Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.

Kluczowe inwestycje - S6 i S11 łączą się pod Koszalinem

2019-10-07 17:00:00 Ala za GDDKiA, fot. Dominik Wasilewski
W ciągu kilku dni zostanie udostępniony do ruchu odcinek od Kołobrzegu do Koszalina o długości 44,2 km. Tym samym kierowcy będą mogli korzystać z całego ciągu drogi S6 pomiędzy Goleniowem a Koszalinem o długości 130 km. Premier Mateusz Morawiecki odwiedził dzisiaj powstające drogi S6 i S11 pod Koszalinem. Na konferencji prasowej zorganizowanej na węźle drogowym Bielice - łączącym te dwie ważne drogi zostały zaprezentowane informacje odnośnie realizowanych i planowanych inwestycji drogowych w województwie zachodniopomorskim.

Setki kilometrów nowych dróg na Pomorzu Zachodnim

W województwie zachodniopomorskim realizowanych jest około 200 km dróg o wartości około 6,5 mld złotych. To rekord inwestycyjny w historii regionu. W PBDK-2014-2023 przewidziano łącznie realizację w regionie 300 km dróg za kwotę sięgającą 9 mld złotych. Dla porównania w perspektywie 2007-2014 w województwie powstało zaledwie 120 km nowych dróg za 3 mld zł. Wszystkie pozostałe inwestycje o wartości 9,5 mld złotych mają zapewnione finansowanie na prace przygotowawcze w kwocie około 200 mln złotych.

 

S6 w zachodniopomorskim na ostatniej prostej

Kierowcy na obecną chwilę mogą już korzystać z 58,5 km dwujezdniowej S6 łączącej Szczecin z Kołobrzegiem. Jeszcze w tym miesiącu otwarta będzie całość drogi - czyli 130 km. Jest to jeden z największych projektów drogowych o wartości niemal 4 mld złotych.

 

Ze Szczecina do Koszalina w ekspresowym tempie

W dniu 20 września otwarty został odcinek od Płot do Kołobrzegu, w sierpniu jedna jezdnia nowego szlaku od Nowogardu do Płot, a w maju tego roku pierwszy fragment od Goleniowa do Nowogardu. Nowa S6 skróci czas przejazdu ze Szczecina do Koszalina o około 40 minut. Koszt całej S6 Goleniów-Koszalin to około 3,9 miliarda złotych, inwestycja była współfinansowana ze środków UE w ramach POIiŚ 2014-2020, kwota dofinansowania sięgnęła 1,55 miliarda złotych. Oddanie do ruchu drogi S6 podwoi długość dróg szybkiego ruchu w województwie zachodniopomorskim. Trasa ta zapewni skomunikowanie Koszalina i środkowego Pomorza z siecią dróg ekspresowych i autostrad, wcześniej obszar ten był pozbawiony jakichkolwiek dróg szybkiego ruchu.

 

Uruchamianie S6

W październiku trasa S6 wydłuży się o kolejne odcinki między Kołobrzegiem a Koszalinem, wraz z częścią obwodnicy Koszalina i Sianowa. Umożliwi to spięcie S6 w funkcjonalną całość. Na odcinku Ustronie Morskie - Koszalin jeszcze przez najbliższe tygodnie będą wykonywane prace wykończeniowe, w szczególności poza jezdniami drogi ekspresowej.

 

Do końca miesiąca zostanie jeszcze udostępniony odcinek obwodnicy Koszalina i Sianowa do węzła Koszalin Wschód oraz druga jezdnia na odcinku Nowogard - Płoty.

 

Dalsza realizacja S6

Około 120 mln złotych zapewnionych z budżetu Państwa na przygotowanie S6 na odcinku Koszalin - Słupsk umożliwiło ogłoszenie przetargu na opracowanie projektów budowlanych, a po ich opracowaniu na uzyskanie decyzji ZRID i wykup nieruchomości.

 

W 2021 roku ten fragment S6 będzie gotowy do realizacji. Obecnie ruszają roboty na odcinkach w województwie pomorskim łączących miejscowość Bożepole Wielkie z obwodnicą Trójmiasta (Trasa Kaszubska). W związku z tym w kolejnych latach możemy spodziewać się następnych odcinków drogi ekspresowej S6.

