Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.

NIK: Wąskiej drogi!

2019-04-15 10:43:00 Ala za NIK, fot. sławno.pl
Źle zorganizowane prace drogowe, brak skoordynowanego systemu zarządzania ruchem i informowania kierowców o utrudnieniach na drogach ekspresowych i autostradach - to najważniejsze, choć nie jedyne przyczyny tego, że Polska stoi w korkach również poza miastem. Główną winę ponosi Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA).

Zatory to nie tylko uciążliwość, ale też koszty - straconego czasu, zużytego paliwa, a w związku z tym także zanieczyszczenia środowiska. Niekiedy tylko przez złą organizację prac drogowych podróż wydłuża się nawet o kilkadziesiąt minut. A liczba pojazdów na polskich drogach rośnie: według danych Policji na koniec 2016 r. było ich ponad 28,6 mln, a półtora roku później - blisko 29,7 mln. 

W ocenie NIK, podejmowane przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad działania na rzecz ograniczenia zatorów na drogach krajowych były niewystarczające.

Generalny Dyrektor DKiA opracował dla oddziałów terenowych zasady i wytyczne nt. zmniejszania uciążliwości drogowych prac utrzymaniowych oraz remontowych, jednak nie stworzył tu mechanizmów monitorowania i kontroli wewnętrznej. Co więcej, pozostawił daleko idącą swobodę w ich stosowaniu, ograniczając się do regularnego ponawiania zaleceń bez weryfikacji ich wykonania. Dlatego nie zmniejszyło się znacząco natężenie utrudnień na drogach krajowych.

Prace drogowe organizowano nie zawsze zgodnie z ww. zasadami, i to już na etapie zawierania umów z wykonawcami bieżącego utrzymania dróg. Na 39 analizowanych umów utrzymaniowych (w tym kompleksowych) aż w niemal 77% nie uwzględniono wytycznych Generalnego Dyrektora DKiA, zawierających zalecenia takiej organizacji wykonywania prac utrzymaniowych, by minimalizować utrudnienia w ruchu (w tym prace w nocy). Nie określano czasu ich realizacji, od wykonawców nie wymagano informowania oddziałów GDDKiA o przewidywanym terminie i godzinach prowadzenia prac drogowych. Zobowiązania wykonawców co do uciążliwości robót były sformułowane w umowach nader ogólnikowo. Wskutek tego GDDKiA nie mogła należycie egzekwować wymagań w zakresie niskiej uciążliwości robót.

Oddziały GDDKiA w Poznaniu, Krakowie i Łodzi nie respektowały wytycznych Generalnego Dyrektora DKiA co do pory zlecanych prac drogowych, tj.  koszenia trawy, montażu barier energochłonnych i naprawy betonowych elementów odwodnienia. W skrajnym przypadku - 29 maja 2018 r. - zator spowodowany koszeniem trawy w pasie rozdziału na A2 w kierunku z Warszawy do Łodzi w szczytowym momencie, tj. w godz. 16.00-17.00, wyniósł ponad 14 km. Pokonywanie tego odcinka trwało ponad 29 minut, a więc czterokrotnie dłużej niż w warunkach normalnych. Prace gwarancyjne przeprowadzane 7 czerwca 2018 r. na autostradzie A2 niedaleko węzła Skierniewice spowodowały utrudnienia - zator 4 km - dla kierowców jadących w kierunku Poznania.

 

W sytuacji tworzenia się zatorów drogowych zarządca dróg krajowych woj. łódzkiego nie zwracał się do wykonawców o natychmiastowe zaprzestanie prac jednostki kontrolowanej, choć był zobligowany do bieżącego monitorowania sytuacji drogowej, szczególnie w momencie wykonywania prac w pasie drogowym. Pracownicy GDDKiA dopiero w trakcie oględzin NIK, w których uczestniczyli, wydali wykonawcom telefoniczne polecenie o konieczności natychmiastowego zakończenia prac i przełożenia ich na inną porę - w tym na porę nocną. Wcześniej ten problem zdawał się być niedostrzegany i bagatelizowany. Działania te były więc spóźnione, a nadzór niewystarczający.

Dobrym przykładem zachowania bezpieczeństwa na drogach ekspresowych i autostradach są Niemcy. Zamiast typowej w Polsce trawy, w Niemczech w pasie rozdziału dróg przeważnie nasadza się krzewy, które w razie wypadku amortyzują zderzenie, ponadto chronią przed światłami pojazdów jadących z naprzeciwka, nie wymagają cyklicznego przycinania oraz ograniczają wegetację traw. Oczywiście ogranicza to zdecydowanie konieczność wykonywania prac związanych z utrzymaniem zieleni w tych miejscach.

W Polsce nie funkcjonuje sprawny system zarządzania ruchem, którego działanie mogłoby przyczyniać się do zwiększenia przepustowości i przejezdności newralgicznych odcinków dróg, zwiększania bezpieczeństwa ruchu drogowego, zapobiegania powstawaniu zatorów drogowych, czy kierowania na trasy alternatywne. Pojedyncze elementy systemu (detektory ruchu, kamery monitorujące, tablice zmiennej treści i stacje pogodowe), zainstalowane na 9 odcinkach dróg krajowych, nie pomagają skutecznie monitorować ruchu drogowego.

 

Tablice zmiennej treści w założeniach miały służyć do przekazywania kierowcom bieżących informacji. Kontrolerzy stwierdzili, że były one słabo powiązane z sytuacją na drodze i nie były wykorzystywane zgodnie z ich zakładanym przeznaczeniem. Najczęściej wyświetlano komunikat o warunkach pogodowych i o numerze telefonu do Punktu Informacji Drogowej. Sporadycznie zarządca informował o robotach drogowych i o zatorach drogowych. Na wielu tablicach nie wyświetlano żadnych komunikatów. W skrajnym przypadku - na drodze ekspresowej S8 woj. łódzkiego 55 tablic zmiennej treści przez blisko 6 lat nie wyświetlało żadnych komunikatów, gdyż zarządca drogi nie włączył ich do eksploatacji pomimo dokonania odbioru od wykonawcy.

 

Zarządca dróg krajowych nie miał precyzyjnych informacji o sytuacji na drogach nawet w miejscach wyposażonych w system zarządzania ruchem, zatem nie zawsze ostrzegał na czas przed utrudnieniami. Nie analizował miejsca zdarzenia ani przyczyny powstania „korka”.

Przykłady:

Na odcinku autostrady A4 (wyposażonym w elementy systemu zarządzania ruchem) w dniu 25 lipca 2018 r. zarządca drogi przy pomocy tablic zmiennej treści błędnie podał odległość od wypadku drogowego pomiędzy Legnicą a Wrocławiem, nie poinformował o skali utrudnień, nie wprowadził ograniczenia prędkości pojazdów, by uniknąć ryzyka najeżdżania z tyłu na pojazdy stojące w „korku” oraz by spowolnić budowanie się „korka”. A utworzony „korek” miał ponad 20 km.

Na drodze ekspresowej S8 w Warszawie w dniu 23 października 2018 r. tablice nie informowały kierowców o zatorze drogowym, który rozciągał się od węzła z Wisłostradą za węzeł Bemowo, a który to zator spowodował wystąpienie „korka” również na Al. Prymasa Tysiąclecia. Na tablicach - mimo utrudnień - wyświetlany był jedynie komunikat o numerze telefonu do informacji drogowej.

