Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.

Rowerowe Pomorze Zachodnie wrzuca wyższy bieg

2019-01-29 06:52:00 Ala za UMWZ Szczecin
Blisko pół tysiąca osób na otwarciu trasy rowerowej w maleńkim Godkowie to najlepszy dowód, z jakim utęsknieniem mieszkańcy zachodniopomorskiego wyczekują nowych, a przed wszystkim długich szlaków rowerowych. Właśnie takie są trasy tworzone w ramach zachodniopomorskiej sieci. W ubiegłym roku przybyło kilometrów i nowych odcinków szlaków dla rowerów, przybędzie również w 2019 r.

Velo Baltica, Trasa Pojezierzy Zachodnich, Stary Kolejowy Szlak i Trasa Zielonego Pogranicza (część szlaku Blue Velo), to cztery główne szlaki tworzące Sieć Tras Rowerowych Pomorza Zachodniego. Realizowany przez Województwa Zachodniopomorskie projekt to prawdziwa rowerowa rewolucja na Pomorzu Zachodnim, która już niedługo będzie liczyła 1100 km tras. Jest to możliwe dzięki temu, że nowobudowane odcinki łączą się ze ścieżkami rowerowymi, które zostały zbudowane, bądź są budowane przez lokalne samorządy.


- Za każdym razem, gdy otwieraliśmy kolejne kilometry tras na Pomorzu Zachodnim, spotykaliśmy się z niezwykłym entuzjazmem. Miniony rok pokazał więc, że nasi mieszkańcy i turyści poszukują tych rowerowych szlaków, gdzie wycieczka może być naprawdę długa. To świetny sygnał, bo wraz z finalizacją kolejnych inwestycji zainteresowanie trasami będzie jeszcze bardziej rosło. – mówi marszałek województwa zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.

Szlakiem o chyba największym potencjale turystycznym jest Trasa Nadmorska czyli Velo Baltica, prowadząca wzdłuż Wybrzeża Bałtyku. Po połączeniu wszystkich istniejących i budowanych odcinków, na terenie zachodniopomorskiego będzie liczyć około 240 km. W ubiegłym roku szlak został wzbogacony o kilka odcinków jak np. Międzywodzie-Dziwnów (ponad 3,6 km) i Łukęcin-Lędzin (630m), których wykonanie towarzyszyło przebudowie drogi wojewódzkiej nr 102. Idąc dalej w kierunku wschodnim, kolejnym zrealizowanym odcinkiem jest liczący 370m łącznik, który Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich zbudował w Kołobrzegu. Dzięki niemu rowerzyści mogą bezpiecznie jechać już od Mrzeżyna do Grąbnicy. Kolejne 7km powstało pomiędzy Darłówkiem a Jarosławcem (koszt ponad 5,2 mln zł), gdzie malownicza trasa przebiega wzdłuż Jeziora Kopań. Zdaniem rowerowych turystów jeszcze większą atrakcją może być szlak zbudowany w Łazach, niewielkiej nadmorskiej wiosce położonej między jeziorami Jamno i Bukowym. Kosztem ponad 5 mln zł powstało tu 6,47 km szlaku prowadzącego do Osiek i Iwięcina.

Wszystkie wybudowane w ubiegłym roku odcinki Trasy nadmorskiej (poza odcinkami wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 102) kosztowały łącznie 10,77 mln zł. Bieżący rok przyniesie na Velo Baltice m.in. budowę i oznakowanie niezwykle ważnego, liczącego ponad 21,5 km odcinka z Mielna do Pleśny.

Wysokie tempo prac utrzymuje się także na Trasie Pojezierzy Zachodnich. W minionym roku zakończono budowę czterech odcinków tej trasy: Ińsko-Storkowo (długość 2,7 km, koszt 1,2 mln zł), Dargomyśl-Chwarszczany (długość 2,4 mln zł, koszt 2,3 mln zł), oraz Dzikowo-Barlinek (długość 6km, koszt blisko 3 mln zł) i Siekierki-Trzcińsko-Zdrój (długość 36km, koszt 22 mln zł).

