Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.
Koszalin, Poland
wydarzenia

Ważne odcinki S6 i S10 będą realizowane w PPP

Autor Ala za Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju 6 Czerwca 2018 godz. 20:59
Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów zdecydował 5 czerwca, że 4 odcinki dróg ekspresowych będą budowane w modelu partnerstwa publiczno-prywatnego.

Przed posiedzeniem przeprowadzono analizy potrzeb związanych ze znaczeniem gospodarczym poszczególnych odcinków dróg planowanych do budowy. Wyniki analizy zostały zaprezentowane na posiedzeniu komitetu, który zdecydował, że w modelu PPP zostaną zbudowane następujące drogi:

  • S6 obwodnica Metropolii Trójmiejskiej,
  • S6 Koszalin – DK 6 (Bożepole Wielkie),
  • S10 Bydgoszcz – Toruń,
  • S6 zachodnia obwodnica Szczecina.

Realizacja tych inwestycji w modelu PPP zakłada, że partner prywatny zaprojektuje i wybuduje drogi, a następnie będzie utrzymywał je przez określony czas (np. 30 lat). W zmian strona publiczna zobowiąże się do wnoszenia cyklicznej opłaty za dostępność. Szczegółowe warunki realizacji umowy zostaną wynegocjowane pomiędzy stronami.

Zastosowanie modelu PPP w tym przypadku nie wiąże się z wprowadzeniem opłat dla kierowców samochodów osobowych.

Ministerstwo Infrastruktury, które jest odpowiedzialne za realizację projektów na drogach krajowych, przeprowadzi szczegółowe analizy finansowe. Ich celem będzie przygotowanie dokumentacji do negocjacji z potencjalnymi partnerami. Równocześnie zostaną przeprowadzone konsultacje z europejskim urzędem statystycznym EUROSTAT w celu wypracowania takiej struktury podziału zadań i ryzyk w inwestycjach, by zobowiązania strony publicznej nie były zaliczane do długu publicznego. Uzyskanie pozytywnej opinii EUROSTAT w zakresie długu publicznego jest warunkiem umożliwiającym wybór partnera i zawarcie umowy PPP.

Poprzedni artykuł

Czytaj też

S6: Przetarg na obwodnicę Koszalina, umowa na odcinek łączący Bożepole Wielkie z obwodnicą Trójmiasta

Ala za GDDKiA - 20 Listopada 2018 godz. 13:24
Wreszcie ruszyły prace dotyczące S6. GDDKiA ogłosiła przetarg na "Zaprojektowanie i budowa obwodnicy Koszalina i Sianowa na S6 wraz z odcinkiem S11 od węzła Bielice do węzła Koszalin Zachód" oraz podpisała umowę na dofinansowanie budowy fragmentu drogi ekspresowej S6 łączącej Słupsk z Gdańskiem: dotyczy trzech odcinków realizacyjnych o łącznej długości blisko 41 km: Boże Pole – Luzino, Luzino – Szemud oraz Szemud – Gdynia Wielki Kack. Przedmiotem zamówienia GDDKiA jest zaprojektowanie i budowa obwodnicy Koszalina i Sianowa na S6 wraz z odcinkiem S11 od węzła Bielice do węzła Koszalin Zachód od km 6+400 do km 14+300 w granicach istniejącego pasa drogowego (odcinek 7,9 km), uwzględniająca zabezpieczenie obszaru Góry Chełmskiej przed napływem wody gruntowej oraz uwzględniająca budowę obiektu inżynierskiego WK-119.         W ramach inwestycji przewiduje się wykonanie w szczególności następujących zasadniczych robótbudowlanych: — budowę drogi ekspresowej o długości około 7,9 km, — budowę obiektu inżynierskiego WK-119, — budowę obiektów inżynierskich, przepustów i przejść dla zwierząt i płazów, — budowę odcinków dróg publicznych uzupełniających istniejącą sieć dróg dojazdowych i zjazdów, — budowę urządzeń ochrony środowiska oraz nasadzenia zieleni, — budowę niezbędnej infrastruktury technicznej związanej z drogą m.in.: Elementów systemu odwodnienia drogi (w tym m.in.: kanalizacja deszczowa, rowy, przepusty, zbiornikiretencyjne), Elementów oświetlenia układu drogowego, Zasilania obiektów i urządzeń, Elementów systemu zarządzania ruchem w tym kanalizacji teletechnicznej oraz urządzeń organizacji ibezpieczeństwa ruchu (ogrodzenia i ekrany akustyczne), — przebudowę kolidującej infrastruktury technicznej nie związanej z drogą m.in.: Sieci wodociągowej, Sieci kanalizacji sanitarnej, Sieci kanalizacji deszczowej, Sieci melioracji, Sieci elektroenergetycznych, Sieci teletechnicznych, — opracowanie dokumentacji powykonawczej, — roboty związane z przebudową i rozbiórką elementów kolidujących z inwestycją, — wykonanie stałej organizacji ruchu na drodze krajowej i odcinkach przebudowywanych dróg, — wykonanie organizacji ruchu na czas wykonywanych robót (w tym zapewnienie dojazdu do wszystkichdziałek sąsiadujących z projektowanym pasem drogowym przez cały czas trwania budowy), — aktualizację i uzupełnienie badań geotechnicznych i udokumentowanie posiadanych danych (w tymarchiwalnych) w opinii geotechnicznej (jeśli zachodzi taka potrzeba), dokumentacji badań podłoża gruntowego iprojekcie geotechnicznym,   — opracowanie dokumentacji powykonawczej spełniającej wymagania odpowiednich przepisów. Termin składania ofert został przesunięty na 30.11.2018r. na godz. 10:50, a wykonawca chcąć wziąć udział w przetargu musi wpłacić wadium w wysokości 2 mln złotych.    Równocześnie GDDKiA Oddział Gdańsk podpisała umowę na dofinansowanie budowy fragmentu drogi ekspresowej S6 łączącej Słupsk z Gdańskiem dotyczy trzech odcinków realizacyjnych o łącznej długości blisko 41 km: Boże Pole – Luzino, Luzino – Szemud oraz Szemud – Gdynia Wielki Kack. Na pierwsze dwa odcinki umowy z wykonawcami podpisaliśmy w czerwcu br., a na odcinek najbliższy Trójmiasta w marcu br. Obecnie trwa projektowanie, a prace budowalne ruszą w drugiej połowie 2019 r. po uzyskaniu zezwoleń na realizacji inwestycji. W drugiej połowie 2021 roku będziemy mogli pojechać tymi trzema odcinkami S6. Całkowity koszt budowy wyniesie ponad 2 mld zł, a unijne dofinansowanie przekroczy 984 mln zł.  

