym sezonie dobra wiadomość dla przemierzających Pomorze Zachodnie na dwóch kółkach. Velo Baltica dotarła do granicy województwa. Jej najnowsze odcinki prowadzą bardzo blisko bałtyckich plaż. Kilkusetmetrowa kładka zbudowana przy plaży w Dźwirzynie jest jedną z wielu atrakcji Velo Baltica, międzynarodowego szlaku biegnącego pobrzeżem Bałtyku. W naszym regionie ta wyjątkowo urokliwa trasa liczy 240 kilometry. Nowo wybudowanych, modernizowanych i znakowanych odcinków przybywa. Kiedy zakończyły się prace inwestycyjne w kilku ważnych punktach między Dźwirzynem a wschodnią granicą województwa, przystąpiono do porządkowania i znakowania tej części Velo Baltica. To w sumie aż 72,4 km trasy rowerowej.  W ramach projektu powstał m.in. brakujący fragment w Ustroniu Morskim, nad samym brzegiem morza; oraz dwie kładki i odcinek drogi rowerowej w Mielnie, dzięki czemu można ominąć zatłoczone centrum i pojechać wzdłuż jeziora Jamno. Wybudowano też brakujące fragmenty infrastruktury rowerowej w Łazach, Osiekach, Iwięcinie, Bukowie Morskim, Darłowie (ponad kilometr wzdłuż ulic Mickiewicza, Sowińskiego i Morskiej). Ważnym elementem jest nowiutki półtorakilometrowy odcinek dla cyklistów za wsią Marszewo, w okolicy Postomina,. Tamtędy dojedziemy do granicy województwa pomorskiego, a dalej - kiedy zakończy się inwestycja u sąsiadów - do Ustki i Słupska.   – Sieć tras rowerowych na Pomorzu Zachodnim gęstnieje, dosłownie, z miesiąca na miesiąc. Do użytku oddawane są zupełnie nowe odcinki, często widokowe, pojawia się infrastruktura towarzysząca, miejsca wypoczynku, wiaty, stojaki, tablice informacyjne – wylicza Olgierd Geblewicz, marszałek województwa zachodniopomorskiego. – Na niektórych szlakach robi się tłoczono. Turystyka rowerowa jest coraz popularniejsza i wśród mieszkańców regionu, i wśród gości, którzy odwiedzają nasze województwo. Oferujemy już setki kilometrów bardzo atrakcyjnych i bezpiecznych tras – podsumowuje marszałek województwa Olgierd Geblewicz.   Bardzo ważne jest również ich nowoczesne, funkcjonalne oznakowanie.   – Dzięki niemu rowerowi turyści mogą jechać jak po sznurku, bez potrzeby wspomagania się mapami czy aplikacjami – komentuje Wanda Nowotarska, pełnomocniczka marszałka województwa ds. komunikacji rowerowej.   Po modernizowanych szlakach prowadzą czytelne, regularnie rozmieszczone znaki. Ułatwieniem są również stawiane w newralgicznych miejscach tablice z mapami.   – Na Velo Baltica od Dźwirzyna do granicy województwa zamontowaliśmy około 30 map – wyjaśnia Wanda Nowotarska. – Zakończony właśnie projekt polegał na „spięciu” całej wschodniej części tej trasy. Wypełnione zostały ostatnie luki – dodaje.   Velo Baltica to międzynarodowy szlak rowerowy, w granicach Polski - od Świnoujścia na Hel. W naszym regionie nadbałtycka trasa prowadzi m.in. przez Międzyzdroje, Dziwnów, Rewal, Trzebiatów, Kołobrzeg, Darłowo, Jarosławiec. Nadbałtcyka trasa (oznaczona na starych odcinkach jako R-10, a na nowych jako EuroVelo 10 i 13) w Mielnie i Kołobrzegu krzyżuje się ze Starym Kolejowym Szlakiem (nr 15), którym można dojechać do Koszalina, Białogardu i dalej na południe województwa.   W kilku miejscach, m.in. w gminach Rewal, Dziwnów, Międzyzdroje, trwa budowa nowych odcinków trasy Velo Baltica, które poprawią wygodę i bezpieczeństwo rowerzystów. Poprawy wymaga też niespełna sześciokilometrowy fragment między Unieściem a Mielnem. W przyszłym roku szutrową nawierzchnię zastąpi asfalt. Mapę trasy można pobrać ze strony Velobaltica.pl. Więcej informacji o EuroVelo 10 znajduje się https://en.eurovelo.com/ev10.     