Pomorze Zachodnie kończy dzieło wymiany taboru kolejowego. W ramach zakupu pociągów, zakupiono także specjalny symulator do nauki jazdy. Pozwoli szkolić kandydatów na maszynistów i sprawi, że będą lepiej przygotowani do prowadzenia pojazdów. Urządzenie będzie częścią Centrum Szkolenia Maszynistów, które zostało oddane do eksploatacji w piątek 29 czerwca br.
Ostatnie, olbrzymie zamówienie województwa to łącznie 27 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (tzw. EZT) firmy Newag, wartych ponad 400 mln zł. Częścią kontraktu było dostarczenie symulatora, który będzie wykorzystywany do nauki jazdy. Cały zakup możliwy był dzięki wsparciu środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2014-2020.
- Kończymy ambitny, realizowany od 9 lat proces unowocześnienia taboru. Lada moment będziemy regionem z najlepszym taborem w Polsce.To o tyle
istotne, że Pomorze Zachodnie ma szczególną specyfikę, jest rozległe i mieszkańcom trudno poruszać się bez transportu kolejowego. Pamiętajmy, że to nie tylko bezpieczny i coraz bardziej komfortowy środek lokomocji, ale i miejsca pracy. Jeszcze kilka lat temu rozważaliśmy jako samorząd województwa powołanie własnej spółki kolejowej. Teraz widzimy efekty restrukturyzacji Przewozów Regionalnych, a zachodniopomorski zakład jest jednym z najlepszych w kraju – mówił marszałek Olgierd Geblewicz, który dziękował za współpracę prezesowi firmy Newag Zbigniewowi Konieczkowi, dyrektor ds. handlowych Przewozów Regionalnych Annie Lenarczyk, dyrektor Wydziału Infrastruktury i Transportu
UMWZ Jadwidze Rajkiewicz oraz firmie Autocomp Management. W spotkaniu udział wziął także wicemarszałek Tomasz Sobieraj.
Symulator ma za zadanie oddać wrażenia prowadzenia prawdziwego pojazdu. Maszyna jest dziełem szczecińskiej firmy Autocomp Management, specjalizującej się w symulatorach. Projekt wnętrz kabiny wykonany został w ścisłej współpracy z producentem EZT-ów. Dzięki temu wyposażona jest w pulpit maszynisty identyczny jak stosowany w pociągach IMPULS II. To nie tylko odwzorowanie samych urządzeń, ale także zmiennych
warunków pogodowych i takich sytuacji jak mokra, zamarznięta lub pokryta śniegiem szyba pojazdu, działanie wycieraczek, zjawiska wynikającego z załamania światła na kropelkach wody lub zanieczyszczeniach na szybie oraz oślepienie w czasie jazdy pod słońce. Podobnie istotne jest obeznanie z dźwiękami. W symulatorze zastosowany jest przestrzenny system dźwięku odzwierciedlający wszystkie odgłosy wywoływane przez oprzyrządowanie i sprzęt pokładowy, jak również przez dynamikę pojazdu i jego otoczenie.
Kandydaci na maszynistów będą mogli przećwiczyć cztery ważne trasy. Symulator zaprogramowany został tak, aby oddać warunki panujące na odcinkach Szczecin-Poznań, Szczecin-Świnoujście Port, Szczecin-Kostrzyn oraz Szczecin-Słupsk.
Symulator będzie częścią Centrum Szkolenia Maszynistów na Wzgórzu Hetmańskim w Szczecinie. Prowadzone tam będą szkolenia kandydatów na maszynistów, które odbywały się do tej pory w ośrodku szkoleniowym Przewozów Regionalnych (od 2011 roku). Centrum wyposażone jest w sale wykładowe i pomoce dydaktyczne. Prowadzone tam będą również szkolenia i egzaminy (kwalifikacyjne, weryfikacyjne, okresowe) na stanowiska bezpośrednio związane z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego: kierownika pociągu, rewidenta taboru, ustawiacza, manewrowego. Prowadzone będą również szkolenia na stanowisko konduktora oraz kasjera biletowego. Centrum tworzy wykwalifikowana kadra wykładowców, posiadających przygotowanie pedagogiczne.
Ciekawostką jest, że w Centrum znalazła się także Izba Tradycji, w której można zapoznać się z gadżetami związanymi z historią kolejnictwa oraz zabytkowa kabina EN57, która pozwoli poznać warunki, w jakich pracowali maszyniści dekady temu.