Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.

Udane wakacje na Pomorzu Zachodnim. Ponad 4 mln turystów!

2018-10-12 03:26:00 Ala za Urząd Marszałkowski
To był kolejny udany sezon turystyczny w naszym regionie. Dopisała nie tylko pogoda, ale i turyści, dla których Pomorze Zachodnie jest naturalnym wyborem wakacyjnych podróży. W lipcu i sierpniu przybyło ich ponad 4 mln, czyli prawie 10% więcej niż w zeszłym roku.

Badania zlecone przez województwo, przeprowadzone na wielkich bazach danych tzw. BIG DATA, pozwalają oszacować, że w lipcu i sierpniu w naszym regionie odpoczywało ponad 4 mln turystów. To więcej w porównaniu z ubiegłym rokiem o prawie 10%. W 2017 było to 3,7 mln przyjezdnych.

Wzrost ten dotyczy nie tylko pasa nadmorskiego, ale także wnętrza województwa, naszych pojezierzy– podkreślał marszałek Olgierd Geblewicz, który dodał – Bardzo nas to cieszy, bo staramy się z jednej strony wciąż promować nasz największy atut, ponad 180 km wybrzeża, ale z drugiej strony chcemy wykorzystać potencjał pięknych pojezierzy, lasów i rzek, które wciąż są dla wielu nieodkryte. To jest dobra alternatywa dla wszystkich, którzy szukają ciszy, spokoju i bliskiego kontaktu z naturą. 

Pomorze Zachodnie wciąż jest wiodącym regionem, jeśli chodzi o liczbę udzielonych noclegów w obiektach hotelarskich. Wynika to z danych przedstawionych przez GUS za I półrocze 2018 roku. W sumie w Zachodniopomorskiem udzielono ponad 5,5 mln noclegów, co stanowi 15 % wszystkich udzielonych noclegów w obiektach hotelarskich w tym czasie w Polsce. Zanotowaliśmy wzrost w porównaniu z adekwatnym okresem roku 2017 o 7%. Warto pamiętać, że badanie to nie obejmuje miesięcy wakacyjnych, kiedy to na Pomorzu Zachodnim przybywa najwięcej turystów. Co ciekawe, jako region osiągnęliśmy największy w Polsce wzrost liczby turystów korzystający z obiektów hotelarskich, bo aż o 12,2% w stosunku do I półrocza roku 2017.

Wśród powiatów liderem w naszym województwie jest powiat kołobrzeski, który z liczbą ponad 2 mln udzielonych noclegów plasuje się na trzecim miejscu wśród powiatów i miast na prawach powiatu w Polsce, ustępując jedynie Warszawie i Krakowowi. W pierwszej dziesiątce jest jeszcze Świnoujście (8 miejsce i prawie 1 mln udzielonych noclegów), a w dwudziestce powiat kamieński, sławieński, koszaliński i gryficki. Tuż za nimi Szczecin.

Duże zainteresowanie zachodniopomorskimi miejscowościami dowodzi również raport z portalu Nocowanie.pl. W tegoroczne wakacje, podobnie jak w ubiegłym roku, Pomorze Zachodnie było drugim województwem, pod względem liczby zapytań o nocleg (25%) (pierwsze było pomorskie z 34%). W top 10 wyszukiwań w 2018 roku, znalazły się  Międzyzdroje (5 miejsce) Kołobrzeg (6) Mielno (10), w kolejnej dziesiątce pojawiło się Pobierowo oraz po raz pierwszy w rankingu, Sarbinowo i Rewal.

Na tendencję wzrostową wskazują również wpływy z opłaty miejscowej za lipiec i sierpień. Tylko sezonie letnim 2018 r. wpływy do budżetu gmin naszego województwa z tytułu opłat miejscowych (w tym uzdrowiskowych) wyniosły ponad 13,7 mln zł. To więcej niż w roku ubiegłym o 900 tys. zł . (7%). Największy wzrost, o 77% zanotowała gmina Darłowo (z 850 tys. w roku 2017 do 1,5 mln zł w tym roku).