Dyrektorzy oddziałów GDDKiA w Krakowie, Łodzi i w Warszawie nie wykorzystywali wielu tablic zmiennej treści, z uwagi m.in. na ich uszkodzenia, awarie czy niewłączenie do eksploatacji, pomimo dokonania odbioru od wykonawcy. Na terenie woj. małopolskiego od 2015 r. nie funkcjonowało prawidłowo 11 tablic, na terenie woj. łódzkiego od 2012 r. - 55 tablic, a na terenie woj. mazowieckiego od marca 2018 r. - 14 tablic.

Dlatego nie można było należycie monitorować ruchu drogowego i warunków pogodowych ani na bieżąco informować kierowców o ewentualnych utrudnieniach na drodze.

Kierownicy tych jednostek nie podejmowali na czas nowych, planowanych do wdrożenia rozwiązań jako przyczynę podając wysoki koszt naprawy i konserwacji tablic zmiennej treści oraz inne priorytetowe naprawy. Ponadto, część tablic na drodze S8 pomimo braku możliwości ich użytkowania uległa uszkodzeniu. Należy szczególnie podkreślić, że na wszystkie urządzenia minął okres gwarancji, a obecny koszt ich naprawy oszacowano na 580.191 zł. Zaniechanie przez kierownictwo Oddziału GDDKiA w Łodzi czynności związanych z uruchomieniem i prawidłowym funkcjonowaniem tablic, NIK ocenia jako niegospodarne.

System zarządzania ruchem w Polsce jest mało efektywny zarówno dla zarządcy dróg krajowych, jak i dla samych kierowców.

Dla zaplanowania podróży najistotniejsze są informacje o warunkach ruchu i o ew. utrudnieniach. Zastrzeżenia NIK budzi kompletność podawanych przez GDDKiA informacji na stronie internetowej, forma i jakość przekazywanych treści o planowanych lub realizowanych pracach remontowo-utrzymaniowych na drogach krajowych. Serwis GDDKiA jest mało przydatnym narzędziem dla kierowców. W jednej czwartej analizowanych przypadków zarządca drogi nie informował na bieżąco kierowców o pracach drogowych, zamieszczone na stronie internetowej komunikaty nie wskazywały na faktyczne utrudnienia. Brakowało również informacji o miejscach utrudnień i o ich wpływie na warunki ruchu. GDDKiA na stronie internetowej prezentowała czasy przejazdów tylko na trasie Kraków-Zakopane, ale dotyczyły one jedynie dwóch jej fragmentów (łącznie 55 km). Czasy przejazdu środkowym 40-km odcinkiem pomiędzy Lubniem  i Nowym Targiem nie były podawane.

Najwyższa Izba Kontroli stwierdziła dobre praktyki w zakresie stosowanych narzędzi, za pomocą których GDDKiA przekazywała użytkownikom dróg informacje o warunkach drogowych:

  • Oddział GDDKiA w Gdańsku, informując użytkowników dróg o zaistniałych sytuacjach na drogach na terenie województwa pomorskiego, wykorzystywał dodatkowo znaki drogowe, które umieszczał przy drogach krajowych A1, S6 i S7, informujące o częstotliwości nadawania publicznego Radia Gdańsk, w celu zwiększenia dostępności dla kierowców informacji o sytuacji na drogach.
  • Oddział GDDKiA w Krakowie korzystał z możliwości przekazania podróżnym głosowych komunikatów o warunkach ruchu za pośrednictwem siedmiu urządzeń CB. Nadajniki zamontowane były wzdłuż autostrady A4 (4 szt.) oraz „zakopianki” (3 szt.). Komunikaty - przekazywane co 5-8 min. - informowały o wypadkach i kolizjach drogowych, podając w treści komunikatu m.in. nr drogi, miejsce zdarzenia, pikietaż, długość zatoru, sugerowany objazd i ewentualne zwężenie drogi.

NIK negatywnie oceniła stan prac nad Krajowym System Zarządzania Ruchem Drogowym (KSZRD). Do najważniejszych usług Systemu należą m.in.: informacje o warunkach ruchu i czasach podróży, o sieci drogowej, o zdarzeniach, zarządzanie ruchem, dynamiczne wyznaczanie objazdów.

Jednak zaplanowane przedsięwzięcia systemu nie zostały w ogóle podjęte bądź realizowano je z ponadrocznym opóźnieniem. Z zaplanowanych działań zawarto jedynie (z ponadrocznym opóźnieniem) umowy z: konsultantem prawnym, inżynierem kontraktu i partnerem technicznym. NIK zwraca uwagę, że terminy poszczególnych prac były parokrotnie zmieniane, przez co termin uruchomienia KSZRD zamiast już w IV kw. 2016 r. przewidziany jest na 31 grudnia 2020 r.

 

 

 

Na wdrożenie i uruchomienie do końca 2020 r. Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem Drogowym, Generalna Dyrekcja ma do wydatkowania ponad 645.541 tys. zł. Na koniec grudnia 2018 r. GDDKiA wydała jedynie 3.019,1 tys. zł (tj. 0,47%) , pomimo że był on budowany od 2012 r.

We wrześniu 2018 r. projekt był nadal na etapie opracowania wymagań techniczno-organizacyjnych. Opóźnienie w realizacji harmonogramu przedsięwzięć i bardzo niewielkie wykorzystanie środków finansowych stwarza ryzyko niedotrzymania ostatecznego terminu wykonania, uruchomienia i wdrożenia KSZRD, a w konsekwencji niewykorzystania środków unijnych. Znacznie niższy od zakładanego postęp prac grozi, zdaniem NIK, nadmierną ich koncentracją pod koniec 2020 r., a w konsekwencji dużymi utrudnieniami dla kierowców.

Negatywny wpływ na warunki ruchu na drogach mają tzw. „wąskie gardła”, do których należą m.in. punkty poboru opłat (PPO) na płatnych odcinkach autostrad. Przy wzmożonym ruchu (nawet w dni powszednie) szybko tworzą się tam zatory (w dni powszednie czas podróży na odcinkach z PPO może być średnio trzykrotnie dłuższy, zaś w weekendy - nawet dziewięciokrotnie).

 

 

Problem jest nienowy, ale GDDKiA nie pracowała w tym okresie nad bardziej efektywnymi rozwiązaniami zbierania opłat, dzięki którym kierowcy mogliby łatwiej zapłacić za przejazd i uniknąć kolejek na bramkach. Stosowany system poboru opłat nie był nawet przedmiotem analiz jego wpływu na przejezdność i przepustowość dróg szybkiego ruchu.

Swoistym „wąskim gardłem” jest nieczynny od 2012 r. (tj. od otwarcia autostrady A2) PPO w Pruszkowie. Od ponad 6 lat kierowcy przejeżdżający przez PPO - z ograniczeniem prędkości do 40 km/h - naprowadzani są żółtymi tymczasowymi pasami i plastikowymi barierkami ochronnymi. Ruch wyjazdowy samochodów z Warszawy w kierunku Poznania ma tu bardzo duże natężenie. Nieczynny PPO powodował załamanie warunków ruchu i znaczny spadek prędkości jazdy samochodów o prawie 100 km/h. W ciągu godziny przejeżdżało o blisko 1000 samochodów mniej niż w warunkach ruchu bez zaburzeń. Negatywnie wpływał również na odcinki wcześniejsze. W krytycznym okresie, tj. w godz. 15.15-17.00, tysiące samochodów stało w 20-km „korku”, który rozpoczynał się już na węźle Bemowo. Nie bez znaczenia pozostają tu również koszty społeczne (tj. koszty czasu stania w korku): ekspert oszacował, że jedna godzina „korka” to koszt na poziomie ok. 100 tys. zł, natomiast rocznie - od kilku do kilkunastu milionów zł.