Szczególnie ten ostatni odcinek jest wyjątkową atrakcją dla miłośników turystyki rowerowej, na co wpływ mają nie tylko piękne tereny, ale i skorelowanie ze stacją kolejową w Godkowie, dzięki czemu do szlaku można dojechać pociągiem i już na miejscu przesiąść się na rower. Cała Trasa Pojezierzy Zachodnich docelowo będzie liczyć około 422 kilometrów i przebiegać przez obszary Pojezierzy: Myśliborskiego, Choszczeńskiego, Ińskiego, Drawskiego i Szczecineckiego. Szczególnym punktem na szlaku będzie także liczący ponad 660m most Siekierki – Neurüdnitz, na którym jeszcze w tym roku powinny ruszyć prace modernizacyjne. Będzie to punkt obserwacji rzadkich gatunków ptaków, rozlewisk Odry, ale i prawdziwe wrota do rowerowych tras Pomorza Zachodniego lub przystanek na rowerowej drodze do Berlina czy wzdłuż Odry.

Inwestycji nie brakuje również na Trasie Zielonego Pogranicza, która wiedzie wzdłuż Odry i granicy polsko-niemieckiej. W sierpniu 2018 r. ZZDW zakończył budowę odcinka Gryfino – Trzcińsko-Zdrój, w ramach wartego blisko 7 mln zł projektu powstało 11 km nowych tras rowerowych, a te już istniejące, m.in. wykonane przez Gminę Banie zostały oznakowane i stworzyły łącznie blisko 45 km odcinek trasy. Kilka tygodni później na tym szlaku otworzono liczący 2,5 km odcinek Dargomyśl – Chwarszczany (koszt 2,3 mln zł). Trasa rowerowa biegnie tu przez tereny leśne w dorzeczu rzeki Myśli i wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 127, a na skrzyżowaniu z brukowaną drogą gminną w Chwarszczanach ścieżka odbija w kierunku XIII-wiecznej kaplicy - jednego z najcenniejszych zabytków Pomorza Zachodniego.

Trasa Zielonego Pogranicza jest znana również jako Blue Velo. Zaczyna się w Międzyzdrojach i biegnie na południe, najpierw przez Wyspę Wolin, wzdłuż Zalewu Szczecińskiego, Szczecin, do Kostrzyna nad Odrą.

- Realizowane przez ZZDW inwestycje to tylko wycinek tego co dzieje się na rowerowych szlakach Pomorza Zachodniego. Tylko w ubiegłym roku zbudowaliśmy i oznakowaliśmy ok. 110 km tras. Ten nie będzie gorszy, a pamiętajmy, że bardzo wiele odcinków jest jeszcze projektowanych. Tak więc w języku rowerowym, mocno podkręcamy tempo. – podsumował Geblewicz.

W 2019 r. ruszy budowa i oznakowanie ponad 270 km tras. Równocześnie będzie prowadzona dokumentacja projektowa dla kolejnych 483 km szlaków. Znaczna część obejmie Stary Kolejowy Szlak. Postęp prac można śledzić na specjalnej mapce

Warto pamiętać, że wszystkie inwestycje są realizowane dzięki dofinansowaniu środkami unijnymi z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego 2014-2020. Wysokość wsparcia to blisko 85% wartości wszystkich inwestycji.

Skomentuj na Facebooku / Zobacz komentarze »
Zobacz popularne artykuły:
 