 

S11 - pierwsze odcinki będą gotowe w 2023 roku.

Kluczowa dla Pomorza Środkowego jest również droga S11, która skomunikuje ten region w najkrótszy sposób z centrum kraju. Początkiem tej drogi będzie węzeł Koszalin Zachód, który powstał już w połowie przy budowie obwodnicy Koszalina i Sianowa. Druga część tego węzła powstanie wraz z odcinkiem S11 Koszalin - Bobolice o długości 47,7 km. W roku 2017 zostały zapewnione w Programie Budowy Dróg Krajowych pieniądze na jego realizację.

 

Przetargi na zaprojektowanie i budowę zostały ogłoszone w marcu tego roku. Konkurencja wykonawców jest duża i wpłynęły odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej. Podpisanie umów planowane jest do końca tego roku.  W 2023 roku ten odcinek ma być gotowy.  Dzięki przeznaczeniu przez Ministra Infrastruktury kolejnych środków w roku 2017 mogliśmy w marcu 2018 podpisać umowę o wartości 6 mln zł na dokumentację dla odcinka Bobolice - Szczecinek - ostatniego w regionie, który jeszcze nie jest w przetargu bądź realizacji. Natomiast budowana obwodnica Szczecinka tego w ciągu S11 będzie gotowa jeszcze w październiku tego roku. W następnych latach finalizacji doczeka się cała S11 na Pomorzu.

Skomentuj na Facebooku / Zobacz komentarze »
Zobacz popularne artykuły:
 

GDDKiA: Odstępujemy od umowy z firmą Energopol Szczecin S.A. na A6

3 Listopada 2019 godz. 15:20 Ala za GDDKiA
Jeszcze w grudniu tego roku zostanie ogłoszony przetarg na wybór nowego wykonawcy, który dokończy inwestycję. Dziś odstąpiliśmy z winy wykonawcy - firmy Energopol Szczecin S.A. - od umowy na przebudowę autostrady A6 na odcinku Szczecin Dąbie - Rzęśnica. Wykonawca nie realizował kontraktu Firma Energopol Szczecin S.A. zgodnie z Subklauzulą 15.2 Szczególnych Warunków Kontraktu (SWK) otrzymała oświadczenie o odstąpieniu od umowy na przebudowę odcinka autostrady A6 Szczecin Dąbie - Rzęśnica. Przyczyny odstąpienia od umowy leżą po stronie wykonawcy, który nie wywiązywał się z zawartego kontraktu. Firma Energopol Szczecin wstrzymała roboty, pomimo niewielu prac pozostałych do zakończenia inwestycji. Zgodnie z Subklauzulą 15.1 SWK wezwaliśmy wykonawcę do wykonywania robót i podjęcia określonych działań, czego ten nie zrealizował.   Gwarancje bankowe zostały uruchomione Została uruchomiona gwarancja należytego wykonania, którą był zabezpieczony kontrakt. Kwota zajętej gwarancji wynosi około 3,5 mln złotych. Środki te pozwolą na pokrycie zobowiązań nienależytego wykonywania kontraktu przez Energopol Szczecin, takich jak płatności wobec podwykonawców, usługodawców i dostawców. Z tytułu nie wywiązania się wykonawcy z zapisów kontraktu, będziemy egzekwować należności z tytułu kar umownych.   Opóźnienia w realizacji i brak robót Kontrakt o wartości około 35,4 mln złotych podpisano w listopadzie 2017 roku z terminem zakończenia w kwietniu 2020 roku. Wykonawca zrealizował dotychczas 80 proc. zakresu inwestycji. Pomimo tego, iż do wykonania pozostała zaledwie warstwa ścieralna na jezdni w kierunku Szczecina i dokończenie przejścia dla zwierząt, od lipca tego roku wykonawca wstrzymał prace. Nie zrealizował składanych deklaracji o wznowieniu robót od września, czyli po okresie wakacyjnym.   Brak płatności dla podwykonawców przez Energopol Szczecin Firma Energopol Szczecin w tym roku przestała płacić podwykonawcom, usługodawcom i dostawcom na A6. Wobec niewywiązywania się wykonawcy ze swoich zobowiązań zostały wdrożone instrumenty prawne i kontraktowe chroniące podwykonawców, usługodawców i dostawców.   Płacimy podwykonawcom bezpośrednio GDDKiA uruchomiła płatności bezpośrednie dla podwykonawców, potrącając te kwoty z należności przewidzianych dla wykonawcy. Łącznie do tej pory zapłaciliśmy podwykonawcom, usługodawcom i dostawcom na odcinku A6 Szczecin Dąbie - Rzęśnica 12,2 mln złotych, kolejne wnioski na 0,6 mln złotych są rozpatrywane. Wszelkie podmioty realizujące roboty, usługi, czy dostawy na tym kontrakcie, będące przedmiotem solidarnej odpowiedzialności Zamawiającego, mogą się cały czas zgłaszać do GDDKiA z wnioskami o płatność bezpośrednią.   GDDKiA wypełniała obowiązki inwestora Wszelkie płatności, które przysługiwały wykonawcy zgodnie z zawartymi kontraktami były realizowane przez GDDKiA terminowo. W ostatnich miesiącach również odbywały się cykliczne, cotygodniowe spotkania monitorujące w sprawie roszczeń wykonawcy i problemów na kontrakcie. Wszelkie możliwe wsparcie było wykonawcy udzielane. Pomimo działań podejmowanych przez GDDKiA, wykonawca nie zmobilizował się do kontynuowania prac zgodnie z zapisami kontraktowymi.  ...
 

