Oto treść wystąpienia.
Szanowna Pani Premier !
Stowarzyszenie Samorządowe S6 od ponad roku apeluje do Rządu RP kierowanego przez Panią Premier o rozstrzygnięcie w jak najszybszym możliwym terminie faktycznie zatrzymanych, ogłoszonych w 2015 r. przetargów na projektowanie i wykonawstwo kluczowej dla rozwoju Pomorza trasy ekspresowej S6 na odcinku od Koszalina – przez Słupsk – do Trójmiasta.
W 2015 r. trasa ekspresowa S6 została ujęta na całej długości w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 na liście zabudżetowanych, podstawowych zadań Programu, po wielu szczegółowych analizach ich przydatności, pilności komunikacyjnej, ekonomicznej i społecznej oraz znaczenia dla krajowego i europejskiego systemu komunikacyjnego (część uzupełniającej sieci TEN-T).
Jak dotąd apele Stowarzyszenia i mieszkańców Pomorza pozostały bez pozytywnej reakcji Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, którego przedstawiciele wypowiadają się publicznie o konieczności rewizji dotychczasowych założeń polityki transportowej Państwa i przesunięcia środków na inne cele inwestycyjne, co będzie skutkowało pozostawieniem mieszkańców naszego regionu bez dostępu do krajowej sieci dróg szybkiego ruchu.
Pomorze Środkowe jest, według analiz „Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju” przyjętej przez gabinet Pani Premier w dniu 14 lutego 2017 r., terenem najbardziej wykluczonym komunikacyjnie w całym kraju (Rys. 10. Wskaźnik peryferyjności czasowej na s. 173 SOR).
Ziemia koszalińska i słupska należą do najsłabiej rozwiniętych części kraju i położone są znacznie bardziej peryferyjnie transportowo niż Polska Wschodnia, kumulując liczne problemy społeczno – gospodarcze związane ze słabym zaludnieniem i niskim uprzemysłowieniem oraz oddaleniem od aglomeracji, restrukturyzacją gospodarki po 1989 r. (upadek PGR-ów), które zostały dodatkowo pogłębione przez reformę administracyjną kraju w 1999 r. i utratę przez Koszalin i Słupsk statusu miast wojewódzkich.
Odłożenie budowy trasy ekspresowej S6 na odcinku od Koszalina do Gdańska na bliżej nieokreśloną przyszłość będzie oznaczało dalsze pogłębianie różnic w rozwoju kraju i wewnątrz regionów i prowadziło nas w kierunku swego rodzaju latynizacji Polski, gdzie obok siebie występować będą wysokorozwinięte obszary wzrostu i bogactwa z autostradami, nowoczesnymi lotniskami i szybkimi kolejami oraz tereny pogrążone w gospodarczej i infrastrukturalnej zapaści z pogłębiającym się ubóstwem i społeczną dezintegracją.
Niezrealizowanie trasy ekspresowej S6 na całej długości w obecnej perspektywie finansowej UE na lata 2014-2020 jak pierwotnie planowano, utrwali istniejący status quo na dziesięciolecia, gdyż wielkość środków w ramach polityki strukturalnej dla Polski w kolejnym budżecie UE zgodnie z powszechną oceną nie będzie już tak duża jak obecnie. Spowoduje to także zakończenie bieżącego okresu programowania bez spodziewanego efektu transportowego i ekonomicznego dla północnej Polski, pozostawiając wyrwę w środku połączenia Szczecin – Gdańsk skutkującą nieosiągnięciem założonych rezultatów dla tego projektu transportowego.
Dlatego prosimy Panią Premier o osobistą interwencję i zobowiązanie Ministra Infrastruktury i Budownictwa do jak najszybszego rozstrzygnięcia wstrzymanych postępowań na projektowanie i budowę odcinków drogi ekspresowej S6 we wschodniej części województwa zachodniopomorskiego oraz w województwie pomorskim.
Przewodniczący Walnego Zebrania