Od dziś tymczasowo przywrócona kontrola graniczna

10 Lutego 2019 godz. 10:15 Ala za KG SG
Od 10 do 16 lutego na granicy wewnętrznej zostaje tymczasowo przywrócona kontrola graniczna. Powodem jest odbywające się w przyszłym tygodniu w Warszawie „Spotkanie ministerialne poświęcone budowaniu pokoju i bezpieczeństwa na Bliskim Wschodzie”. Podróżni powinni w tym czasie pamiętać o posiadaniu ważnych dokumentów - paszportu lub dowodu osobistego. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji granicę z Niemcami, Litwą, Czechami i Słowacją będzie można przekraczać tylko w wyznaczonych miejscach. Takich miejsc będzie w sumie aż 287, w tym 264 na granicy lądowej: na granicy z Czechami – 142, ze Słowacją  – 62, z Niemcami – 48, z Litwą – 12. Kontrola prowadzona będzie w sposób wyrywkowy, w oparciu o patrole Straży Granicznej z wykorzystaniem specjalistycznego, mobilnego sprzętu. Wszyscy odwiedzający w tym czasie Polskę powinni być przygotowani na konieczność okazania dokumentów oraz udostępnienia do kontroli  pojazdu, którym podróżują. Obywatele UE, EOG oraz innych państw, które nie należą do UE, ale na podstawie umów zawartych z UE korzystają z prawa do swobodnego przemieszczania, mogą wjechać na terytorium Polski na podstawie ważnego dowodu osobistego lub paszportu. Obywatele państw trzecich muszą spełnić warunki wjazdu określone w przepisach i posiadać paszport oraz wizę, jeśli jest wymagana. Lista państw, których obywatele mogą podróżować do Polski bez wiz, jest dostępna na stronie polskiego Ministerstwa Spraw Zagranicznych. Kontrola na granicy wewnętrznej była tymczasowo przywracana już czterokrotnie - podczas EURO 2012, szczytu klimatycznego w listopadzie 2013, na Światowe Dni Młodzieży i szczyt NATO w 2016 roku oraz na przełomie listopada i grudnia 2018 z powodu po raz kolejny odbywającego się w Polsce szczytu klimatycznego. Doświadczenie pokazuje, że działania realizowane w ramach tymczasowo przywróconej kontroli granicznej nie wpływają w sposób istotny na utrudnienia w ruchu na drogach przecinających granicę państwową. Przekroczenie granicy w miejscu do tego niewyznaczonym jest wykroczeniem, za które grozi mandat w wysokości 500 zł. Decyzję o karze będzie podejmował funkcjonariusz podczas kontroli, każdy przypadek traktując indywidualnie i biorąc pod uwagę wszystkie okoliczności zdarzenia.  ...
 

Będą większe środki na budowę S11 Koszalin – Bobolice

8 Lutego 2019 godz. 5:42 Ala za Ministerstwo Infrastruktury
Wczoraj minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podpisał aneks do programu inwestycji dla budowy drogi ekspresowej S11 Koszalin – Szczecinek na odcinku od węzła Koszalin Zachód do węzła Bobolice. Dzięki temu zabezpieczone zostaną środki na realizację zadania w wysokości umożliwiającej GDDKiA wszczęcie postępowania przetargowego. Po podpisaniu aneksu szacunkowy łączny koszt inwestycji wynosi obecnie 1 487 mln zł (wcześniej 1 208 mln zł).  Głównym czynnikiem wzrostu kosztów jest wzrost cen materiałów budowalnych oraz wynagrodzeń w sektorze budowlanym. Inwestycja polegać będzie na budowie drogi ekspresowej na odcinku Koszalin - Bobolice. Nowa trasa w większości będzie poprowadzona nowym przebiegiem, w oddaleniu od obecnej DK11. Ten odcinek umożliwi całkowite ominięcie Koszalina, włączając się w budowaną obwodnicę Koszalina i Sianowa na węźle Koszalin Zachód. Droga wyprowadzi ruch tranzytowy z szeregu miejscowości przy obecnej DK11. W ramach inwestycji powstanie również łącznik S11 z DK25 na południe od Bobolic. W ramach zadania zostanie wybudowany odcinek drogi ekspresowej S11 o długości 47,7 km wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Rozbudowany zostanie węzeł Koszalin Zachód, oraz wybudowane zostaną 4 nowe węzły drogowe: „Zegrze Pomorskie", „Koszalin Południe", „Głodowa", „Bobolice”. Dzięki inwestycji skróci się czas podróży, co pozwoli na zwiększenie dostępności ekonomicznej i komunikacyjnej tego regionu. Ponadto poprawie ulegnie bezpieczeństwo ruchu przy jednoczesnym uwzględnieniu wymogów ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju. Przewidywany okres realizacji inwestycji w trybie „projektuj i buduj" to lata 2019–2023. Wybór wykonawcy jest planowany w 2019 r....
 