Koszalin będzie bardziej zielony

30 Października 2019 godz. 15:32 Ala, fot. FB/Piotr Jedliński
Po wielu miesiącach przygotowań, rozstrzygnięto przetarg na budowę I etapu parku na Osiedlu Unii Europejskiej. W ramach projektu powstanie ścieżka rowerowa łącząca ulicę Holenderską i Władysława IV-go. Do tego nowe, oświetlone trakty piesze, aleja lipowa i elementy małej architektury. Równocześnie otwarto oferty na przetarg nieograniczony pn.: „Rewitalizacja zabytkowych parków miejskich i zieleńców – Park Dendrologiczny – Bulwary Młyńskie.” W I etapie budowy parku na Osiedlu Unii Europejskiej.wykonane zostaną prace ziemne, odwodnienie, itd.'  budowa chodnika i ścieżki rowerowej od ul. Holenderskiej do ul. Władysława IV oraz oświetlenie. - Przy tym projekcie współpracowaliśmy z mieszkańcami i Radą Osiedla Unii Europejskiej, którzy wykazali się ogromną determinacją i zaangażowaniem. Gratuluję i dziękuję za zaangażowanie - powiedział Piotr Jedliński, prezydent Koszalina. - Wydawać by się mogło, że jest tutaj wystarczająco dużo zieleni. Zaczynamy jednak być osiedlem zamkniętym. Z każdej strony otaczają nas ruchliwe drogi. Ten park, znajdujący się w centrum naszego osiedla będzie idealnym miejscem do integracji dwóch jego części - domków jednorodzinnych i bloków - powiedział Adam Bochra przewodniczący Rady Osiedla Unii Europejskiej. Inwestycja o wartości prawie 1,4 mln PLN finansowana jest ze środków: Programu ZiT Województwa Zachodniopomorskiego, Budżetu Obywatelskiego Miasta Koszalin na rok 2018 oraz 2019 i środków inwestycyjnych Rady Osiedla UE.   W ramach całego projektu powstanie pięć parków. Każdy park będzie zróżnicowany pod względem zieleni, będą tam elementy małej architektury, posągi, fontanny oraz nasadzenia charakterystyczne dla poszczególnych krajów.    Równocześnie otwarto oferty na na przetarg nieograniczony pn.: „Rewitalizacja zabytkowych parków miejskich i zieleńców – Park Dendrologiczny – Bulwary Młyńskie.” ...
 