W trakcie kontroli NIK Minister Infrastruktury zapowiedział likwidację nieczynnego PPO Pruszków do 2019 r., tj. demontaż wysp, odtworzenie nawierzchni, wykonanie oznakowania poziomego, co ma zwiększyć przepustowość i płynność ruchu.

 

Dobry przykład wobec powyższego stanowi stworzenie przez koncesjonariusza autostrady A1 nowej formy płatności „AmberGo” (na odcinku Rusocin-Nowa Wieś) z wykorzystaniem technologii automatycznego rozpoznawania tablic rejestracyjnych pojazdów. Planowane wprowadzenie w lipcu 2019 r. pełnej funkcjonalności tego systemu w założeniach ma przyczynić się do zwiększenia przepustowości PPO o 280 pojazdów/godz. na bramce wjazdowej i aż o 420 pojazdów/godz. na bramce zjazdowej. Obecnie system AmberGo powinien obsłużyć po ok. 400 aut/godz. przy założeniu obsługi systemu na bramkach wjazdowych i zjazdowych. Wdrożenie systemu usprawni przejazd pojazdów przez bramki i zmniejszy zatory w czasie największego natężenia ruchu. Może też zostać wykorzystany do wprowadzenia odcinkowej kontroli prędkości.

 

Duży wpływ na płynny ruch na autostradach i drogach ekspresowych ma sposób organizacji i zarządzania ruchem ciężarowym. Najczęstszymi obostrzeniami w ruchu ciężarowym na autostradach i drogach ekspresowych w Polsce są zakazy wyprzedzania i nakazy ograniczenia prędkości. Obecnie brak jest jednak powszechnie obowiązujących zakazów wyprzedzania przez samochody ciężarowe, bo te istniejące odnoszą się do określonych w ustawie Prawo o ruchu drogowym sytuacji (uprd) i do wszystkich pojazdów. Wiadomo, że manewry wyprzedzania przez pojazdy ciężarowe trwają bardzo długo (od 1 nawet do 5 min.) z uwagi na niewielką różnicę prędkości pomiędzy pojazdami. To powoduje spowolnienie jazdy pozostałych użytkowników dróg i stanowi bardzo duże zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu. Dlatego należałoby wprowadzić zakaz wyprzedzania przez samochody ciężarowe, czego może dokonać organ zarządzający ruchem (w tym wypadku GDDKiA) poprzez umieszczenie pionowego znaku drogowego B-26 „zakaz wyprzedzania przez samochody ciężarowe" - ale nie tylko w formie stałego oznakowania, ale przede wszystkim jego funkcjonowania podczas określonych warunków ruchu na danym odcinku drogi.

Ekspert w dziedzinie drogownictwa wskazał, że wiele rozwiązań - stosowanych w Niemczech dla przeciwdziałania zatorom drogowym - w Polsce nie funkcjonuje. System niemiecki służy jak najszybszemu reagowaniu na zagęszczanie się ruchu. W tym celu stosuje się m.in. dozowanie ruchu na wjazdach na autostradę, przydzielanie pasów ruchu przy pomocy tablic zmiennej treści czy przekształcanie pasa awaryjnego w pas ruchu. Ekspert wskazał, że takie rozwiązania skutkują wymiernie, np. zmniejszeniem liczby wypadków.

Współpraca pomiędzy służbami drogowymi a ratowniczym co do zasady układała się poprawnie, za wyjątkiem występujących jeszcze rozbieżności interpretacyjnych w zakresie ustalania, kto powinien usuwać elementy powypadkowe (w tym płyny eksploatacyjne) powstałe wskutek zdarzeń drogowych. Porozumienia zawarte na przełomie lat 2017-2018 uregulowały obowiązki służb drogowych i Państwowej Straży Pożarnej podczas zdarzeń drogowych, co ograniczyło spory między zarządcą dróg krajowych a PSP, co do tego, kto ma usuwać wycieki środków chemicznych z powierzchni drogi powstałe w wyniku zdarzeń komunikacyjnych.

W związku ze zdarzeniami na drodze w latach 2016-2018 (I półrocze) wystąpiły przypadki: braku kontaktu z zarządcą drogi, braku zarządcy drogi lub jego przedstawiciela na miejscu zdarzenia oraz odmowy zarządcy drogi przyjęcia miejsca zdarzenia. Służby ratownicze wskazały ponadto na niewłaściwe utrzymanie infrastruktury drogowej: uszkodzone bariery energochłonne, słupki przydrożne, włazy studzienek i oznakowanie drogowe; zanieczyszczone pasy jezdni i pobocza; oblodzoną nawierzchnię.

Wnioski

Najwyższa Izba Kontroli, mając na uwadze rozwiązania przeciwdziałające zatorom drogowym, w tym w ramach prowadzonych prac remontowo-utrzymaniowych, wnioskuje:

do Ministra Infrastruktury o:

  1. przeprowadzenie analiz organizacji ruchu na autostradach i drogach ekspresowych dla pojazdów ciężarowych w celu jej optymalizacji i poprawy bezpieczeństwa i warunków ruchu oraz doprecyzowanie przepisów regulujących warunki wyprzedzania przez samochody ciężarowe;
  2. prowadzenie edukacji, wspólnie z Generalnym Dyrektorem DKiA i z wojewódzkimi radami bezpieczeństwa ruchu drogowego, w zakresie prawidłowych zachowań kierowców dla zwiększenia bezpieczeństwa i poprawy przejezdności na drogach, zgodnie z art. 140c uprd;
  3. rozważenie zmiany systemu płatności na punktach poboru opłat dla usprawnienia przejazdu autostradami;
  4. objęcie nadzorem realizacji projektu „Krajowy System Zarządzania Ruchem Drogowym”, wdrażanego przez Generalnego Dyrektora DKiA w związku z ryzkiem niedotrzymania terminu jego wdrożenia i uruchomienia oraz utraty środków pochodzących z UE;

do Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad o:

  1. bieżące weryfikowanie i monitorowanie wykonywania przez oddziały GDDKiA zaleceń oraz wytycznych dotyczących minimalizowania utrudnień na drogach krajowych;
  2. doprecyzowanie standardów prowadzenia prac remontowych i utrzymaniowych na drogach szybkiego ruchu w celu minimalizowania utrudnień w ruchu i zapobiegania zatorom drogowym;
  3. rozważenie potrzeby opracowania projektu zasad oznakowania i zabezpieczenia miejsc prowadzenia prac remontowych i utrzymaniowych na drogach szybkiego ruchu w porze nocnej oraz przedstawienia go ministrowi właściwemu ds. transportu;
  4. podjęcie starań o terminowe wdrożenie i uruchomienie Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem Drogowym, zgodnie z założeniami umowy o dofinansowanie z dnia 9 listopada 2016 r.;
  5. zapewnienie racjonalnego wykorzystania urządzeń wchodzących w skład systemu zarządzania ruchem w celu zapobiegania zatorom drogowym i ostrzegania przed nimi;
  6. zapewnienie - w umowach zawieranych z wykonawcami bieżącego/kompleksowego utrzymania dróg - precyzyjnych zapisów o minimalizowaniu utrudnień w ruchu;
  7. rzetelne informowanie użytkowników dróg krajowych o sytuacji na drogach, w tym realizowanych pracach remontowo-utrzymaniowych oraz o zdarzeniach powodujących utrudnienia w ruchu;
  8. wprowadzenie innych niż obecne rozwiązań nasadzenia roślinności w pasach drogowych, szczególnie w pasach rozdziału, które nie będą wymagały koszenia lub będzie to robione stosunkowo rzadko, w celu ograniczenia kosztów utrzymania tej zieleni, minimalizowania zatorów drogowych oraz podniesienia bezpieczeństwa ruchu drogowego (o czym Najwyższa Izba Kontroli wskazywała w kontroli I/15/005 oraz P/15/086).