Wierzę, że jest to skorelowane z połączeniem kolejowym, które uruchomiliśmy ze Sławna do Darłowa na sezon wakacyjny, dzięki któremu pociągi dowoziły turystów właśnie w tę część naszego wybrzeża – mówił wicemarszałek Jarosław Rzepa. Wicemarszałek J. Rzepa podkreślał, że siłą regionu jest mocna baza hotelowa, 133 skategoryzowanych hoteli, dysponujących ponad 20 tys. miejsc. – Od ubiegłego roku przybyły dwa pięciogwiazdkowe hotele i jeden czterogwiazdkowy. Na wybrzeżu trwają wielkie inwestycje hotelarskie, więc tych miejsc jeszcze przybędzie.  

Liderem pod względem wysokości wpływów z opłaty uzdrowiskowej jest miasto Kołobrzeg z kwotą prawie 3,5 mln zł za dwa miesiące wakacji.

Liczy się pomysł!

Nie tylko miejscowości nadmorskie i zlokalizowane na pojezierzach mają szansę rywalizować o turystów. Liczy się unikalna oferta. Coraz popularniejsze są wioski rekonstrukcyjne i centra, w których przedstawia się warunki życia sprzed wieków, z najsłynniejszą wioską Słowian i Wikingów w Wolinie na czele. Dzięki wsparciu środków unijnych, kolejna wioska Wikingów powstała w ubiegłym roku w miejscowości Pyszka koło Dygowa. Obiekty nawiązujące do pomorskiej historii – również ze wsparciem unijnym - powstają także w Moryniu (rekonstrukcja średniowiecznego grodu), Darłowie („Darłowo w czasach Króla Eryka Pomorskiego”) czy Koszalinie (rekonstrukcja historycznej Zagrody Jamneńskiej z XIX w.).

Wyjątkowy pomysł przyciąga turystów do Bełcznej w gminie Łobez. Tradycyjny dworek prowadzi tam Grażyna Zaremba–Szuba, założycielka i kanclerz Oddziału Zachodniopomorskiego Izby Produktu Regionalnego i Tradycyjnego, autorka Pomorskiej Książki Kucharskiej. Postawiła na turystykę kulinarną – Odkrywanie produktów tradycyjnych Pomorza Zachodniego było przyczynkiem do tego, żeby zacząć gotować według starych receptur. Był to strzał w dziesiątkę! Wymyśliliśmy, aby tworzyć wsie tematyczne. Moja miejscowość, z racji tego, że jest tam aleja starych, stuletnich grusz, została wsią gruszkową. Działamy społecznie, uczymy jak piec starymi metodami, jak przetwarzać gruszki. Być może będzie to następny produkt turystyczny? – mówiła G.Zaremba–Szuba.

W uzdrowiskach pełno

Znakomity sezon zanotowały dwa należące do samorządu województwa uzdrowiska.

W Uzdrowisku Świnoujście w okresie czerwiec - wrzesień 2018r. obłożenie wyniosło 98%.W tym czasie udzielono w sumie ponad 70 tys. noclegów. Z usług uzdrowiska skorzystało 4,8 tys. pensjonariuszy. Połowa leczyła się w ramach skierowań NFZ, połowę stanowiły pobyty komercyjne. Wśród tych drugich niemal 40% to goście z zagranicy, w zdecydowanej przewadze Niemcy. Z Polski najliczniejszą grupę stanowili mieszkańcy województwa wielkopolskiego, niewiele mniej osób było z Mazowsza.

Niewiele mniejsze, bo 96% obłożenie było w Uzdrowisku Kołobrzeg. W miesiącach czerwiec - wrzesień udzielono tam ponad 135 tys. noclegów. Z usług uzdrowiska skorzystało ponad 11,3 tys. pensjonariuszy. W tym przypadku pobytów indywidualnych było dwa razy więcej niż w ramach skierowań przez NFZ, a obcokrajowcy stanowili 1/5 z nich.