Część obwodnicy Koszalina i Sianowa dokończy wybrany w nowym przetargu wykonawca

Ala za GDDKiA - 3 Października 2018 godz. 17:13
Został ogłoszony przetarg na dokończenie robót na odcinku 2 o dł. 7,9 km (od węzła Koszalin Wschód do węzła Sianów Wschód) obwodnicy Koszalina i Sianowa w ciągu drogi ekspresowej S6. To odcinek, na którym wystąpiły problemy z podłożem uniemożliwiające zastosowanie pierwotnie przewidzianej technologii wzmocnienia podłoża. Nowy wykonawca będzie miał 25 miesięcy (z możliwością skrócenia terminu do 22 miesięcy) na zrealizowanie tego odcinka w formule projektuj i buduj, formuła ta nie narzuca wykonawcom technologii, co umożliwi podejście innowacyjne do robót w szczególnie skomplikowanych warunkach gruntowych. Pozostałe roboty na odcinkach 1 i 3 o dł. 12.3 km będą zakończone przez obecnego Wykonawcę, tj. konsorcjum firm PORR i Polbud Pomorze do końca października 2019 r., z tym że odcinek od obecnej DK6 do węzła Koszalin Północ wraz z węzłem Bielice zostanie udostępniany do ruchu na przełomie kwietnia i maja 2019 roku. Podczas realizacji obwodnicy Koszalina i Sianowa w ciągu drogi ekspresowej S6 stwierdzono na części przebiegu odmienne warunki gruntowe od określonych na etapie przygotowywania dokumentacji projektowej. Podłoże ze względu na bardzo specyficzną budowę, związaną z występowaniem drugiego poziomu wód gruntowych pod ciśnieniem nie nadawało się do zastosowania pierwotnie planowanej technologii wzmocnienia podłoża (kolumny kamienne). Wobec wystąpienia tego problemu podjęto szereg działań zmierzających do wypracowania nowej technologii. Próby zastosowanie nasypu przeciążeniowego i mikrowybuchów nie przyniosły oczekiwanych rezultatów. W związku z powyższym wykonawca obwodnicy zaproponował technologię pali przemieszczeniowych. Wykonano również szereg ekspertyz i badań gruntu. Finalnie jednak nie udało się osiągnąć porozumienia z dotychczasowym wykonawcą co do realizacji tych dodatkowych robót. Wobec tego odcinek 2 obwodnicy został wyłączony z pierwotnego kontraktu, a dotychczasowy wykonawca realizuje na nim uzgodnione prace zabezpieczające.