1. Akumulator to podstawa
Trudności z uruchomieniem silnika to największa zmora kierowców zimą. W zeszłym roku ten problem dotyczył ponad połowy kierowców z silnikiem diesla. Aż 35% kierowców przyczyny problemów z odpaleniem auta poszukuje w słabym akumulatorze*. Dlatego przed nadejściem mrozów warto sprawdzić jego kondycję – wystarczy wybrać się do specjalisty od elektryki samochodowej, który za test sprawności akumulatora pobiera symboliczne opłaty lub robi to za darmo. Jak utrzymać akumulator w formie na dłużej? Najważniejsze to zadbać, aby cała elektronika była włączana dopiero po uruchomieniu silnika, dzięki czemu można uniknąć przeciążenia akumulatora podczas rozruchu. Odpowiednie ładowanie akumulatora również ma znaczenie, dlatego zimą odradza się włączanie zbędnej elektroniki podczas bardzo krótkich przejażdżek.
2. Zadbaj o silnik diesla
Silniki wysokoprężne cechują się wyjątkową wrażliwością na mrozy. Oprócz sprawnego akumulatora szczególnie istotny jest wybór odpowiedniego paliwa. Olej napędowy o wysokich parametrach ma duży wpływ na pracę silnika przy niskich temperaturach. Mało kto wie, że już przy kilku stopniach poniżej zera w paliwie mogą wytrącać się kryształy parafiny. To właśnie one utrudniają przepływ paliwa przez filtr, co może powodować problemy z równomierną pracą silnika, a w skrajnym przypadku doprowadzić do zablokowania filtra paliwa i zatrzymania jego pracy. Olej napędowy o wysokojakościowym składzie i lepszych właściwościach niskotemperaturowych ma w tym przypadku kluczowe znaczenie. Od 16 listopada przez cały sezon zimowy na stacjach Circle K dostępny jest milesPLUS® arktyczny diesel, który w odróżnieniu od standardowych paliw zimowych, nawet przy 32 stopniach poniżej zera daje nam gwarancję, że samochód odpali.
3. Nie zapomnij o płynach
Zanim nadejdą mroźne dni należy sprawdzić stan płynów eksploatacyjnych. Warto zacząć od skontrolowania temperatury krzepnięcia płynu w układzie chłodzenia. Jest to szczególnie istotne w przypadku aut pochodzących z rynku wtórnego, gdy nie możemy mieć pewności czy dany układ chłodzenia nie sprawiał wcześniej problemów. Zaniedbanie tej kwestii może doprowadzić nawet do zniszczenia silnika. Mimo to tylko 44% kierowców samochodów z silnikiem diesla w ubiegłym sezonie wymieniło płyn do chłodnic na zimowy. Przed zimą warto też sprawdzić płyn hamulcowy, który jest szczególnie podatny na wchłanianie wilgoci. Obie kontrole można wykonać w każdym warsztacie, często za darmo. Na koniec, nie zapomnijmy o oczywistym, i zmieńmy płyn do spryskiwaczy z letniego na zimowy.
4. Nie czekaj, aż szyby same odmarzną pod wpływem ciepłego silnika. To strata czasu!
Niejeden kierowca traci głowę podczas niespodziewanych sytuacji, które często serwuje kapryśna, zimowa pogoda. Dlatego warto zaopatrzyć się w dodatkowe przybory, dzięki którym będziemy przygotowani na każdą ewentualność. Problem z zamarzniętymi i zaśnieżonymi szybami w okresie zimowym deklaruje 31% kierowców. Dlatego do najważniejszych elementów zimowego wyposażenia auta należą: skrobaczka i odmrażacz do szyb, szczotka do odśnieżania, mała składana saperka oraz odmrażacz do zamków. Awaryjnie warto mieć przy sobie także kable rozruchowe, linkę holowniczą, nieprzemakalne rękawice robocze, małą składaną saperkę, łańcuchy na koła oraz zapasowy płyn do spryskiwaczy.
5. Korzystanie z myjni pomaga utrzymać lakier w dobrej kondycji
Wśród wielu kierowców nadal pokutuje przekonanie, że zimą nie należy myć samochodu. To mit! Jest wręcz przeciwnie – zimową porą pojazdy na drogach napotykają wiele niszczących je substancji, takich jak piach czy sól. Jeżeli nie zostaną w porę usunięte, mogą spowodować poważne spustoszenia w karoserii, np. w postaci rdzy na lakierze lub nadwoziu. Z tego względu warto myć samochód zimą, ze szczególnym uwzględnieniem miejsc, w które szkodliwa sól dostaje się najłatwiej (np. nadkola i podwozie). Na koniec warto zabezpieczyć samochód woskiem, co dodatkowo zwiększy ochronę przed solą.
Prowadzenie samochodu zimą nie musi być stresujące – wystarczy odpowiednio się przygotować.
*dane w komunikacie prasowym pochodzą z badania SW Research i Circle K przeprowadzonego na grupie kierowców użytkujących samochody z silnikiem diesla. Badanie zostało przeprowadzone w październiku 2017 r.