Dzisiaj w cerkwi greckokatolickiej w Koszalinie przy ul. Niepodległości 24-26, w dniu 6 kwietnia br., (piątek) o godz.17.00 odbędą się nieszpory oraz wniesienie całunu turyńskiego tzw. 'płaszczennyci'.
W sobotę (7 kwietnia br.) msza święta odbędzie się o godz.9.30, zaś o ok. godz.10.40 proboszcz koszalińskiej parafii ksiądz Mitrat Bogdan Hałuszka, poświęci pokarm. Następnie o godz.18.00 druga możliwość poświęcenia pokarmu.
W niedzielę rankiem o godz.7.00 odbędzie się nabożeństwo przy Grobie Pańskim, później o godz. 7.15 procesja, zaś o godz.8.30 msza święta.
Po mszy odbędzie się niedzielne śniadanie wielkanocne pod cerkwią dla obywateli Ukrainy pracujących aktualnie w Polsce, a także osób samotnych. W Koszalinie i okolicach pracuje wg szacunków około 10 tysięcy osób – tyle zostało wydanych pozwoleń na pracę. Wiele osób nie wyjechało na święta na Ukrainę, przebywa w Polsce i stąd inicjatywa aby przygotować wspólny wielkanocny posiłek w Sali konferencyjnej pod cerkwią. Obywatele Ukrainy są głównie wiernymi cerkwi greckokatolickiej lub prawosławnej.
W pierwszy i w drugi dzień świąt czyli w poniedziałek i we wtorek odbędą się nabożeństwa o godz. 9.30 i 17.00.
Święta Zmartwychwstania są najważniejszym wydarzeniem w roku dla wiernych wszystkich Kościołów wschodnich, w tym także dla Kościoła Greckokatolickiego. Główne uroczystości Wielkanocne u grekokatolików odbędą się w katedrze w Przemyślu i we Wrocławiu.
Wierni Cerkwi Greckokatolickiej przygotowują się do świąt Zmartwychwstania Pańskiego w ciągu czterech tygodni poprzedzających Wielki Post i przez sześć tygodni Wielkiego Postu. W Wielki Czwartek rano odprawiana jest liturgia św. Bazylego na pamiątkę ustanowienia przez Jezusa Chrystusa sakramentu kapłaństwa i Eucharystii. Wieczorem natomiast odprawiana jest Utrenja Strastiej (Jutrznia Męki Pańskiej), podczas której odśpiewuje się dwanaście fragmentów z czterech Ewangelii opisujących Pasję Chrystusa.
W Wielki Piątek w cerkwiach wynoszone są płaszczenice - rodzaj ikon-całunów z wizerunkiem Chrystusa złożonego do grobu. Płaszczenica - umieszczana na ogół na środku cerkwi - jest adorowana przez wiernych także w Wielką Sobotę do późnej nocy. W tym dniu, podobnie jak to jest u wyznawców kościoła rzymskokatolickiego, grekokatolicy święcą pokarmy. Wierni wkładają do koszyków nie tylko malowane i zdobione jaja, pieczywo i wędliny, ale także chrzan, sól i masło. Koszyki, zgodnie z tradycją są zazwyczaj przystrajane w tzw. wyszywani ruszneczky, czyli haftowane kolorowymi nićmi ręczniczki. Okres postów, dodatkowych umartwień i wyciszenia, kończy się uroczystą jutrznią wielkanocną, która rozpoczyna się zazwyczaj o 7 rano.
Podczas nabożeństwa śpiewany jest nieustannie troparion paschalny: "Chrystos woskrese" (Chrystus zmartwychwstał). W poprzedzającej liturgię procesji we wszystkich cerkwiach greckokatolickich noszona jest wraz z Ewangelią ikona Chrystusa Zmartwychwstałego. Celebransi wraz z procesją wiernych zatrzymują się przed zamkniętymi drzwiami świątyni. Kapłan stuka trzy razy do drzwi, po czym zgromadzeni wchodzą do cerkwi, w której nie ma już Grobu Pańskiego, a płaszczanica zostaje przeniesiona na ołtarz. Podczas tego nabożeństwa święci się artos - chleb pszenny, na którym naznaczony jest wizerunek Chrystusa zmartwychwstałego. Artos przez cały tydzień jest wystawiony w cerkwiach, aż do niedzieli św. Tomasza, tzw. antypaschy, po czym chleb rozdaje się wiernym.
Dopiero w tę niedzielę w cerkwiach rozlega się uroczyste bicie dzwonów, które od kilku dni milczały, gdyż od Wielkiego Piątku używa się w świątyni tylko kołatek. Zgodnie z tradycją ludową w okresie po Wielkiejnocy ludność wiejska śpiewa typowe piosenki - "haiłki" - wychwalające budzenie się przyrody i "wesnjanki", które wykonuje się w Oktawie Zmartwychwstania.
Tak jak w całej Polsce święta wielkanocne są dla grekokatolików okazją do wspólnego świętowania, spotkań w gronie najbliższej rodziny, sąsiadów i przyjaciół.