Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.

W Białogardzie warto rozpocząć rowerowe przygody

2019-11-07 13:53:00 Ekoszalin z mat. informacyjnych
Ten odcinek ułatwi dojazd do dworca PKP w Białogardzie. Tu będą mogły się zaczynać lub kończyć przygody na rowerowych szlakach Pomorza Zachodniego. W Białogardzie ruszy budowa nowej infrastruktury rowerowej, która uzupełni istniejącą sieć miejską i połączy się z malowniczym Starym Kolejowym Szlakiem. Wicemarszałek Tomasz Sobieraj podpisał umowę wsparcia inwestycji środkami Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego 2014 – 2020.

Będzie dwukierunkowa i poprowadzi rowerzystów od ul 1 maja, do ul. Dworcowej i stacji kolejowej PKP. 330 metrów będzie liczył nowy szlak dla rowerów, który umożliwi bezpieczny i bezkolizyjny dojazd od centrum przesiadkowego do centrum Białogardu.

 

- Ta nowa infrastruktura z pewnością będzie konkurencją dla indywidualnego transportu samochodowego, co wpłynie na ograniczenie lokalnych zatorów i emisję zanieczyszczeń do atmosfery. Zadanie, które zrealizuje miasto Białogard, wpisuje się w nasz wielki projekt budowy sieci tras rowerowych Pomorza Zachodniego. Spodziewamy się, że Białogard stanie się ważnym punktem dla rowerowych turystów, którzy będą tu zaczynać lub kończyć swoje przygody – powiedział wicemarszałek województwa zachodniopomorskiego Tomasz Sobieraj.

 

Budowa realizowanego przez Miasto Białogard zadania ruszy za kilka miesięcy, w lutym przyszłego roku i ma zostać zrealizowana do końca 2020 r. Warta 450 tys. zł inwestycja został wsparta środkami unijnymi w wysokości ponad 382 tys. zł. Projekt Budowa drogi rowerowej na ul. Dworcowej w Białogardzie jest realizowany w ramach Osi 2 Gospodarka niskoemisyjna, Działania 2.3 Zrównoważona multimodalna mobilność miejska i działania adaptacyjne łagodzące zmiany klimatu w ramach Strategii ZIT dla Koszalińsko – Kołobrzesko – Białogardzkiego Obszaru Funkcjonalnego Regionalnego Programu Operacyjnego 2014-2020.

 

Stary Kolejowy Szlak

Białogard to ważny węzeł kolejowy na mapie Sieci Tras Rowerowych Pomorza Zachodniego. Inwestycja przy ul. Dworcowej ułatwi dojazd do szlaków i sprawi, że turyści rowerowi będą mogli tu rozpoczynać lub kończyć swoją podróż. Ciekawie zapowiadają się inwestycje na trasie Stary Kolejowy Szlak na terenie Białogardu, gdzie szlak dla rowerów będzie przechodził po malowniczych nasypach i mostach białogardzkiej wąskotorówki. Obecnie trwa opracowywanie dokumentacji na realizację tras prowadzących do Karlina i Klępina Białogardzkiego. Cała trasa prowadzi od Wałcza do Białogardu, gdzie rozdziela się w kierunku Kołobrzegu i Koszalina.

 

Zaułek Drzewny

Już niedługo na terenie Białogardu powstanie „Zaułek Drzewny”, gdzie rozwidlają się Kołobrzeska i Koszalińska odnoga Starego Kolejowego Szlaku. Obecnie prowadzone są prace projektowe, a już w przyszłym roku ruszy jego budowa. W ramach inwestycji powstanie bulwar przy rzece Linicy, który zostanie oświetlony, objęty monitoringiem, a w jego pobliżu przybędzie kilkadziesiąt miejsc postojowych dla aut. Inwestycja została wsparta kwotą 4 mln zł z RPO WZ 2014-2020, a rewitalizacja terenu przy ul. Zaułek Leśny obejmie także budowę dwóch kładek pieszo-rowerowych, terenu spacerowo-rekreacyjnego oraz plaży wraz z wyposażeniem i dostępem do rzeki. W nurcie rzeki pojawić się ma też podświetlana fontanna pływająca. Dla najmłodszych zaplanowano również utworzenie ogrodzonego placu zabaw dla dzieci z interaktywnymi zabawkami oraz budowę strefy rekreacji, wyposażonej w stoły tenisowe i urządzenia siłowni plenerowej.

