W wariancie naprawczym przedstawionym w lipcu 2019 r. przewidziano zastąpienie dwóch par wrót - zasuwami płaskimi sterowanymi ręcznie i wykonanie quasiprzepławki komorowej dla ryb w miejscu
pozostałych dwóch par wrót. - Wariant pierwszy koncepcji właściwej przewiduje automatyzację obsługi wykonanych w wariancie naprawczym zasuw oraz budowę śluzy i przepławki szczelinowej, w miejscu quasiprzepławki przewidzianej w wariancie naprawczym- mówi dr inż. Jan Haftka, Dyrektor Biura Projektów Hydrotechnicznych i OZE spółki Energa Invest. - Wariant drugi zakłada usunięcie obecnie istniejących wrót sztormowych oraz wybudowanie śluzy dla jednostek pływających w morskiej części Kanału, przepławki szczelinowej, zewnętrznego portu morskiego oraz portu wewnętrznego pomiędzy mostem drogowym a jeziorem wraz z przebudową mostu. Wariant trzeci, podobnie jak wariant drugi, przewiduje usunięcie wrót sztormowych i wykonanie przepławki szczelinowej. Ponadto wariant ten zakłada wybudowanie portu
pełnomorskiego, przebudowę mostu oraz wykonanie śluzy dla jednostek pływających w tej samej lokalizacji co przewidziany do przebudowy most.
Konsultacje społeczne
Konsultacje społeczne w sprawie wariantów odbędą się 3 grudnia 2019 w Koszalinie oraz 7 grudnia 2019 w Mielnie. Dokładne informacje można znaleźć na stronie internetowej spółki Energa Invest.
Spotkania mają charakter otwarty, co oznacza, że może w nich uczestniczyć każdy zainteresowany. Oba będą miały taki sam plan i zostaną na nich przedstawione te same informacje na temat zaproponowanych zmian. W trakcie każdego ze spotkań przedstawione będą szczegóły trzech przygotowanych wariantów koncepcji przebudowy węzła wodnego na Kanale Jamneńskim oraz założenia wariantu naprawczego. Podczas dyskusji przewidzianej w czasie spotkań będzie istniała możliwość zadawania pytań dotyczących zaproponowanych wariantów, zarówno projektantom Energi Invest jak i obecnym na spotkaniu ekspertom. Każdy z uczestników spotkania, na jego zakończenie, będzie miał możliwość oddania głosu na wybrany przez siebie wariant oraz zgłoszenia uwag lub wniosków na rozdawanych podczas spotkań formularzach. Po zakończonych konsultacjach i wyborze wariantu ostatecznego informacja o wybranym rozwiązaniu zostanie zamieszczona na stronach internetowych Energi Invest oraz Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie. (Energa)
Spotkania konsultacyjne odbędą się w dniach:
3 grudnia 2019 r. (wtorek) w sali nr 190 na I piętrze Delegatury Zachodniopomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Koszalinie, ul. Władysława Andersa 34
oraz
7 grudnia 2019 r. (sobota) w sali konferencyjnej ROYAL PARK Hotel & Spa w Mielnie, ul. Wakacyjna 6
Spotkania mają charakter otwarty, co oznacza że może w nich uczestniczyć każdy zainteresowany. Oba spotkania będą miały taki sam przebieg i zostaną na nich przedstawione te same informacje nt. rozwiązań koncepcyjnych.
Wcześniejsza rejestracja jest nieobowiązkowa, jednak w celu ułatwienia organizacji spotkania prosimy o zgłoszenie udziału poprzez wysyłanie na adres e-mail: jamno@energa.pl wiadomości zawierającej: Imię i Nazwisko, nazwę reprezentowanej instytucji (opcjonalnie), stanowisko (opcjonalnie), adres e-mail lub adres korespondencyjny (opcjonalne, jednak niezbędne do indywidualnego poinformowania o wyniku konsultacji). W tytule wiadomości prosimy wpisać, w którym spotkaniu chcą Państwo uczestniczyć: „Konsultacje Koszalin” lub „Konsultacje Mielno” (informacja RODO zostania wysłana zwrotnie w odpowiedzi na nadesłaną wiadomość).
dr hab. Roman Cieśliński prof. UG (Kierownik Katedry Hydrologii)
dr hab. Krystian Obolewski prof. UKW (Kierownik Katedry Hydrobiologii)
dr inż. Piotr Szmytkiewicz (Z-ca Dyrektora Instytutu Budownictwa Wodnego PAN)
Podczas każdego ze spotkań przedstawione zostaną szczegóły trzech przygotowanych wariantów koncepcji przebudowy węzła wodnego na Kanale Jamneńskim oraz założenia wariantu naprawczego, przygotowanego w lipcu br. z przeznaczeniem do jego szybkiej realizacji, dla którego obecnie przygotowywany jest projekt budowlany.