Dokończenie wschodniej części Velo Baltica w naszym województwie to nie pierwsza w tym sezonie dobra wiadomość dla miłośników dwóch kółek. Gotowe jest 61 km trasy Białogard – Złocieniec (Stary Kolejowy Szlak) przez piękne lasy i malownicze jeziora. W północnej części tego szlaku można korzystać z wygodnych połączeń Kołobrzeg – Karlino oraz Mielno – Koszalin – Wronie Gniazdo. Drogi wymagają jeszcze oznakowania, a na zakończenie projektowania czekają łączniki w okolicy Białogardu. Na południu gotowa jest część infrastruktury w okolicach Wałcza i Wierzchowa. Inne odcinki są na etapie projektowania lub przygotowywania dokumentacji inwestycyjnej. W komputerach projektantów jest m.in. 12-kilometrowa odnoga do Świdwina.   Nowością pachnie również droga Barlinek – Choszczno (27 km), część urokliwej Trasy Pojezierzy Zachodnich (nr 20). Zakończono tam ostatnie prace kosmetyczne, a rowerzyści mogą zachwycać się równiutką nawierzchnią i pięknymi widokami pojezierzy Myśliborskiego  i Choszczeńskiego. Jeśli terminy inwestycji zostaną dotrzymane, w przyszłym roku będzie można wygodnie dojechać z Choszczna aż do granicy polsko-niemieckiej, a dokładnie – mostu w Siekierkach. Już dziś z tej miejscowości dojedziemy do Trzcińska-Zdroju (36 km). Dalej szlak wiedzie do Myśliborza i Barlinka. Zakończono realizację drogi Sulimierz – Mostkowo (2,9 km), a większość odcinków pomiędzy Trzcińskiem-Zdrój a Barlinkiem będzie gotowa w 2021 r.   Realizowany przez Województwo Zachodniopomorskie projekt Sieci Tras Rowerowych Pomorza Zachodniego, to prawdziwa rowerowa rewolucja, która docelowo będzie liczyła 1100 km szlaków. Nowobudowane odcinki łączą się ze ścieżkami rowerowymi, które zostały zbudowane bądź są budowane przez lokalne samorządy. Większość nowych inwestycji jest realizowanych przez Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Koszalinie, a 85% finansowania zabezpieczają środki unijne w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego 2014-2020.  ...
 

DOTYKAJ MNIE – nowy singiel zespołu Mr. Zoob

18 Listopada 2020 godz. 19:56 Ala za Mr. Zoob
Zespół Mr. Zoob, znany z takich utworów jak np. KAWAŁEK PODŁOGI lub KARTKA DLA WALDKA, pracuje nad materiałem na nową płytę. Już 30 listopada premierę będzie miał pierwszy singiel z nowymi piosenkami zespołu. DOTYKAJ MNIE – tytułowy utwór z tego singla jest nawiązaniem do muzycznych korzeni zespołu i stylu, w którym powstawała większość repertuaru od początku jego istnienia. Tekst utworu jest nieco przekorny wobec konieczności zachowania dystansu społecznego w czasach pandemii, dotyczy rzeczywistości, która jest alternatywna wobec codzienności, wciąga nas i epatuje swoimi mrocznymi pokusami.   Mr. Zoob jest uznawany za jednego z prekursorów polskiego nurtu ska, chociaż w warstwie muzycznej znajdują się odwołania do rocka, reggae i cięższych brzmień, obecnych chociażby na ostatniej płycie MR. ZOOB – OD POCZĄTKU. W warstwie tekstowej zwykle znajdują się odwołania do obecnej sytuacji, elementy humoru i prześmiewczego sarkazmu, bez dosłowności, co pozwala na szeroką interpretację treści przekazu.   Trzonem zespołu są nadal jego założyciele z lat 80-tych: gitarzysta Jacek Paprocki, wokalista Andrzej Donarski, perkusista Waldemar Miszczor. Od dłuższego czasu w składzie zespołu są też: basista Arkadiusz Wójcik, gitarzysta Mariusz Sochacki i saksofonista Adam Kobas.   Teksty dla zespołu piszą m.in. Stanisław Klawe, Waldemar Chyliński i Waldemar Miszczor.   Premierowy utwór DOTYKAJ MNIE będzie dostępny od 30 listopada na platformach streamingowych, YouTube oraz na FB.    ...