 

Skomentuj na Facebooku / Zobacz komentarze »
Zobacz popularne artykuły:
 

S6 sięgnęła do Koszalina - 130 km nowej drogi ekspresowej przejezdne

10 Października 2019 godz. 16:05 Ala za GDDKiADKiA,
Kierowcy mogą już korzystać całego ciągu drogi S6 pomiędzy Goleniowem, a Koszalinem o długości około 130 km. Dzisiaj w został udostępniony do ruchu odcinek od Kołobrzegu do Koszalina o długości 44,2 km. Nowa S6 skróci czas przejazdu ze Szczecina do Koszalina o około 40 minut. Oddanie do ruchu drogi S6 podwoiło długość dróg szybkiego ruchu w województwie zachodniopomorskim. Trasa ta zapewni skomunikowanie Koszalina i środkowego Pomorza z siecią dróg ekspresowych i autostrad, wcześniej obszar ten był pozbawiony jakichkolwiek dróg szybkiego ruchu. Koszt całej S6 Goleniów-Koszalin to około 3,9 miliarda złotych, inwestycja była współfinansowana ze środków UE w ramach POIiŚ 2014-2020, kwota dofinansowania sięgnęła 1,55 miliarda złotych. Uruchamianie drogi S6 Jako pierwszy, w maju tego roku do ruchu został oddany odcinek łączący drogę S3 w rejonie Goleniowa z obwodnicą Nowogardu. Na odcinku Nowogard-Płoty od sierpnia jedziemy już nową S6, na razie jeszcze jedną jezdnią. Kolejne odcinki zostały oddane do ruchu 30 września 2019, były to dwa odcinki łączące Płoty z Kołobrzegiem. Oddane dzisiaj do użytkowania odcinki między Kołobrzegiem, a Koszalinem wraz z częścią obwodnicy Koszalina i Sianowa umożliwią spięcie całej trasy S6 w funkcjonalną całość. Na odcinku Ustronie Morskie-Koszalin jeszcze przez najbliższe tygodnie będą wykonywane prace wykończeniowe, w szczególności poza jezdniami drogi ekspresowej. Do końca października zostanie jeszcze udostępniony odcinek obwodnicy Koszalina i Sianowa do węzła Koszalin Wschód oraz druga jezdnia na odcinku Nowogard-Płoty.   Nowy przebieg przez Kołobrzeg Planowanie drogi ekspresowej S6 w województwie zachodniopomorskim rozpoczęło się kilkanaście lat temu. W 2010 roku została uzyskana decyzja środowiskowa, w której określono przebieg drogi. Ekspresowa „szóstka” na odcinku od miejscowości Modlimowo do Koszalina została poprowadzona nowym przebiegiem w kierunku na Kołobrzeg i dalej do Koszalina. Dzięki temu nie trzeba było budować dróg S6 i S11 obok siebie na odcinku 30 km, komunikację zapewnia wspólny przebieg tych dróg od Kołobrzegu do Koszalina. W kolejnych etapach prac przygotowawczych została opracowana Koncepcja Programowa i wykonane badania geologiczne. Dla obwodnicy Koszalina i Sianowa przygotowano projekt budowlany.   7 odcinków realizacyjnych Całą drogę od Goleniowa (połączenie z S3) podzielono na 7 odcinków realizacyjnych, 6 fragmentów od Goleniowa do Koszalina realizowanych w formule projektuj i buduj oraz realizowaną w formule buduj obwodnicę Koszalina i Sianowa. Umowy z wykonawcami były sukcesywnie podpisywane od września 2015 roku do początku 2016 roku. Roboty realizowali następujący wykonawcy: Budimex S.A. (Goleniów-Nowogard i Płoty-Kiełpino), Mosty Łódź S.A. (Nowogard-Płoty), Polaqua i Dargados (Kiełpino-Kołobrzeg), PORR S.A. (Kołobrzeg-Ustronie oraz obwodnica Koszalina i Sianowa) i Strabag S.A (Ustronie-Koszalin). Roboty na odcinkach projektuj i buduj ruszyły wiosną 2017 roku po zakończeniu fazy opracowywania dokumentacji projektowych. Roboty były finalizowane w 2019 roku. Na obwodnicy Koszalina i Sianowa wystąpiły problemy z podłożem, co spowodowało konieczność zmiany projektu na części odcinka. Dlatego w tym roku gotowe będzie 12 spośród 20 km tej obwodnicy.   16 węzłów drogowych i 146 mostów i wiaduktów Droga S6 to dwujezdniowa droga ekspresowa o dwóch pasach ruchu w każdą stronę. Trasa jest w pełni bezkolizyjna, wjazd na drogę i zjazd z niej jest możliwy przez węzły drogowe, których powstało łącznie 16. Na całej trasie powstało 146 obiektów mostowych. Budowa drogi obejmuję również 3 pary Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP). Na MOP trwają jeszcze prace, jako pierwszy powinien zostać udostępniony MOP Jarkowo miedzy Kiełpinem, a Kołobrzegiem.   Na MOP Wyszogóra i Jarkowo będą jeszcze wykonywane stacje benzynowe i restauracje, przetargi na dzierżawę wkrótce się rozpoczną. Zarządzanie i utrzymanie drogi umożliwią 3 obwody drogowe powstałe przy węzłach. W ramach inwestycji powstał również system zarządzania ruchem z wieloma kamerami, czujnikami i tablicami zmiennej treści, który będzie sukcesywnie wdrażany w użytkowanie.   Dalsza realizacja S6 Około 120 mln zapewnionych na przygotowanie S6 na odcinku Koszalin - Słupsk złotych umożliwiło ogłoszenie przetargu na opracowanie projektów budowlanych, a po ich opracowaniu na uzyskanie decyzji ZRID i wykup nieruchomości. W 2021 roku ten fragment S6 będzie gotowy do realizacji. Obecnie ruszają roboty na odcinkach w województwie pomorskim łączących miejscowość Bożepole Wlk. z obwodnicą trójmiasta (Trasa Kaszubska). Także w kolejnych latach następne fragmenty drogi S6 będą sukcesywnie realizowane.  ...
 