Dwa przypadki zachorowań na odrę w powiecie koszalińskim

4 Listopada 2019 godz. 7:07 Ala za WSSE Szczecin
W okresie od 08.07-14.07.2019 r. do Państwowych Powiatowych Inspektorów Sanitarnych na terenie województwa zachodniopomorskiego, w powiecie koszalińskim zgłoszono 2 nowe przypadki podejrzeń zachorowań na odrę. Zachorowania dotyczyły mężczyzn w wieku 30 do 33 lat. Przypadki zachorowania powiązane były z wcześniej zgłoszonym przypadkiem zachorowania z powiatu koszalińskiego (ognisko epidemiczne). Nie odnotowano zgonów z powodu powikłań po zachorowaniu na odrę. Od początku roku w województwie zachodniopomorskim zgłoszono 51 przypadków zachorowań na odrę, które spełniają kryterium definicji przypadku, dotychczas potwierdzono laboratoryjnie 20 przypadków. W ciągu pierwszych pięciu miesięcy 2019 roku w Polsce zgłoszono 1044 przypadki. Od końca października 2018 roku, gdy zanotowano pierwsze większe ogniska choroby, zarejestrowano już 1164 zachorowań na odrę. W całym 2018 roku na odrę w naszym kraju zachorowało 355 osób, a w 2017 – zaledwie 63. W ramach prowadzonych dochodzeń epidemiologicznych, w każdym przypadku zgłoszenia zachorowania lub podejrzenia zachorowania na odrę prowadzone są działania mające na celu ustalenie osób z kontaktu z chorym, określenie statusu uodpornienia tych osób oraz weryfikację laboratoryjną przypadku. Nieuodpornione osoby z otoczenia chorego na odrę są kierowane przez inspekcję sanitarną na szczepienia. W ramach nadzoru nad otoczeniem osób chorych od początku roku na terenie województwa zaszczepiono przeciwko odrze 485 osób. Szybkość i skuteczność wdrożenia działań przez inspekcję sanitarną jest uzależniona od niezwłocznego zgłaszania zachorowań lub podejrzeń zachorowań na odrę przez lekarzy, do których trafiają pacjenci....
 

Judo: 21 medali gwardzistów

1 Listopada 2019 godz. 12:59 Art za KS Judo Gwardia Koszalin
W Poznaniu odbył się XI Memoriał Jigoro Kano w Judo "Szansą dla każdego"w zawodach startowało łącznie ponad 800 zawodników z Francji, Niemiec, Czech, Ukrainy oraz Polski.Po raz kolejny super zawody odnotowali judocy Klubu Sportowego Judo Gwardii Koszalin którzy łącznie wywalczyli 21 medali z czego 7 złotych. Zawody stały na wysokim poziomie sportowym i organizacyjnym emocje trwały aż do ostatniej walki zawodów gdyż prowadzono punktacje drużynową . Podopieczni trenerów Mariana Standowicza, Cezarego Wojniusza oraz Tomasza Zawadzkiego wywalczyli następujące miejsca:  W grupie juniorów i juniorek młodszych U-18 Bieliński Filip-I miejsce w kat.60 kg Białecka Kinga -I miejsce w kat.70 kg Białecki Damian -I miejsce w kat.73 kg Szulc Wojtek -I miejsce w kat.+81 kg Szulc Ola -II miejsce w kat.48 kg Małecki Adam -III miejsce w kat.73 kg Łastowski Szymon -V miejsce w +81 kg Grupa masters-Chruścicki Paweł -II miejsce w kat.81 kg W grupie młodzików U-15 Jagusz Dominik -I miejsce w kat.50 kg Kamiński Jakub -I miejsce w kat.73 kg Mikołajczak Zuzanna -II miejsce w kat.+70 kg Tomaszewska Karolina -III miejsce w kat.52 kg Makaś Paulina -V miejsce w 52 kg W grupie dzieci starszych U-13 Grońska Jagoda-III miejsce w kat.37 kg Filiczkowska Dominika -III miejsce w kat.48 kg Zieliński Piotra -II miejsce w kat.42 kg Dorawa Kacper -III miejsce w kat,42 kg Rokita Dominik-V miejsce w kat 42 kg Polak Jakub-V miejsce w kat.39 kg Łapiński Sylwester-V miejsce w kat.55 kg Ponadto VII miejsca wywalczyli Jaworska Antonina ,Stawicka Maja,Poletajew Andrzej i Habza Robert. W grupie dzieci młodszych U-11 Mruczek Bartosz -I miejsce w kat.+51 kg Rodziewicz Laura -III miejsce w kat.28 kg Chmielewska Nela -III miejsce w kat.28 kg Krzymiński Wiktor-III miejsce w kat.30 kg ps,Wicia Bajowski Daniel-III miejsce w kat.39 kg Hoppe Alan -V miejsce w kat.30 kg Kostyk Dawid -V miejsce w kat.42 kg Rup Jakub -V miejsce w kat.46 kg Ponadto VII miejsca wywalczyli Kaszubiak Julia,Zalewski Aleksander. W punktacji drużynowej I miejsce Legia Warszawa,II miejsce Gwardia Koszalin,III miejsce Juwenia Wrocław . Judocy z Gwardii Koszalin jak mówią w żartach wypożyczyli Puchar Jigoro Kano na rok do stolicy za rok wraca do Koszalina tam gdzie jego miejsce gdyż trzykrotnie go wygrali.    ...
 