 

Muzeum Zimnej Wojny

Jedną z największych atrakcji, jakie czekają na rowerowych turystów w pobliżu Białogardu jest Muzeum Zimnej Wojny w Podborsku. To dawny sowiecki magazyn amunicji atomowej. Ten kompleks wojskowy przez blisko pół wieku był ściśle tajny, a o jego istnieniu wiedziało zaledwie 12 osób w Polsce. Do dziś historycy nie potrafią ustalić, ile głowic atomowych było składowanych w tutejszych magazynach do 1990 r. Według szacunków, miejsca było nawet na 160 głowic. Do obiektu wprowadzają olbrzymie wrota przeciwatomowe, a na miejscu wciąż działają suwnice do podnoszenia amunicji.

 

Sieć Tras Rowerowych Pomorza Zachodniego

- Budujemy trasy rowerowe, które łączą istniejącą infrastrukturę. Chcemy, by nasi mieszkańcy oraz turyści mogli zaplanować prawdziwą weekendową wycieczkę, ale i długi urlop. Cel ambitny, ale z każdym oddanym kilometrem coraz bardziej realny. Widzimy, że przy powstających w regionie trasach zaczyna się pojawiać coraz więcej ofert związanych z noclegiem dla rowerowych turystów, to dodatkowo zachęca do przygód na rowerze – powiedział marszałek województwa zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.

Tylko w ubiegłym roku Samorząd Województwa Zachodniopomorskiego zbudował i oznakował ok. 110 km tras. W tym roku w realizacji znajdują się odcinki o długości ponad 200 km. Realizowany przez Województwo Zachodniopomorskie projekt jest prawdziwą rowerową rewolucja, która docelowo będzie liczyła 1100 km tras.

Skomentuj na Facebooku / Zobacz komentarze »
Zobacz popularne artykuły:
 

Koszalin: Lekarz z SOR-u z zarzutem naruszenia nietykalności cielesnej ratownika medycznego

8 Listopada 2019 godz. 3:46 Ala, fot. Piotr Walendziak
W czwartek koszalińska prokuratura postawiła lekarzowi, który w nocy z 13 na 14 czerwca pełnił dyżur w oddziale ratunkowym zarzut naruszenia nietykalności cielesnej ratownika medycznego i spowodowanie u niego obrażeń ciała na okres poniżej 7 dni. -  Podejrzany nie przyznał się do zarzucanych czynów i odmówił składania wyjaśnień - informuje rzecznik Prokuratury Okręgowej w Koszalinie Ryszard Gąsiorowski. - Wobec podejrzanego nie zostały zastosowane żadne środki zapobiegawcze. Za naruszenie nietykalności funkcjonariusza publicznego i spowodowanie u niego obrażeń ciała na okres poniżej 7 dni grozi kara do 3 lat pozbawienia wolności – dodał rzecznik. Przypomnijmy, w nocy z 13 na 14 czerwca  policja została wezwana do awantury w Szpitalnym Oddziale Ratunkowym Szpitala Wojewódzkiego w Koszalinie. - Przywieźliśmy pacjentkę na SOR, była w bardzo ciężkim stanie - relacjonował wówczas Michał Pelc, ratownik medyczny. - Wiadomo, w takich sytuacjach robimy wszystko, co się da, dla ratowania ludzkiego życia. Ja też zawsze pomagam personelowi szpitala w zaopiekowaniu się pacjentem. W takich chwilach liczą się każde ręce. Tak było też i tym razem. Pacjentka została przełożona z naszych noszy na nosze szpitalne. Obsługa niechcąco zahaczyła mnie noszami, a ja również niechcąco zbliżyłem się, a raczej zahaczyłem o lekarza, który akurat miał dyżur. On jest znany z tego, że źle odnosi się do personelu i do ratowników, obrzuca innych różnymi obraźliwymi określeniami typu debilu czy buraku. I on chwycił mnie za ubranie i energicznie odepchnął, krzyknął: nie pchaj się! Mnie też poniosło i krzyknąłem: weź te ręce baranie! Wtedy on chwycił mnie za szyję, przydusił i pchnął tak mocno, aż uderzyłem głową o ścianę. Jeszcze mnie boli. Kręci mi się w głowie, źle się czuję. Zrobiłem badania - dodał.   Poszedł na zwolnienie lekarskie. Hospitalizacja nie była konieczna. 14 czerwca podejrzenie popełnienia przestępstwa przez lekarza zgłosił na policję. ...
 

