Wprowadzenie opłaty produktowej czy nowe stawki opłat drogowych to tylko niektóre ze zmian jakie czekają w bieżącym roku przedsiębiorców eksportujących swoje towary do Niemiec. Jak sobie z tym wszystkim poradzić wskazywali eksperci, którzy przybliżyli niemieckie procedury, oraz pułapki czyhające na firmy działające na tamtejszym rynku. Rynku niezwykle atrakcyjnym dla Polskiej gospodarki.
- Wspieranie zachodniopomorskich przedsiębiorców w ekspansji zagranicznej, w zdobywaniu nowych rynków, to jedno z istotniejszych działań, które budują wzrost regionalnej gospodarki. Coraz rzadziej pomagamy tylko w stawianiu pierwszego kroku, coraz częściej skupiamy się na trendach, czy zmianach przepisów w krajach, które są popularnymi kierunkami eksportowymi. Niemcy, to bez wątpienia rynek trudny i wymagający, ale naszych firm tam nie brakuje. Tak samo nie może zabraknąć naszego wsparcia. –mówi marszałek województwa zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.
Niemcy to dla naszego kraju największy partner handlowy. To również największa gospodarka w Unii Europejskiej. Tylko w 2017 r. polski eksport do Niemiec wyniósł 50,2 mld euro, a import sięgnął 41,8 mld euro. Co ciekawe, w ciągu ponad 20 ostatnich lat obroty handlowe z zachodnim sąsiadem wzrosły już ponad sześciokrotnie. Jest to także dominujący kierunek eksportu produktów z Pomorza Zachodniego na co z pewnością mają wpływ inwestycje takich firm z udziałem kapitału niemieckiego jak Drobimex, Zalando, Homanit, RASCH, HACON, Technologie Tworzyw Sztucznych czy ZINKPOWER. Spory wkład w ten wynik mają jednak i rodzimi przedsiębiorcy. Według analiz COIE , Niemcy szczególnieposzukują na Pomorzu Zachodnim mebli, drewna i artykułów z drewna (38% regionalnego eksportu trafia do Niemiec),maszyn i urządzeń elektrycznych (42% regionalnego eksportu trafia do Niemiec), a także tworzyw sztucznych, w przypadku których niemal połowa towarów eksportowanych z Pomorza Zachodniego jest wysyłana właśnie do naszego Zachodniego sąsiada. Całkowicie zdominowany przez rynek niemiecki jest eksport zboża z terenu województwa zachodniopomorskiego, gdyż dotyczy aż 97% całej sprzedaży w tej grupie towarowej.
Szczegóły tamtejszego rynku przybliżyli m.in. Marcin Kaczyński (Dyrektor Centrum Bankowości Biznesowej i Korporacyjnej w Szczecinie), Tomasz Salomon – (Departamentu Handlu i Współpracy w Ministerstwie Rozwoju RP), Piotr Hinc (kancelaria podatkowa H&S Steuerberatungsgesellschaft mbH), Raphael Rojek (Berpol e.V. polish German Business Club) czy Artur Talarek (Deutsche Messe). Szczególnie interesująca okazała się prezentacja Marcina Ozgi z Google, który przedstawił jak za pomocą ogólnodostępnych narzędzi analitycznych przeprowadzić analizę ekspansji na rynek niemiecki konkretnych produktów. - Dla przedsiębiorców poszukujących możliwości ekspansji zagranicznej, jesteśmy jednym z lepszych adresów na Pomorzu Zachodnim. Takie szkolenia to tylko jedna z form wsparcia jaką oferujemy. Nie można zapominać o tym, że pomagamy tworzyć strategie eksportowe, budować kontakty handlowe, czy nawet organizujemy misje gospodarcze i wyjazdy na targi, a także ułatwiamy kontakt z władzami lokalnymi. – wyjaśniał Dyrektor COIiE Jacek Wójcikowski.