Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.
Koszalin, Poland
wydarzenia

Pomorze Zachodnie: Rekordowe inwestycje drogowe

Autor Ala za ZZDW 20 Lutego 2018 godz. 5:58
Blisko 74,6 mln zł kosztowały inwestycje prowadzone przez Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Koszalinie w 2017 r. ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2014-20.
Artykuł z dnia: 2018-02-13 15:27

W 2016 roku ZZDW zakończył dwa pierwsze zadania z puli współfinansowanej ze środków unijnych i wpisanych do RPO WZ na lata 2014-20 - obejście miasta Dobra w ciągu DW nr 144 i przejście DW nr 205 przez Sławno.

Skrzyżowanie dróg wojewódzkich 144 i 146

  

Sławno

2017 rok przyniósł zakończenie trzech kolejnych inwestycji z puli RPO WZ na lata 2014-20. Były to: przebudowa drogi wojewódzkiej nr 109 na odcinku Trzebusz-Trzebiatów, przebudowa drogi wojewódzkiej nr 203 na odcinku Dąbki-Darłowo i pierwszy etap przebudowy drogi wojewódzkiej nr 151 na odcinku Świdwin – Łobez czyli przebudowa mostu na rzece Łożnicy w Łobzie.

To ostatnie zadanie obejmowało rozebranie całej konstrukcji starego mostu i budowę nowego, umocnienie brzegów rzeki (od górnej wody), odmulenie i pogłębienie koryta rzeki przed i pod mostem, oraz przebudowę ulic na dojazdach. Przebudowano również jaz, który służy do piętrzenia wody. Całkowita wartość projektu to ok. 2,76 mln zł. Dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego wyniosło ok. 2,2 mln zł

Przebudowa DW nr 109 na odcinku Trzebusz - Trzebiatów była z kolei II etapem modernizacji połączenia nadmorskiego Mrzeżyna z Trzebiatowem. W tym roku prowadzona będzie natomiast przebudowa tej drogi na odcinku Trzebiatów–Płoty. W tegorocznym budżecie zarezerwowano na ten cel prawie 49 mln zł. Trwa jeszcze procedura przetargowa i uzupełnianie dokumentów.

- Skala i wielkość inwestycji na drogach wojewódzkich Pomorza Zachodniego rośnie. W stosunku do poprzedniego roku nasze wydatki wzrastają blisko 2,5 krotnie. Jako Samorząd Województwa mamy świadomość, że nie tylko podnosimy komfort i bezpieczeństwo podróży, ułatwiamy dojazd do pracy czy szkół, ale po prostu zwiększamy atrakcyjność gospodarczą tych obszarów. Takie też cele nam przyświecają, chcemy by jak najwięcej korzyści płynęło z naszych inwestycji – wyjaśnia marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.

Zadania włączone do RPO WZ to kosztowne projekty zakładające przebudowę całej infrastruktury. Przebudowa trzeciego odcinka DW nr 203 Dąbki-Darłowo kosztowała blisko 43 mln zł, z czego roboty budowlane - 35,4 mln zł. Na 8-kilometrowym odcinku poszerzono jezdnię, przebudowano przejście przez Dąbki, a w miejscu rozebranych czterech poniemieckich mostów, zbudowano nowe konstrukcje.


 

Po zakończonej w minionym roku przebudowie III odcinka drogi nr 203 Koszalin- Darłowo, droga wojewódzka nr 203 będzie przebudowywana dalej w kierunku Ustki. W tej chwili trwa już przebudowa ul. Tynieckiego w Darłowie. Inwestycja ma zakończyć się 30 września tego roku. W tym roku zostanie też zakończona dokumentacja projektowa ostatniego odcinka tej trasy – z Darłowa do granicy województwa.

W strefie nadmorskiej prowadzone są również dwie przebudowy drogi wojewódzkiej nr 102. Odcinek Łukęcin-Lędzin zostanie zmodernizowany za 52,7 mln zł, w tym roboty budowlane mają kosztować ponad 34,5 mln zł, a odszkodowania za zajęte nieruchomości blisko 4,5 mln zł. 

Drugi przebudowywany odcinek DW nr 102, Międzywodzie-Dziwnów będzie kosztował 16,4 mln zł. Przebudowa obu odcinków ma zakończyć się po wakacjach – 31 sierpnia.