Nabór do Koszalińskiej Rady Kobiet

13 Lutego 2019 godz. 14:25 Ekoszalin z mat. informacyjnych
Od jutra, 14 lutego, można zgłaszać kandydatki do pracy w Koszalińskiej Radzie Kobiet. Do specjalnego formularza (można go pobrać ze strony www.koszalin.pl) należy dołączyć co najmniej dwie rekomendacje wystawione przez instytucje lub organizacje, poświadczające zaangażowanie kandydatki w działania na rzecz mieszkańców Koszalina. Komplet dokumentów należy umieścić w zaklejonej kopercie z napisem „nabór do Koszalińskiej Rady Kobiet", którą należy złożyć do końca miesiąca w kancelarii Urzędu Miejskiego (Rynek Staromiejski 6-7). Do Rady mogą zgłaszać się pełnoletnie kobiety, które mieszkają w Koszalinie, który jest centrum ich działalności społecznej i zawodowej. Najważniejsze zadania Rady to: diagnozowanie sytuacji kobiet w Mieście, analiza polityki, opiniowanie projektów strategicznych i monitorowanie działań Miasta w obszarze równouprawnienia płci oraz problemów i potrzeb kobiet, upowszechnianie wśród mieszkanek i mieszkańców idei równości kobiet i mężczyzn, organizowanie akcji społecznych oraz imprez podejmujących tematy kobiece i równouprawnienia, aktywizowanie kobiet do udziału w życiu społecznym oraz realizacja projektów promujących różne przejawy aktywności kobiet, współpraca z organizacjami pozarządowymi prowadzącymi działalność w zakresie równouprawnienia płci, inicjowanie działań zmierzających do zintegrowania koszalińskiego środowiska kobiet aktywnych, monitorowanie wysokości płac oraz równego dostępu obojga płci do usług oferowanych przez samorząd i różne podmioty.   Kadencja liczącej 15 osób Koszalińskiej Rady Kobiet trwać będzie 3 lata. Na zdjęciu ilustrującym informacje – Koszalińska Rada Kobiet minionej kadencji....
 

Zakaz handlu w niedziele powinien trafić do kosza

6 Lutego 2019 godz. 12:08 Newseria
Ponad 70 proc. Polaków nie chce, żeby politycy planowali im weekendy – wynika z badania przeprowadzonego dla Związku Przedsiębiorców i Pracodawców. Ustawę o zakazie handlu w niedziele trzeba wyrzucić do kosza, a wolne niedziele powinny mieć wszystkie branże – przekonuje prezes tej organizacji. Na zakazie handlu tracą przede wszystkim małe sklepy, które nie są w stanie poradzić sobie z agresywnymi promocjami największych sieci w piątki i soboty. Do tej pory zbankrutowało ok. 16 tys. sklepów – mówi Cezary Kaźmierczak. – Niezadowolenie z powodu zakazu handlu w niedzielę będzie się pogłębiać. Do tej pory wszystko działo się w piękną pogodę, a teraz jest mróz, więc nie ma gdzie wyjść. Największe niezadowolenie z tego powodu jest w najmniejszych miejscowościach. Tam był taki zwyczaj, że w niedzielę szło się do kościoła, a później jechało z rodziną do centrum handlowego i to był ważny element obyczajowości – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Cezary Kaźmierczak, prezes Związku Przedsiębiorców i Pracodawców.   Z badania Maison & Partners, przeprowadzonego na zlecenie ZPP, wynika, że 71 proc. Polaków uznaje, że zakaz handlu to naruszanie ich swobody konsumenckiej, a państwo nie powinno ustalać, jak obywatele spędzają niedziele. Niemal całkowity zakaz handlu w niedziele, który ma wejść w życie w 2020 roku, negatywnie odbiera 65 proc. Polaków. Najwięcej przeciwników ograniczenia handlu jest wśród osób w małych miastach (do 20 tys. mieszkańców). – Już wiadomo, że zbankrutowało około 16 tys. sklepów, wzrost sprzedaży w sklepach do 300 mkw. jest o połowę mniejszy niż był rok wcześniej, czyli widać, że przy tak pędzącej gospodarce niedobrze się dzieje – podkreśla Cezary Kaźmierczak.   Firma Euromonitor International ocenia, że w 2019 roku z rynku może zniknąć 5,2 tys. małych sklepów. Przybędzie natomiast tych dużych i supermarketów – o blisko 2 tys. Ponad 60 proc. Polaków wciąż robi zakupy w niedziele, a w te wolne od handlu najczęściej w małych sklepach. Jednak stopniowo zmienia się wielkość zakupów. Największe sklepy, poprzez duże promocje, przyciągają klientów w dni poprzedzające niedziele wolne od handlu, więc klientom częściej opłaca się robić duże zakupy (1–2 razy w tygodniu). Zakaz handlu uderza więc w małe, często osiedlowe sklepy. – Sieci próbują kształtować zwyczaj robienia zakupów raz w tygodniu. Służą temu dzikie promocje w piątki i w soboty. W latach 90. też były takie próby, ale wtedy Polaków nie było na to stać. Dzisiaj mają już pieniądze, żeby zrobić zakupy żywnościowe raz w tygodniu. Jeżeli sieciom uda się ukształtować taki zwyczaj, oznacza to trwałą i nieodwracalną zagładę polskiego małego handlu – przekonuje prezes ZPP.   Zdaniem Kaźmierczaka podobnie było na Węgrzech, gdzie niedziele wolne od handlu obowiązywały przez trzynaście miesięcy. Tam liczba małych sklepów spadła wówczas o 13 proc. Jednocześnie wzrosła skala zjawiska marnowania żywności. – Ustawę trzeba w ogóle wycofać i wyrzucić do kosza. Trzeba wprowadzić w Kodeksie pracy prosty zapis, że każdy pracownik, nie tylko w handlu, ma prawo do dwóch wolnych niedziel w miesiącu – podkreśla Cezary Kaźmierczak.  ...
 

