Będzie dwukierunkowa i poprowadzi rowerzystów od ul 1 maja, do ul. Dworcowej i stacji kolejowej PKP. 330 metrów będzie liczył nowy szlak dla rowerów, który umożliwi bezpieczny i bezkolizyjny dojazd od centrum przesiadkowego do centrum Białogardu.
- Ta nowa infrastruktura z pewnością będzie konkurencją dla indywidualnego transportu samochodowego, co wpłynie na ograniczenie lokalnych zatorów i emisję zanieczyszczeń do atmosfery. Zadanie, które zrealizuje miasto Białogard, wpisuje się w nasz wielki projekt budowy sieci tras rowerowych Pomorza Zachodniego. Spodziewamy się, że Białogard stanie się ważnym punktem dla rowerowych turystów, którzy będą tu zaczynać lub kończyć swoje przygody – powiedział wicemarszałek województwa zachodniopomorskiego Tomasz Sobieraj.
Budowa realizowanego przez Miasto Białogard zadania ruszy za kilka miesięcy, w lutym przyszłego roku i ma zostać zrealizowana do końca 2020 r. Warta 450 tys. zł inwestycja został wsparta środkami unijnymi w wysokości ponad 382 tys. zł. Projekt Budowa drogi rowerowej na ul. Dworcowej w Białogardzie jest realizowany w ramach Osi 2 Gospodarka niskoemisyjna, Działania 2.3 Zrównoważona multimodalna mobilność miejska i działania adaptacyjne łagodzące zmiany klimatu w ramach Strategii ZIT dla Koszalińsko – Kołobrzesko – Białogardzkiego Obszaru Funkcjonalnego Regionalnego Programu Operacyjnego 2014-2020.
Stary Kolejowy Szlak
Białogard to ważny węzeł kolejowy na mapie Sieci Tras Rowerowych Pomorza Zachodniego. Inwestycja przy ul. Dworcowej ułatwi dojazd do szlaków i sprawi, że turyści rowerowi będą mogli tu rozpoczynać lub kończyć swoją podróż. Ciekawie zapowiadają się inwestycje na trasie Stary Kolejowy Szlak na terenie Białogardu, gdzie szlak dla rowerów będzie przechodził po malowniczych nasypach i mostach białogardzkiej wąskotorówki. Obecnie trwa opracowywanie dokumentacji na realizację tras prowadzących do Karlina i Klępina Białogardzkiego. Cała trasa prowadzi od Wałcza do Białogardu, gdzie rozdziela się w kierunku Kołobrzegu i Koszalina.
Zaułek Drzewny
Już niedługo na terenie Białogardu powstanie „Zaułek Drzewny”, gdzie rozwidlają się Kołobrzeska i Koszalińska odnoga Starego Kolejowego Szlaku. Obecnie prowadzone są prace projektowe, a już w przyszłym roku ruszy jego budowa. W ramach inwestycji powstanie bulwar przy rzece Linicy, który zostanie oświetlony, objęty monitoringiem, a w jego pobliżu przybędzie kilkadziesiąt miejsc postojowych dla aut. Inwestycja została wsparta kwotą 4 mln zł z RPO WZ 2014-2020, a rewitalizacja terenu przy ul. Zaułek Leśny obejmie także budowę dwóch kładek pieszo-rowerowych, terenu spacerowo-rekreacyjnego oraz plaży wraz z wyposażeniem i dostępem do rzeki. W nurcie rzeki pojawić się ma też podświetlana fontanna pływająca. Dla najmłodszych zaplanowano również utworzenie ogrodzonego placu zabaw dla dzieci z interaktywnymi zabawkami oraz budowę strefy rekreacji, wyposażonej w stoły tenisowe i urządzenia siłowni plenerowej.
Muzeum Zimnej Wojny
Jedną z największych atrakcji, jakie czekają na rowerowych turystów w pobliżu Białogardu jest Muzeum Zimnej Wojny w Podborsku. To dawny sowiecki magazyn amunicji atomowej. Ten kompleks wojskowy przez blisko pół wieku był ściśle tajny, a o jego istnieniu wiedziało zaledwie 12 osób w Polsce. Do dziś historycy nie potrafią ustalić, ile głowic atomowych było składowanych w tutejszych magazynach do 1990 r. Według szacunków, miejsca było nawet na 160 głowic. Do obiektu wprowadzają olbrzymie wrota przeciwatomowe, a na miejscu wciąż działają suwnice do podnoszenia amunicji.
Sieć Tras Rowerowych Pomorza Zachodniego
- Budujemy trasy rowerowe, które łączą istniejącą infrastrukturę. Chcemy, by nasi mieszkańcy oraz turyści mogli zaplanować prawdziwą weekendową wycieczkę, ale i długi urlop. Cel ambitny, ale z każdym oddanym kilometrem coraz bardziej realny. Widzimy, że przy powstających w regionie trasach zaczyna się pojawiać coraz więcej ofert związanych z noclegiem dla rowerowych turystów, to dodatkowo zachęca do przygód na rowerze – powiedział marszałek województwa zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.
Tylko w ubiegłym roku Samorząd Województwa Zachodniopomorskiego zbudował i oznakował ok. 110 km tras. W tym roku w realizacji znajdują się odcinki o długości ponad 200 km. Realizowany przez Województwo Zachodniopomorskie projekt jest prawdziwą rowerową rewolucja, która docelowo będzie liczyła 1100 km tras.