Piękne krajobrazy, niesamowite miejsca, szereg wspaniałych miejscowości i zabytków, od kilku do kilkunastu dni na rowerze. Zalety trasy rowerowej, która poprowadzi od Bałtyku aż po Kotlinę Raciborską można wymieniać niemal bez końca.
- Gdy zdecydowaliśmy się kilka lat temu na stworzenie Sieci tras rowerowych Pomorza Zachodniego, jednym z naszych priorytetów było zbudowanie szlaku korytarza Odry. Jego potencjał turystyczny jest przeogromny, ale by został w pełni wykorzystany, musi umożliwiać podróż od morza, aż po góry. Cieszymy się, że dołączają do nas kolejne regiony. Jako samorządowcy widzimy ten niesamowity potencjał, który musimy wykorzystać. – mówi marszałek województwa zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.
Projekt „Blue Velo – Odrzańska Trasa Rowerowa” ma na celu stworzenie długodystansowej trasy rowerowej biegnącej przez pięć regionów Polski Zachodnie. Szlak ma być zintegrowany z trasami niemieckimi oraz siecią EuroVelo. Co ciekawe wszystkie województwa zgodziły się, że Blue Velo powinna być oznakowana numerem 3. Stosowanie tego numeru do oznaczania nowobudowanych odcinków zainicjowało Pomorze Zachodnie..
Całkowita długość trasy na Pomorzu Zachodnim wynosić będzie ok. 275km. Obecnie Województwo Zachodniopomorskie prowadzi intensywne prace budowlane na ok. 88 kilometrach tej trasy. Budowane są malownicze odcinki wzdłuż na wałach Zalewu Szczecińskiego i Jeziora Dąbie. Powstaje także odcinek od Gryfina do Trzcińska-Zdrój oraz od Dargomyśla do Chwarszczan. Kolejne odcinki są projektowane. Pomorze Zachodnie będzie pierwszym województwem gdzie trasa powstanie. Planuje się, że w regionie na 38% długości tej trasy powstaną nowe drogi rowerowe, pozostałe odcinki poprowadzą po istniejących drogach rowerowych, drogach leśnych i mało uczęszczanych drogach lokalnych.
- Chcemy by „Odrzański szlak” stał się flagowym produktem turystyki rowerowej. Musimy współpracować by zapewnić wysoką jakość zastosowanych na trasie rozwiązań. Budujemy też dobry klimat, bo to tak naprawdę sprawia, że obok szlaku pojawiają się usługi i infrastruktura towarzysząca. – wyjaśnia wicemarszałek Tomasz Sobieraj.
List Intencyjny w tej sprawie, został podpisany 20 kwietnia 2018 r. we Wrocławiu i jest to potwierdzenie woli współpracy przy realizacji oraz promocji projektu BLUE VELO. W najbliższym czasie samorządy województw stworzą Grupę Roboczą, w ramach której będą konsultować plany i projekty oraz informować o swoich działaniach związanych z realizacją i promocją Blue Velo.