- Po kilkunastu miesiącach od rozpoczęcia ambitnego projektu Zachodniopomorskich Szlaków Rowerowych doczekaliśmy się pierwszych efektów - trasy, która otworzy dla rowerowych turystów południe naszego regionu. Głęboko wierzę, że inne regiony dotrzymają narzuconego przez nas tempa i trasa Blue Velo poprowadzi w przyszłości od Świnoujścia, aż do granicy z Czechami. – wyjaśniał marszałek województwa zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.
Część turystów rowerowych dojechała do Gryfina specjalnym pociągiem, część samochodami, ale byli i tacy, którzy całą trasę pokonali swoim ulubionym środkiem transportu. Punktualnie o godzinie 10 cały peleton wyruszył nowo powstałym szlakiem z Gryfina do Chwarstnicy. Budowa trasy zakończyła się jeszcze w lipcu i od tego czasu trwały odbiory techniczne oraz oznakowywanie szlaku. W ramach wartego blisko 7 mln zł projektu powstało 11 km nowych tras rowerowych, a te już istniejące, m.in. wykonane przez Gminę Banie zostały oznakowane i stworzyły łącznie blisko 45 km odcinek trasy z Gryfina do Trzcińska.
Warto przypomnieć, że już dziś ze Szczecina można dojechać do Gryfina do mostu w Mescherin. Cały szlak Blue Velo na Pomorzu Zachodnim od Świnoujścia przez Szczecin do Kostrzyna nad Odrą liczy łącznie 275 km. Planuje się, że w regionie na 38% długości tej trasy powstaną nowe drogi rowerowe, pozostałe odcinki poprowadzą po istniejących drogach rowerowych, drogach leśnych i mało uczęszczanych drogach lokalnych. Na oznakowanie czeka m.in. odcinek od Trzcińska – Zdrój do Dargomyśla. Z kolei 2,5 km asfaltowy odcinek z Dargomyśla do Chwarszczan będzie gotowy już za kilka tygodni. Pod koniec tego roku powinny się również zakończyć prace budowlanych na trasach wzdłuż Zalewu Szczecińskiego: Dąbie – Lubczyna, Lubczyna – Modrzewie oraz Czarnocin-Skoszewo. Dzięki współpracy regionów Polski Zachodniej, w przyszłości wzdłuż Odry będzie można pojechać aż do granicy Polsko-Czeskiej. Trasa ma bowiem docelowo liczyć nawet 1 tys. kilometrów.
Do końca tego roku oddanych zostanie jeszcze kilka odcinków zachodniopomorskich tras rowerowych. Ich łączna długość wyniesie ponad 1100km, a przewiduje się, że wybudowane zostanie ok. 340km dróg rowerowych. Inwestycje są finansowane z Regionalnego Programu Operacyjnego WZ oraz z Programu Interreg, a także wsparte środkami z budżetu województwa oraz poszczególnych gmin i powiatów.