Oszuści wykorzystują podobny schemat, natomiast cały czas modyfikują metody działania. W ostatnim czasie wzrosła liczba oszustw popełnianych na „policjanta CBŚP” w placówkach bankowych i kantorach.
Schemat działania sprawcy jest zazwyczaj ten sam. Przestępca najczęściej dzwoni na telefon stacjonarny do banku lub kantoru i podaje się za policjanta CBŚP. Informuje, że w niedługim czasie na placówkę będzie napad. Wydaje polecenia pracownikowi, w jaki sposób ma zabezpieczyć pieniądze, a następnie przekazać fałszywemu policjantowi, który podejdzie do drzwi.
Za każdym razem są to historie zmyślone przez oszustów, którzy próbują nas okraść. Tylko ostrożność, czujność i dystans do przekazywanych informacji spowoduje, że nie staniemy się kolejną ofiarą oszustwa.
Pamiętajmy! Policjanci nigdy nie dzwonią do mieszkańców, podmiotów gospodarczych czy punktów handlowych i nie proponują udziału w prowadzonych przez siebie działaniach. Funkcjonariusze nigdy nie odbierają pieniędzy, a także nie proszą o ich przekazywanie obcym osobom.
W każdym przypadku należy zachować ostrożność w stosunku do obcych osób, a w razie jakichkolwiek wątpliwości i podejrzeń zaleca się kontakt z policją pod numerem 112 lub 997.