Wybory 2019: Zobacz kto został posłem, a kto senatorem

14 Października 2019 godz. 5:32 Ala, foto.FB/Krzysztof Nieckarz,film: PKW
PKW podała oficjalne dane dotyczące wyborów parlamentarnych 2019 r. W województwie zachodniopomorskim - obejmującym dwa obwody nr 40 i 41 - najwięcej mandatów uzyskał Koalicyjny Komitet Wyborczy Koalicja Obywatelska PO .N IPL Zieloni (8), na drugim miejscu znalazł się Komitet Wyborczy Prawo i Sprawiedliwość (7 mandatów), Komitet Wyborczy Sojusz Lewicy Demokratycznej uzyskał 3 mandaty, a Polskie Stronnictwo Ludowe 2.  PKW potwierdziła nasze informacje: w okręgu koszalińskim 3 mandaty dla PiS, 3 dla KO, po 1 dla SLD i PSL.  Nazwiska posłów z regionu koszalińskiego na nową kadencję Sejmu:  Czesław Hoc (PiS) Paweł Szefernaker (PiS) Małgorzata Golińska (PiS) Piotr Zientarski (KO) Marek Hok (KO) Jerzy Hardie Douglas (KO) Małgorzata Prokop - Paczkowska (SLD) Radosław Lubczyk (PSL) Senatorami zostali:  Janusz Gromek Stanisław Gawłowski  POSŁOWIE Z ZACHODNIOPOMORSKIEGO Koalicyjny Komitet Wyborczy Koalicja Obywatelska (PO .N IPL Zieloni) Sławomir Nitras — 78 513 głosów Arkadiusz Marchewka — 30 047 Piotr Zientarski — 18 771 Magdalena Filiks — 14 224 Grzegorz Napieralski — 11 766 Marek Hok — 11 572 Jerzy Hardie-Douglas — 10 280 Artur Łącki — 5 668 Komitet Wyborczy Prawo i Sprawiedliwość Marek Gróbarczyk — 58 912 Czesław Hoc — 33 083 Paweł Szefernaker — 22 116 Małgorzata Golińska — 16 497 Leszek Dobrzyński  — 14 105 Michał Jach — 11 881 Artur Szałabawka — 11 346 Komitet Wyborczy Sojusz Lewicy Demokratycznej Dariusz Wieczorek — 24 924 Małgorzata Prokop Paczkowska — 15 300 Katarzyna Kotula — 7 557 Komitet Wyborczy Polskie Stronnictwo Ludowe Jarosław Rzepa — 12 622 Radosław Lubczyk — 6 712 SENATOROWIE Tomasz Grodzki — 149 245 Koalicyjny Komitet Wyborczy Koalicja Obywatelska PO .N IPL Zieloni Magdalena Kochan — 135 041 Koalicyjny Komitet Wyborczy Koalicja Obywatelska PO .N IPL Zieloni Janusz Gromek — 59 348 Koalicyjny Komitet Wyborczy Koalicja Obywatelska PO .N IPL Zieloni Stanisław Gawłowski — 44 956 Komitet Wyborczy Wyborców Demokracja Obywatelska   Najnowsze dane dotyczące całego kraju  ...
 

Stanisław Gawłowski senatorem. Opozycja przejmuje senat

14 Października 2019 godz. 8:12 Ala za PKW
W okręgu nr 100 do Senatu (koszalińsko - szczecinecko - sławieńskim) mandat senatora zdobył Stanisław Gawłowski z PO. Gawłowski wyprzedził swojego konkurenta z PiS, Krzysztofa Nieckarza o 32- głosów. W okręgu nr 99 do Senatu (kołobrzesko - białogardzkim) mandat senatora zdobył Janusz Gromek z PO. Jak wynika z rozkładu mandatów, Prawo i Sprawiedliwość nie ma większości w Senacie, reprezentowane będzie bowiem przez 47 senatorów. Komitety opozycyjne mają w sumie 50 przedstawicieli: 45 z Koalicji Obywatelskiej, trzech z PSL-Koalicji Polskiej i dwóch z Lewicy. Troje senatorów startowało z niezależnych komitetów.Okręg nr 1 (Legnica): Rafał Ślusarz (PiS)Okręg nr 2 (Legnica): Krzysztof Mróz (PiS)Okręg nr 3 (Legnica): Dorota Czudowska (PiS)Okręg nr 4 (Wałbrzych): Agnieszka Kołacz-Leszczyńska (KO)Okręg nr 5 (Wałbrzych): Aleksander Szwed (PiS)Okręg nr 6 (Wrocław): Bogdan Zdrojewski (KO)Okręg nr 7 (Wrocław): Alicja Chybicka (KO)Okręg nr 8 (Wrocław): Barbara Zdrojewska (KO)Okręg nr 9 (Bydgoszcz): Andrzej Kobiak (KO)Okręg nr 10 (Legnica): Krzysztof Brejza (KO)Okręg nr 11 (Toruń): Antoni Mężydło (KO)Okręg nr 12 (Toruń): Ryszard Bober (PSL)Okręg nr 13 (Toruń): Józef Łyczak (PiS)Okręg nr 14 (Lublin): Stanisław Gogacz (PiS)Okręg nr 15 (Lublin): Grzegorz Czelej (PiS)Okręg nr 16 (Lublin): Jacek Bury (KO)Okręg nr 17 (Chełm): Grzegorz Bierecki (PiS)Okręg nr 18 (Chełm): Józef Zając (PiS)Okręg nr 19 (Chełm): Jerzy Chróścikowski (PiS)Okręg nr 20 (Zielona Góra): Robert Dowhan (KO)Okręg nr 21 (Zielona Góra): Władysław Komarnicki (KO)Okręg nr 22 (Zielona Góra): Wadim Tyszkiewicz (Niezależny)Okręg nr 23 (Łódź): Artur Dunin (KO)Okręg nr 24 (Łódź): Krzysztof Kwiatkowski (Niezależny)Okręg nr 25 (Sieradz): Jacek Błaszczyk (PiS)Okręg nr 26 (Sieradz): Maciej Łuczak (PiS)Okręg nr 27 (Sieradz): Michał Seweryński (PiS)Okręg nr 28 (Piotrków Trybunalski): Józef Dobkowski (PiS)Okręg nr 29 (Piotrków Trybunalski): Rafał Ambrozik (PiS)Okręg nr 30 (Kraków): Andrzej Pająk (PiS)Okręg nr 31 (Kraków): Marek Pęk (PiS)Okręg nr 32 (Kraków): Jerzy Fedorowicz (KO)Okręg nr 33 (Kraków): Bogdan Klich (KO)Okręg nr 34 (Tarnów): Włodzimierz Bernacki (PiS)Okręg nr 35 (Tarnów): Kazimierz Wiatr (PiS)Okręg nr 36 (Nowy Sącz): Jan Hamerski (PiS)Okręg nr 37 (Nowy Sącz): Michał Durlak (PiS)Okręg nr 38 (Płock): Marek Martynowski (PiS)Okręg nr 39 (Płock): Jan Maria Jackowski (PiS)Okręg nr 40 (Warszawa): Jolanta Hibner (KO)Okręg nr 41 (Warszawa): Michał Kamiński (PSL)Okręg nr 42 (Warszawa): Marek Borowski (KO)Okręg nr 43 (Warszawa): Barbara Borys-Damięcka (KO)Okręg nr 44 (Warszawa): Kazimierz Ujazdowski (KO)Okręg nr 45 (Warszawa): Aleksander Pociej (KO)Okręg nr 46 (Siedlce): Robert Mamątow (PiS)Okręg nr 47 (Siedlce): Maria Koc (PiS)Okręg nr 48 (Sieldce): Waldemar Kraska (PiS)Okręg nr 49 (Radom): Stanisław Karczewski (PiS)Okręg nr 50 (Radom): Wojciech Skurkiewicz (PiS)Okręg nr 51 (Opole): Jerzy Czerwiński (PiS)Okręg nr 52 (Opole): Danuta Jazłowiecka (KO)Okręg nr 53 (Opole): Beniamin Godyla (KO)Okręg nr 54 (Rzeszów): Janina Sagatowska (PiS)Okręg nr 55 (Rzeszów): Zdzisław Pupa (PiS)Okręg nr 56 (Rzeszów): Stanisław Ożóg (PiS)Okręg nr 57 (Krosno): Alicja Zając (PiS)Okręg nr 58 (Krosno): Mieczysław Golba (PiS)Okręg nr 59 (Białystok): Marek Komorowski (PiS)Okręg nr 60 (Białystok): Mariusz Gromko (PiS)Okręg nr 61 (Białystok): Jacek Bogucki (PiS)Okręg nr 62 (Słupsk): Kazimierz Kleina (KO)Okręg nr 63 (Słupsk): Stanisław Lamczyk (KO)Okręg nr 64 (Słupsk): Sławomir Rybicki (KO)Okręg nr 65 (Gdańsk): Bogdan Borusewicz (KO)Okręg nr 66 (Gdańsk): Ryszard Świlski (KO)Okręg nr 67 (Gdańsk): Leszek Czarnobaj (KO)Okręg nr 68 (Częstochowa): Ryszard Majer (PiS)Okręg nr 69 (Gdańsk): Wojciech Konieczny (Lewica)Okręg nr 70 (Katowice): Zygmunt Frankiewicz (KO)Okręg nr 71 (Katowice): Halina Bieda (KO)Okręg nr 72 (Bielsko-Biała): Ewa Gawęda (PiS)Okręg nr 73 (Bielsko-Biała): Wojciech Piela (PiS)Okręg nr 74 (Katowice): Dorota Tobiszowska (PiS)Okręg nr 75 (Katowice): Gabriela Morawska-Stanecka (Lewica)Okręg nr 76 (Katowice): Beata Małecka-Libera (KO)Okręg nr 77 (Katowice): Joanna Sekuła (KO)Okręg nr 78 (Bielsko-Biała): Agnieszka Gorgoń-Komor (KO)Okręg nr 79 (Bielsko-Biała) Tadeusz Kopeć (PiS)Okręg nr 80 (Katowice) Marek Plura (KO)Okręg nr 81 (Kielce) Jacek Włosowicz (PiS)Okręg nr 82 (Kielce) Jarosław Rusiecki (PiS)Okręg nr 83 (Kielce) Krzysztof Słoń (PiS)Okręg nr 84 (Elbląg) Jerzy Wcisła (KO)Okręg nr 85 (Elbląg) Bogusława Orzechowska (PiS)Okręg nr 86 (Olsztyn) Lidia Staroń (niezależna)Okręg nr 87 (Olsztyn) Małgorzata Kopiczko (PiS)Okręg nr 88 (Piła) Adam Szejnfeld (KO)Okręg nr 89 (Piła) Jan Filip Libicki (PSL)Okręg nr 90 (Poznań) Jadwiga Rotnicka (KO)Okręg nr 91 (Poznań) Marcin Bosacki (KO)Okręg nr 92 (Konin): Paweł Arndt (KO)Okręg nr 93 (Konin): Maciej Sytek (KO)Okręg nr 94 (Kalisz): Wojciech Ziemniak (KO)Okręg nr 95 (Kalisz): Ewa Matecka (KO)Okręg nr 96 (Kalisz): Janusz Pęcherz (KO)Okręg nr 97 (Szczecin): Tomasz Grodzki (KO)Okręg nr 98 (Szczecin): Magdalena Kochan (KO)Okręg nr 99 (Koszalin): Janusz Gromek (KO)Okręg nr 100 (Koszalin): Stanisław Gawłowski (KO)...
 

