Nawoływanie do popełnienia przestępstwa, groźby karalne, cyberprzemoc, seksualne wykorzystywanie dzieci – jeśli widzisz takie treści w Internecie, reaguj. Nie czekaj - zgłoś to na www.dyzurnet.pl - apeluje Państwowy Instytut Badawczy NASK.
Nielegalne treści - w myśl polskiego prawa - to takie, które naruszają przepisy polskiego prawa (najczęściej przepisy kodeksu karnego). To m.in. treści pornograficzne z udziałem małoletniego, czy treści mogące ułatwić popełnienie przestępstwa o charakterze terrorystycznym.
Poza – określonymi przez prawo - nielegalnymi treściami, wyodrębniamy jeszcze treści szkodliwe. To materiały, które wywołują u odbiorcy negatywne emocje lub promują niebezpieczne dla zdrowia i życia zachowania. Przykłady? Treści prezentujące przemoc, zachowania agresywne, treści nawołujące do samookaleczeń, samobójstw i innych autodestruktywnych zachowań.
- Internet jest wspaniałym źródłem informacji, narzędziem do nauki i oknem na świat. Korzystać z niego należy jednak w sposób świadomy i bezpieczny – mówi Marcin Olender, Menadżer ds. Polityk Publicznych i Relacji Rządowych dla regionu CEE w Google. - Naszej firmie od początku przyświecała zasada, że jej wszelkie działania będą prowadzone z troską o prywatność i bezpieczeństwo użytkowników. W miarę rozwoju internetu na bieżąco ulepszamy nasze technologie zabezpieczające i narzędzia do ochrony prywatności, budujemy nowe produkty i prowadzimy programy edukacyjne, by pomóc użytkownikom i ich rodzinom zachować bezpieczeństwo w sieci – dodaje.
Polski oddział Facebooka z okazji DBI udostępnił nowe materiały edukacyjne dotyczące bezpieczeństwa online.
- Biblioteka edukacji cyfrowej zawiera zasoby przygotowanie dla nauczycieli, ale także rodziców i opiekunów młodzieży w wieku 11–18 lat, przeznaczone do wykorzystania w trakcie interaktywnych zajęć oraz rozmów dotyczących rozwoju umiejętności potrzebnych do poruszania się w cyfrowym świecie, rozważnego odbierania informacji oraz odpowiedzialnego tworzenia treści i dzielenia się nimi. Materiały edukacyjne Biblioteki powstały na podstawie 10 lat badań w ramach projektu Youth and Media realizowanego na Uniwersytecie Harvarda – tłumaczy Jakub Turowski odpowiedzialny w Facebooku za politykę publiczną w Polsce i krajach bałtyckich.