Pomagają unijne środki 

Rozwój zachodniopomorskiej turystyki nie byłby możliwy bez wsparcia środków unijnych, w szczególności Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego. W obecnej perspektywie Urząd Marszałkowski ogłosił konkursy na dofinansowanie projektów na łączną kwotę ponad 75 mln zł.

Z tego ponad 15 mln zł pomaga rozwijać zachodniopomorskie mariny. Prace toczą się na obiektach w Trzebieży, Świnoujściu, Dźwirzynie i Szczecinie, kończy się rozbudowa mariny w Dziwnowie.

Powstają miejsca do aktywnego wypoczynku – ścieżki rowerowe i szlaki kajakowe. Z RPO na infrastrukturę spływów trafi prawie 6 mln zł, dzięki którym uda się zrealizować 8 projektów o łącznej wartości ponad 12 mln zł. Można już płynąć kajakiem wokół Jez. Szczucze w gminie Golczewo, gdzie w lipcu zakończono tworzenie szlaku.

Mamy prawdziwą perełkę, czyli Drawę, ale także rzekę Korytnicę, gdzie z pomocą Urzędu Marszałkowskiego stworzyliśmy najdłuższą w Polsce ścieżkę edukacyjną dla kajakarzy. Odwiedzający mogą dowiedzieć się nie tylko dużo ciekawych rzeczy o tym, co w wodzie, ale i o tym, co w pobliskim lesie. Podobny pomysł chcielibyśmy zrealizować też na Drawie. Zależy nam na tym, aby zachować nieskażony potencjał tej rzeki, aby była czysta, pachnąca i przyjazna turystom. Żeby ludzie, którzy masowo tam przyjeżdżają, nie niszczyli tego – tłumaczył Andrzej Górski, prezes Lokalnej Organizacji Turystycznej „Wokół Drawy” z Drawna, przedsiębiorca branży turystycznej.

Na rowery!

Aktywna turystyka to nie tylko żeglarstwo i kajakarstwo. Coraz większą popularnością cieszą się wycieczki rowerowe. Samorząd województwa we współpracy z powiatami i gminami tworzy sieć tras rowerowych, w ramach której powstają cztery szlaki główne, liczące w sumie blisko 1100 km.

Tylko w tym roku na Pomorzu Zachodnim powstanie 110 km wydzielonych dróg rowerowych, a 30 km istniejących tras zostanie oznakowanych. Pierwsze z tych inwestycji już oddane zostały rowerzystom. Popedałujemy już na trasach Gryfino – Chwarstnica, Darłówko, Wicie – Jarosławiec i Korlino; Łazy – Osieki – Iwięcino; Dzikowo – Barlinek; Nowielice – Trzebusz – Mrzeżyno. W najbliższą niedzielę nastąpi otwarcie 37 km trasy Trzcińsko Zdrój – Siekierki.

Na realizację inwestycji rowerowych zarezerwowano w tym roku w budżecie województwa 81,5 mln zł, co stanowi aż 13% wydatków. Dla społeczności lokalnych powstające trasy są szansą na rozwój turystyki. Szczególnie na pojezierzach widoczna jest potrzeba zapewnienia miejsc noclegowych i usług towarzyszących jak chociażby gastronomia. Stworzenie spójnego długodystansowego szlaku rowerowego jest dużym bodźcem do rowerowego rozwoju regionu, o czym świadczą chociażby doświadczenia płynące z trasy Green Velo – komentuje marszałek Olgierd Geblewicz.

O tym, że warto inwestować w infrastrukturę rowerową świadczą liczby. Na trasach montowane są liczniki, które pozwalają poznać liczbę podróżujących. Sześć z nich już działa, dzięki czemu wiemy, że od 23 czerwca do 2 września br. w Świnoujściu zliczono ponad 330 tys. rowerzystów. Średnia dzienna wyniosła 4,6 tys.! Docelowo na zachodniopomorskich trasach rowerowych ruch będzie zliczało 12 urządzeń.