Podczas dyskusji przewidzianej w czasie spotkań będą Państwo mieli możliwość zadawania pytań dotyczących zaproponowanych wariantów, zarówno projektantom Energa Invest jak i obecnym na spotkaniu ekspertom. Każdy z uczestników spotkania, na jego zakończenie, będzie mieć możliwość oddania głosu na wybrany przez niego wariant oraz zgłoszenia uwag lub wniosków na rozdawanych podczas spotkań formularzach.
Wyniki głosowania oraz zebrane uwagi i wnioski zostaną przekazane PGW Wody Polskie RZGW w Szczecinie, a po zakończonych konsultacjach i wyborze wariantu ostatecznego informacja o wybranym rozwiązaniu zostanie zamieszczona na stronie internetowej www.szczecin.wody.gov.pl oraz www.energainvest.pl w zakładce: Aktualności.
W przedmiotowej koncepcji przebudowy węzła wodnego skupiono się na możliwości usunięcia lub przynajmniej znaczącego załagodzenia następujących problemów związanych z jego obecnym funkcjonowaniu:
– brak skutecznej i w pełni kontrolowanej regulacji stanów wody w jeziorze Jamno przy niskich i wysokich stanach ekstremalnych,
– wrota sztormowe, jako regulator przepływów: swobodnie obracające się skrzydła wrót zamykają się już przy stosunkowo niewielkim napływie wody od morza,
– przywrócenie możliwości wymiany wody morskiej i wody z jeziora,
– przywrócenie możliwości migracji organizmów dwuśrodowiskowych między jeziorem a morzem,
– ograniczenie zarzucania wylotu Kanału rumowiskiem morskim i abrazji skarpy mierzei wschodniej,
– przywrócenie możliwości nawigacji między jeziorem a morzem.
Poniżej przedstawiamy ogólne założenia wariantów przebudowy zaproponowanych w „Koncepcji wielowariantowej przebudowy węzła wodnego na Kanale Jamneńskim”, które szczegółowo zostaną omówione podczas spotkań konsultacyjnych.
– trwałe otwarcie skrzydeł wrót sztormowych,
– podzielenie czteroprzęsłowej konstrukcji na dwie części,
– w części zachodniej wykonanie komorowej przepławki dla ryb, umożliwiającej migrację ryb w obu kierunkach niezależnie od stanu wody w jeziorze i w morzu,
– w części wschodniej sekcji wstawienie zasuw płaskich dwudzielnych, umożliwiających sterowanie poziomami wody w jeziorze,
– zasuwy w pełni sterowalne z możliwością podnoszenia obu części w górę, co umożliwi przepływ wody i organizmów wodnych pod otwartą zasuwą przy dnie kanału, zarówno w kierunku morza jak i jeziora.
– przebudowę konstrukcji istniejących wrót sztormowych,
– wykorzystanie zabudowy wykonanej w wariancie naprawczym do budowy śluzy żeglownej i przepławki szczelinowej dla ryb,
– montaż zautomatyzowanego systemu obsługi zasuw wykonanych w wariancie naprawczym,
– na wschodnim brzegu kanału wykonanie przepompowni do okresowej regulacji poziomu wód,
– w strefie brzegowej morza modernizację istniejących opasek brzegowych,
– na wylocie kanału do morza budowę kierownic z palisad drewnianych.
– budowę zewnętrznego portu morskiego wraz z infrastrukturą,
– portu wewnętrznego wraz z infrastrukturą,
– śluzy jednokomorowej wraz z przepławką dla ryb typu szczelinowego,
– kanału żeglownego prowadzącego bezpośrednio do jeziora,
– w strefie brzegowej morza modernizację istniejących opasek brzegowych,
– budowę mostu obrotowego w ciągu istniejącej drogi powiatowej.
– budowę zewnętrznego portu pełnomorskiego wraz z infrastrukturą,
– śluzy jednokomorowej wraz z przepławką dla ryb typu szczelinowego,
– kanału żeglownego prowadzącego bezpośrednio do jeziora z awanportem,
– w strefie brzegowej morza modernizację istniejących opasek brzegowych,
– budowę mostu obrotowego w ciągu istniejącej drogi powiatowej.