Koszalin: Lekarz z SOR-u z zarzutem naruszenia nietykalności cielesnej ratownika medycznego

8 Listopada 2019 godz. 3:46 Ala, fot. Piotr Walendziak
W czwartek koszalińska prokuratura postawiła lekarzowi, który w nocy z 13 na 14 czerwca pełnił dyżur w oddziale ratunkowym zarzut naruszenia nietykalności cielesnej ratownika medycznego i spowodowanie u niego obrażeń ciała na okres poniżej 7 dni. -  Podejrzany nie przyznał się do zarzucanych czynów i odmówił składania wyjaśnień - informuje rzecznik Prokuratury Okręgowej w Koszalinie Ryszard Gąsiorowski. - Wobec podejrzanego nie zostały zastosowane żadne środki zapobiegawcze. Za naruszenie nietykalności funkcjonariusza publicznego i spowodowanie u niego obrażeń ciała na okres poniżej 7 dni grozi kara do 3 lat pozbawienia wolności – dodał rzecznik. Przypomnijmy, w nocy z 13 na 14 czerwca  policja została wezwana do awantury w Szpitalnym Oddziale Ratunkowym Szpitala Wojewódzkiego w Koszalinie. - Przywieźliśmy pacjentkę na SOR, była w bardzo ciężkim stanie - relacjonował wówczas Michał Pelc, ratownik medyczny. - Wiadomo, w takich sytuacjach robimy wszystko, co się da, dla ratowania ludzkiego życia. Ja też zawsze pomagam personelowi szpitala w zaopiekowaniu się pacjentem. W takich chwilach liczą się każde ręce. Tak było też i tym razem. Pacjentka została przełożona z naszych noszy na nosze szpitalne. Obsługa niechcąco zahaczyła mnie noszami, a ja również niechcąco zbliżyłem się, a raczej zahaczyłem o lekarza, który akurat miał dyżur. On jest znany z tego, że źle odnosi się do personelu i do ratowników, obrzuca innych różnymi obraźliwymi określeniami typu debilu czy buraku. I on chwycił mnie za ubranie i energicznie odepchnął, krzyknął: nie pchaj się! Mnie też poniosło i krzyknąłem: weź te ręce baranie! Wtedy on chwycił mnie za szyję, przydusił i pchnął tak mocno, aż uderzyłem głową o ścianę. Jeszcze mnie boli. Kręci mi się w głowie, źle się czuję. Zrobiłem badania - dodał.   Poszedł na zwolnienie lekarskie. Hospitalizacja nie była konieczna. 14 czerwca podejrzenie popełnienia przestępstwa przez lekarza zgłosił na policję. ...
 