W minionym roku najdroższą przebudową była zbliżająca się w tym roku ku końcowi, przebudowa drogi wojewódzkiej nr 142 Szczecin-Krzywnica. Do tej pory, przebudowa ta kosztowała budżet województwa  ponad 27 mln zł, przy zaplanowanych w budżecie ponad 51 mln zł. Wysokie koszty wynikały między innymi z konieczności rozkruszenia zniszczonych, betonowych płyt z jakich wykonana była „berlinka”.  Kruszywo powstałe z „rubblizingu” wykorzystano jako podbudowę nowej drogi.

Kontynuowana będzie również  budowa obejścia Barlinka w ciągu DW nr 151. Całe zadanie ma kosztować ponad 21,6 mln zł, a jego koniec zaplanowano na 30 września tego roku.

  
Droga wojewódzka nr 151 jest również od ubiegłego roku przebudowywana na odcinku Ińsko-Ciemnik. Zadanie o wartości około 20,8 mln zł. powinno zostać zakończone do 30 września tego roku.

W ramach RPO, będzie również realizowana przebudowa ulic Jagiełły i Dąbrowszczaków w Choszcznie w ciągu dróg wojewódzkich nr 160 i 175.  W tej chwili trwa postępowanie przetargowe. Otwarcie ofert zaplanowano 28 lutego. 

- Zdajemy sobie sprawę z tego jak mocno na nasze inwestycje czekają mieszkańcy Darłowa, Dziwnowa, Ińska, Choszczna czy Barlinka. A należy przecież pamiętać jeszcze o trasie Trzebiatów–Płoty, której modernizację powinniśmy rozpocząć w tym roku. Obok tych tras warto również docenić skalę naszych inwestycji na drogach rowerowych. – dodaje wicemarszałek Tomasz Sobieraj.

W ramach RPO WZ 2014-20, ZZDW realizuje również projekt budowy Sieci Tras Rowerowych Pomorza Zachodniego. Wydatki na te inwestycje wyniosły w 2017 r blisko milion złotych. 

Przed wakacjami powinien zostać oddany do użytku odcinek Trasy Nadmorskiej, przebiegający w rejonie ul. Bałtyckiej w Kołobrzegu. Odcinek ten będzie kosztował ponad 450 tys. zł.  Na 30 maja zaplanowano również koniec robót budowlanych prowadzonych na odcinku Gryfino-Trzcińsko-Zdrój. Jest to fragment rowerowej Trasy Zielonego Pogranicza. Wartość tego zadania to 6.8 mln zł, z czego wartość robót budowlanych wyniesie około 5,88 mln zł.

W drugiej połowie sierpnia turyści będą mogli przetestować także nową ścieżkę rowerową na odcinku Łazy-Iwięcino. Roboty budowlane mają tu zgodnie z umową  kosztować ponad 4,7 mln zł. Na etapie wyboru wykonawcy jest natomiast odcinek Darłówko-Jarosławiec na Trasie Nadmorskiej.

- Tworzenie szlaków rowerowych to zadanie, dla którego musieliśmy zbudować szerokie poparcie wśród gmin, przez które przechodzą. Wszystkim nam samorządowcom zależy na tym projekcie, dostrzegamy w nim olbrzymi potencjał , który pozwoli poznać nie tylko nadmorską część naszego regionu. – wyjaśniał Geblewicz.

W grudniu minionego roku ZZDW podpisał  umowy z wykonawcami dwóch odcinków Trasy Pojeziernej – Ińsko-Storkowo i Dargomyśl-Chwarszczany. Roboty budowlane będą tu kosztowały łącznie prawie 3 miliony złotych. W tym roku w styczniu, wyłoniono natomiast wykonawcę odcinka Dzikowo-Barlinek. Zakończyła się również procedura przetargowa na dwa kolejne odcinki Trasy Pojeziernej – są to dwa etapy trasy Siekierki – Trzcińsko-Zdrój. 

W tym roku na zadania realizowane w ramach RPO WZ 2014-20 zarezerwowano w budżecie województwa blisko 181,5 mln zł oraz 67 mln na budowę Sieci Tras Rowerowych Pomorza Zachodniego