Skomentuj na Facebooku / Zobacz komentarze »
Zobacz popularne artykuły:
 

Wielki powrót Forum Koszalin. Centrum handlowe zmienia nazwę

13 Września 2019 godz. 16:51 Ala z mat. inf.
Atrium Koszalin przechodzi rebranding. Od teraz będzie się nazywać Forum Koszalin. Zmiana nazwy to początek ewolucji, jaka czeka pierwsze największe centrum handlowe w mieście – tuż po zmianie właściciela i zarządcy obiektu. 9 lipca obiekt został zakupiony przez ECE European Prime Shopping Centre Fund II i zarządzanie nim przejęło ECE Projektmanagement Polska Sp. z o.o. W związku z tym, że nazwa Centrum nawiązywała do poprzedniego właściciela, wskazane było, aby ją zmienić. Uznaliśmy, że jest to świetny powód, żeby wrócić do pierwszej nazwy Centrum, o której wiemy, że zakorzeniła się w świadomości mieszkańców miasta i całego regionu. Do dzisiaj słyszymy, że mówią oni, że idą na zakupy do Forum, co postanowiliśmy podkreślić – tłumaczy Urszula Lipińska, Dyrektor Forum Koszalin.    Zmiana nazwy będzie się również wiązała ze zmianami w przestrzeni Centrum. W przyszłym roku planowane jest rozpoczęcie prac modernizacyjnych na pasażach oraz w toaletach. Zależy nam, aby Centrum zyskało nową jakość. Dlatego po zmianie właściciela i – co za tym idzie – nazwy i logotypu obiektu, planujemy modernizację jego przestrzeni. Teraz Forum Koszalin będzie kojarzyło się nie tylko z udanymi zakupami, ale też z nowoczesnym, estetycznym i zgodnym z trendami wnętrzem, które chętnie się odwiedza i w którym miło spędza się czas – mówi Urszula Lipińska. Zmianę nazwy Centrum zainauguruje wydarzenie „Przepis na zmianę”, które odbędzie się 21 września w Forum Koszalin. Na odwiedzających czekają pokazy kulinarne, zabawy z wirtualną rzeczywistością, koncerty muzyczne oraz mnóstwo innych atrakcji. Forum Koszalin to pierwsze największe centrum handlowe w Koszalinie. 4-kondygnacyjny obiekt został oddany do użytku 27 listopada 2008 r. W ofercie posiada niemal 130 lokali handlowych, sześciosalowe Multikino oraz siłownię Zdrofit, należącą do sieci klubów fitness. Centrum zajmuje 55 000 mkw. powierzchni. Obiekt posiada podziemny i naziemny parking na 1600 samochodów oraz windy przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. ...
 

