"Jamno" i "Narie" są statkami bliźniaczymi wobec ochrzczonego - we wtorek w polickim porcie - masowca "Gardno". - To jeden z największych statków, jaki może wchodzić do portów na Wielkich Jeziorach. Spełniamy najbardziej restrykcyjne wymogi dotyczące bezpieczeństwa żeglugi i ochrony środowiska. Jedynym jeszcze moim marzeniem jest, bym kiedyś mógł na gaflu podnieść polską banderę - zdradził kapitan Piotr Mikołajczyk. "Jamno" płynie już ze stalą z Japonii do portów Zatoki Meksykańskiej. "Narie" załaduje ładunek na początku przyszłego tygodnia.
We flocie PŻM pływa również 13 innych jeziorowców, wybudowanych w ramach dwóch poprzednich serii; typ Miedwie oraz typ Isa.Flota Polskiej Żeglugi Morskiej to 61 statków, w tym 56 masowców, 1 zbiornikowiec do przewozu płynnej siarki oraz 4 promy. Wielkość masowców i zbiornikowców zawiera się w przedziale od 17.000 dwt do 82.000 dwt, natomiast promów – od 6860 dwt do 8870 dwt.Polska Żegluga Morska to największy polski armator oraz jeden z większych w Europie. Przedsiębiorstwo posiada obecnie 61 statków o łącznej nośności 2,2 mln dwt. Podstawowym sektorem działalności PŻM jest przewóz ładunków masowych takich jak węgiel, zboża etc. w żegludze nieregularnej o zasięgu globalnym.
Obok podstawowej formy działalności tj. przewozów masowych, przedsiębiorstwo z powodzeniem realizuje m.in. - poprzez swoją spółkę Unity Line - żeglugę promową na Bałtyku. Jest właścicielem najnowocześniejszego kompleksu biurowo-hotelowego w Szczecinie – „Pazim”, a także części reprezentacyjnych nabrzeży przy Wałach Chrobrego, skąd prowadzi żeglugę białą flotą.