W czwartek otwarta została obwodnica Szczecinka o długości 12 km w ciągu drogi ekspresowej S11

7 Listopada 2019 godz. 7:49 Ala za GDDKiA
Nowa trasa usprawni przejazd na ważnej drodze S11 łączącej Pomorze z Wielkopolską i Śląskiem. Oddanie tej drogi będzie oznaczało również przekroczenie bariery 4000 km autostrad i dróg ekspresowych będących w użytkowaniu w naszym kraju. 12 kilometrów ekspresowej obwodnicy  Umowa na realizację obwodnicy Szczecinka została podpisana jesienią 2015 roku. Po zakończeniu fazy projektowania wiosną 2017 roku ruszyła budowa. W ramach inwestycji powstała dwujezdniowa obwodnica o dwóch pasach ruchu w każdą stronę z dwoma węzłami drogowymi oraz dwoma rondami na początku i końcu trasy. Inwestycja wymagała budowy 13 wiaduktów, mostów i przejść dla zwierząt. Obwodnica omija Szczecinek od wschodu, przebiegając częściowo równolegle do linii kolejowej, między miastem, a jeziorem Wielimie. Wymagane było zastosowanie w wielu miejscach wzmocnień podłoża, w tym wykonanie betonowych pali przemieszczeniowych.   Korzyść dla miasta i kierowców W Szczecinku dotychczas często tworzyły się korki, gdyż przez miasto przechodzą dwie drogi krajowe i droga wojewódzka. Utrudnienia były szczególnie odczuwalne w okresie wakacyjnym, gdy ruch na prowadzącej nad morze drodze krajowej nr 11  wzrasta nawet trzykrotnie. Było to odczuwalne przez kierowców jadących drogą krajową, ale również poruszających się w samym mieście. Negatywne oddziaływanie związane z hałasem, czy spalinami było uciążliwe dla mieszkańców. Obwodnica zmniejszy te niedogodności, wyprowadzając ruch tranzytowy ze Szczecinka. Węzeł drogowy Szczecinek Wschód zapewni skomunikowanie terenów przemysłowych, przyczyniając się do rozwoju regionu.   Mamy już 4 tysiące kilometrów dróg szybkiego ruchu Obecnie sieć dróg ekspresowych i autostrad w naszym kraju liczy 3 993 km. Te 12 km obwodnicy Szczecinka pozwoli przekroczyć 4 000 kilometrów dróg szybkiego ruchu. Oczywiście to nie jest koniec rozwoju sieci drogowej. Docelowa sieć dróg ekspresowych i autostrad ma wynosić ponad 8000 kilometrów – osiągnęliśmy półmetek i kolejne inwestycje przed nami. W ciągu najbliższych 2-3 lat powinniśmy przekroczyć barierę 5000 km. Obecnie w realizacji mamy jeszcze około 1100 km dróg, a w przetargach kolejne blisko 350 km. Dalsze odcinki objęte są różnymi etapami prac przygotowawczych.   Część strategicznej trasy S11 Obwodnica Szczecinka jest fragmentem przyszłej drogi ekspresowej S11, która połączy Pomorze Środkowe przez Poznań z A1 na Śląsku. Szczecinek dołączył do Jarocina i Ostrowa Wielkopolskiego, które mają już obwodnicę na S11. Od października tego roku gotowy jest wspólny przebieg dróg S6 i S11 między Kołobrzegiem i Koszalinem, a w realizacji jest obwodnica Kępna i Olesna. W przetargu na zaprojektowanie i budowę są odcinki łączące Koszalin z Bobolicami. Pozostałe fragmenty tej trasy objęte są pracami przygotowawczymi i będą sukcesywnie realizowane w kolejnych latach.   Wyprowadzimy wszystkie drogi krajowe ze Szczecinka Nowa obwodnica w ciągu S11 to nie koniec inwestycji GDDKiA w Szczecinku. Na etapie projektowania jest obwodnica w ciągu drogi krajowej nr 20, dzięki której przez miasto nie będą przebiegały już żadne drogi krajowe. Pieniądze na jej realizację zostały zapewnione przez Ministerstwo Infrastruktury w lutym ubiegłego roku. W przyszłym roku planowany jest przetarg na zaprojektowanie i budowę tej drogi, która będzie gotowa w 2025 roku. Nowa trasa będzie miała długość 4,3 km i w jej ramach powstanie nowy węzeł drogowy na obwodnicy w ciągu S11.    ...
 