Kluczowe inwestycje - S6 i S11 łączą się pod Koszalinem

7 Października 2019 godz. 17:00 Ala za GDDKiA, fot. Dominik Wasilewski
W ciągu kilku dni zostanie udostępniony do ruchu odcinek od Kołobrzegu do Koszalina o długości 44,2 km. Tym samym kierowcy będą mogli korzystać z całego ciągu drogi S6 pomiędzy Goleniowem a Koszalinem o długości 130 km. Premier Mateusz Morawiecki odwiedził dzisiaj powstające drogi S6 i S11 pod Koszalinem. Na konferencji prasowej zorganizowanej na węźle drogowym Bielice - łączącym te dwie ważne drogi zostały zaprezentowane informacje odnośnie realizowanych i planowanych inwestycji drogowych w województwie zachodniopomorskim. Setki kilometrów nowych dróg na Pomorzu Zachodnim W województwie zachodniopomorskim realizowanych jest około 200 km dróg o wartości około 6,5 mld złotych. To rekord inwestycyjny w historii regionu. W PBDK-2014-2023 przewidziano łącznie realizację w regionie 300 km dróg za kwotę sięgającą 9 mld złotych. Dla porównania w perspektywie 2007-2014 w województwie powstało zaledwie 120 km nowych dróg za 3 mld zł. Wszystkie pozostałe inwestycje o wartości 9,5 mld złotych mają zapewnione finansowanie na prace przygotowawcze w kwocie około 200 mln złotych.   S6 w zachodniopomorskim na ostatniej prostej Kierowcy na obecną chwilę mogą już korzystać z 58,5 km dwujezdniowej S6 łączącej Szczecin z Kołobrzegiem. Jeszcze w tym miesiącu otwarta będzie całość drogi - czyli 130 km. Jest to jeden z największych projektów drogowych o wartości niemal 4 mld złotych.   Ze Szczecina do Koszalina w ekspresowym tempie W dniu 20 września otwarty został odcinek od Płot do Kołobrzegu, w sierpniu jedna jezdnia nowego szlaku od Nowogardu do Płot, a w maju tego roku pierwszy fragment od Goleniowa do Nowogardu. Nowa S6 skróci czas przejazdu ze Szczecina do Koszalina o około 40 minut. Koszt całej S6 Goleniów-Koszalin to około 3,9 miliarda złotych, inwestycja była współfinansowana ze środków UE w ramach POIiŚ 2014-2020, kwota dofinansowania sięgnęła 1,55 miliarda złotych. Oddanie do ruchu drogi S6 podwoi długość dróg szybkiego ruchu w województwie zachodniopomorskim. Trasa ta zapewni skomunikowanie Koszalina i środkowego Pomorza z siecią dróg ekspresowych i autostrad, wcześniej obszar ten był pozbawiony jakichkolwiek dróg szybkiego ruchu.   Uruchamianie S6 W październiku trasa S6 wydłuży się o kolejne odcinki między Kołobrzegiem a Koszalinem, wraz z częścią obwodnicy Koszalina i Sianowa. Umożliwi to spięcie S6 w funkcjonalną całość. Na odcinku Ustronie Morskie - Koszalin jeszcze przez najbliższe tygodnie będą wykonywane prace wykończeniowe, w szczególności poza jezdniami drogi ekspresowej.   Do końca miesiąca zostanie jeszcze udostępniony odcinek obwodnicy Koszalina i Sianowa do węzła Koszalin Wschód oraz druga jezdnia na odcinku Nowogard - Płoty.   Dalsza realizacja S6 Około 120 mln złotych zapewnionych z budżetu Państwa na przygotowanie S6 na odcinku Koszalin - Słupsk umożliwiło ogłoszenie przetargu na opracowanie projektów budowlanych, a po ich opracowaniu na uzyskanie decyzji ZRID i wykup nieruchomości.   W 2021 roku ten fragment S6 będzie gotowy do realizacji. Obecnie ruszają roboty na odcinkach w województwie pomorskim łączących miejscowość Bożepole Wielkie z obwodnicą Trójmiasta (Trasa Kaszubska). W związku z tym w kolejnych latach możemy spodziewać się następnych odcinków drogi ekspresowej S6.   S11 - pierwsze odcinki będą gotowe w 2023 roku. Kluczowa dla Pomorza Środkowego jest również droga S11, która skomunikuje ten region w najkrótszy sposób z centrum kraju. Początkiem tej drogi będzie węzeł Koszalin Zachód, który powstał już w połowie przy budowie obwodnicy Koszalina i Sianowa. Druga część tego węzła powstanie wraz z odcinkiem S11 Koszalin - Bobolice o długości 47,7 km. W roku 2017 zostały zapewnione w Programie Budowy Dróg Krajowych pieniądze na jego realizację.   Przetargi na zaprojektowanie i budowę zostały ogłoszone w marcu tego roku. Konkurencja wykonawców jest duża i wpłynęły odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej. Podpisanie umów planowane jest do końca tego roku.  W 2023 roku ten odcinek ma być gotowy.  Dzięki przeznaczeniu przez Ministra Infrastruktury kolejnych środków w roku 2017 mogliśmy w marcu 2018 podpisać umowę o wartości 6 mln zł na dokumentację dla odcinka Bobolice - Szczecinek - ostatniego w regionie, który jeszcze nie jest w przetargu bądź realizacji. Natomiast budowana obwodnica Szczecinka tego w ciągu S11 będzie gotowa jeszcze w październiku tego roku. W następnych latach finalizacji doczeka się cała S11 na Pomorzu....
 