MZK Koszalin kupuje katamaran

14 Września 2019 godz. 5:19 Ala, fot. archiwum, Przedsiębiorstwo Usługowe JABO
MZK Koszalin rozpisał już drugi przetarg na zaprojektowanie, zbudowanie i zwodowanie statku.Pierwsze ze względów formalnych został unieważniony. Teraz MZK na oferty nowego "Koszałka" czekać będzie do 7 października br. Tego dnia o godz. 9.00 minie termin składania ofert, a godzinę później zostaną one otwarte. 6 sierpnia br. MZK Koszalin Sp. z o.o. unieważniła przetarg na zaprojektowanie, zbudowanie i zwodowanie statku. Do przetargu zgłosił si ę jeden oferent - Przedsiębiorstwo Usługowe JABO z Gdańska. To posiadające duże doświadczenie w budowie morskich konstrukcji stalowych firma złożyła ofertę na kwotę ok. 5,99 mln złotych. MZK przypomnijmy, zamierza wydać na zakup nowego "Koszałka" niemal 3,2 mln złotych. Jednak nie rozbieżność kwot legła u podstaw unieważnienia przetargi, a względy formalne (oferta Wykonawcy nie została opatrzona kwalifikowanym podpisem elektronicznym). MZK szybko jednak ogłosiło drugi przetarg. Nastąpiło to 30 sierpnia. Tym razem termin składania ofert minie 7 października br.  Drugi przetarg Przedmiotem zamówienia jest zaprojektowanie, wybudowanie, dostawa wraz z wyposażeniem statku pasażerskiego, opracowanie technologii wodowania i wyciągania statku wraz z zaprojektowaniem, wykonaniem i dostawą urządzenia transportowego do wodowania i wyciągania statku oraz jego postoju poza sezonem.  Termin realizacji do 30 kwietnia 2021 roku. Data ta uwzględnia przeprowadzenie prób i uzyskanie niezbędnych dokumentów do dopuszczenia statku do użytkowania. MZK dopuszcza jednak możliwość wcześniejszej realizacji zamówienia. Jaki ma być ten "nowy Koszałek"? Statek będzie przeznaczony do wykonywania regularnego transportu pasażerskiego po jeziorze Jamno między przystaniami Jamno - Unieście II. Statek musi posiadać klasę "sKM3" nadaną przez niezależne Towarzystwo Klasyfikacyjne potwierdzoną świadectwem klasy dla statków do żeglugi śródlądowej na akwenach wodnych, na których może wystąpić fala o wysokości do 0,6 m lub posiadać wspólnotowe Świadectwo Zdolności Żeglugowej wydane po odbiorze jednostki przez komisję Techniczną przy Urzędzie Żeglugi Śródlądowej. Statek musi być zdolny do żeglugi przy sile wiatru nbieprzekraczającej 6 stopni w skali Beauforta. Ponadto statek ma spełniać wszelkie normy (BHP, przeciwpożarowe i ratunkowe) dla osób niepełnosprawnych. Hybrydowy napęd Statek ma być ekologiczny i mieć napęd hybrydowy, który będą stanowiły dwa rodzaje silników: elektryczny i spalinowy. Silnik elektryczny ma być zasilany z batrii litowo-jonowych zapewniających rozwinięcie prędkości maksymalnej co najmniej 7 km/h oraz wykonywania wszelkich manewrów w porcie. Silnik spalinowy diesla) spełniać ma normę emisji spalin zgodnie z wymogami Dyrektywy Parlamentu Europejskiego o mocy zapewniającej prędkość maksymalną co najmniej 15 km/h. Katamaran Kadłub statku typu katamaran. Każdy z kadłubów ma być podzielony na przedziały wodoszczelne wypełnione materiałem nienasiąkliwym (np. styropianem). Poszycie kadłuba statku, a także pokład i nadbudówki, winny być wykonane ze stopów aluminium. Elementy kadłuba i nadbudówki, które nie mogą być wykonane ze stopów aluminium powinny być wykonane ze stali nierdzewnej, chyba że proces technologiczny budowy wymaga zastosowania innego materiału. Poszycie kadłuba musi posiadać minimalną grubość 5 mm. Część pasażerska zadaszona zamknięta i otwarta. Przestrzeń pasażerska niezadaszona winna obejmować maksymalnie 25% przestrzeni pasażerskiej i znajdować się w tylnej części statku.  Obecny "Koszałek" Statek kosztował 2 mln zł. Na zamówienie MZK zbudowała go spółka Centromost Stocznia Rzeczna w Płocku. Jednostka jednorazowo może zabrać na pokład 67 osób. Na infrastrukturę lądową miasto wydało kolejne 2 mln zł. Koncepcja uruchomienia przeprawy przez jezioro Jamno powstała w 2005 r. Pierwotnie zakładano, że od lata 2006 roku po jeziorze będą kursować dwie amfibie zbudowane przez spółkę z Malty. Tej koncepcji nie udało się jednak zrealizować; okazało się bowiem, że maltańska spółka dysponuje tylko prototypem amfibii, który nie ma certyfikatów umożliwiających pływanie po polskich wodach. W 2007 r. projekt przeprawy zmieniono - amfibie miały zastąpić dwa płaskodenne statki, zabierające na pokład po 110 pasażerów. Ponieważ ogłoszone przetargi na zakup jednostek nie zostały rozstrzygnięte z powodu braku ofert, jesienią 2008 r. zdecydowano o zamówieniu statku w stoczni w Płocku. "Koszałek", o długości prawie 20 metrów, kursował między przystaniami w Jamnie i nadmorskim Unieściu. Stanowił nadmorską atrakcję, która spodobała się zarówno koszalinianom jak i turystom. W obecnym sezonie do 19 sierpnia skorzystały z jego usług 16.882 osoby, czyli więcej niż przez cały poprzedni sezon. To jednak nie jest jest rekordowa liczba w ciągu 11 sezonów kursowania statku, bo w 2016 r. przepłynęło się nim 22.300 pasażerów. Musimy zdawać sobie sprawę, że statek, zwykle w formie tramwaju wodnego, w komunikacji miejskiej, to nic niezwykłego. W Europie są całe regiony, w których transport wodny to podstawa poruszania się. Z kolei w Polsce nie tylko zdarzają się promy obsługiwane przez miejskich przewoźników, ale też eksportujemy takie środki transportu za granicę....
 