Hybrydy Volvo jadą do Koszalina

8 Listopada 2019 godz. 15:04 Ekoszalin z mat. informacyjnych
MZK w Koszalinie odebrało dziś pięć miejskich autobusów hybrydowych Volvo 7900 Hybrid. Jeden z nich – to 15-tysięczny autobus wyprodukowany we wrocławskiej fabryce Volvo. Nowe, niskoemisyjne autobusy Volvo 7900 Hybrid zaczną wozić mieszkańców Koszalina w najbliższych dniach. Mają 12 metrów długości, mogą pomieścić do 70 pasażerów, w tym 32 na miejscach siedzących, z których aż 12 dostępnych jest bezpośrednio z poziomu niskiej podłogi. Autobusy zostały wyposażone w system informacji pasażerskiej (wizualnej i głosowej), klimatyzację, gniazda USB pozwalające pasażerom naładować telefon, pełen system monitorowania pojazdu, system detekcji i gaszenia pożaru silnika, oświetlenie wewnętrzne i zewnętrzne energooszczędnymi lampami w technologii LED, wygodne siedzenia z logotypem miasta, nowoczesne kasowniki.     Jeden z autobusów odebranych przez władze Koszalina to 15-tysięczny pojazd wyprodukowany przez wrocławską fabrykę Volvo.   Wrocławska fabryka autobusów jest dziś europejskim centrum kompetencyjnym Volvo i jednocześnie jedynym w Europie zakładem, w którym autobusy są nie tylko produkowane, ale również projektowane przez polskich inżynierów. We wrocławskim centrum badawczo-rozwojowym Volvo opracowywane są najnowocześniejsze rozwiązania stosowane w autobusach, a w procesie produkcyjnym wykorzystywane są zaawansowane technologie – takie jak sztuczna inteligencja czy wirtualna rzeczywistość.   – 2019 rok to czas szczególny dla Volvo Polska – w tym roku nie tylko obchodzimy 25-lecie naszej działalności w Polsce, ale także cieszymy się 15-tysięcznym autobusem, który na początku listopada zjechał z linii produkcyjnej naszej wrocławskiej fabryki. 15-tysięczny pojazd to miejski autobus hybrydowy, który wraz z czterema takimi samymi hybrydami został dzisiaj przekazany do Koszalina. Jesteśmy bardzo zadowoleni, że Koszalin, który jest zaliczany do tzw. miast zielonych, dołącza do grona tych polskich miast, które już wybrały zelektryfikowane autobusy Volvo, wdrażając tym samym sprawdzone rozwiązania w zakresie nisko- i zeroemisyjnego transportu publicznego –powiedział Ulf Magnusson, Prezes Volvo Polska i Wiceprezes Regionu Europa, Volvo Buses.   –  Zakup nowych autobusów pozwoli ograniczyć emisję dwutlenku węgla , a co za tym idzie poprawi jakość powietrza w naszym mieście. W Koszalinie nie mamy wprawdzie z tym kłopotów, ale wolimy zapobiegać niż likwidować problem. Ale nie tylko o czystość powietrza chodzi – na sercu leży nam także zdrowie oraz życie koszalinian i turystów, bo nowy tabor pozwoli sukcesywnie wyprowadzać ruch drogowy poza centrum miasta. To skutkować będzie poprawą płynności ruchu, a tym samym poprawą poczucia bezpieczeństwa na naszych drogach. Liczymy także, że ekologiczne autobusy pozwolą zwiększyć liczbę osób, które zrezygnują z własnego transportu na rzecz komunikacji publicznej, powiedział Piotr Jedliński, Prezydent Koszalina.   Autobusy Volvo 7900 Hybrid są wyposażone w baterie, silnik elektryczny i mały silnik diesla. Odzyskują energię potrzebną do wykorzystania napędu elektrycznego podczas hamowania oraz z nadwyżki mocy silnika spalinowego i mają możliwość jazdy wyłącznie na silniku elektrycznym na dystansie co najmniej kilkuset metrów, zwłaszcza podczas ruszania z przystanków czy świateł. Po osiągnięciu prędkości 15-20 km/h przełączają się na zasilanie silnikiem diesla. Baterie ładują się podczas hamowania, a autobus nie wymaga dodatkowej infrastruktury do ładowania. Autobusy tego typu zużywają od 30 do 40 proc. mniej paliwa i emitują od 40 do 50 proc. mniej spalin w porównaniu z analogicznymi autobusami z napędem diesla. Są też bardzo ciche.   Koszalin to kolejne polskie miasto, które wybrało zelektryfikowane autobusy miejskie Volvo. Zelektryfikowane autobusy Volvo kursują dziś na regularnych liniach m.in. w Warszawie, Krakowie, Inowrocławiu, Sosnowcu, Białymstoku, Jeleniej Górze, Krośnie, Grudziądzu czy Lesznie. W sumie Volvo dostarczyło do tej pory ponad 4 tys. takich pojazdów operatorom transportu publicznego w ponad dwudziestu krajach....