Energopol nie wywiązuje się z umów. GDDKiA reaguje

14 Października 2019 godz. 17:06 Ala za GDDKiA
Odstąpiliśmy z winy Wykonawcy od umów na budowę obwodnicy Wałcza i rozbudowę węzła drogowego Szczecin Kijewo z firmą Energopol Szczecin S.A. Przygotowujemy przetargi na dokończenie tych inwestycji. Jeszcze w tym roku planujemy ogłosić nowe postępowania. Nie ma zgody na lekceważenie zapisów umownych Firma Energopol Szczecin S.A. zgodnie z Subklauzulą 15.2 Szczególnych Warunków Kontraktu (SWK) otrzymała oświadczenia o odstąpieniu od umów na budowę obwodnicy Wałcza w ciągu drogi S10 i na rozbudowę węzła drogowego Szczecin Kijewo na połączeniu A6 i DK10. Przyczyny odstąpienia od tych kontraktów leżą po stronie Wykonawcy. Firma Energopol Szczecin S.A. nie wywiązywała się z zawartych umów, wstrzymała zasadnicze roboty na tych inwestycjach. Wykonawca został wezwany do wykonania określonych zaległych robót we wskazanych terminach zgodnie Subklauzulą 15.1 SWK, z czego się nie wywiązał.   Brak działań Wykonawcy GDDKiA dokładała wszelkich starań dla dokończenia zawartych kontraktów. Cykliczne spotkania z Wykonawcą, który deklarował chęć dokończenia inwestycji, nie przyniosły rezultatu. Wykonawca otrzymał maksymalny możliwy według Szczególnych Warunków Kontraktu termin na poprawienie sytuacji. Kolejne składane deklaracje o przedstawieniu nowego podwykonawcy i wznowieniu robót nie były przez Wykonawcę wypełniane. Mając na względzie dobro realizowanych inwestycji i interes podatników, GDDKiA musiała podjąć decyzję o odstąpieniu od umów.   Gwarancje bankowe uruchomione Zostały uruchomione gwarancje należytego wykonania, którymi były zabezpieczone kontrakty. Kwota zajętych gwarancji wynosi około 50 mln złotych. Środki te pozwolą na pokrycie zobowiązań nienależytego wykonywania kontraktu przez Energopol Szczecin, takich jak płatności wobec podwykonawców, usługodawców i dostawców. Z tytułu nie wywiązania się Wykonawcy z zapisów umownych, będziemy egzekwować od firmy Energopol Szczecin S.A. należności z tytułu kar umownych.   Opóźnienia w realizacji i brak robót Obwodnica Wałcza Budowa obwodnicy powinna się zakończyć 31 maja tego roku. Do zakończenia inwestycji brakuje zaledwie około 15 % zaawansowania. Do wykonania zostało jeszcze przede wszystkim 100 tys. ton mas bitumicznych. Wykonawca posiada na miejscu wytwórnie mas bitumicznych i zgromadzone kruszywa, pomimo tego wstrzymał roboty zasadnicze niezbędne do zakończenia kontraktu. Pomimo wielokrotnych monitów i wezwania do poprawienia nie zaobserwowano zwiększonego zaangażowania Wykonawcy. Terminy wykonania konkretnych prac określone w wezwaniu do poprawienia nie zostały dotrzymane.   Węzeł Kijewo Na węźle drogowym Szczecin Kijewo osiągnięte zaawansowanie rzeczowe wyniosło zaledwie niespełna 20%, pomimo upływu około 70% czasu trwania kontraktu. Roboty realizowane w ostatnim czasie na węźle drogowym ograniczały się do przebudowy ważnej magistrali wodociągowej zaopatrującej w wodę Szczecin („Miedwianka”), która w swojej zasadniczej części została ukończona. Pomimo wielokrotnych monitów i wezwania do poprawienia nie zaobserwowano zwiększonego zaangażowania Wykonawcy. Terminy wykonania konkretnych prac określone w wezwaniu do poprawienia nie zostały dotrzymane.   Brak płatności dla podwykonawców przez Energopol Szczecin Firma Energopol Szczecin w tym roku przestała płacić podwykonawcom, usługodawcom i dostawcom na obwodnicy Wałcza i węźle Kijewo. Wobec niewywiązywania się Wykonawcy ze swoich zobowiązań zostały wdrożone instrumenty prawne i kontraktowe chroniące podwykonawców, usługodawców i dostawców.   Płacimy podwykonawcom bezpośrednio GDDKiA uruchomiła płatności bezpośrednie dla podwykonawców, potrącając te kwoty z należności przewidzianych dla Wykonawcy. Łącznie do tej pory zapłaciliśmy podwykonawcom, usługodawcom i dostawcom na obwodnicy Wałcza 28,4 mln złotych, kolejne wnioski na 5,8 mln złotych są w rozpatrywaniu, natomiast na węźle Szczecin Kijewo kwota zapłacona to 3,5 mln złotych, a 0,5 mln złotych jest rozpatrywane. Wszelkie podmioty realizujące roboty, usługi, czy dostawy na tych kontraktach, będące przedmiotem solidarnej odpowiedzialności Zamawiającego, mogą się cały czas zgłaszać do GDDKiA z wnioskami o płatność bezpośrednią.   GDDKiA wypełniała obowiązki inwestora   Obwodnica Wałcza Kontrakt na budowę obwodnicy o wartości około 430,5 mln złotych podpisano w końcu 2015 roku i pierwotny termin zakończenia inwestycji wypadał w maju 2018 roku. Wykonawca otrzymał przedłużenie czasu na ukończenie o rok ze względu na trudne warunki atmosferyczne w 2017 roku oraz konieczność wprowadzenia zmian projektowych. W związku z aneksem wykonawca otrzymał dodatkowe wynagrodzenie w kwocie około 10 mln złotych. Przedstawiciele GDDKiA wspólnie z Inżynierem Kontraktu starali się jak najszybciej rozwiązywać wszelkie problemy i działać tak, aby roboty mogły być realizowane. Zamawiający wykazywał maksimum współpracy, starając się wspierać Wykonawcę w kwestii pozyskania materiałów niezbędnych do budowy drogi. W ostatnich miesiącach również odbywały się cykliczne, cotygodniowe spotkania monitorujące w sprawie roszczeń Wykonawcy i problemów na kontrakcie. Pomimo wszelkich działań podejmowanych przez GDDKiA, wykonawca nie zmobilizował się do kontynuowania prac zgodnie z zapisami kontraktowymi.   Węzeł Szczecin Kijewo Kontrakt na rozbudowę węzła o wartości około 56 mln złotych podpisano we wrześniu 2017 roku z terminem zakończenia w lipcu 2020 roku. Kontrakt obejmował również okres projektowania, ale dotyczyło to głównie przebudowy gazociągu. Pozwolenie na budowę było uzyskane wcześniej przez GDDKiA. Wykonawca do zasadniczych robót przystąpił dopiero w październiku 2018 roku. GDDKiA na bieżąco regulowała wszelkie płatności dla Wykonawcy. Przedstawiciele GDDKiA wspólnie z Inżynierem Rezydentem starali się wspierać Wykonawcę w rozwiązywaniu wszelkich problemów, takich jak na przykład uzyskiwanie warunków od gestorów sieci, wsparcie w pozyskiwaniu materiałów itd.  ...
 