60 lat gwardyjskich judoków

14 Września 2019 godz. 13:22 eWok, fot. FB/Wiesław Koluch
We własnym gronie, składającym się ze czterech pokoleń zawodników swoje 60. urodziny świętowali Judocy Gwardii Koszalin. Na spotkanie, które odbyło się w Mielnie licznie przybyli judocy i judoczki z czterech pokoleń. Obecny był m.in.  Kazimierz Kołodziejski, który 60 lat temu zapoczątkował judo w Koszalinie. Obecni  byli także trenerzy Marian Tałaj, brązowy medalista igrzysk olimpijskich oraz Cezary Wojniusz, Ryszard Szafirowicz, Andrzej Adamski  i Tomasz Zawadzki. Byli również inni trenerzy koszalińscy i poznańscy: Stanisław Olszyński, Czesław Kur, Wincenty Tałaj, Bogusław Sańko, Marian Standowicz, Zbigniew Tałaj, Jerzy Pater, Andrzej Małyszko, Leszek Woźniak. Z różnych zakątków świata przyjechali zawodnicy, którzy w latach 80-tych byli czołówką naszego kraju i wywalczyli  wicemistrzostwo Polski dla klubu Judo Gwardia Koszalin. - Przy okazji takiego spotkania czas zupełnie stanął w miejscu. Chociaż wizualnie wszyscy różnią się wyglądem, to jednak wewnątrz każdego uaktywnia się ten sam młodzieńczy duch. Mimo upływu kilkudziesięciu lat zachowało się wiele przyjaźni. Myślę, że jesteśmy jedną z nielicznych grup sportowych, które ze sobą sympatyzują, mogą na siebie liczyć i miło spędzać czas - napisał na FB Wiesław Koluch. - Niewątpliwie judo dla wielu z nas było solidnym fundamentem do dalszego rozwoju. To sport sprawił, że mogliśmy łatwiej realizować swoje cele życiowe. Wielu z nas to nie tylko trenerzy, ale także osoby z pasją, podróżnicy, duchowni, biznesmeni czy z racji wyszkolenia pracownicy różnych resortów obronnych kraju. Dzisiaj jestem prezydentem Światowej Organizacji Koluchstyl, mam własną sztukę walki, która obecna jest w ponad 60 krajach, w których zawodnicy mówią z sympatią o Polsce. Jednak z dumą mogę powiedzieć, że moje początki były na matach klubu Judo Gwardia Koszalin - dodał Koluch....
 

