Czy można w Polsce znaleźć internautę, który jeszcze nigdy nie zrobił zakupów w sieci? To prawdziwe wyzwanie, które pewnie skończyłoby się fiaskiem. Polacy z dostępem do internetu korzystają z wszystkim jego możliwości, również tych transakcyjnych. Co więcej – kupują coraz więcej i coraz częściej. Z badania TNS Polska z października br. zrealizowanego na zlecenie serwisu Ceneo.pl wynika, że zakupy w sieci kilka razy w miesiącu robi już co drugi Polak, a przynajmniej raz w tygodniu na wirtualne zakupy wybiera się co dziesiąty z nas.
Czy na internetowych zakupach czujemy się bezpiecznie? Tak! Z tego samego badania wynika, że niemal 2/3 Polaków uważa, że zakupy w sieci są tak samo bezpieczne, jak te tradycyjne. Klienci przekonują się i przyzwyczajają do zakupów w sieci – coraz częściej dokonują tego typu transakcji, a dzięki pozytywnym doświadczeniom ich zaufanie zwiększa się. Na pewno wpływ na to miała wdrożona 2 lata temu „Ustawa o prawach konsumentów”. Ułatwiła ona procedury związane ze zwrotem zakupionego towaru, co spowodowało, że Polacy śmielej kupują w sieci produkty, które do tej pory nabywali głównie w tradycyjny sposób w galeriach i pasażach handlowych. Rośnie też świadomość oraz wymagania wobec sklepów i dostawców.
Jakich zatem zasad warto przestrzegać, by znaleźć sprawdzony sklep, szybkiego dostawcę i najlepszy produkt? Jakie mamy jako e-klienci prawa i gwarancje? Jak i gdzie szukać, jak sprawdzać i weryfikować wiarygodność, co robić, gdy coś pójdzie nie tak?
Oto niezawodna recepta na bezpieczne i udane świąteczne zakupy!
1. Szukaj inspiracji
Wiele serwisów i sklepów internetowych uruchomiło specjalne sekcje z propozycjami prezentów dopasowanych do różnych kategorii. W serwisach zakupowych współpracujących z wieloma sklepami każdą kategorię można przefiltrować pod kątem przedziałów cenowych, (zależnie od budżetu jakim dysponujemy) oraz popularności (aby kupować w zgodzie z modą i trendami).
2. Korzystaj ze schowka
Podczas wirtualnych wędrówek w poszukiwaniu pomysłów warto zapamiętywać w schowku poszczególne oferty - poczekają tam na ostateczną decyzję i dokonanie zakupu. Tworzymy w ten sposób wirtualną listę prezentową, bez obawy, że coś nam umknie.
3. Porównaj ceny
Dzięki serwisom takim jak Ceneo.pl, prezentującym oferty z wielu tysięcy e-sklepów można zaoszczędzić nawet do 20% ceny wyjściowej. Atrakcyjna cena jest oczywiście istotnym kryterium, warto jednak zwracać uwagę na warunki dostawy (jej koszt i czas), formy płatności i dodatkowe bonusy. Zbyt niskie ceny są zawsze podejrzane – telewizora, który kosztuje 5 tys. nie dostaniemy raczej za 3 tys. W gorącym sezonie zakupowym na nasz brak czujności czyhają oszuści, którzy zakładają fałszywe witryny, ale nigdy nie wysyłają opłaconego towaru. Jak się uchronić? Szukać najlepszych ofert w serwisach i porównywarkach – tego typu fałszywe sklepy nie przejdą ich ostrych kryteriów weryfikacyjnych. W Ceneo.pl kilkunastoosobowy Dział Bezpieczeństwa sprawdza wszystkie nowe sklepy, a te podejrzane blokuje i zawiadamia odpowiednie organu ścigania.
4. Bądź smart – również podczas tradycyjnych zakupów
Smart – czyli sprytny, i smart – bo ze smartfonem. Podczas wizyt w tradycyjnych sklepach i galeriach handlowych nie rozstawaj się z aplikacją Ceneo.pl ze skanerem kodów kreskowych. Jest dostępna za darmo na wszystkie popularne smartfony i umożliwia sprawdzenie ceny i dostępności konkretnego produktu w sklepach internetowych.
