- Oryginalnych prezentów nie znajdujemy za często pod choinką, ale trudno się dziwić, skoro sami takimi nie obdarowujemy innych. Jak pokazuje badanie dla marki farb Beckers, niemal ¾ Polaków przyznaje, że nietypowe czy ekstrawaganckie upominki kupuje sporadycznie albo nawet wcale. Nie mamy też przekonania do wyjątkowych wzorów i bardziej zdecydowanych zestawień kolorystycznych. Dokładnie trzech na czterech badanych jeśli w ogóle sięga po tego typu prezent, to zdarza się to rzadko. Zapewne z obawy, że nie trafimy z upominkiem, zazwyczaj przy wyborze kierujemy się jego przydatnością – robi tak aż 70% badanych. Równolegle ponad połowa Polaków wybiera bezpieczne barwy jak biele, beże, szarości czy pastele - 58% i uniwersalne wzornictwo – 57% - mówi Aneta Stopa, brand manager marki Beckers.
Młodzi odważniejsi
Okazuje się, że młodsi respondenci częściej decydują się na zakup mniej zachowawczych podarunków. W tym kontekście szczególnie wyróżniają się 20-29 latkowie. Spośród wszystkich grup wiekowych to w tej grupie jest największy odsetek osób, które wybierają prezenty wymagające trochę więcej odwagi. Na upominek w zdecydowanej kolorystyce jak mocna czerwień, instensywna zieleń, błękit czy żółcienie zawsze lub często postawi 40% respondentów w tej grupie, na oryginalne bądź ekstrawaganckie pomysły – 38%, a na niecodzienne zestawienia barw czy wzorów – 33%. Starsi ankietowani z kolei bardziej skłaniają się w kierunku upominków bezpiecznych.
A co tak właścwie Polacy chcieliby dostać na Gwiazdkę?
Na najbliższe święta Bożego Narodzenia badani życzyliby sobie przede wszystkim prezentów praktycznych – deklaruje tak aż 64%. Co szósty respondent pod choinką chciałby znaleźć coś nietypowego, o czym sam by nie pomyślał (18%) albo coś we wzorze, który mógłby odpowiadać wielu osobom (18%). Na kolejnym miejscu są upominki w bezpiecznych kolorach (17%), a dalej o wyjątkowym wzornictwie (11%). Jest jednak wielu respondentów, którzy liczą na coś, co dodałoby życiu jeszcze więcej barw - na prezent, który pozwoli się wyróżnić (9%), na upominek w zdecydowanych odcieniach (9%) albo w niecodziennych kompozycjach kolorystycznych (7%). Szczególnie dotyczy to kobiet. Podczas gdy mężczyzni częściej chcieliby prezentu przydatnego (67% panów wobec 62% pań), to kobiety w większym stopniu pragną czegoś bardziej nieszablonowego. Co piąta Polka (21%) chciałaby znaleźć pod choinką coś oryginalnego, na co sama by nie wpadła, co ósma (13%) zaś pragnęłaby czegoś w wyjątkowych wzorach. Wśród panów te odsetki są znacznie mniejsze - odpowiednio 15% i 8%. Jednocześnie 11% kobiet życzyłoby sobie podarunku w zdecydowanych kolorach, a 10% czegoś ekstrawaganckiego, co pozwoliłoby im się wyróźnić. W grupie mężczyzn udział ten wynosi kolejno 6% i 8%.