Wojewoda zmienia decyzję ZRID dotyczącą "Budowa drogi S-6 na odcinku węzeł „Ustronie Morskie” /bez węzła/ - początek obwodnicy Koszalina i Sianowa”

18 Września 2019 godz. 15:58 Ala za UW Szczecin, fot. GDDKiA
Dżiś wojewoda zachodniopomorski opublikował obwieszczenie, w którym zawiadamia, że na wniosek z 28.06.2019 r. (uzupełniony w dniu 27.08.2019 r.) Pana Krzysztofa Pacha, występującego w imieniu Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, zostało wszczęte postępowanie w sprawie zmiany decyzji nr 3/2017 Wojewody Zachodniopomorskiego z dnia 06.03.2017 r. o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej pn. „Budowa drogi S-6 na odcinku węzeł „Ustronie Morskie” /bez węzła/ - początek obwodnicy Koszalina i Sianowa” OBWIESZCZENIE Zgodnie z art. 11d ust. 5 ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1474) zawiadamia się, że na wniosek z 28.06.2019 r. (uzupełniony w dniu 27.08.2019 r.) Pana Krzysztofa Pacha, występującego w imieniu Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, zostało wszczęte postępowanie w sprawie zmiany decyzji nr 3/2017 Wojewody Zachodniopomorskiego z dnia 06.03.2017 r. o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej pn. „Budowa drogi S-6 na odcinku węzeł „Ustronie Morskie” /bez węzła/ - początek obwodnicy Koszalina i Sianowa” w zakresie:1. Robót drogowych:• Budowa dróg dojazdowych PT1b, DR15h, PT6a, DR21b, DR14c, DR29d, DR29c, DR30d, DR31 oraz DR 35 wraz z mijankami, placami do zawracania i zjazdami;• Poszerzenie poboczy do szerokości 2,8m wzdłuż dróg poprzecznych gminnych: D06 (na odc. od km ok. 0+000 do km 0+040), D07(na odc. od km ok. 0+000 do km 0+045), D08 (na odc.od km ok. 0+000 do km 0+086 oraz od km ok 0+370 do km 0+825,26), D11 (na odc. od km ok. 0+000 do km 0+098 oraz od km ok. 0+438do km 0+500,55), D12 (na odc. od km ok. 0+000 do km 0+174oraz od km ok. 0+433 do km 0+586,42) oraz D16 (na odc.od km ok. 0+000 do km 0+062 oraz od km ok. 0+394do km 0+470,90);• Poszerzenie dróg powiatowych D10 (DP3514Z) oraz DR32 (DP3514Z) do szerokości 6 m na dowiązaniu do istniejącej drogi;• Elementy odwodnienia – rowy drogowe i przepusty na rowach;• Wycinka kolidującej zieleni;2. Branża mostowa• Budowa przepustów hydrologicznych PH-10A i PH-98A na ciekach;3. Kanalizacja sanitarna• Budowa kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej na terenie Obwodu Utrzymania Ruchu;4. Branża teletechniczna• Budowa kanału technologicznego wzdłuż trasy głównej S-6w km ok. 140+380;• Przebudowa sieci teletechnicznej w rejonie km 0+310 drogi PT6aoraz w rejonie km 0+040 drogi D16;5. Sieć wodociągowa• Przebudowa odcinków sieci wodociągowej w rejonie km 0+090 drogi D08, km 0+055 drogi D12 oraz km 143+125 drogi S-6;6. Branża elektroenergetyczna• Budowa zasilania w rejonie km 144+425 drogi S-6;• Budowa oświetlenia w km ok. 0+004 drogi D10;• Przebudowa sieci nN i SN w rejonie dróg D12 (km ok. 0+060), DR14c (km ok. 0+430), DR29d (km ok. 0+100), DR29c (km ok. 0+080)oraz D16 (km ok. 0+040);7. Hydrologia• Przebudowa (wykonanie i likwidacja) istniejących sieci drenaży rolniczych. Działki objęte inwestycją przeznaczone w całości pod pas drogowy,na których występują zmiany w