5. Sprawdź e-sklep
Zanim dokonasz zakupu prześwietl wybrany sklep: poczytaj opinie innych internautów, sprawdź, czy posiada certyfikaty programów potwierdzających rzetelność i wiarygodniść, takie jak np. Zaufane Opinie Ceneo.pl. Aż 81% kupujących przed zakupem szuka opinii, rekomendacji i referencji innych klientów, sprawdzając w ten sposób, czy dany e-sklep jest rzetelny, a zakupy w nim będą szybkie i bezpieczne – te opinie są dla nich kluczowym kryterium przy wyborze sklepu i oferty. Niezwykle ważne jest jednak, by podchodzić do nich z głową – i opierać się na tych rzetelnych i wiarygodnych. W Programie Zaufanych Opinii Ceneo.pl ankiety pochodzą od prawdziwych klientów, którzy dokonali faktycznych zakupów. Z badań wynika, że niemal 90% klientów zawsze wybiera droższą ofertę, ale pochodzącą ze sklepu, który ma dobre opinie, niż tańszą, ale ze sklepu, który w sieci jest „no name”. Ważna jest skala: Ceneo.pl dysponuje największą w Polsce bazą niemal 7 mln Zaufanych Opinii - codziennie spływa ok 5 tys. nowych. Raz w roku w oparciu o opinie zebrane przez ostatnie 12 miesięcy tworzony jest ranking najlepszych sklepów internetowych. Nie jest to wybór jury – laureatami w poszczególnych kategoriach zostają sklepy, które przez cały rok rzetelnie dbały o swoich klientów.
Bardziej wymagającym sposobem jest sprawdzenie regulaminu i weryfikacja danych rejestrowych sklepu. Warto poświęcić na to czas, jeśli nie znamy danego sklepu i nie kupujemy za pośrednictwem serwisu zakupowego.
6. Sprawdź opcje i termin dostawy
Wiele sklepów internetowych gwarantuje dostawę produktów przed Świętami, jeśli zamówienie zostanie złożone w określonym terminie – w tym roku nawet 19-20 grudnia. Jeżeli nie ma takiej informacji na stronie sklepu, warto się z nim indywidualnie skontaktować. W świątecznym sezonie często dostawa jest darmowa, gdy zamówienie przewyższa określoną kwotę lub jest opłacone z góry.
7. Zwróć uwagę na dodatkowe możliwości
Sklepy często oferują ozdobne opakowania, miłe gratisy lub świąteczne bileciki – w wirze przygotowań warto pomóc sobie w ten sposób i zyskać czas na inne czynności.
8. Wybierz wygodny sposób płatności
Do wyboru są szybkie przelewy internetowe, tradycyjne przelewy bankowe, płatności karty kredytową, a także przy odbiorze – dobre sklepy oferują pełen wachlarz możliwości. Płatność za pobraniem jest wciąż bardzo popularna, bo uznaje się ją za bezpieczną – płacimy za towar już dostarczony do domu. Wiążą się z nią jednak przeważnie dodatkowe opłaty, i często wydłużony czas dostawy. Jeśli chcemy by zakupy zostały wysłane jak najszybciej (a o to przecież chodzi przed Świętami!) najlepszym wyborem będzie szybka płatność online. Renomowani operatorzy systemów płatniczych często oferują własne Programy Ochrony Kupujących.
9. Nie martw się, że nie trafiłeś w gust obdarowanego
Towary kupione przez Internet można zwrócić w ciągu 14 dni bez podania przyczyny – pod warunkiem, że towar jest nowy, bez śladów użytkowania. Możemy go po prostu odesłać, a sklep musi zwrócić nam pieniądze. Zasady zwrotu, opłaty związane z przesyłką, czas oddania pieniędzy na konto muszą być szczegółowo opisane w regulaminie sklepu. Coraz częściej sklepy ułatwiają takie zwroty – przygotowuję gotowe opakowania zwrotne, same opłacają kuriera, a pieniądze zwracają w ciągu 2-3 dni. Wszystko żeby zachęcić klientów do zakupów, zlikwidować ich obawy.
10. Szukaj pomocy, gdy coś pójdzie nie tak
Warto zawsze zacząć od kontaktu ze sklepem – czasem to przejściowe problemy, które łatwo wytłumaczyć. Jeśli zakupy były zrobione za pośrednictwem Ceneo.pl w naszym koszyku – mamy Program Ochrony Kupujących z gwarancję zwrotu do 10tys. w przypadku kłopotów z zamówieniem. Jest też wiele innych instytucji odwoławczych – rzecznik praw konsumenta, UOKiK, a nawet policja.
Zakupy w sieci to dostęp do produktów z całego świata o każdej porze dnia
i nocy o asortymencie nieosiągalnym w najświetniejszej galerii handlowej. Nawet mieszkając w małej miejscowości, bez wyprawiania się w długą i kosztowną wycieczkę, z poziomu własnego fotela i z kubkiem ciepłej herbaty w ręku, można kupować w dobrej cenie praktycznie wszystko, o czym się zamarzy. W sieci omija nas to wszystko, co w tradycyjnych zakupach najbardziej doskwiera – tłumy, kolejki, nagabujący sprzedawcy, czy też bezskuteczne poszukiwania od sklepu do sklepu. Wydaje się zatem, że zakupy w Internecie w mniejszym stopniu rządzą się emocjonalnym impulsem, a w większym rozumową kalkulacją. Nie są jednak pozbawione przyjemności – satysfakcję przynosi zarówno znalezienie optymalnej oferty, jak i moment dostarczenia przesyłki. Dreszczyk zakupowych emocji pozostaje!