Nauczyciele z nagrodami prezydenta Koszalina

16 Października 2019 godz. 4:56 Ala za Urząd Miejski Koszalin
Z okazji Dnia Edukacji Narodowej Piotr Jedliński, prezydent Koszalina wręczył nagrody nauczycielom za szczególne osiągnięcia w pracy dydaktyczno-wychowawczej. Lista nagrodzonych nauczycieli: 1. Maja Czaplicka - Przedszkole nr 8 2. Aneta Grabowska- Lesisz - Przedszkole nr 9 3. Wiesława Walczak - Przedszkole nr 12 4. Agata Woźniak - Przedszkole nr 13 5. Dorota Gruchała - Przedszkole nr 14 6. Krystyna Golis - Przedszkole nr 15 7. Krystyna Ewa Madera - Przedszkole nr 16 8. Iwona Agnieszka Świrska - Przedszkole nr 16 9. Anna Katarzyna Kowalska - Przedszkole nr 16 10. Ewa Gulbińska - Przedszkole nr 19 11. Renata Kinder - Przedszkole nr 20 12. Mariola Zdanowicz - Przedszkole nr 22 13. Agnieszka Kuczyńska-Popioł - Przedszkole nr 23 14. Joanna Fedorczyk-Czarnecka - Przedszkole nr 34 15. Gabriela Wielgus - Przedszkole nr 34 16. Patrycja Szymoniak - Przedszkole nr 37 17. Dorota Perkowska - Przedszkole nr 37 18. Anita Burak - Przedszkole Integracyjne 19. Tomasz Kopacz - Sportowa Szkoła Podstawowa nr 1 20. Elżbieta Wiesława Macioszek - Sportowa Szkoła Podstawowa nr 1 21. Joanna Majewskia - Sportowa Szkoła Podstawowa nr 1 22. Anna Stankiewicz Bäte - Sportowa Szkoła Podstawowa nr 1 23. Agnieszka Hamera - Szkoła Podstawowa nr 3 24. Beata Sylwia Lentner - Szkoła Podstawowa nr 3 25. Magdalena Nejman - Majchrzak - Szkoła Podstawowa nr 4 26. Monika Jolanta Szałajko - Szkoła Podstawowa nr 5 27. Dorota Ewa Skorupska - Szkoła Podstawowa nr 5 28. Anna Regina Ptak - Szkoła Podstawowa nr 5 29. Małgorzata Grońska-Łukojko - Szkoła Podstawowa nr 6 30. Anna Grabowicz-Cuckarew - Szkoła Podstawowa nr 7 31. Bogusław Kuma - Szkoła Podstawowa nr 7 32. Beata Rudecka - Szkoła Podstawowa nr 7 33. Małgorzata Theis - Szkoła Podstawowa nr 7 34. Agnieszka Żółtowska - Szkoła Podstawowa nr 7 35. Katarzyna Jawilak - Szkoła Podstawowa nr 9 36. Ewa Krymowska - Szkoła Podstawowa nr 9 37. Marzena Rytszel - Szkoła Podstawowa nr 9 38. Dorota Agnieszka Niedbała Szkoła Podstawowa nr 10 39. Beata Anna Brzezińska Szkoła Podstawowa nr 10 40. Małgorzata Chyła Szkoła Podstawowa nr 13 41. Anna Jochym Szkoła Podstawowa nr 13 42. Urszula Popławska Szkoła Podstawowa nr 13 43. Iwona Kosińska Szkoła Podstawowa nr 17 44. Katarzyna Śliwińska-Słota Szkoła Podstawowa nr 17 45. Wiesława Małgorzata Kłósko Szkoła Podstawowa nr 18 46. Joanna Śliżewska Szkoła Podstawowa nr 18 47. Agnieszka Urszula Okupska Szkoła Podstawowa nr 18 48. Mieszko Jan Bazyliński Szkoła Podstawowa nr 18 49. Małgorzata Michalina Szlegel Szkoła Podstawowa Integracyjna nr 21 50. Agnieszka Pera Szkoła Podstawowa nr 23 51. Andrzej Wąsowicz Szkoła Podstawowa nr 23 52. Monika Gumowska Zespół Szkół nr 1 53. Agnieszka Jasińska-Janczak Zespół Szkół nr 1 54. Beata Lankut Zespół Szkół nr 1 55. Patrycja Stawicka Zespół Szkół nr 7 56. Iwona Stępniak Zespół Szkół nr 7 57. Iwona Nissel Zespół Szkół nr 8 58. Małgorzata Jakubiak Zespół Szkół nr 8 59. Waldemar Rydzewski Zespół Szkół nr 9 60. Małgorzata Anna Ostapko-Kobus 61. Krzysztof Waldemar Bielicki Zespół Szkół nr 10 62. Marek Andrzej Głuch Zespół Szkół nr 10 63. Joanna Ewa Murawska Zespół Szkół nr 10 64. Urszula Gąsiorowska Zespół Szkół nr 12 65. Ilona Cyfka-Piekarz Zespół Szkół nr 12 66. Anna Grabowska I Liceum Ogólnokształcące 67. Barbara Krośko I Liceum Ogólnokształcące 68. Agnieszka Naszydłowska I Liceum Ogólnokształcące 69. Julianna Wawrzyniak I Liceum Ogólnokształcące 70. Paweł Rudecki I Liceum Ogólnokształcące 71. Zygmunt Cupryn I Liceum Ogólnokształcące 72. Ewa Wołkowska I Liceum Ogólnokształcące 73. Urszula Borucińska V Liceum Ogólnokształcące 74. Wioletta Syczewska V Liceum Ogólnokształcące 75. Anna Gasiuk VI Liceum Ogólnokształcące 76. Elżbieta Wychocka VI Liceum Ogólnokształcące 77. Ewa Proch-Masłowska Miejska Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna 78. Aleksandra Lachowicz Miejska Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna 79. Julianna Świerczyńska Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy 80. Joanna Wnuk-Krasieńko Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy 81. Ilona Sondej Centrum Kształcenia Ustawicznego 82. Ewa Nawrocka Pałac Młodzieży 83. Joanna Dorota Przedszkole nr 7 84. Wioletta Bartoszewska Przedszkole nr 9 85. Bogumiła Wiszniewska Przedszkole nr 12 86. Irena Żurawska Przedszkole nr 14 87. Janina Smolińska-Brukało Przedszkole nr 20 88. Grażyna Barancewicz Przedszkole nr 23 89. Violetta Antkowiak Przedszkole nr 34 90. Anna Kondraszuk Przedszkole nr 35 91. Renata Sankowska Szkoła Podstawowa nr 3 92. Joanna Torbińska Szkoła Podstawowa nr 5 93. Marek Niesłuchowski Szkoła Podstawowa nr 6 94. Katarzyna Socha-Dąbrowska Szkoła Podstawowa nr 7 95. Wanda Wołontowicz Szkoła Podstawowa nr 9 96. Beata Czapla Szkoła Podstawowa nr 10 97. Karina Gajda Szkoła Podstawowa nr 18 98. Krystyna Pater Szkoła Podstawowa Integracyjna nr 21 99. Przemysław Jaśkiewicz Szkoła Podstawowa nr 23 100. Elżbieta Mielnikiewicz Zespół Szkół nr 8 101. Tomasz Lampkowski Zespół Szkół nr 10 102. Rafał Janus I Liceum Ogólnokształcące 103. Renata Buss Centrum Kształcenia Ustawicznego 104. Ewa Kroll Zespół Szkół nr 7   Zespół Szkół nr 9 ...