W czwartek otwarta została obwodnica Szczecinka o długości 12 km w ciągu drogi ekspresowej S11

7 Listopada 2019 godz. 7:49 Ala za GDDKiA
Nowa trasa usprawni przejazd na ważnej drodze S11 łączącej Pomorze z Wielkopolską i Śląskiem. Oddanie tej drogi będzie oznaczało również przekroczenie bariery 4000 km autostrad i dróg ekspresowych będących w użytkowaniu w naszym kraju. 12 kilometrów ekspresowej obwodnicy  Umowa na realizację obwodnicy Szczecinka została podpisana jesienią 2015 roku. Po zakończeniu fazy projektowania wiosną 2017 roku ruszyła budowa. W ramach inwestycji powstała dwujezdniowa obwodnica o dwóch pasach ruchu w każdą stronę z dwoma węzłami drogowymi oraz dwoma rondami na początku i końcu trasy. Inwestycja wymagała budowy 13 wiaduktów, mostów i przejść dla zwierząt. Obwodnica omija Szczecinek od wschodu, przebiegając częściowo równolegle do linii kolejowej, między miastem, a jeziorem Wielimie. Wymagane było zastosowanie w wielu miejscach wzmocnień podłoża, w tym wykonanie betonowych pali przemieszczeniowych.   Korzyść dla miasta i kierowców W Szczecinku dotychczas często tworzyły się korki, gdyż przez miasto przechodzą dwie drogi krajowe i droga wojewódzka. Utrudnienia były szczególnie odczuwalne w okresie wakacyjnym, gdy ruch na prowadzącej nad morze drodze krajowej nr 11  wzrasta nawet trzykrotnie. Było to odczuwalne przez kierowców jadących drogą krajową, ale również poruszających się w samym mieście. Negatywne oddziaływanie związane z hałasem, czy spalinami było uciążliwe dla mieszkańców. Obwodnica zmniejszy te niedogodności, wyprowadzając ruch tranzytowy ze Szczecinka. Węzeł drogowy Szczecinek Wschód zapewni skomunikowanie terenów przemysłowych, przyczyniając się do rozwoju regionu.   Mamy już 4 tysiące kilometrów dróg szybkiego ruchu Obecnie sieć dróg ekspresowych i autostrad w naszym kraju liczy 3 993 km. Te 12 km obwodnicy Szczecinka pozwoli przekroczyć 4 000 kilometrów dróg szybkiego ruchu. Oczywiście to nie jest koniec rozwoju sieci drogowej. Docelowa sieć dróg ekspresowych i autostrad ma wynosić ponad 8000 kilometrów – osiągnęliśmy półmetek i kolejne inwestycje przed nami. W ciągu najbliższych 2-3 lat powinniśmy przekroczyć barierę 5000 km. Obecnie w realizacji mamy jeszcze około 1100 km dróg, a w przetargach kolejne blisko 350 km. Dalsze odcinki objęte są różnymi etapami prac przygotowawczych.   Część strategicznej trasy S11 Obwodnica Szczecinka jest fragmentem przyszłej drogi ekspresowej S11, która połączy Pomorze Środkowe przez Poznań z A1 na Śląsku. Szczecinek dołączył do Jarocina i Ostrowa Wielkopolskiego, które mają już obwodnicę na S11. Od października tego roku gotowy jest wspólny przebieg dróg S6 i S11 między Kołobrzegiem i Koszalinem, a w realizacji jest obwodnica Kępna i Olesna. W przetargu na zaprojektowanie i budowę są odcinki łączące Koszalin z Bobolicami. Pozostałe fragmenty tej trasy objęte są pracami przygotowawczymi i będą sukcesywnie realizowane w kolejnych latach.   Wyprowadzimy wszystkie drogi krajowe ze Szczecinka Nowa obwodnica w ciągu S11 to nie koniec inwestycji GDDKiA w Szczecinku. Na etapie projektowania jest obwodnica w ciągu drogi krajowej nr 20, dzięki której przez miasto nie będą przebiegały już żadne drogi krajowe. Pieniądze na jej realizację zostały zapewnione przez Ministerstwo Infrastruktury w lutym ubiegłego roku. W przyszłym roku planowany jest przetarg na zaprojektowanie i budowę tej drogi, która będzie gotowa w 2025 roku. Nowa trasa będzie miała długość 4,3 km i w jej ramach powstanie nowy węzeł drogowy na obwodnicy w ciągu S11.    ...