Projekt „EngiMath – Matematyka on-line model w edukacji" jest finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach programu Erasmus +. Jego celem jest opracowanie i wdrożenie innowacyjnego – wykorzystującego różnorodne technologie informacyjne i środki komunikacji - modelu nauczania matematyki wśród studentów studiów inżynierskich. Założenie jest takie, by innowacyjny kurs poprawił poziom wiedzy matematycznej.
- Wykorzystanie technologii telekomunikacyjnych – w odpowiedni pedagogiczny sposób – to coraz ważniejszy wymóg w nauczaniu matematyki na uczelniach technicznych – wyjaśnia dr inż. Anna Cellmer, która koordynuje realizację projektu z ramienia Politechniki Koszalińskiej. – Dlatego celem całego zadania jest rozwój, transfer i wdrażanie innowacyjnych rozwiązań w matematyce inżynierskiej.
W realizacji projektu EngiMath biorą udział przedstawiciele sześciu uczelni z różnych europejskich państw. Oprócz Politechniki Koszalińskiej są to Tallinna Tehnikakãrgkool (Estonia) jako uczelnia koordynująca oraz Letterkenny Institute of Technology (Irlandia), Instituto Politecnico do Porto (Portugalia), Universidad Del Pais Vasco/Euskal Herriko Unibersitatea (Hiszpania) i Universitatea Tehnică Cluj-Napoca (Rumunia).
Uczelnie zaangażowane we wspólne przedsięwzięcie zaprojektują i opracują kurs w zakresie matematyki dla studentów pierwszego roku kierunków inżynierskich. Wykorzystają przy tym materiały przyczyniające się do zwiększenia zaangażowania studenta w proces uczenia się. O planach dotyczących realizacji projektu dyskutowali niedawno w Tallinie przedstawiciele wszystkich uczelni.
Kurs zostanie opracowany w języku angielskim, a następnie przetłumaczony na języki każdego z partnerów: estoński, portugalski, hiszpański, baskijski, rumuński i polski. Pozwoli to zminimalizować wpływ barier językowych i kulturowych na proces uczenia się.
W każdym z krajów partnerskich zostanie wyodrębniona grupa studentów, którzy wezmą udział w realizacji projektu. Uczestnicy będą mieli przy tym możliwość zgłaszania uwag dotyczących realizacji kursu, co poprawi jego skuteczność i podniesie zaangażowanie samych studentów.
Sam kurs będzie prowadzony na ogólnodostępnej stronie internetowej. Jak zapowiada dr inż. Anna Cellmer, na Politechnice Koszalińskiej oferta skierowana jest głównie do studentów kierunku Geodezja i Kartografia (Wydział Inżynierii Lądowej, Środowiska i Geodezji), ale w projekcie mogą wziąć udział także studenci innych kierunków inżynierskich. Rekrutacja odbędzie się w pierwszych miesiącach 2020 roku. Studenci przystąpią do nauki w październiku 2020 roku, kurs zakończy się na początku 2021 roku.
Organizatorzy zapowiadają, że równolegle opracowany zostanie model opisujący najlepsze praktyki dla kursów on-line z zakresu matematyki inżynierskiej. Osobom i instytucjom, które w przyszłości będą opracowywały podobne kursy, pomoże to w rozwiązywaniu problemów dotyczących pedagogiki i teleedukacji.
W ramach projektu zostanie także zorganizowany konkurs. Wszyscy studenci, którzy wezmą udział w programie, będą mogli przystąpić do konkursowej rywalizacji. Podczas eliminacji w każdej uczelni zostaną wyłonieni trzej najlepsi studenci, którzy wezmą udział w finałowych rozgrywkach w Portugalii.
Fot: Adam Paczkowski/Politechnika Koszalińska
Na zdjęciu: Politechnika Koszalińska weźmie udział w międzynarodowym projekcie dotyczącym nauczania matematyki (podczas zajęć prof. Volodymyr Sushch z Wydziału Inżynierii Lądowej, Środowiska i Geodezji).