stosunku do projektu pierwotnego: Powiat kołobrzeski, Gmina Ustronie Morskie, obręb ewidencyjny Kukinia  dz. nr: 82/1, 84/3, 242/2Powiat kołobrzeski, Gmina Ustronie Morskie, obręb ewidencyjny Rusowo  dz. nr: 14/8, 42/4, 60/2Powiat koszaliński, Gmina Będzino, obręb ewidencyjny Strachominodz. nr: 86/2, 86/4, 89/5, 100/2, 100/4, 100/5Powiat koszaliński, Gmina Będzino, obręb ewidencyjny Miłogoszczdz. nr: 10/4, 11/4, 26/6Powiat koszaliński, Gmina Będzino, obręb ewidencyjny Dobrzycadz. nr: 39/5, 485/2Powiat koszaliński, Gmina Będzino, obręb ewidencyjny Słowienkowodz. nr: 78/4, 103/5, 108/10, 110/2Powiat koszaliński, Gmina Będzino, obręb ewidencyjny Komorydz. nr: 10/5, 29/5, 26/8, 27/1, 28/1, 29/2, 30/3, 41/1Powiat koszaliński, Gmina Będzino, obręb ewidencyjny Będzinodz. nr: 126/4, 270/2, 271/1, 272/7, 272/10Powiat koszaliński, Gmina Będzino, obręb ewidencyjny Łeknodz. nr: 200/5, 200/6, 200/9, 218/3, 219/3Powiat koszaliński, Gmina Będzino, obręb ewidencyjny Dobredz. nr: 2/16, 12/2, 19/2, 19/3, 20/5, 22/3, 24/2, 135/1, 139/5, 724/12Powiat koszaliński, Gmina Biesiekierz, obręb ewidencyjny Gniazdowodz. nr: 32/1, 40/3, 44/9, 49/11, 49/15, 49/17, 49/19, 136/21, 136/26, 136/27 Działki z ograniczonym sposobem korzystania dla obowiązku budowy/przebudowy sieci uzbrojenia terenu i/lub obowiązku budowy/przebudowy innych dróg publicznych i/lub obowiązku budowy/przebudowy zjazdów i/lub obowiązku przebudowy urządzeń wodnych lub urządzeń melioracji wodnych szczegółowych i/lub obowiązku budowy tymczasowych obiektów budowlanych i/lub obowiązku rozbiórki istniejących obiektów budowlanych nieprzewidzianych do dalszego użytkowania oraz tymczasowych obiektów budowlanych, na których występują zmiany w stosunku do projektu pierwotnego:Powiat kołobrzeski, Gmina Ustronie Morskie, obręb ewidencyjny Kukinia  dz. nr: 242/3Powiat kołobrzeski, Gmina Ustronie Morskie, obręb ewidencyjny Rusowo  dz. nr: 224/3, 231/3Powiat koszaliński, Gmina Będzino, obręb ewidencyjny Strachominodz. nr: 93/4, 96/2, 96/4Powiat koszaliński, Gmina Będzino, obręb ewidencyjny Słowienkowodz. nr: 49/5, 49/3Powiat koszaliński, Gmina Będzino, obręb ewidencyjny Komorydz. nr: 38/1, 38/3Powiat koszaliński, Gmina Będzino, obręb ewidencyjny Dobredz. nr: 172/5Powiat koszaliński, Gmina Biesiekierz, obręb ewidencyjny Gniazdowodz. nr: 11/1, 11/3, 33/3 Działki terenu wód płynących przeznaczone do zajęcia na czas realizacji inwestycji, na których występują zmiany w stosunku do projektu pierwotnegoPowiat koszaliński, Gmina Będzino, obręb ewidencyjny Łeknodz. nr: 202 Jednocześnie, zgodnie z art. 10 Kodeksu postępowania administracyjnego zawiadamia się, że z zebranymi materiałami dotyczącymi tego postępowania można zapoznać się w Wydziale Architektury i Gospodarki Przestrzennej Zachodniopomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Szczecinie, ul. Wały Chrobrego 4, pokój 240 (tel. 91 4303-476), od poniedziałku do piątkuw godzinach od 8.00 do 14.00 (po wcześniejszym uzgodnieniu telefonicznym)i wnieść ewentualne swoje uwagi i wyjaśnienia w tej sprawie.  ...
 

Przepełnione szkoły. Sprawdziliśmy jak sytuacja wygląda w Koszalinie

14 Września 2019 godz. 4:49 Ala, fot. Dominik Wasilewski