Koszalin: Lista sportowych stypendystów

12 Lutego 2019 godz. 8:17 Ala za Rzecznik Prasowy Prezydenta Koszalina, fot. FB/Magdalena Majos
W środę o godz. 10:00 w sali 300 Urzędu Miejskiego prezydent Piotr Jedliński spotka się ze sportowcami otrzymującymi miejskie stypendia.   Powołana przez prezydenta specjalna komisja wybierająca stypendystów rozpatrzyła 29 wniosków, które były podzielone na trzy kategorie: zawodnik, zawodnik niepełnosprawny i trener. Zaproponowano stypendia 17 zawodnikom, w tym pięciu zawodnikom niepełnosprawnym oraz trzem trenerom.  W budżecie miasta na 2019 rok na stypendia sportowe zabezpieczono 80 000 zł.  Poniżej lista stypendystów sportowych na 2019 rok. Lista nominowanych do stypendium sportowego Prezydenta Miasta Koszalina na 2019 rok   1. Małgorzata Hołub - Kowalik Klub Lekkoatletyczny „Bałtyk” Koszalin Lekka Atletyka 1000,00 2. Damian Korbus Zapaśniczy Klub Sportowy    Zapasy 250,00 3. Magdalena Majos  Zapaśniczy Klub Sportowy/    Zapasy 350,00 4. Mateusz Falarz Międzyszkolny Klub Sportowy „Znicz” Koszalin Pływanie 250,00 5. Błażej Ćwiek Międzyszkolny Klub Sportowy „Znicz” Koszalin Pływanie 200,00 6. Adam Kasprowicz Klub Lekkoatletyczny „Bałtyk” Koszalin Lekka Atletyka 350,00 7. Dominik Mytkowski Zapaśniczy Klub Sportowy    Zapasy 250,00 8. Mateusz Łuszczyński Zapaśniczy Klub Sportowy    Zapasy 200,00 9. Wiktor Iwaszko Fight Club Koszalin Boks 350,00 10. Anika Łozińska Klub Judo SAMURAJ Judo 200,00 11. Aleks Hoppe  Klub Sportowy Judo GWARDIA Judo 250,00 12. Filip Bieliński  Klub Sportowy Judo GWARDIA Judo 200,00 13. Aleksandra Ochtera Stowarzyszenie Sportu Niepełnosprawnych START Pływanie 400,00 14. Maciej Sochal Stowarzyszenie Sportu Niepełnosprawnych START Lekka Atletyka 400,00 15. Robert Jachimowicz Stowarzyszenie Sportu Niepełnosprawnych START Lekka Atletyka 300,00 16. Grzegorz Lanzer  Stowarzyszenie Sportu Niepełnosprawnych START Podnoszenie ciężarów 300,00 17. Tomasz Majewski  Stowarzyszenie Sportu Niepełnosprawnych START Podnoszenie ciężarów 200,00 18. Zbigniew Maksymiuk Klub Lekkoatletyczny BAŁTYK Lekka Atletyka 400,00 19. Mateusz Czepiel Klub Lekkoatletyczny BAŁTYK Lekka Atletyka 400,00 20. Ewa Kopacz MKS ZNICZ Koszalin Pływanie 400,00 SUMA 6650,00                                                                                           ...